Nico's discus aquarium.


Dag Nico, ik volg je aquarium al van af het begin, super interessant allemaal voor een beginner als ik, je hebt prachtige vissen, maar gewoon een vraagje heb je traag groeiende planten gekozen?
Want het lijkt, alsof ze zo blijven vanaf het begin?
 
Dag Nico, ik volg je aquarium al van af het begin, super interessant allemaal voor een beginner als ik, je hebt prachtige vissen, maar gewoon een vraagje heb je traag groeiende planten gekozen?
Want het lijkt, alsof ze zo blijven vanaf het begin?

Ik ben geen echte plantenkenner. Ik heb gezocht naar "makkelijke" planten die in een warm discusaquarium kunnen gehouden worden.

Mijn verlichting is niet de sterkste. Het is een beetje zoeken naar minder licht voor de discussen en toch voldoende licht om de planten gezond te houden.
Dus ik vermoed dat er wel meer groei kan zijn als ik sterker licht en meer voeding zou doseren.

Aan de linkerzijde :
Het javavaren is een traaggroeier.
De crypto's blijven laag, maar beginnen wat voller te worden.
Links vooraan, de lotusplant groeit ook wel best ok.
De anubiassen zijn hele trage groeiers.

De rechterzijde groeit sneller.
De echinodorus bleheri maakt nieuwe bladeren en is wat hoger geworden.
De vallisneria maakt nieuwe uitlopers en begint bijna de oppervlakte te bereiken.

Maar ik ben tevreden met de groei die er is.
de planten zitten er nu ongeveer 5 weken in en ze hebben ook een aanpassingsperiode nodig gehad.

als ik zie naar de foto's van 1 maand geleden.

1669733706854.png



1669733801501.png



en nu

vooraan.jpg
 
Vergat even te vermelden dat het natuurlijk ook op de bovenzijde van de stabilisator strips te verlijmen is, maakt het ook weer wat simpeler.

Bert,

Dat is een heel werkje, maar het geeft inderdaad veel vrijheid om je hout te plaatsen en te verwijderen.
Ik ga het in overweging nemen eens ik mijn andere stukken hout heb en zien of ik het regelmating moet verwijderen/verschuiven.

Dit stuk hout had ik ook onder andere uitgekozen omdat het een mooi vlakke onderzijde had, die dus mooi tegen de strips getrokken kan worden met de kabelbinders.
 
Heel mooi Nico maar ik zou de takken meer naar links en rechts plaatsen , en tevens iets of sterk naar voren, dat geeft meer diepte werking, zomaar een meedenkend idee.Voor de rest ben je gewoon goed bezig met de discusvissen, wat een gezonde bak.

Heb je misschien al door observatie een verliefd stel gezien, ze gaan indien ze elkaar aardig vinden langs de flanken, en langs elkaar ( ronddraaien) zwemmen en vertonen daarbij een wat donkere kleur en de staartvin wordt donkerder, zijn specifieke kenmerken.

Eerder heb je aangegeven niet geintereseerd te zijn in nakweek, maar het gedrag van discusvissen, tja die volgen een natuurlijk gedrag van en voor de natuurlijke voortplanting en dat gaat volgens mij nog wel gebeuren.
 
Bij de vorige reactie vergeten te vermelden is dat een beginnend stel daarbij ook de beide kieuw vinnen sterk openen als imponerend gedrag naar elkaar en naar de rest van de vissen.
 
Heel mooi Nico maar ik zou de takken meer naar links en rechts plaatsen , en tevens iets of sterk naar voren, dat geeft meer diepte werking, zomaar een meedenkend idee.Voor de rest ben je gewoon goed bezig met de discusvissen, wat een gezonde bak.

Heb je misschien al door observatie een verliefd stel gezien, ze gaan indien ze elkaar aardig vinden langs de flanken, en langs elkaar ( ronddraaien) zwemmen en vertonen daarbij een wat donkere kleur en de staartvin wordt donkerder, zijn specifieke kenmerken.

Eerder heb je aangegeven niet geintereseerd te zijn in nakweek, maar het gedrag van discusvissen, tja die volgen een natuurlijk gedrag van en voor de natuurlijke voortplanting en dat gaat volgens mij nog wel gebeuren.

De takken hangen aan de dwarsstrips. Moest ik ze naar links of rechts willen verplaatsen dan moet ik nog extra strips tussen de dwarsstrips gaan kleven. Voorlopig zie ik dat niet zitten.
Ik denk wel dat ik het "patroon" wat kan doorbreken met enkele takken die meer naar de buitenzijde gericht worden.

Het valt op de foto niet op, maar ze geven inderdaad wel heel veel dieptewerking en ze maken hierdoor verschillende zones in de bak. Soms hangen er wat discussen tussen de takken, links, rechts of achter. Het zijn zo net wat verschillende ruimtes voor de vissen. Echt mooi om te zien.

De linkse vertrekt helemaal van de achterwand tot een cm of 15 van de voorruit. De rechtste zijn eigenlijk 2 takken, de eerste vertrekt op 1/3 van de achterwand, zodat de extra stromingspomp er nog achter kan blazen. de 2de tak iets ervoor tot een cm of 10 van de voorruit. Ik laat het wss zo tot na de feestdagen. Moest ik nog een ander mooi stuk hout tegenkomen, kan het nog wat aangepast worden.
Een stuk dat iets dieper richting bodem gaat staat nog op het verlanglijstje. Maar ik heb een drukke werkmaand,....

Koppelvorming en eventueel paargedrag/ei afzetting heb ik nog niet waar genomen. Ik weet dat de kans erin zit dat dit gaat gebeuren, met territoriumgedrag tot gevolg. Maar ik ga totaal geen moeite doen om eventuele uitgekomen larves met de ouders apart te zetten en al de rest dat erbij hoort.
 
PVC buizen zijn ook ideaal om hout aan te hangen. RVS oogje in het hout draaien en daar een tierwrap door. Heb je wat meer flexibiliteit om ze te verplaatsen wat bij poetsbeurten weleens handig kan zijn.

Zie dat je aan de voorkant bij je zand wat bruin alg krijgt. Let op met het schoonmaken er van. één zand korrel tussen je spons of wat je ook gebruikt geeft snel lelijke krassen op je glas.

Voor de rest ziet de bak er weer top uit.
 
Geweldige bak nog steeds ;) moet zelf wel bekennen dat ik de takken helemaal niks vind.

Denk dat ze te klein zijn ofzo.. en de kleur en vorm die zo afsteekt bij de rest ?
 
Denk zelf eerder aan lange stukken manzanita die helemaal tot aan de bodem komen.. denk dat die kwa kleur en vorm beter matchen bij je boomstam.. maar dat is misschien meer een smaak kwestie ;)
 
Denk zelf eerder aan lange stukken manzanita die helemaal tot aan de bodem komen.. denk dat die kwa kleur en vorm beter matchen bij je boomstam.. maar dat is misschien meer een smaak kwestie ;)
Bedankt voor je eerlijke input 👍.

Juist manzanita eens gegoogeld, ik kende deze houtsoort niet.
Dat kan idd ook een mooie zijn.

Voorlopig ben ik tevreden, maar het is wss niet mijn einddoel.
Ik moet af en toe iets hebben als uitdaging, opzoekwerk, een kleine verandering,...

Ik kan ook losse takken laten maken door de firma die de achterwand heeft gemaakt. Maar dan moet ik betalen en goed vinden wat ze opsturen,...

Het voordeel van deze opstelling is dat ik nog makkelijk aan de bodem kan.
 
Bedankt voor je eerlijke input 👍.

Juist manzanita eens gegoogeld, ik kende deze houtsoort niet.
Dat kan idd ook een mooie zijn.

Voorlopig ben ik tevreden, maar het is wss niet mijn einddoel.
Ik moet af en toe iets hebben als uitdaging, opzoekwerk, een kleine verandering,...

Ik kan ook losse takken laten maken door de firma die de achterwand heeft gemaakt. Maar dan moet ik betalen en goed vinden wat ze opsturen,...

Het voordeel van deze opstelling is dat ik nog makkelijk aan de bodem kan.
Hihi is misschien gewoon een smaak kwestie hoor ;) neemt niet weg dat ik je hele manier van aanpak van a tot z super vet vind en heel erg kan waarderen!

Ik zou zeker geen takken laten maken, er zijn genoeg natuurlijkere oplossingen ;) ik zou het ook niet erg vinden om je meer richting blackwater te zien gaan met deze bak. :p
 
Hihi is misschien gewoon een smaak kwestie hoor ;) neemt niet weg dat ik je hele manier van aanpak van a tot z super vet vind en heel erg kan waarderen!

Ik zou zeker geen takken laten maken, er zijn genoeg natuurlijkere oplossingen ;) ik zou het ook niet erg vinden om je meer richting blackwater te zien gaan met deze bak. :p

Smaken verschillen idd, maar wat betreft blackwater, die 2 stukken hout verkleuren het water vrij sterk en als het licht dan s avonds begint te dimmen is het wat mystrieus. Ik vind dat eigenlijk wel mooi.
Het enige waar ik wat mee inzit, zijn de planten. Nu doen die het goed. Er zit wat groei in, niet al teveel algen. Moest ik weten of de planten het eventueel aankunnen, zou ik het wel overwegen.
Anderzijds ik doe elke 5 tot 7 dagen 40 tot 50 % waterwissel, dus mijn naturlijke blackwater tint is dan grotendeels weg. Dus hoe houd ik dan blackwater?
Ik wil er me ook niet veel werk mee opzadelen.
Ik zal daar eens wat opzoekwerk rond moeten doen 😄.


In real life is de look sowieso al iets geler, mijn smartphone laat het killer lijken.
 
Kleuren van het water hoeft niet veel werk te zijn. Je hebt er extracten voor of je kan een berg eikenblad uitkoken. Als je dat water in je bak giet word het zo donker als je zelf wilt. (Goedkope oplossing) met richting blackwater bedoel ik ook veel meer natuurlijke dingen in de bak als takken, bladeren, pods en noem maar op.

Ik weet niet of je dat aan kunt.. hahaha daarmee bedoel ik: het is minder clean, meer chaos/troep. Jij komt op me over als een persoon die houd van orde, schoon, strak, structuur.. je snapt me wel ;)
 
Als je echt voor een donkere tint gaat Nico, houdt er dan rekening mee dat dit doorgaans negatieve gevolgen heeft voor je plantengroei. Je kan wel een blackwater look creëeren zoals Sander hierboven aangeeft.
 
Als je echt voor een donkere tint gaat Nico, houdt er dan rekening mee dat dit doorgaans negatieve gevolgen heeft voor je plantengroei. Je kan wel een blackwater look creëeren zoals Sander hierboven aangeeft.
Ik ga er niet hals over kop invliegen 😉. Daar gaat heeel wat leeswerk aan vooraf. Maar zoals je al aangeeft, minder licht, slechtere plantengroei en eventueel alg. Dan is de kans klein dat ik er ooit voor zou gaan. Maar ik was vorige week echt wel verrast door de mooie look met iets donkerder water.
 
Kleuren van het water hoeft niet veel werk te zijn. Je hebt er extracten voor of je kan een berg eikenblad uitkoken. Als je dat water in je bak giet word het zo donker als je zelf wilt. (Goedkope oplossing) met richting blackwater bedoel ik ook veel meer natuurlijke dingen in de bak als takken, bladeren, pods en noem maar op.

Ik weet niet of je dat aan kunt.. hahaha daarmee bedoel ik: het is minder clean, meer chaos/troep. Jij komt op me over als een persoon die houd van orde, schoon, strak, structuur.. je snapt me wel ;)

Hoi Sander, onderschat me niet hé 😄.

Ik heb enkele losse takjes van die takken in een emmer liggen, met de bedoeling om ze zomaar random op de bodem te gooien. Een beetje ordelijke chaos 😄😉.

Maar zonder grap, ik hou echt wel van een natuurlijkere look, bladeren, takken. Enkel naar vervuiling en onderhoud toe schrikt het me wat af. Daarmee dat het voorlopig enkel takken zijn, die mss nog door langere, diepere versies worden vervangen. Nu een vivarium zou eigenlijk perfect zijn om op zoek te gaan.
 
Zwarte of rooibos thee idd, hangt er beetje vanaf welke kleur je mooier vindt.
 
Een donkere look geeft wel een mooi overzicht en de vissen zullen daar qua kleur wel op gaan reageren ze houden volgens mijn zienswijze wel van iets donkerder water en zouden zich daar relaxter in voelen, anderzijds ben ik altijd wel een voorstander van veel licht en schaduw plekken zodat de discus de helderheid en de beschaduwde delen in de bak kan opzoeken.In de natuur zwemmen ze vooral en voornamelijk in open water, maar de overhangende takken, of hoe we dit noemen zijn een veilige thuishaven om onder te schuilen.

Vallisneria giganthea heeft weinig last van weinig of veel verlichting, doen het beina altijd goed en de soms 2 meter of langere bladeren geven een mooie beschaduwde oppervlakte omgeveng wanneer deze in de hoogte gaan groeien en drijven.

Ik heb geen ervaring met rooibos thee, meer wel in de richting van wat aqua vital turf, maar met een regelmatige verversing gaat het gele-bruine water ook weer snel weg
 
Bert, ik dacht dat je al eens had aangehaald dat overhangende takken een meerwaarde zijn.

Ik kan dat nu alleen maar beamen. Zowel naar looks als naar comfort voor de discussen. Ze maken er dankbaar gebruik van. Ook zoals je aanhaalde en mss nog anderen, je creeert er extra territoria mee. Dus ik denk dat dit voorlopig the way to go is. Blackwater is heel mooi, maar brengt beperkingen met zich mee en is niet praktisch met regelmatige grote waterwissels.

Maar niettemin ga ik er wel wat over lezen.
 
Bak ziet er nog erg goed uit hoor!

Achterwand ook nog steeds heel mooi schoon. Weet uit ervaring dat je hem vrij lang zo kan houden :)

Zie wel wat bruin alg bij je zand laag. Das altijd een ellende! Krast snel door het zand als je het schoon maakt. Nooit 100% te voorkomen helaas!

Met een satehprikker er langs heb ik van Discuszolder geleerd. Wel een mooie methode
 
Bak ziet er nog erg goed uit hoor!

Achterwand ook nog steeds heel mooi schoon. Weet uit ervaring dat je hem vrij lang zo kan houden :)

Zie wel wat bruin alg bij je zand laag. Das altijd een ellende! Krast snel door het zand als je het schoon maakt. Nooit 100% te voorkomen helaas!

Met een satehprikker er langs heb ik van Discuszolder geleerd. Wel een mooie methode
Zelf zuig ik vaak de eerste 1,5 cm bij de ruit weg en was dat even uit en dan met een stukje filterfleece poets ik het raam.

Ben wel benieuwd hoe de bak er nu voorstaat.
 
Hele mooie bak en nog mooiere vissen!
Het water donkerder maken hoeft niet zo veel werk te zijn. Wat elzenproppen er in gooien of catappa blad laten weken in een emmer en hoppa bruin water.
 
Hoe gaat het nu met de bak Nico?
De bak draait probleemloos, juist alle planten nog eens gesnoeid.
De discussen doen het uitstekend.
Enkel een wekelijkse waterwissel en elke dag eten geven.
Dus je zou denken dat een aquariaan dan niets te mopperen heeft.

Ik ben ooit 20 jaar geleden begonnen met discussen en heb dan de overstap naar zeewater gedaan tot vorige zomer. Daar lag mijn echte passie. Ik kon uren voor die bak zitten.
Ik had gehoopt even veel van mijn huidige bak te genieten, maar ik haal er niet evenveel voldoening uit.
Je mag me ook niet verkeerd verstaan, de vissen komen op de eerste plaats en ik doe mijn onderhoud ed zoals het moet.
Maar er zijn meer dagen dat ik enkel eten geef en bijna niet naar de bak kijk, dan andersom.
Ik overweeg om de komende maanden te stoppen met de hobby.
Zeewater vind ik gewoon te duur geworden voor wat ik had en wil. En zoetwater lijkt me nietmeer echt te bekoren.
Het zal geen impulsieve beslissing zijn en moest het zover zijn, dan nog zullen de discussen apart of de hele bak een goede thuis moeten vinden. Anders blijf ik ze verzorgen.

24-3-23.jpg
 

Terug
Bovenaan