Nico's discus aquarium.


Mooi Nico. prachtig gezicht zoals ze gezamenlijk zwemmen.
 
Wauw wat een prachtige vissen zeg! 😍
 
Iedereen alvast bedankt voor de complimenten, Ik zal ze overbrengen naar de beauty's :LOL:.
ik zit te wachten met koffie tot de lichten oprampen ;).
 
Wel een dubbele post vanuit een ander topic, maar mss kan in de toekomst er iemand info uithalen :

Gewoon effe feedback, misschien dat in de toekomst hier iemand ook iets aan heeft.

Ik heb 12 grote discussen (tot 18cm) afgehaald en getransporteerd van bij een particulier.
Enkele rit was 2,5 uur.
Ik was er echt bang voor dat de vissen tijdens het transport het loodje zouden leggen.
Maar na wat vragen hier in dit topic en wat opzoeken, het er toch op gewaagd.

Zondagmorgen om 6u30 vertrokken, om dan rond 9u15 aan te komen.
Na een bakje koffie, hebben we 2 vaten van 50 en 60 liter voor 3/4 gevuld.
In elke ton gingen 6 discussen.
Ik had ook 2 luchtpompjes op batterijen gekocht met dubbele uitlaat om een bruissteentje aan te hangen, zodat er wat beweging in de tonnen was om wat zuurstof in het water te krijgen.
Maar nadien gezien had ik er maar 1 nodig.
De luchtdarmpjes werden nog door een stukje grotere slang gestoken, zodat de deksel het slangetje niet konden afknijpen.
Nog enkele ringetjes siporax aan het luchtslangetje zodat het bruissteentje niet kon gaan drijven.
Pompje met terugslagklep bovenop de ton gekleefd voor de zekerheid.

Ik had de pompjes thuis al eens getest op levensduur, volgens de beschrijving zouden ze 11 of 13 uur moeten kunnen draaien, ruim voldoende.
Maar om zeker te zijn, ze toch 4 uurtjes in een emmer met water laten borrelen.

Met 2 de tonnen in de koffer van de auto gezet.
Ikzelf was in short en T shirt omdat tijdens de terugrit de klimaatregeling op 27 graden stond, zodat het water niet te ver kon afkoelen.

Na een terugrit van 2,5 uur, met spanning de tonnen op een karretje binnen gereden en de deksels eraf gehaald. De vissen zwemde nog mooie rechtop in de tonnen 👌.
Dan met een klein eheimpompje de vaten tot de helft leeg gepompt. Het luchtpompje heb ik laten draaien tijdens de overwenperiode.
Dan gewoon in elke ton een luchtslangetje gehangen om vanuit het aquarium water te hevelen. Elke keer als het vat 3/4 vol was, terug leeg gepompt tot halfweg. Dit heb ik een uurtje gedaan en nadien de vissen overgezet in het aqua. Operatie transport was geslaagd.
 
Mooi dat het goed gegaan is.

Vissen zien er ook goed uit, mooie kleurslag als je het mij vraagt.

Met regelmatig nitriet controleren en verversen zal het wel goed komen!
 
Mooi dat het goed gegaan is.

Vissen zien er ook goed uit, mooie kleurslag als je het mij vraagt.

Met regelmatig nitriet controleren en verversen zal het wel goed komen!
Thanks,

Straks met het vrouwtje de nitriettest doen, zij ziet de kleuren beter dan ik 🤓. Dit gaat dagelijks minstens 1 x gebeuren tot dat de filter het volledig onder controle heeft.
 
NH4 is 0 en NO2 is 0,1.
Wat microbe lift nite out toegevoegd.
Straks nog eens meten en morgen wss al een 30% waterwissel doen.

Nog wat fotootjes, mss wat veel na elkaar. Maar ze settelen zich goed.

20221031_142044.jpg
20221031_141836.jpg
20221031_141823.jpg
 
Mijn smartphone laat het aqua wel iets "witter" lijken dan de realiteit. Die is iets zachter van kleur
 
Je stronk springt er nog uit idd 😉, maar gelukkig vragen je vissen meer aandacht van mijn ogen. Ben benieuwt naar de ontwikkeling van je bak verder.
 
Prachtige collectie vissen en zodra de planten zijn aangetrokken is het een plaatje!!

Heb je deze vissen via of bij Raoul gekocht?
 
Prachtige collectie vissen en zodra de planten zijn aangetrokken is het een plaatje!!

Heb je deze vissen via of bij Raoul gekocht?

dank je, mooie planten zou het idd af maken. Zelf benieuwd of ik dat klaar krijg ;).

nee, ze komen niet van of via Raoul, gaat ie stoppen?
Die heeft toch wildvang?

Deze komen van een hobbyist die enkele bakken heeft staan en een andere kleurslag in zijn woonkamerbak wou.
Ik had op een facebookgroep zijn vissen gezien en gewoon gevraagd welke kweker het was, omdat ik ze prachtig vond. Na wat contact via PB liet ie weten dat hij ze wel wilde verkopen.
 
Je stronk springt er nog uit idd 😉, maar gelukkig vragen je vissen meer aandacht van mijn ogen. Ben benieuwt naar de ontwikkeling van je bak verder.

De boomstam is niet iedereen zijn "goesting" ;).
Ik moet zeggen dat ik 20 jaar geleden al zot was van the back to nature achterwanden.
Nu ik de kardinalen de contouren ervan zie volgen, of de corrydora's erop zie rondsnuffelen of zelfs de discussen die de holtes inspecteren ben ik er toch superblij mee.
 
Die verkleurt nog wel in de komende tijd.

Zou nog uiteindelijk wel wat hout toe voegen.
Ik vind hangend hout wel supermooi, maar naar onderhoud toe niet evident lijkt me.

In ieder geval is de scape nog niet af, het ziet er nog wat te gekunsteld uit. Alhoewel ik al wel tevreden ben.
 
dank je, mooie planten zou het idd af maken. Zelf benieuwd of ik dat klaar krijg ;).

nee, ze komen niet van of via Raoul, gaat ie stoppen?
Die heeft toch wildvang?

Deze komen van een hobbyist die enkele bakken heeft staan en een andere kleurslag in zijn woonkamerbak wou.
Ik had op een facebookgroep zijn vissen gezien en gewoon gevraagd welke kweker het was, omdat ik ze prachtig vond. Na wat contact via PB liet ie weten dat hij ze wel wilde verkopen.

Na mijn opstart (een paar weken geleden) zijn sommige planten ook eerst voor een deel verslijmt, nu begint het ook pas aan te trekken. Dus denk ik gewoon even geduld ermee, wellicht klein beetje kleivoeding onder de grotere planten. Hier ook Co2. Nee voor zover ik weet is Raoul in Texel volop bezig met nakweek. Ik ga er zelf kijken voor (jongere) vissen over een week of 2, maar ik zal je topic niet met mijn projectje vervuilen :) .

Maar ik volg je topic met belangstelling (y)
 
De boomstam is niet iedereen zijn "goesting" ;).
Ik moet zeggen dat ik 20 jaar geleden al zot was van the back to nature achterwanden.
Nu ik de kardinalen de contouren ervan zie volgen, of de corrydora's erop zie rondsnuffelen of zelfs de discussen die de holtes inspecteren ben ik er toch superblij mee.
Meer omdat jij het had over je camera instellingen hoor 😉. Een achterwand moet altijd "rijpen" zeg maar. Heb zelf een 3d achterwand van Rockzolid en modules in mijn hoofdbak. In het begin is dat veelste steriel idd, nu een plaatje.
 
Effe een update.

Het belangrijkste eerst, de discussen.
Na een tijd begonnen 2 à 3 discussen wat lusteloos te worden, minder eten. Schurend gedrag, af en toe voor de stromingspomp hangen, 1 kieuw open de andere dicht,...
Aan de hand van de sypmtomen leken me het kieuwwormen te kunnen zijn.
Een weekje later vertokken we op lang weekend, dus wou ik het nog even aanzien tot na dat weekend. Maar een 4 tal dagen voor vertrek, begonnen andere ook beginnende symptomen te vertonen.
hadden de discussen het al onder de veren of wat meer waarschijnlijk is, hebben ze het gekregen van de kardinaaltetra's of corydora's die al in het aqua zaten,... Zeker weten zal je het nooit.

Ik had manaus bilocil in huis, maar bij verder opzoekwerk las ik dat dit bij de corydora's sterbai wel eens verkeerd kon uitdraaien en dat bilocil sensitive aangeraden was.
Dus op zoek naar een zaak waar deze op voorraad was, zodat ik nog 2 doseringen kon doen voor we op lang weekend vertrokken. 70km verder was het nog op voorraad, dus over en weer gereden.
De doseringen moest op dag 1-3 en 5 gebeuren.
Het schurend gedrag begon uren na de eerste dosering al te minderen.
De middelste dosering heb ik 's morgens gedaan op de dag van vertrek dan kon ik het nog opvolgen tot in de late namiddag.
Mijn grootste vrees was de bacteriencultuur, ik was 4 dagen weg dus kon niet echt ingrijpen moest er iets mis gaan of ik moest terug naar huis rijden. Dus elke dag ammoniak en nitriet getest dat bleef goed.
De laatste dosering heeft mijn oudste dochter gedaan, die ging niet mee op weekend. Ze heeft dan ook elke dag de testen gedaan en door gebriefd. Eigenlijk is er geen probleem geweest en de discussen knapte ervan op.

Na thuiskomst op dag 7 en 9 een 50% waterwissel gedaan en voorlopig zijn de discussen terug op kleur, aktief en eten ze goed.
Ik had niet gedacht dat ik zo snel met een "tegenslag" geconfronteerd zou worden.

Het inbrengen van nieuwe vissen blijft altijd een risico.
Ik had nog niets van eventuele algeters.
Om mijn visbestand compleet te maken stonden er nog 1 ancistrus en 6 octocinclussen vittatus op het lijstje. Daar ik hier en daar toch wat alg zag opduiken, heb ik deze eergisteren aangeschaft en in het aqua geplaatst.
Nu ten eerste hopen dat er geen nieuwe ziekte in het aqua gebracht. ik weet dat het "vroeg" is voor de octocinclussen in te brengen in een vrij jonge bak (2 maanden aan het draaien), maar ik wil het risico niet lopen om nadien nog eens nieuwe vissen in te brengen.
Dus de volgende weken is het hopen dat er niets anders "uitbreekt".
 
Een blokje techniek.

Er kwam al meer dan een week, elke 6 à 7 minuten een zacht "fluit toontje" vanaf het aquarium, echt storend en niet te vinden.
Tot dat ik bij onderhoud aan het aquarium erop uitkwam dat dit van mijn nieuwe dual stage CO2 drukregelaar kwam die ik vivarium had gekocht :stom:.

Om het verhaal niet te lang te maken.
Er was een mechanisch probleem. Een van die trappen bleef hangen, ik zag de flesdruk stilletjes zakken van 50 naar 47 bar om dan telkens plotseling terug naar 50 bar te springen, tesamen met het bijbehorend fluitgeluidje.
Daar mijn dropchecker nog héééél donkergroen was, moest ik de CO2 nog verhogen, waardoor het geluidje nog frequenter begon te komen.

Niet aan mekaar gelinkt, maar omdat mijn nieuwe "pro" terugslagklepje tussen bellenteller en CO2 reactor ook defect bleek heb ik maar besloten om niet voor een uitwisseling te gaan.
Ik heb me maar een "merk" drukregelaar aangeschaft (CO2 art pro elite), deze is sinds dinsdag geinstalleerd en de "merkloze" defecte is gisteren return to sender gestuurd. Ik zou mijn geld terug gestort krijgen bij ontvangst.
Dus na een 3 tal weken van fluitgeluidjes terug naar rust.

Omdat de opvoerpomp toch zowat de enige pomp is die van belang is, was ik al enige tijd aan het zoeken om op een vrij gemakkelijke manier deze te koppelen aan mijn back up (nood) batterij in geval van elektriciteitspanne.
nu staat enkel mijn stromingspompje erop.
Op black friday ga ik me een ecotech vectra M2 aanschaffen, meer een zeewaterpomp. Maar het enige merk die ik als elektriciteits leek gemakkelijk gekoppeld krijg.

back up batterij.jpg
 
Laatst bewerkt:
Stukje planten/verlichting.

Ik gebruik JMB orion LED verlichting.
Nu in een discusaqua is het wat zoeken naar "zachtere" verlichting voor de vissen en toch voldoende voor "gemakkelijke" planten.
Bij JMB toch maar eens nagevraag wat de juiste verdeling is van de RGBW balken.
1/3 warm wit, 1/3 koud wit, en 1/3 is RGB.
150 lumen per watt.

Wat staat er van planten in mijn aqua. Crypto's, vallisneria, nymphaea lotus, enkele anubias, javavaren, nymphoides taiwan.

blijkt dat ik de eerste 2 weken zo rond de 10 lumen per liter heb gedraaid, wat zeer weinig is voor zover ik hier op het forum lees (20lumen per liter).

Sinds vorige week de sterkte wat verhoogt, als ik enkel mijn witte kanalen in rekening breng zit ik nu 13.5 lumen/liter. warm wit op 100%, koud wit op 40%.
blauw en rood staan overdag ook nog op 35%.
Ook de bekende kleibolletjes bij de planten gestoken.
ik doseer met de doseerpomp dagelijks all in one plantenvoeding.

Maar om eerlijk te zijn deden de planten het niet slecht op 10 lumen per liter. De vallisneria maakt uitlopers en er zit lichte groei in, de lotus blijft compact, maar maakt nieuwe bladeren, javavaren staat mooi groen. de nympoides groeit, enkel de crypto's is tussen hangen en wurgen.

Als ik ook het koude wit naar 100% zou brengen gedurende 8 uur, dan zou ik rond de 20 lumen/liter uitkomen.
Maar eerst even deze set up afwachten.
Andere mogelijkheid is een extra balk erbij.


 
Nico

Een Dicus draagt altijd wel wat kieuw wormen met zich mee en kan daar overgens weinig last van hebben tot er iets veranderd, waarbij de conditie of de slijmhuid even achteruit gaat door transport of de overgang naar een andere watersamenstelling, ik kijk er niet gek van op dat deze kieuw-wormen infectie zo snel toeslaat, het is vaak een van de eerste ongemakken die een Discus verzorger tegenkomt na en aantal vissen in de bak te hebben geplaatst.

Je hebt een kwalitatief goed medicijn gebruikt, en de vissen stralen weer op de foto,,toch.
 
Nico

Een Dicus draagt altijd wel wat kieuw wormen met zich mee en kan daar overgens weinig last van hebben tot er iets veranderd, waarbij de conditie of de slijmhuid even achteruit gaat door transport of de overgang naar een andere watersamenstelling, ik kijk er niet gek van op dat deze kieuw-wormen infectie zo snel toeslaat, het is vaak een van de eerste ongemakken die een Discus verzorger tegenkomt na en aantal vissen in de bak te hebben geplaatst.

Je hebt een kwalitatief goed medicijn gebruikt, en de vissen stralen weer op de foto,,toch.

Hoi Bert,

Zelf ben ik iemand die eens zijn bezettting van vissen en planten op peil is, zo weinig mogelijk in de bak rommelt . Of elke week naar de aquariumwinkel loopt voor een nieuw plantje of visje. Juist om de mogelijkheid op besmetting te verkleinen.

Dat ze drager konden zijn en eventueel er geen last van konden hebben had ik gelezen. Maar ik zou denken dat eens je een kuur gedaan, de kieuwwormen volledig het aqua uit zouden zijn, misschien is dat wishful thinking,... Maar inderdaad, de discussen zien er echt mooi uit, vooral als het buitenlicht wegvalt :cool:.

Vissen staan niet meer op de planning, dus hopelijk blijft het de komende weken vooral op vissengebied goed gaan. Planten zullen het moeten uitwijzen.
 
Schitterend gedaan op alle vlakken !
 
Goh Nico,
gelukkig heb je he5 allemaal onder de knie gekregen.

en ik maar denken dat het met zoet eenvoudiger zou zijn.:);)
 
Vind het ook zeker wel apart dat een discusbak zonder interne binnenwanden er zo mooi uitspringt.Op de foto zien we de uiterst linkse discus door de spiegeling naast de bak staan en de boomstronk ook wat doorlopen, rechts zien we het zelfde, geeft een mooi en apart effect, en ja de vissen zien er ook heel relaxed uit.

Vind de bak wel wat raakvlakken hebben met die van ons gemigreerde oud lid Jan.j.dk hij die geemigreerd is naar Spanje.
Kwam zomaar in positieve zin in mijn gedachten voorbij.
 
Stukje planten/verlichting.

Ik gebruik JMB orion LED verlichting.
Nu in een discusaqua is het wat zoeken naar "zachtere" verlichting voor de vissen en toch voldoende voor "gemakkelijke" planten.
Bij JMB toch maar eens nagevraag wat de juiste verdeling is van de RGBW balken.
1/3 warm wit, 1/3 koud wit, en 1/3 is RGB.
150 lumen per watt.

Wat staat er van planten in mijn aqua. Crypto's, vallisneria, nymphaea lotus, enkele anubias, javavaren, nymphoides taiwan.

blijkt dat ik de eerste 2 weken zo rond de 10 lumen per liter heb gedraaid, wat zeer weinig is voor zover ik hier op het forum lees (20lumen per liter).

Sinds vorige week de sterkte wat verhoogt, als ik enkel mijn witte kanalen in rekening breng zit ik nu 13.5 lumen/liter. warm wit op 100%, koud wit op 40%.
blauw en rood staan overdag ook nog op 35%.
Ook de bekende kleibolletjes bij de planten gestoken.
ik doseer met de doseerpomp dagelijks all in one plantenvoeding.

Maar om eerlijk te zijn deden de planten het niet slecht op 10 lumen per liter. De vallisneria maakt uitlopers en er zit lichte groei in, de lotus blijft compact, maar maakt nieuwe bladeren, javavaren staat mooi groen. de nympoides groeit, enkel de crypto's is tussen hangen en wurgen.

Als ik ook het koude wit naar 100% zou brengen gedurende 8 uur, dan zou ik rond de 20 lumen/liter uitkomen.
Maar eerst even deze set up afwachten.
Andere mogelijkheid is een extra balk erbij.


Als alles goed werkt op deze lichtsterkte zou ik ze niet veranderen.
Je zou zomaar eens problemen kunnen krijgen die je nu niet hebt.
Het zijn allemaal makkelijke planten die weinig licht nodig hebben.
Nog een nadeel als je je licht zou verhogen is dat de vissen dit ook niet leuk vinden , zoals je zelf ook al aanhaalde.
 
Pfff ,duidelijk geen beginnersbak, wel erg moooooi.
 
Iedereen bedankt voor de mooie opmerkingen.
Ik ben zelf ook erg tevreden, maar opzetten is 1 ding. De uitdaging zal zijn om het zo te houden, we doen ons best.

Nog veel te leren en ervaring op te doen. Andere topics, fotoboeken,... lees ik elke dag mee.
Ik reageer niet in elk topic, omdat ik wss niet veel kan bijbrengen. Maar haal er wel veel nuttige info uit.
 
Laatst bewerkt:
Vind het ook zeker wel apart dat een discusbak zonder interne binnenwanden er zo mooi uitspringt.Op de foto zien we de uiterst linkse discus door de spiegeling naast de bak staan en de boomstronk ook wat doorlopen, rechts zien we het zelfde, geeft een mooi en apart effect, en ja de vissen zien er ook heel relaxed uit.

Zover had ik met deze foto nog niet gekeken, maar het is idd wel een speciaal effect ;).
De linkse zijruit dient ook als inkijk als ik aan de woonkamer tafel zit. 's Morgens met een koffietje en de laptop of tijdens het eten.

De rechterkant is half doorkijk, maar van die hoek wordt er nooit ingekeken. Van die kant valt er in de late namiddag wel veel zonlicht binnen. ik twijfel er al 3 jaar aan om daar een zwarte folie te kleven, misschien dat dit bij een zoetwaterbak nog meer aangeraden is ivm alggroei?

Vind de bak wel wat raakvlakken hebben met die van ons gemigreerde oud lid Jan.j.dk hij die geemigreerd is naar Spanje.
Kwam zomaar in positieve zin in mijn gedachten voorbij.


Ik heb het fotoboek van Jan enkele malen doorgelezen, zoals nog enkele andere fotoboeken. Daar heb ik veel uit geleerd, maar aan Jan zijn kennis kan ik in de verste verte niet tippen. Maar sommige passages staan bij mijn favorieten om nog eens door te lezen.
Ik snap dat ie naar het buitenland is verhuisd, maar er is veel kennis verdwenen.

Bert,
trouwens jij ook bedankt om je ervaringen te blijven delen.
Het geeft me andere inzichten of zetten me in ieder geval aan het denken of opzoekwerk te doen (y).
 
Laatst bewerkt:
Als alles goed werkt op deze lichtsterkte zou ik ze niet veranderen.
Je zou zomaar eens problemen kunnen krijgen die je nu niet hebt.
Het zijn allemaal makkelijke planten die weinig licht nodig hebben.
Nog een nadeel als je je licht zou verhogen is dat de vissen dit ook niet leuk vinden , zoals je zelf ook al aanhaalde.

Deze lichtsterkte is nog maar enkele dagen. Dus nu enkele weken opvolgen hoe de planten/algen reageren.
Maar in het beste geval kan ik zoals je aanhaalt, het mss beter zo laten. Als het werkt, waarom dan getalletjes najagen?
 
  • Leuk
Waarderingen: svl
Bak ziet er goed uit hoor! Bodem ook zeer schoon! Hou ik altijd wel van alhoewel het natuurlijk niet het meest natuurlijke is :)
 

Terug
Bovenaan