Nico's discus aquarium.


Nu beginnen er opmerkingen een eigen leven te leidden ;).

Voor zover ik weet, heb ik nergens geschreven dat de vissen niet aktief zijn, ongezond of stress hebben, schrikreacties vertonen,...
Mijn discussen zijn mooi op kleur, supergezond, mooi dik op de kop zoals een discus moet zijn. Ze zwemmen rustig rond, struinen tussen de planten op zoek naar de resterende restjes,....
Ik heb, hout vasthouden, 0 problemen in dit aqua. 1 waterwissel in de week, eten geven en af en toe wat plantjes bijknippen.
Beter wordt het niet.

Ik heb oa alles op dit forum gelezen van discussen, ook de fotoboeken van rjoenman, allemaal top.
Mijn eerste discussen waren 20 jaar geleden.
Een donkere, natuurlijkere look met veel hout en noem alles maar op kan ook mooi zijn. en voor wildvang zal dat zeker een must zijn.
Maar nu met de +30ste generatie nakweek, zal er niet veel meer over zijn van het "natuurlijk" gedrag van de discussen.
Het is een eindeloze discussie, veel hout, schuilplaatsen, wildvang of niet,...

Zonder iemand tegen de kop te willen stoten.
De reden van stoppen blijft nog altijd dat de zoetwater hobby me niet zo kan bekoren als de zeewaterhobby.
In de zoetwaterhobby is voor mij een discus aquarium het mooiste.
Deze draait nu zoals ik zou willen dat het gaat. Maar ik betrap me erop, dat ik enkel de vissen eten geef en het onderhoud doe. Echt genieten van de bak doe ik niet.
In tegenstelling tot mijn zeewaterbak, daar kon ik op een krukje uren voor de bak zitten. Ook 's avonds als mijn vrouw TV keek.
Nu staat de bak er maar.

Het aqua draait nog steeds, zolang ik geen geschikte aquariaan vind die deze discussen wil overnemen, zal dit nog wel even doorgaan.
Er zijn al wel enkele aanbiedingen geweest voor enkele discussen of zelfs de hele school. Maar dan voldeed de accomedatie niet naar mijn normen. Dus blijven ze hier.
De vissen verdienen een goede overnemer en niet de eerste de beste die er niets van kent,...
Gisteren is er iemand langsgeweest om te komen kijken, maar er is nog niets concreet.
 
Als ik kijk wat er aan discusbakken langskomt op diverse fora en FB pagina's snap ik dat ze saai zijn. Een kale bak met een partij licht erboven, wit zand op de bodem, drie plantjes en een stuk kachelhout zijn de ideale ingrediënten om gestresste vissen te krijgen die bij elkaar op één plek blijven zitten en vooral niet actief zijn. Discussen zijn prooivissen en willen dus de mogelijkheid hebben om te kunnen schuilen. Dan lees ik regelmatig het argument 'als ik veel schuilplaatsen maak in mijn aquarium dan zie ik de vissen niet meer'. Dat is een 'kip ei' verhaal! Zorg voor voldoende schuil/schaduwplekken en de vissen zullen zich meer laten zien. Simpel, omdat ze kunnen vluchten naar een schuilplek voelen ze zich veiliger en vrijer en gaan hun natuurlijke gedrag vertonen.
Het bewijs zwemt op dit moment in mijn bak, een school discussen met heel veel hout waar ze tussen en onder kunnen zitten. Toch zwemmen ze de hele dag door de hele bak en laten zich in alle pracht en praal zien. Ze zijn heel actief, zitten achter elkaar aan zwemmen soms als een platvis over de bodem om nog net ff dat ene hapje onder het hout vandaan te krijgen en zijn veel met elkaar bezig. Vanmiddag ging ik het vuil afhevelen waardoor de rust verstoord werd, de hele school ging rustig aan de andere kant bij elkaar onder een dik stuk hout zitten maar kwam na een paar tellen toch nieuwsgierig kijken wat er gaande was.
Het zijn naar mijn mening juist heel erg actieve dieren die ook nog eens erg grappig reageren op degene die ze voert.
Ik kan je uit eerste hand vertellen dat mijn discussen gezond rondzwemmen. Ook tijdens het onderhoud, afzuigen van de bodem met hevelklok, verplaatsen ze zich even naar de andere kant,...
Ik kan gerust de discussen uit de hand voeren, mijn hand in de bak steken, ze zullen niet als een raket wegschieten.
Maar zelfs een bak die jij beschrijft , met veel hout, donkere stukken, waar ze verstoppertje kunnen spelen, continu rondzwemmen en spelletjes spelen,..
Ik haal gewoon te weinig voldoening uit de hobby.
Niet omdat mijn vissen ziek zijn, van de stress door de bak schieten, niet willen eten omdat ze geen bescherming zouden hebben en teveel licht krijgen.
 
Nu beginnen er opmerkingen een eigen leven te leidden ;).

Voor zover ik weet, heb ik nergens geschreven dat de vissen niet aktief zijn, ongezond of stress hebben, schrikreacties vertonen,...
Mijn relaas was een reactie op de opmerking van @Erik C. dat discussen met afstand de saaiste vissen in de hobby zouden zijn en niet om jouw besluit om te stoppen aan te vechten.
 
Hier ook Discussen gehad en nu andere Zuid Amerikaanse vissen.

Vind ik die andere toch een heel stuk leuker wat betreft gedrag.
 
Misschien kan je weer naar zee als ze prijzen van stroom dalen?
Tja naast de stroomkosten is voor zeewater ook alles megaduur geworden. Levendsteen is bijna onbetaalbaar geworden en de koralen en bewoners zijn omhoog geschoten met de prijs.
Voorheen kocht ik wel een klein koraaltje voor nog geen 20 euro maar daar betaal je nu zo 50 euro voor en je schrikt er echt van.
 
Maar volgens mij is er wel een levendige handel op Marktplaats en andere fora toch?

Ooit met de gedachten gespeeld om naar zee te gaan maar toch te veel gedoe tijdens vakanties.
 
Volledige stop. Ik had het in de laatste reply's al aangegeven.

Mijn echte passie lag bij het zeewater aquarium (18 jaar). Maar daar ben ik mee gestopt door de prijzen. Zowel techniek, onderhoud, energie,.... Kleiner wou ik niet, daar ik wel wat dokters wou zien zwemmen ed.
Ik had gehoopt dat mijn eerste aquaverslaving, discussen, me evenzeer konden boeien. Het aqua draaide top, geen problemen. Enkel voederen, water wisselen en wat plantjes knippen. Maar ik genoot niet echt van het aqua. Ik gaf enkel eten en deed onderhoud. Voor de rest zag ik weinig naar het aqua.
Mijn zeewateraqua kon ik uren op een krukje voor zitten.
Sinds mei was ik op zoek naar een goede thuis voor mijn discussen, vorige week zijn ze opgehaald.
 
Ondertussen wel wat berichtjes gemist blijkbaar :)

Terug naar zeewater gaat ook niet gebeuren. Ik ga er geen bedrag op kleven. Maar als je een SPS bak van 1.5m met alle nodige toebehoren, techniek ed wil plaatsen,... een occasiewagentje mag je toch rekenen.
Het zee aqua verbruikte meer dan 5000 KW per jaar. We hebben wel zonnepanelen, maar die diende enkel voor het aqua :oops:Onderhoud, producten het liep in de honderden euro's per maand.

Ik zou graag ook wat meer op vakantie willen gaan. Zulk aqua laat je altijd met wat schrik achter,....
 
discus aqua 1.jpg
 
Mooie video s Nico en ik snap je overwegingen. Zeewater is met zo n bak ook mega duur tegenwoordig en je bent net als met andere huisdieren meer gebonden.
Ik hoop in elk geval dat je hier af en toe nog komt kijken en wens je het allerbeste alvast en natuurlijk veel mooie vakanties toe.
 

Terug
Bovenaan