Zier er netjes uit Nico.
Het opvoervak is niet de beste plek voor je verwarming, mocht je afvoer een keer verstopt raken dan loopt dat vak als eerste droog.Het opvoervak met verwarming.
Dank je om mee te denken 👍.Het opvoervak is niet de beste plek voor je verwarming, mocht je afvoer een keer verstopt raken dan loopt dat vak als eerste droog.
Beter om de elementen tussen de schotten van het eerste en tweede vak te plaatsen, die blijven altijd onder water staan.
Voor die overloop heb ik een automatische regeling ontwikkeld, daarmee hoef je niks meer af te regelen met een kraan om de afvoer stil te krijgen. Werkt perfect tussen 1000 en 10.000 liter per uur.
Hier een filmpje van het derde prototype, inmiddels is het uitontwikkeld.
De kans op een natte vloer is niet groter als bij een schuifkraan. Nadeel van die schuifkraan is dat hier vuil of een verdwaalde vis kan blijven hangen met verstopping als gevolg.Persoonlijk zie ik hier absoluut de meerwaarde niet van. Ik zou geen afvoer willen die afhankelijk is van bewegende delen, dit is naar mijn persoonlijke mening vragen om problemen (en een mogelijke natte vloer).
Ik zou een paar tientjes investeren in een goede kwaliteit pvc schuifkraan waardoor het afstellen van de afvoer een fluitje van een cent is en 100% veilig (natuurlijk altijd icm een noodafvoer).
De kans op een natte vloer is niet groter als bij een schuifkraan. Nadeel van die schuifkraan is dat hier vuil of een verdwaalde vis kan blijven hangen met verstopping als gevolg.
Om die reden heb ik ook twee opvoerpompen, simpel omdat zo'n ding altijd op kerstavond stuk gaat. Die opvoerpomp is het hart van het aquarium, verlichting kan best een paar dagen wegvallen, verwarming is ook dubbel uitgevoerd. Qua stroomuitval is het risico beperkt, langer dan enkele uren uitval kan ik me niet herinneren. Begrijp dat dit voor een zee aquarium al veel sneller desastreus kan zijn.Ik hou zelf ook wel van technische gadgets, alarmen, beveiligingen. Daarom dat ik een profilux 4e heb gekocht. Weliswaar toen voor mijn zee aqua, maar nu gebruikt voor zoet. Opvoerpomp die uitvalt, verwarming die blijft hangen, hoge of lage temperatuur, pH die wegzakt door eventueel teveel CO2, corrigeren van
Ik heb ze beiden continu in gebruik, wanneer er een stil zou vallen draait de bioloog gewoon op halve kracht door, het grote voordeel van de huidige generatie DC pompen is dat je de capaciteit nauwkeurig kunt regelen, in normaal bedrijf draaien ze waarschijnlijk niet hoger dan 40% dus als er een uitvalt is de capaciteit eenvoudig weer op peil te krijgen door de overgebleven pomp op 80% te zetten. Ze zijn beiden op dezelfde retour aangesloten met voor iedere pomp een terugslagklep om te voorkomen dat de ene pomp naar de ander pompt wanneer die niet zou draaien.Voor mijn zee aqua had ik ook een reserve opvoerpomp in de kast liggen.
Mijn god wat een project, super vet om iemand met deze skills en gedrevenheid bezig te zien!
Haha alsnog weet je wel van wanten kwa techniek! Wat betreft de rest komt ook wel goed schat ik zo. Planten keuze co2 en verlichting hangt allemaal samen. Als je weet welke planten je wilt zul je het daar op moeten aanpassen of vice versa als je bepaalde verlichting hebt gekozen kun je daar je planten keuze en co2 op aanpassen. Ik ben in ieder geval erg geïnteresseerd 🙂Naar de technische kant zal het wel in orde zijn. Dit is grotendeels mijn vorige zeewateropstelling. Enkel wat aangepast naar het zoetwater gebeuren.
Het moeilijke moet nog komen, de combinatie matig beplant, eventueel CO2, hoeveel licht, voeding,... Volledig nieuw voor mij.
Hopelijk minder van toepassing, maar wss ook onvermijdelijk, eventuele ziekte's van de vissen,...
Maar als ik aan iets begin, probeer ik het wel zo goed mogelijk te doen binnen mijn mogelijkheden 😉😛.
Haha alsnog weet je wel van wanten kwa techniek! Wat betreft de rest komt ook wel goed schat ik zo. Planten keuze co2 en verlichting hangt allemaal samen. Als je weet welke planten je wilt zul je het daar op moeten aanpassen of vice versa als je bepaalde verlichting hebt gekozen kun je daar je planten keuze en co2 op aanpassen. Ik ben in ieder geval erg geïnteresseerd 🙂
Ik heb 40 jaar geleden diverse aquaria gehad, de meeste daarvan rijkelijk beplant, en was toen helemaal niet op de hoogte van CO2 toevoegen, ik betwijfel of het toen al werd gedaan. Ondanks dat groeiden mijn planten letterlijk de bakken uit. Mijn huidige aquarium staat nog leeg, zal ook nog wel even leeg blijven staan, heb ik wel een CO2 reactor voor gemaakt maar in eerste instantie ga ik deze nog niet gebruiken. Ik wil eerst wel eens kijken hoe planten het doen zonder extra CO2.Ik ben op het forum wat aan het rondzoeken, ik moet nog wat wegwijs geraken 🙂.
Weet iemand een topic waar ik meer kan lezen over CO2? Ik heb de KH-PH tabel online wel gevonden, maar hoe doen jullie dit in de praktijk. Proberen jullie de PH met de bellenteller in het gewenste PH bereik te krijgen of gaan jullie voort op een dropchecker? Op vivarium ga ik me een CO2 drukregelaar(dual stage) met magneetklep, bellenteller en terugslagklep kopen. Ook een dropchecker, heb ik aan 1 genoeg of heb ik er 2 nodig in mijn aqua? Ik heb een PH probe en heb dus een continu meting om op te volgen. CO2 zal indien nodig of meerwaarde met een timer gestuurd worden, 1 uur voor lichten aan en 1 uur voor einde lichten uit. Maar ik zal wss met wat langere dimtijden lopen, die wss weinig bijbrengen aan plantengroei, door gedimd licht,...
Pff veel leeswerk te doen 😛.
Ik ben een complete newbie op verzorging van zoetwaterplanten, ik heb al veel gelezen. Maar hier zit veel ervaring, moesten jullie me de weg naar het juiste topic sturen zal ik dat met veel plezier en aandacht doorlezen 👍.
Ph/kh tabel is achterhaald.Ik ben op het forum wat aan het rondzoeken, ik moet nog wat wegwijs geraken 🙂.
Weet iemand een topic waar ik meer kan lezen over CO2? Ik heb de KH-PH tabel online wel gevonden, maar hoe doen jullie dit in de praktijk. Proberen jullie de PH met de bellenteller in het gewenste PH bereik te krijgen of gaan jullie voort op een dropchecker? Op vivarium ga ik me een CO2 drukregelaar(dual stage) met magneetklep, bellenteller en terugslagklep kopen. Ook een dropchecker, heb ik aan 1 genoeg of heb ik er 2 nodig in mijn aqua? Ik heb een PH probe en heb dus een continu meting om op te volgen. CO2 zal indien nodig of meerwaarde met een timer gestuurd worden, 1 uur voor lichten aan en 1 uur voor einde lichten uit. Maar ik zal wss met wat langere dimtijden lopen, die wss weinig bijbrengen aan plantengroei, door gedimd licht,...
Pff veel leeswerk te doen 😛.
Ik ben een complete newbie op verzorging van zoetwaterplanten, ik heb al veel gelezen. Maar hier zit veel ervaring, moesten jullie me de weg naar het juiste topic sturen zal ik dat met veel plezier en aandacht doorlezen 👍.
Vroeger gebruikte men zelden of niet co2 maar destijds was de lichtintensiteit vaak veel lager en hadden we meer de makkelijke planten die we in de bak hielden. De tijden zijn wat dat betreft veranderd.
Ph/kh tabel is achterhaald.
Als ik die tabel volg kom ik over de 80ppm co2 in m’n aquarium terwijl m’n dropchecker licht groen is…
Ik zit in de regel op een KH van 2,75-3 en een PH die tussen de 6 en 6,8 schommelt
De PH/KH tabel is berust op “dood” water, daar er in een aquarium meerdere biologische processen zijn die de PH beïnvloeden gaat die tabel niet op, er is meer wat de PH beïnvloed dan enke de co2
Dank je 👍, dat maakt het al makkelijker.RGB is om je licht op smaak te brengen, in de regel voegt het weinig toe aan PAR
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.