Nico's discus aquarium.


Snap het wel hoor Nico. Zee is toch veel meer leven e.d. Koralen en lagere dieren zit toch een stuk meer bij dan een relatief saaie zoetwaterbak. Discussen zijn ook prachtige vissen om te zien maar groot gedeelte van de dag "hangen" ze maar.

Zelf hier ook de over weging gehad om aan zee te beginnen enkel wilde ik een flink formaat (1500 liter) en dat vond ik met lage energie kosten toen al erg duur. Tevens het onderhoud i.v.m. langere vakanties vond ik het niet ideaal!

Misschien dat ik het ooit nog in kleiner formaat doe.

Maar goed wie weet komt het genieten weer terug in de komende periode?
 
Ja het zijn 2 geheel andere dingen maar ja als je een grote zeewaterbak wil dan moet je diep in de buidel tasten want koralen zijn al bijna niet meer te betalen.
 
Zojuist mijn wekelijkse waterwissel gedaan en de discussen blijven idd mooie vissen.
Ik zal in de namiddag of morgen nog eens wat fotootjes posten.
Voorlopig laat ik het nog enkele weken inzinken en we zien wel hoe ik er binnen enkele weken over denk.

Wat betreft zeewater, niets kan eraan tippen. Het waren vooral de koralen die me aantrokken.
Hieronder een filmpje van mijn aqua enkele dagen voor ik stopte. ALLE koralen zijn als ministekje gekocht......


 
Zo dat was een hele mooie bak zeg en zoiets weg doen dat zal niet makkelijk zijn geweest.
Tja, ik heb een traantje weg gepinkt toen de definitieve beslissing was genomen. Maar naar onderhoud en elektriciteit toe was dat al ruim 300 euro (oude elektriciteitsprijzen) per maand.
En zoals al aangehaald, zulke bak is niet evident om eens op vakantie door iemand anders te onderhouden.
Dan nog een pompje of weet ik wat dat stuk gaat, Een nieuw koraaltje, visje, .... Eigenlijk was dat een klein fabriekje met alle pompen, regelaars, computers, doseerpompen,... Je bent een beetje slaaf van het aqua in de goede zin van het woord, maar het is evengoed een nadeel.

Maar ik blijf (gelukkig) nog altijd achter die beslissing staan. Veel meer vrijheid nu om een extra vakantie/citytrip in te plannen ;)
 
Ja dat klopt en dat heb ik ook met de aquaria maar ja ik ben geen vakantieganger. Een hobby is mooi maar heeft ook negatieve kanten natuurlijk en met de huidige prijzen van alles moet je soms overwegen om te stoppen of om het met wat minder te doen.
 
Zoveel respect voor zoutwaterbakken en de jouwe was werkelijk prachtig Nico. En begrijp ook volledig de keuze om naar zoet te gaan met de huidige prijzen. Alhoewel discus ook niet goedkoop zijn in onderhoudt haha! Maar ze zijn wel prachtig om te zien en hopelijk vind je hier ook genoeg voldoening uit op t moment dat je 1000km verderop met de bips op een warm strand zit en je automatische voeder doet de rest 🌈🍷😂 groetjes
 
Ja het zijn 2 geheel andere dingen maar ja als je een grote zeewaterbak wil dan moet je diep in de buidel tasten want koralen zijn al bijna niet meer te betalen.

Via een zee aquarium vereniging kan je volgens mij nog wel redelijk voordelig aan stekjes komen.

Zoveel respect voor zoutwaterbakken en de jouwe was werkelijk prachtig Nico. En begrijp ook volledig de keuze om naar zoet te gaan met de huidige prijzen. Alhoewel discus ook niet goedkoop zijn in onderhoudt haha! Maar ze zijn wel prachtig om te zien en hopelijk vind je hier ook genoeg voldoening uit op t moment dat je 1000km verderop met de bips op een warm strand zit en je automatische voeder doet de rest 🌈🍷😂 groetjes

Discussen zijn toch niet veel duurder dan andere vissen? Ze eten wat meer maar daar zitten de kosten volgens mij niet. Duurste van de hobby is toch vooral stroom en aanschaf?

@Nico F. Prachtige zee bak! 300 euro is een aardig bedrag aan stroom per maand en dat onderhouden inderdaad met vakantie....
 
Na zo'n levendige bak heb je kans dat een discus bak je gaat vervelen, zoals boven al genoemd 'hangen' discus veel en is er maar weinig activiteit.
 
Zee aquaria is een veel meer levendige community dan zoet heb ik het idee. Is natuurlijk ook niet bepaald beginners spul!
 
20230327_145620.jpg
20230327_145449.jpg
20230327_145042.jpg
20230327_143949.jpg
20230327_144024.jpg
 
De kleuren vind ik er wel afspatten hoor, schitterende schijven zeg 😍.
 
Erg mooi en hoe hou of krijg je die achterwand zo schoon Nico?
Ik doe er niets aan :giggle:.

Mijn onderhoud bestaat uit 1 keer per week een 60% waterwissel (osmose/kraanwater).
Ik stop mijn pompen en blaas met een los tunze stromingspompje het vuil weg dat in de uithollingen van de achterwand ligt.
Dan blaas ik het vuil tussen de planten weg, zodat het zich centraal op het zand verzameld. Dat zuig ik af met een hevelklok.
Vers water toevoegen met tropic marin pro-discus mineral en een dopje prime.

Ik heb wel een beetje draadalgvorming op de zwevende takken, maar dat borstel ik even af tijdens onderhoud.
1 keer per 2 à 3 weken de planten uitdunnen. Vooral de rechterkant groeit stevig dicht. Er is wel wat lichte algvorming op sommige bladeren, maar die worden regelmarig weg gesnoeid.
Waterwaardes meten doe ik ook niet.

Ik voeg wel CO2 toe en met de doseerpomp plantenvoeding.
 
  • Leuk
Waarderingen: CVS
Dat valt mee dan want op zo n achterwand zie je vaak als eerste de algen de kop opsteken. Met achterwand bedoel ik meer die mooie boomstam die je erin hebt.
 
Zeker weten doe ik het niet, maar ik denk dat de voeding ook niet al te zwaar belastend is, in zoverre dat dit kan in een discus aquarium. Ik geef geen rundshart.
De aquariaan die ze heeft grootgebracht, heeft ze korrels leren eten. Volgende maand worden ze 24 maanden.
De discussen krijgen met een voederautomaat 2 x per dag een mix van 4 basleer korrels, waar ze opvliegen. En dan nog 1x per dag afwisselend mysis of artemia. Enkele keren per week nog een fijne basleer korrel erbij, voor de kardinalen. Die pikken het fijne rondzwevende mysis en artemia ook weg.
Een 12 tal sterbai om de bodem proper te houden, 6 otocinclus vittatus en 1 klein blijvende pleco.
 
Ik geloof wel dat de pro-discus mineralen ook wel een invloed hebben op de gezondheid van de discussen.
Hier en daar lees ik toch regelmatig dat sommige ziektes, bvb gatenziekte ook door mineraaltekorten kan komen.
 
Ziet er zeer goed uit.

Die achterwand hechten de algen ook niet echt lekker op heb ik het idee. Anders een afwasborstel er op kan ook prima!
 
Ik heb toch besloten als ik een aquariaan met ervaring vind die mijn discussen wil overnemen, ik ga stoppen met de hobby.
Het hoeft niet snel te gaan, ik blijf ze mooi verzorgen. Maar zoals gezegd haal ik er te weinig voldoening uit.

Hopelijk vind ik een ervaren aquariaan die deze kwaliteitsdiscussen wil overnemen. Het zijn ook niet de goedkoopste en ik doe ze ook niet weg naar iemand zonder ervaring of een te klein aqua.

20230414_151009.jpg
 

Bijlagen

  • 20230415_114429.jpg
    20230415_114429.jpg
    307.7 KB · Weergaven: 38
  • 20230430_145316.jpg
    20230430_145316.jpg
    237.7 KB · Weergaven: 40
Dag Nico, joh, wat jammer! Hopelijk vinden ze een fijn nieuw thuisje. Ik had dat zelf met m’n kweek bakken met high grade garnalen; ineens was ik er klaar mee en heb ik ze verkocht. De aspirant kweker was er zo blij mee, dat voelde fijn! Wetende dat er weer met liefde voor ze gezorgd werd. Succes met de verdere afwikkelingen omtrent de bak. Wil je wat anders gaan houden in t aquarium of doe je alles weg? Groetjes
 
Dag Nico, joh, wat jammer! Hopelijk vinden ze een fijn nieuw thuisje. Ik had dat zelf met m’n kweek bakken met high grade garnalen; ineens was ik er klaar mee en heb ik ze verkocht. De aspirant kweker was er zo blij mee, dat voelde fijn! Wetende dat er weer met liefde voor ze gezorgd werd. Succes met de verdere afwikkelingen omtrent de bak. Wil je wat anders gaan houden in t aquarium of doe je alles weg? Groetjes
Ik stop volledig met de hobby.
Als de discussen een nieuwe eigenaar vinden, wordt het aqua en techniek allemaal apart verkocht.

Ik heb 20 jaar in de zeewaterhobby gezeten en ben ermee gestopt door de dure energieprijzen.
Ik had gehoopt om evenveel van de zoetwaterhobby te kunnen genieten, maar dat is spijtig genoeg niet zo.
 
Heel jammer Nico en ik hoop dat je een goed thuis voor ze kan vinden en dat je misschien ooit nog iets gaat opzetten wat je wel kan bekoren.
 
Ik zou ook moe worden van een discus bak, ze zijn prachtig maar qua gedrag met afstand de saaiste vissen in de hobby.
 
Vanaf woensdag begint de opbouw. Plaatsen van filtermateriaal, verwarming, zandbodem, ....
Om hopelijk donderdag of vrijdag op te starten.

Ik start op met de ammoniumchloride manier. Die is al eens ergens beschreven in een ander mooie fotoboek op dit forum.
Dus opstart gebeurd zonder verlichting en planten. Normaal gezien moet het aqua op 4 tot 6 weken klaar zijn om een deel planten en vooral vissen te kunnen ontvangen.

Ik heb mijn zeewater aqua opgestart met puur ammoniak, dat was iets moeilijker te controleren maar ging best goed.
Nu met ammoniumchloride hoop ik iets beter berekend op te starten.
Mijn album denk ik.
 
Ik weet niet of je inmiddels al gestopt bent of niet.
Ik denk dat als je ervoor zorgt dat er veel meer beschutting van boven is dmv veel hangend hout en of drijfplanten dat de discus zich meer op zijn gemak voelt. In dat geval weet de discus dat er schuilplekken zijn in geval van paniek. Dan durven ze veel sneller en veel relaxter door de bak te zwemmen. Het feit dat ze maar wat hangen zegt dat ze onzeker zijn om optijd op een schuilplek te komen. Ze blijven dus in de buurt.
Heb je meer schuilplekken zal je zien dat ze de hele dag lekker bezig zijn door de hele bak.

Just my two cents.
 
Ik zou ook moe worden van een discus bak, ze zijn prachtig maar qua gedrag met afstand de saaiste vissen in de hobby.
Als ik kijk wat er aan discusbakken langskomt op diverse fora en FB pagina's snap ik dat ze saai zijn. Een kale bak met een partij licht erboven, wit zand op de bodem, drie plantjes en een stuk kachelhout zijn de ideale ingrediënten om gestresste vissen te krijgen die bij elkaar op één plek blijven zitten en vooral niet actief zijn. Discussen zijn prooivissen en willen dus de mogelijkheid hebben om te kunnen schuilen. Dan lees ik regelmatig het argument 'als ik veel schuilplaatsen maak in mijn aquarium dan zie ik de vissen niet meer'. Dat is een 'kip ei' verhaal! Zorg voor voldoende schuil/schaduwplekken en de vissen zullen zich meer laten zien. Simpel, omdat ze kunnen vluchten naar een schuilplek voelen ze zich veiliger en vrijer en gaan hun natuurlijke gedrag vertonen.
Het bewijs zwemt op dit moment in mijn bak, een school discussen met heel veel hout waar ze tussen en onder kunnen zitten. Toch zwemmen ze de hele dag door de hele bak en laten zich in alle pracht en praal zien. Ze zijn heel actief, zitten achter elkaar aan zwemmen soms als een platvis over de bodem om nog net ff dat ene hapje onder het hout vandaan te krijgen en zijn veel met elkaar bezig. Vanmiddag ging ik het vuil afhevelen waardoor de rust verstoord werd, de hele school ging rustig aan de andere kant bij elkaar onder een dik stuk hout zitten maar kwam na een paar tellen toch nieuwsgierig kijken wat er gaande was.
Het zijn naar mijn mening juist heel erg actieve dieren die ook nog eens erg grappig reageren op degene die ze voert.
 
Als ik kijk wat er aan discusbakken langskomt op diverse fora en FB pagina's snap ik dat ze saai zijn. Een kale bak met een partij licht erboven, wit zand op de bodem, drie plantjes en een stuk kachelhout zijn de ideale ingrediënten om gestresste vissen te krijgen die bij elkaar op één plek blijven zitten en vooral niet actief zijn. Discussen zijn prooivissen en willen dus de mogelijkheid hebben om te kunnen schuilen. Dan lees ik regelmatig het argument 'als ik veel schuilplaatsen maak in mijn aquarium dan zie ik de vissen niet meer'. Dat is een 'kip ei' verhaal! Zorg voor voldoende schuil/schaduwplekken en de vissen zullen zich meer laten zien. Simpel, omdat ze kunnen vluchten naar een schuilplek voelen ze zich veiliger en vrijer en gaan hun natuurlijke gedrag vertonen.
Het bewijs zwemt op dit moment in mijn bak, een school discussen met heel veel hout waar ze tussen en onder kunnen zitten. Toch zwemmen ze de hele dag door de hele bak en laten zich in alle pracht en praal zien. Ze zijn heel actief, zitten achter elkaar aan zwemmen soms als een platvis over de bodem om nog net ff dat ene hapje onder het hout vandaan te krijgen en zijn veel met elkaar bezig. Vanmiddag ging ik het vuil afhevelen waardoor de rust verstoord werd, de hele school ging rustig aan de andere kant bij elkaar onder een dik stuk hout zitten maar kwam na een paar tellen toch nieuwsgierig kijken wat er gaande was.
Het zijn naar mijn mening juist heel erg actieve dieren die ook nog eens erg grappig reageren op degene die ze voert.

Ok, het kan dus zijn dat mijn indruk een gevolg is van dat ik discusvissen nooit in een voor hun geschikte bak bak heb heb gezien, zou je een foto van je bak kunnen plaatsen zodat we kunnen zien hoe ze het wel naar hun zin hebben? Graag met de afmetingen van de bak.
 
Ok, het kan dus zijn dat mijn indruk een gevolg is van dat ik discusvissen nooit in een voor hun geschikte bak bak heb heb gezien, zou je een foto van je bak kunnen plaatsen zodat we kunnen zien hoe ze het wel naar hun zin hebben? Graag met de afmetingen van de bak.
In het topic van @rjoemman heb ik een paar foto's en video's geplaatst van mijn bak, die is 225*70*70. Deze inrichting is slechts tijdelijk omdat ik zijn discussen te logeren heb, het ziet er niet uit maar zijn wel voldoende schuilplekken en dat is waar het om gaat. Als mijn bak werkelijk ingericht wordt in mijn woonkamer wordt de achterwand beplakt met zwarte folie en komt er veel hout in. Verlichting vooral aan de voorzijde zodat de achterzijde behoorlijk donker is. Dat geeft veel diepte en de sfeer van hun natuurlijke omgeving. Er komen nauwelijks planten in en wat erin komt is groot.
Hier het linkje naar @rjoemman zijn topic. https://aquaforum.nl/threads/el-gran-rio-amazonas-de-raoul-rjoemman.165864/page-82#post-2438289
 
En het is niet alleen de bakmaat maar maar ook bioloog erbij.
Netto een 1400 liter in beide bakken.
 
Daarnaast denk ik dat wildvang ook veel actiever en nieuwsgieriger is dan kauwgomballen.
 

Terug
Bovenaan