Nieuw aquarium Juwel Rio 240


Okee bedankt voor de tip! Weten jullie wat er aan de hand kan zijn met een sluierstaart die op de bodem hangt en heel erg snel ademt? Kieuwen gaan heel erg snel heen en weer.
 
Je aquarium is niet ingedraaid dus grote kans op teveel ammonium/nitriet.
 
ik ververs elke dag. Zou ik nog meer kunnen doen?
 
Duimen dat je vissen niks onder de leden krijgen en het allemaal overleven, meer kun je niet doen
 
Ik zelf heb een juwel rio 240 met 4 grote sluiers. Ik gebruik het interne filter met een sterkere pomp van juwel erop (1000 L per uur ipv de 600 L). Er zit bij mij alleen een fijne blauwe spons in het filter met daaronder een fijne wattenfilter voor de fijne vervuiling. Daaronder zit 1 zak met 1 liter Seachem matrix en daaronder zit nog 1 zak van 1 liter eheim substrat pro. Daarbij heb ik in de andere hoek nog een losse eheim pick up 200 voor het grote vuil en wat meer oppervlaktebeweging. Deze combinatie werkt bij mij super goed.
 
Bedankt voor jullie informatie. Het lijkt mij dat het huidige filter met sponzen toereikend is voor mijn 4 sluierstaarten. Twee van de vier zwemmen wel rond. De andere twee hangen dag en nacht op de bodem. Echter eten ze alle 4 niet het voer wat ik toevoeg (in hun andere bak deden ze dat wel). Ik vraag me ook oprecht af of dit wel zal verbeteren zodra het aquarium volledig is ingedraaid (na een week of 4).
 
Zou ik er daarnaast baat bij hebben een sterkere pomp te plaatsen (juwel 1000L) ipv de standaard?
 
Vissen die zich onprettig voelen die eten niet, jouw aquariumwater is erg slecht waardoor je vissen zich onprettig voelen, als straks alles gestabiliseert is zullen ze zich stukken prettiger voelen en wel gaan eten
 
[SUP]ik ververs elke dag voor 80 procent het water. Ik hoop dat het snel beter gaat. [/SUP]
 
Goedenavond,

Op dit moment draait mijn Juwel Rio 240 iets meer dan een week. Er zit een Biofilter M in met de volgende sponzen:

  • BIoPad - Filterwatten voor filtering vuildeeltjes
  • BioCarb - Actieve koolstof voor absorbering schadelijke stoffen
  • Nitrax - Biologisch filtermiddel voor afbraak ammonium/nitriet
  • BioPlus Coarse - Grove filterspons
  • BioPlus Fine - Fijne filterspons
  • Cirax - Biologisch filterspons voor aanmaak gunstige bacteriën (stabiele waterwaarde)
Om zo snel mogelijk de kwaliteit van leven van de sluierstaarten te verbeteren doe ik het volgende:

- Iedere dag ververs ik voor ongeveer 80% het water.
- De sponzen laat ik met rust. De enige spons die ik schoonmaak is de Biopad. Deze houdt het grove vuil tegen en is dus regelmatig heel vies.
- Ik geef ze geen eten, aangezien ze dat nu toch niet eten en ik bang ben dat het voer gaat schimmelen.
- De temperatuur houd ik constant op kamer temperatuur.
- De pomp staat naar de oppervlakte gericht, zodat het oppervlakte water in beweging komt.
- Ik heb er op dit moment veel plantjes in staan.

De vissen hangen wat op de bodem of tussen de planten.

Wat zijn jullie tips/op of aanmerkingen hier op?

Is het wellicht handig om een Amarox filtermiddel toe te voegen aan het filter?
 
Filtermedia en andere watermiddeltjes zijn heel goed.... voor de kassa van de winkelier en daar is alles mee gezegd. Het water in NL is van dermate hoge kwaliteit (schoonste van de hele eu) dat je daar niks mee hoeft te doen.
 
Wat je wel kan doen is een luchtsteentje erin hangen, dta verdrijft ook je nitriet uit je water
 
Oke bedankt. Kan hier nog iets aan verbeteren/toevoegen:

- Iedere dag ververs ik voor ongeveer 80% het water.
- De sponzen laat ik met rust. De enige spons die ik schoonmaak is de Biopad. Deze houdt het grove vuil tegen en is dus regelmatig heel vies.
- Ik geef ze geen eten, aangezien ze dat nu toch niet eten en ik bang ben dat het voer gaat schimmelen.
- De temperatuur houd ik constant op kamer temperatuur.
- De pomp staat naar de oppervlakte gericht, zodat het oppervlakte water in beweging komt.
- Ik heb er op dit moment veel plantjes in staan.

Daarnaast: Zo n lucht steentje, moet ik daarvoor een aparte lucht pompje aanschaffen of hoe moet ik dat voor me zien? Heb je toevallig een voorbeeld of tips?
 
Even een kleine tip voor het gerbuik van die luchtpomp: die moet hoger staan dan je aquarium, anders heb je kans als de luchtpomp uitgaat, het water terug loopt en dan loopt dat je luchtpomp in
 
Ik dacht eigenlijk dat een bruissteentje in een aquarium met sluierstaarten niet zo goed is. Sluierstaarten zouden slecht tegen luchtbelletjes kunnen.
 
Dat is iets waar ik nog nooit van gehoord heb eerlijk gezegd, maar als je het niet vertrouwd: jij beslist wat er gebeurd en niemand anders
 
Dat is iets waar ik nog nooit van gehoord heb eerlijk gezegd, maar als je het niet vertrouwd: jij beslist wat er gebeurd en niemand anders

Ik heb ook eens ergens gelezen dat de grootte van bellen bepalend is voor bepaalde vissen. Omdat die bellen in hun kieuwen terecht kunnen komen.
 
Ik vraag me af waar mijn sluiers nog meer last van zouden kunnen hebben behalve Nitriet/Ammonium. Ik ververs elke dag 80 procent van het water, waardoor die waardes zouden moeten afnemen. Er staan veel echte planten in en het oppervlakte water is in beweging. Het gaat eerder slechter met ze, dan dat ze actiever worden.
 
Ja je zou het niet verwachten maar dit is toch echt het effect van slechte waterwaardes
 
Ja, dus jouw tip(s) is/zijn?
 
Heb je je oude aquarium en bodem nog staan?
 
Nee die heb ik niet meer staan. Ik heb zojuist een testkoffer binnen gekregen. Dit zijn de waardes die ik gemeten heb:

Ammonia: gele kleur (0.0 mg/l)
Nitriet: doorzichtig (0.0 mg/l)
Ph: blauwachtig (8.0)
Nitraat: (licht) roze: 10/20mg/l

volgens de bijgeleverde documentatie, zijn dit prima waardes. Alleen is de ph wat te hoog.
 
Wat is de watertemperatuur?
 
De watertemperatuur is 21 graden. Jullie weten nu de waardes en de temperatuur. Wat kan ik (behalve elke dag verversen) nu nog doen om de vissen gezonder/actiever te krijgen?
 
Momenteel pas verversen als je waardes weer slecht zijn (dagelijks meten dus)
 
Mischien heb je hier wat aan,ga het zelf ook proberen met mijn nieuwe juwel lido 120 aquarium.

 
Hartelijk dank voor de informatie! Ik heb mijn vraag ook bij Wesdijk neergelegd. Zij raden mij aan een oxydator te plaatsen. Zo komt er voldoende zuurstof in het water en wordt er geen c02 verjaagd. Daarnaast worden giftige stoffen afgebroken.
Wat vinden jullie hiervan? Betekent dit ook dat mijn huidige Biofilter M niet afdoende is?
 
Zeker het proberen waard. Heb jij er ervaring mee en/of wat is je mening daar over?
 
Ik heb het een tijd gebruikt in mijn garnalenbakken toen het wat slechter met z eging, volgens mij hielp het wel, na een paar maanden de oxydators vervangen voor hoornblad wat ik los laat drijven en dat werkt net iets beter naar mijn mening
 
En een circulatiepompje?
 
Okee dankjewel voor de informatie! 1 sluierstaart zwemt als een kamikaze door het aquarium en stoot overal hard tegen aan. Dan blijft tie weer even hangen ergens tussen en dan gaat de vis weer als een kamikaze. Het is dat er een kap op zit, anders had de vis al naar de andere kant van de kamer gesprongen. Enig idee?
 

Terug
Bovenaan