Nieuw aquarium Juwel Rio 240


Sorcovic

Well-known member
Lid geworden
2 maart 2020
Berichten
59
Leeftijd
31
Goedemorgen,

Ik heb een aantal vragen omtrent het gebruik van een nieuw aquarium.

Oude situatie:

Juwel Aquarium van 80x35x35 met Aquaflow 300 en 200 watt verwarmingselement. Ik heb hier jaren 2 sluierstaarten en 1 goudvis inzitten. De kap heeft er altijd opgezeten. Alleen de twee kapjes van de kap zelf, had ik er altijd af. Zo kon ik ze makkelijker voeren en kon de warmte makkelijker worden afgevoerd. Na jaren dit aquarium met veel plezier gehouden te hebben, besloten om toch voor een groter aquarium te gaan, aangezien de vissen te groot werden.

Nieuwe situatie:

Juwel Rio 240 121x41x50 met BioFilter M All Inclusive. Dit aquarium is gevuld tot aan het maximum. E zit Aquatic Nature Dekoline Aquarello grind in (3 zakken van 10 kg per stuk). Het aquarium heeft 48 uur ingedraaid zonder vissen. Temperatuur is 20 graden. Na 48 uur de vissen overgeplaatst. Nu hangt er een witte waas in het aquarium (algen?). Wat is die witte waas precies en trekt het ook weer weg? Is het schadelijk? De kap van de Rio 240 bestaat uit meerdere delen, die je los van elkaar kan weghalen. Ook bij dit aquarium heb ik de voorste kap omhoog gezet voor de afvoer van warmte etc. Echter sprong vannacht de goudvis uit het aquarium en lag op de grond. Gelukkig hoorde ik het en heb de vis met een netje weer terug in het aquarium gezet. Echter vind ik dit wel raar. In al die jaren nooit last van gehad.

Samenvattend:

Hoe komt het dat ik last heb van een witte waas? Wat kan ik er aan doen? Is het schadelijk?
Waarom springt de goudvis uit het aquarium? Bij mijn oude aquarium stond de kap ook open en gebeurde dit nooit. Water is gevuld tot aan het maximum. Ik durf de kap nu niet meer open te zetten. Ik vind het totaal geen prettig idee dat er een vis is uitgesprongen. Aan de onderkant van de kap ontstaat condens. Gaat dit niet schimmelen?

Zou ik daarnaast misschien nog extra voedingsstoffen, Co2 etc moeten toevoegen? Zoja, wat zou ik dan eventueel moeten gebruiken?
 
Simpel emn krotbondig: 48 uur indraaien is veel te kort, dat behoort minimaal 4 weken te zijn, dus nu heb je naar alle waarschijnlijkheid een gigant van een nitrietpiek waardoor je vissen niet in die omgeving willen blijven en dus uit je water springen.
Oplossing: druppeltest kopen van NO2 (nitriet) koop ajb GEEN teststrips want die zijn net zo betrowubaar asl koffiedik kijken, en ververs je aquariumwater dagelijks met 80%
 
Nu ben ik niet heel bekend met het houden van goudvissen in een aquarium, maar ik kan je wel vertellen dat een aquarium normaal toch even in moet draaien en de gelegenheid moet hebben om voldoende bacteriën op te bouwen om alle afval van je vissen aan te kunnen. Nu weet ik wel dat goudvissen enorme vervuilers zijn en dat je het beste heel veel en vaak kunt verversen, zeker als ze groeien. Ik dacht dat ze dan een groeihormoon afgaven wat als je niet ververst juist oploopt in het water en ervoor zorgt dat de vissen niet meer gaan groeien. Of nouja, van buiten. Van binnen (ver)groeien ze gewoon door. Heb je je oude filter ook overgeplaats of de vissen echt in een nieuwe/schone bak gezet?

Hier de kappen eigenlijk altijd dicht of heel iets op een kiertje door de buizen van de externe filters.

De witte waas is vermoedelijk een bacteriebloei omdat je zoveel vervuiling in een nieuwe bak hebt. Slechte kwaliteit water van deze vervuiling zorgt er mogelijk voor dat je vissen uit dit water willen ontsnappen en omdat naar boven de enige plek is, zullen ze die kant op gaan.
 
Ik ben het met de voorgangers eens en deze bak is nog lang niet rijp voor vissen. Goed me no2 controleren en verversen tot die op 0 zit.
 

Ook de nh3/4 kan fataal zijn maar dat wordt weer in no2 omgezet.
 
Bedankt voor jullie snelle reacties. Het gaat ook om een heel nieuw filter. Oude filter werkte daarentegen niet meer goed. Ik ga vandaag beginnen met het verversen zal de nitraat waarde meten.
Om de bacteriekolonie in balans te krijgen, zou ik daar voor ook wat moeten/kunnen toevoegen? Ik heb het dan bijvoorbeeld over Safe Start en/of PH/KH plus of minus?
Die No2 druppeltest ga ik aanschaffen. Hoe moet ik hier de werking van zien?
 
Dat Phplustroep kun je beter weggooien, krijg je een hele onstabiele bak van qua waterwaardes en voegt niks toe qua bacteriecolonie. Dat safe start is vooral goed voor d eportomonee van d ewinkelier want opstarten is niet te versnellen met middeltjes, een bak moet gewoon rijpen en daar heeft het minimaal 4 weken voor nodig.
Je NO2 test zit de uitleg bij hoe dat werkt, even ter verduidelijking: daarmee TEST je het water, je gooit het dus NIET in je aquarium
 
Oke, duidelijk! Dus het beste wat ik nu kan doen is: water verversen en de waterwaardes checken?
Als bepaalde waarden te hoog zijn, hoe moet ik hier verder mee omgaan? Ik moet dus niets qua 'troep middeltjes' toevoegen.
Wat zijn eigenlijk de ideale waarden van waar ik het water op moet testen?

Nogmaals hartelijk dank voor alle hulp. Fijn dat er zo iets bestaat en ik zal er echt van leren!
 
De nh3/4 en de no2 moeten 0 zijn. Wat bacterien toevoegen zal nu geen kwaad kunnen maar het is eigenlijk gewoon een kwestie van tijd en dus indraaien.
Zover ik weet is Tetra Safe start nog wel een middel wat kan werken itt tot veel andere preparaten. De meeste bevatten niet de goede bacterien die wij graag willen zien om de no2 in no3 om te zetten.
 
Oke hartelijk dank! Ik ga vandaag het water verversen en morgen de waarden testen. Het lijkt me verder handig de kleppen dicht te houden, om te voorkomen dat er straks weer eentje op de grond ligt.
Het uit het aquarium springen, kan niet komen door teveel water of iets dergelijks. Aquarium is gevuld tot aan de maximum streep.

Qua tests, wil ik deze aanschaffen: JBL Testset Combi Plus NH4, ervaring? Is het wat? Verder nog tips/adviezen voor de aanschaf van bepaalde middelen?
 
Zou deze doen die is goedkoper en net zo goed https://www.wesdijk.nl/dieren/watertesten/155-wespro-testkoffer-1000000001075.html

Aanschaf van middelen, zou ik sera bactopur direct aanschaffen, zijn tabletten antibiotica die je moet oplossen in water bij gebruik ervan. Waarom aanschaffen zou je denken: vissen worden altijd ziek als winkels dingen niet op voorraad hebben of dicht zijn, better safe than sorry en sluiers zijn best gevoelig voor ziektes
 
Ik zou ook die van Wesdijk nemen want die gebruik ik zelf ook.
 
Hartelijk dank voor jullie reacties! Heb zojuist het water ververst en de kappen zitten dicht. Wat raden jullie aan qua verversen? Hoe vaak? Hoeveel? Zou het goed zijn om nog meer planten erbij te zetten, bv waterpest?
 
Verversen doe je aan de hand van wat je meet met je tests maar zou dan wel minimaal 50% verversen, extra planten is altijd zinvol die geven meer zuurstof af aan het water en eten de afvalstofjes van je vissen
 
Bedankt voor alle tips en hulp!
 
Hier vindt je wat info over het houden van bv Goudvissen en Sluiers:
 
Bedankt!
 
Goedemiddag allemaal, ik ververs nu dagelijks minimaal 50% water, om balans in het aquarium te krijgen. Jullie weten dat het een nieuw aquarium is, met een nieuw filter. Ik heb een Biofilter M Allinclusive. Moet ik regelmatig de sponzen uitspoelen/vervangen of x aantal dagen/weken ongemoeid laten?
 
Sponzen hoef je nooit te vervangen, gaan heel wat jaartjes mee. Uitspoelen kan wel maar alleen als je uitstroom van je filter significant is afgenomen, en dan spoel je maar 1 deel van het filter uit, nooit alles tegelijk
 
Oke bedankt voor de tips! Bij het filter zat een boekje met welke sponzen er in zitten en wanneer ze vervangen moeten worden.

Dit zijn de sponzen:

  • BIoPad - Filterwatten voor filtering vuildeeltjes
  • BioCarb - Actieve koolstof voor absorbering schadelijke stoffen
  • Nitrax - Biologisch filtermiddel voor afbraak ammonium/nitriet
  • BioPlus Coarse - Grove filterspons
  • BioPlus Fine - Fijne filterspons
  • Cirax - Biologisch filterspons voor aanmaak gunstige bacteriën (stabiele waterwaarde)
  • Phorax - Filtermiddel voor afbraak fosfaten (vermindering algengroei/betere plantengroei)
  • Amorax - Filtermiddel voor afbraak/binding ammoniak
Ik ben nu een beetje in de war. Jullie zeggen niet aan zitten, wellicht afspoelen, maar jaren niet vervangen. Juwel adviseert iedere spons na een bepaalde tijd te vervangen.

Wat moet ik nu doen?
 
Ja juwel adviseert dat om het verdienmodel in stand te houden, maar is dus totaal onnodig die sponzen te vervangen
 
Oke duidelijk! Dus gewoon goed kijken naar de uitstroom. Neemt die af dan een deel van de sponzen schoonmaken, toch? En de komende jaren niet vervangen.
Wat betreft de uitstroom, zal ik die naar boven laten wijzen zodat het oppervlakte water in beweging komt of juist naar beneden? Ik weet niet echt goed wat nodig is bij sluierstaarten. En moet ik de bak ook nog luchten of maakt het niet uit als tie dicht zit? Ik durf eigenlijk niets open te zetten (hoe klein ook) aangezien ik bang ben dat er weer eentje eruit wilt springen.
 
Klopt helemaal over dat schoonmaken van die sponzen.

De uitstroom kun je gerust naar boven richten voor meer oppervlaktebeweging want daarmee breng je meer lucht in het water.

De deksel kun je ook een halve knijper tussen klemmen zodat je wat afvoer heb van de luchtvochtigheid
 
Bedankt voor de info! In de Juwel Rio 240 zit Multilux LED verlichting. De verlichting staat aan van 12:00 uur tot 22:00 uur. Op internet lees ik verschillende dingen over CO2 in het aquarium. Ik heb verder geen CO2 systeem. Minder licht, betekent dat er minder vraag is naar voedingsstoffen en dan zullen de plantjes minder snel groeien. Meer licht betekent meer vraag naar voedingsstoffen en dus vraag naar meer CO2? Hoe kan ik er in mijn geval voor zorgen dat ook dit in balans is? Ik snap even niet hoe ik het moet zien.
 
Dat hele verhaal over co2 of plantenvoeding kun je skippen, planten en sluiers zijn geen match, ze eten allles wat groen is op, dus daar hoef je je totaal niet in te verdiepen
 
Oke dankje, maar geldt bij mij sluyers ook: hoe meer planten hoe beter?
 
Dat dan weer wel, want het haalt ook je nitraten uit je water en voegt zuurstof toe aan je water
 
En qua verlichting? In de Juwel Rio 240 zit Multilux LED verlichting. De verlichting staat aan van 12:00 uur tot 22:00 uur. Ik vind de led balken nogal fel of maakt dat voor de vissen/planten niet uit?
Verder dagelijks een groot deel verversen om alle waarden op orde te krijgen, aangezien het een heel nieuw aquarium is.
 
Ja dat felle licht vinden vissen ook niet fijn nee (zelfde effect als er een schijnwerper op jouw schijnt) maar dat is te verhelpen door drijfplanten te nemen
 
Mee eens, maar denk je niet dat de verlichting (standaard) in een Rio 240 in orde zou moeten zijn voor sluyers of is het toch beter de intensiteit te verminderen?
 
Die verlichting in ongeacht welk aquarium is altijd ongezond voor vissen, vissen hebben helemaal niet zoveel licht nodig, dat staat los van welk merk dan ook
 
Oke, het lijkt me daardoor wel lastig om mee om te gaan. Planten hebben veel licht nodig, maar de vissen niet. Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?

Dan nog heel even terug naar het filter wat ik gebruik (BIOFILTER M van Juwel). De bovenste witte spons, is voor het grove vuil. Nu lijkt het mij wel goed deze bv 1 keer per week goed schoon te maken en de andere sponzen met rust laten. Zo blijft de doorstroming op niveau en raken alle overige sponzen niet verstopt, waardoor ze goed hun werk kunnen doen. Of zie ik het nu helemaal verkeerd?
 
Oke, het lijkt me daardoor wel lastig om mee om te gaan. Planten hebben veel licht nodig, maar de vissen niet. Hoe kan ik hier het beste mee omgaan

Ik heb hetzelfde aquarium en ik heb bakpapier (dat bruine, voor in de oven) om mijn lampen heen gedraaid. Dat neemt al een hele hoop van de intensiteit af. Plus drijf planten nemen!

Ik vind wel dat je licht erg lang aanstaat? Mijn licht staat max acht uur per dag aan. (Helaas, kan er de hele dag wel naar kijken)
 
En wat betreft je sponzen, ik kreeg hier op het forum de tip om de bovenste laag sponzen in een andere volgorde te doen zodat je de grove spons bovenin hebt zitten. Dat werkt bij mij ook prima!

Die witte kan je gewoon onder de kraan uitspoelen en terugstoppen.
 

Terug
Bovenaan