Nieuw aquarium Juwel Rio 240


Nee van goudvissen weet ik weinig, behalve dat ze heel groot worden en enorm vervuilen, denk dat je daar beter even een apart topic voor kan starten in het goudvisforumonderdeel
 
Okee bedankt! De ph van het water blijft rond de 8.0 zitten. Wat zou ik er aan kunnen doen om de waarde omlaag te brengen?
 
Waarom zou je de Ph omlaag willen doen dan? nog nooit van gehoord van andere goudvisliefhebbers dat ze dat doen
 
Omdat ideaal tussen de 6,5 en 7,5 zou zijn. Tenminste dat heb ik gelezen. 8.0 schijnt wat aan de hoge kant te zijn.
 
Voor sluiers? die kunnen gewoon op leidingwater, niks mis mee, de sluierhouders hier op het forum hebben ze ook allemaal op leidingwater zitten
 
Bedankt. Het gaat gelukkig steeds beter met het aquarium en vissen. Zou ik nog iets kunnen/moeten met de stroming in mijn bak? Ik heb nu alleen de uitstroom van mijn Biofilter M. Zouden de sluierstaarten dat fijn vinden? Zoja, waar kan ik dan het beste voor kiezen?
 
zou er een tweede filter op zetten, beter voor de waterkwaliteit en meer stroming
 
Oke en waar moet ik dan aan denken qua aanschaf?
 
Eheim pick up 200. Werkt perfect en is gemakkelijk in onderhoud.
 
Nou die zou ik dus niet doen (die eheim pickup) die is totaal niet toereikend voor zo'n groot aquarium met zulke grote vervuilers.
Dan zou ik eerder kijken naar een extern filter, eheim kan maar is vrij duur maar in de richting van een eheim pro 3 moet je minimaal denken qua capaciteit (op mp zijn ze stukken goedkoper)
 
Ja oke, maar is mijn huidige filter, Biofiler M, niet toereikend dan? Ik vroeg me eigenlijk alleen af of het nodig is wat meer stroming te creëren.
 
Ja sluiers vervuilen enorm en dan vooral het vuil wat niet zichtbaar is in de vorm van groeihormonen (niet te meten dus met standaardtestjes) dat is 1 van de redenen waarom sluierhouders minimaal 2x p/w 50% verversen, als je dat in je achterhoofd houdt weet je al dat je filter dus niet toereikend is en een extra filter juist veel toevoegd.
Stroming hebben je sluiers niet meer nodig als iedere andere goudvis
 
Nou die zou ik dus niet doen (die eheim pickup) die is totaal niet toereikend voor zo'n groot aquarium met zulke grote vervuilers.
Dan zou ik eerder kijken naar een extern filter, eheim kan maar is vrij duur maar in de richting van een eheim pro 3 moet je minimaal denken qua capaciteit (op mp zijn ze stukken goedkoper)

Het gaat er niet om dat die het biologische werk doet, maar erbij gezet wordt ivm het grote zweefvuil en extra oppervlaktebeweging. Werkt bij mij erg goed! Vangt veel vuil op! Wat de bioflow m erg ontlast qua vuil.
 
Het gaat er niet om dat die het biologische werk doet, maar erbij gezet wordt ivm het grote zweefvuil en extra oppervlaktebeweging. Werkt bij mij erg goed! Vangt veel vuil op! Wat de bioflow m erg ontlast qua vuil.
Dan ontgaat jouw de essentie van mijn bericht een extra filter bij te zetten, is niet erg maar reageer dan gewoon niet.

Het extra filter is de bedoeling juist voor het filterend vermogen en de waterkwaliteit beter te houden
 
Op zich is dat niet een heel krachtig filter maar kan wel net voldoende zijn wellicht om zweefvuil mee af te vangen en om iets meer stroming/circulatie te verkrijgen.
Zelf heb ik in de zeewaterbak ook wel hiervoor een kleine Aquaflow 100 gebruikt en dan zie je toch wel dat deze veel vuil extra nog afvangt.
 
Voor sluiers? die kunnen gewoon op leidingwater, niks mis mee, de sluierhouders hier op het forum hebben ze ook allemaal op leidingwater zitten

Ph en no2/no3 verhouding speelt hierbij een grote rol. Een ph van 7 is beter voor de vissen die veel vervuilen dan een ph van 8
 
Ph en no2/no3 verhouding speelt hierbij een grote rol. Een ph van 7 is beter voor de vissen die veel vervuilen dan een ph van 8

Wat zou ik volgens jou moeten doen de waarde van de PH te verlagen?
 
Je zou de ph zo kunnen laten en meer filtratie kunnen toepassen. Ph verlaging heb ikzelf nog nooit gedaan.
 
Okee, hartelijk dank voor alle info!! Ik heb er een aqua flow 300 bij gehangen voor het grove vuil. Ik ben alleen een beetje aan het zoeken om de weerkaatsing van de verlichting wat te remmen. Aangezien mijn Biofilter en Aquaflow het oppervlakte water in beweging houden, heb ik ook meer last van lichtweerkaatsing buiten de bak. Kan ik daar iets aan doen of is daar wat voor? Doen jullie er wat tegen?
 
Niemand?
 
Ik volg je even niet, maar je hebt geen kap? Denk niet dat het anders op te lossen is
 
Er zit wel een kap op en de bak is helemaal gevuld. Doordat het opervlakte water in beweging is, worden de lichtstralen ook buiten de bak afgebroken, bv op mn deur. Het lijkt net een disxo
 
Kan me er eigenlijk weinig bij voorstellen of het moeten echt golven zijn en dan staat je pomp te hard, nergens voor nodig zo'n harde oppervlaktestroming
 
Oke, dan ga ik daar vanavond even mee aan de slag. Anders zal ik vanavond wat foto's posten.
 
De witte sponzen spoel ik zo nu en dan uit. Mijn sluierstaarten zijn echt vervuilers en om de uitstroom op pijl te houden, houd ik ze schoon. De witte sponzen lopen namelijk snel vol met grof vuil en blaadjes. Vandaag minimaal 50% water ververst en toch ook even de sponzen onder de witte lichtjes afgespoeld. Er zaten namelijk blaadjes en vuil tussen. Na het onderhoud de no2 waarde bepaald. Tot mijn verbazing, was deze te hoog. De afgelopen dagen was deze waarde dik in orde. Hoe zou dit kunnen komen? Door de sponzen die zijn afgespoeld? Door de oxidator die er sinds 1,5 weken inzit? Ik wacht graag jullie meningen/tips af!
 
Ik snap het echt niet. Het ging de afgelopen tijd goed. De no2 waarde was telkens 0,0 mg/l. Nu is de waarde steeds hoger dan 0,5 mg/l, ook na verversen. Er liggen geen dode vissen of rottende planten.
 
Die grove sponzen voor het vuil schoongemaakt. Daar zat zoveel vuil en blaadjes in.
De sponzen die er onder zaten licht uitgespoelt om de blaadjes weg te halen.
Wat had ik anders of beter kunnen doen?
 
Ja dan is dat je oorzaak een te schoon filter, misschien eens nadenken over ander filtermateriaal (keramische pijpjes bijv. en dan filterwatten dna blijft je bak stabieler en die watten kun je gerust wekelijks vervangen omdat de rest van je filtermedia dat wel opvangt (als je daar van afblijft tenminste)
 
Oke, dankje voor je reactie. Wat zou dan het beste zijn qua indeling van het filter in combinatie met de sponzen die ik nu heb?
 
Eerst mechanisch filteren met sponzen/filterwatten om het afval uit het water te halen. Zo blijft je biologische filtermateriaal schoner en hoef je daar minder aan te zitten. Ligt een beetje aan je filter in welke volgorde dat dan moet
 
Qua filterinhoud en d evolgorde zou ik een apart topic starten als ik jouw was want ik heb me nooit echt verdiept in de diverse filters en hoe dat moet en al
 
Dank jullie wel
 
Nog een vraagje. Wat kan ik doen aan planten die bruine bladeren krijgen? Ik weet dat sluiers veel van de planten eten, dus heb er ook aardig wat in staan. Ik heb een Biofilter M en een aquaflow 200 draaien. daarnaast zit er een oxidator in. Toch worden de bladeren snel bruin (bruinalg?) Wat zou ik kunnen verbeteren?
 

Terug
Bovenaan