nieuw aquarium, maar hoe nu verder?


A

aqua2014

Guest
nu wil ik dus een Fluval Edge 23 liter (led) aquarium kopen.
maar weet totaal niets van aquarium`s af, wie kan mij helpen met: vissen (gup,sluierstaart), voeding, bodembedekking, inrichting??
 
Als je vissen wil zou ik een wat grotere bak kopen want 23 liter water is natuurlijk heel beperkt en bovendien om te beginnen heel moeilijk in balans te houden.
Verdiep je ook goed in de vissen voor je ze aanschaft want bv een sluierstaart kan iets van 30cm worden dus zou dan in theorie precies met z'n kop en staart tegen de zijkanten van je Fluval zitten ;)
 
wat raad u aan voor bak? ik begrijp dat het allemaal niet meevalt. maar wil wel in 1x "goed" beginnen
gupjes, sluierstaart vindt ik wel leuke vissen. zijn er nog andere kleine visjes van 3cm die zo blijven?
 
Zijn enorm veel visjes die 3cm blijven en zou dan voor een aquarium van minimaal 60cm gaan maar groter is altijd beter natuurlijk.
 
Vuurzalmpjes
Dwerg Potloodvisje
Rode dwergbarbelen
Bengaalse vuurtjes
Venezolaanse dwergpantsermeerval

heb ik zojuist bekeken, en vindt ik mooie visjes.
ik hoef niet perse grote vissen te hebben, anders heb ik straks een aquarium van 1mx1m wat ik heel graag zou willen, maar geen ruimte voor heb.
als ik bovenstaande visjes in het Fluval aquarium zet, hebben ze dan te weinig ruimte?
 
Als je het bakje inricht met bodem en andere dingen gaat dat nog allemaal van die 23 liter af dus zal je onder de 20 liter netto uitkomen en ik zou daar zelf geen visjes in laten zwemmen.
Zulke bakjes zijn meer geschikt voor garnalen en slakken maar is als je begint met de hobby kan het echt lastig zijn om het in balans te houden.
 
Je geeft aan geen ruimte te hebben voor een aquarium van 1 meter dus misschien dat 80cm een optie is of anders een bak van 60cm zoals de Lido 120 bv.
 
hierbij de maten wat maximaal is voor de ruimte:
62cm breed
40cm diep
40cm hoog
 
Dan gaat een Lido 120 helaas niet passen, want die is 60 hoog. Wanneer je in de hoogte nog wat ruimte zou kunnen maken, zou je er een Rekord 600 of 700 kwijt kunnen. Je zit nu met het probleem dat zo'n beetje iedere bak qua hoogte klem komt te zitten, waardoor je er niet in kunt werken. Zo voldoet de Superfish AquaExpert 70 (http://www.aquastorexl.nl/superfish-aqu ... zwart.html) perfect aan je maten, maar als je aan de bovenkant beperkt wordt door een plank (ik weet niet waar je hem neer gaat zetten?), dan zit je weer met het punt dat de kap niet open kan.

Heb je iets meer info over de plaats waar je de bak neer wilt gaan zetten? Dat maakt adviseren qua type net wat makkelijker.
 
de Superfish AquaExpert 70 spreekt mij zeer aan!!!!
kan ik ook een foto posten hier? want ben niet echt in hoogte beperkt, maar vindt persoonlijk een hoge bak niet mooi staan denk ik.
 
931852_0_82_afmetingen_aquarium.jpg
 
@Bertus bedankt! werkt goed.

@Seabait ik ben elektricien, dus de verlichting kan ik makkelijk aanpassen, en wilde ook LED toepassen. tijdklok is ook makkelijk toe te voegen!

wat voor verschil zit er tussen de:
superfish 70L
juwel rekord 600
juwel rekord 700

prijzen zitten niet veel uit elkaar....
 
Er kan een timer op middels een andere stekker:

[video]https://m.youtube.com/watch?v=q-DMFi9zUVc[/video]
 
die had ik toevallig zojuist ook gezien, krijg opeens wel veel zin om een aquarium te realiseren

klopt het dat je na het inrichtten, een levende steen in het aquarium moet doen? en 4 weken moet wachtten, totdat alles een beetje gegroeid is? en dan pas vissen erin doen?
 
Levende steen?

Na het beplanten (neem vooral eerst snelgroeiers als beplanting) laat je het aquarium 4 weken met rust.

Lees ook eens: http://aquarium.blogse.nl/log/aquarium-eerste-blog.html

Het indraaien van aquarium
Je moet 3 weken MINSTENS, liefst zelfs iets langer een aquarium laten indraaien. Het indraaien zorgt ervoor dat er in het water bacteri�n komen te zitten. Je kan je voorstellen dat de bacterien er niet gelijk in zullen komen, maar het tijd nodig heeft om in je aquarium terecht te komen. Het moeten veel bacterien komen, wij noemen deze bacterien die nodig zijn, nuttige bacterien. De nuttige bacterien moeten zich nestelen in het filtermateriaal en in de aquariumbodem. Dat heeft zijn tijd nodig en daarom moet er lang genoeg gewacht worden. Het is belangrijk om minstens 3 weken dus helemaal niets aan je aquarium te doen. Het filter moet draaien, en de verwarming moet aanstaan. Het licht is minder belangrijk. Gooi een heel klein beetje voer in het water. Ondanks er geen vissen in zitten krijg je door een klein beetje voer erin te gooien sneller bacterien.
 
Levend steen klinkt voor mij als iets dat een zeewaterbakje gaat worden, maar of dat de bedoeling is van aqua2014?

~ Ivo
 
@MelvinB ik ga dat zeker doen! en straks eens ff doorlezen

@Mascha&Ivo levend steen dus niet doen? wordt idd geen zeewaterbakje

wat raden jullie aan voor aquarium te nemen? want weet niet precies waar ik op moet letten, of wat het verschil is tussen deze 3
superfish 70L
juwel rekord 600
juwel rekord 700
 
dit heb ik alvast uitgezocht:

Juwel rekord 700
Thermometer
Magneet
Achterwand
kit voor achter wand, is 80ml genoeg voor in totaal 61cm x 46,5cm 31cm x 46,5cm????? (wesdijk)
voedingsbodem Colombo Flora Base 5L (wesdijk)
planten Plantenset 'Basic' 050 cm (wesdijk)
grind Siergrind 1 Kg Quartz Zwart (wesdijk)
decoratie (wesdijk)
water verbeteraar nodig? want sommigen gebruiken het wel en sommigen weer niet

is dat allemaal goed, of hebben jullie andere ideen?
zijn dat genoeg planten?
en grind genoeg?
voedingsbodem goed voor de hele bak?
 
Ik zou er geen voedingsbodem in zetten. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar zie vaak dat het afgeraden wordt. Hij werkt maar tijdelijk en kan na verloop van tijd gaan rotten. Dan krijg je ook weer gedoe met het er uit halen. Je kunt dan beter plaatselijk bemesten door middel van kleibolletjes of vloeibare plantenvoeding gebruiken.

Waterverbeteraar is niet nodig als je gewoon 3-4 weken laat indraaien.

Wil je corydoras houden, dan is zand op de bodem beter dan grind. Grind kan ze beschadigen.

Als je met Magneet zo'n ruitenwisser bedoeld dan kun je dat ook beter achterwege laten. Een oud (pin)pasje werkt beter.
 
Oke, vloeibare plantenvoeding dus, moet ik speciaal merk hebben?
En zand, welk merk of type zand raad u aan? Vdl Aquariumgrind caviar 1 mm
10 kg
Ja bdoelde een magneet voor glas schoon te houden, misschien slakke ook een optie?
 
Ik zou filterzand doen, maar ook eens kijken of je die lijstjes niet 2 cm omhoog kunt krijgen. Dan kan er namelijk een Lido met meubel staan en dan heb je veel meer mogelijheden dan met een Rekord en het is qua uiterlijk een veel mooiere bak. Heb net even gekeken, maar de Lido is 58cm hoog en het meubel 73. Als je een ander meubel wilt gebruiken dan zou je daar zelfs de speling in kunnen vinden om die 2cm op te vangen. Als ik zo naar je foto's kijk heb je zelfs naast die lijstjes daar nog wel ruimte voor.

Voedingsbodem niet doen, krijg je alleen maar last van. Achterwand zou ik ook niet doen, omdst het ruimte in je bak kost. Zeker bij een kleinere bak is iedere liter er een, dus ik gebruik altijd posters. Ook een overweging is om het interne filter er uit te laten halen en een externe te nemen. Het interne filter is kwalitatief prima, maar na verloop van tijd ging het mij ernstig storen. Ik heb nu sinds kort een externe en dat is wel veel mooier.

Vloeibare voeding heb ik van Profito en ik gebruik Septaria en Neritina slakken tegen algen. Magneetje kan, maar een prop filterwatten wil net zo goed.
 
Erik, super bedankt voor de info!


een lido 120 kan ik wel passend maken, maar persoonlijk vindt ik die net te hoog!
en de prijs is �50 meer (zonder meubel)
ik kan eventueel wel iets met de hoogte spelen, omdat die subwoofer en prullenbak die er nu staan weggaan.
en ik maak een frame van ribben, dus lekker stevig!
stel ik neem een LIDO 120 wat kan ik dan meer t.o.v. de Rekord?
achterwand niet doen dus, een poster niet te dun? had gelezen dat het voor de vissen prettiger is als er toch iets moet zitten
hoe maak je een poster vast? ook met die aqua lijm?

ik wil liefst het filter zo laten, maar wat is de prijs van een extern filter die geruisloos is?
wat heeft u?

die vloeibare voeding is voor de plantjes neem ik aan, moet je de eerste keer er veel van gebruiken?
slakken vindt ik een prima idee!

filterzand moet iets van 1mm zijn dacht ik, is voor dichtslibben?
bruin filterzand is ook beter zeggen ze, omdat je een lichtere kleur neemt de vissen stressen?
welk filterzand heeft u?


edit: ik zie dat het aquarium van de lido 58cm hoog is, maar dat is exact gemeten van onderkant tot bovenkant uiteraard!
als ik het filterzand gelijk bij mijn bureau houd, dan scheelt dat weet 5-7cm. plus ik kijk direct op de vissen!
 
De lido is inderdaad 58 van onder tot bovenkant. Grote voordeel is dat je veel meer liters hebt, waardoor je meer met planten en vissen kunt. En een poster plak je aan de buitenkant van je bak, met zogenaamde postergel. Voor de vissen maakt het niet zo gek veel uit, maar het is een stuk mooier.

Een extern filter zit tussen de 80 en 100 euro voor het formaat bak dat je zoekt en Jbl, Tetra, Fluval en Eheim zijn allemaal goeie merken. Ik heb zelf een Eheim Ecco Pro 200, maar je kunt het ook prima eerst met de interne doen, hoor. Zijn op zich uitstekende filters.

Plantenvoeding gewoon doseren volgens de verpakking en dan eerder minder dan meer geven. En ik heb gewoon wit filterzand van de Wildkamp, maar donker kan ook prima. Veel mensen hier gebruiken het zwarte zand van Hornbach. Qua maat heb ik de middelste.
 
De lido is inderdaad 58 van onder tot bovenkant. Grote voordeel is dat je veel meer liters hebt, waardoor je meer met planten en vissen kunt. En een poster plak je aan de buitenkant van je bak, met zogenaamde postergel. Voor de vissen maakt het niet zo gek veel uit, maar het is een stuk mooier.

Een extern filter zit tussen de 80 en 100 euro voor het formaat bak dat je zoekt en Jbl, Tetra, Fluval en Eheim zijn allemaal goeie merken. Ik heb zelf een Eheim Ecco Pro 200, maar je kunt het ook prima eerst met de interne doen, hoor. Zijn op zich uitstekende filters.

Plantenvoeding gewoon doseren volgens de verpakking en dan eerder minder dan meer geven. En ik heb gewoon wit filterzand van de Wildkamp, maar donker kan ook prima. Veel mensen hier gebruiken het zwarte zand van Hornbach. Qua maat heb ik de middelste.
 
meer vissen is uiteraard nog mooier, ik ga morgen eens goed nadenken!
hoeveel vissen kan ik er ong. in kwijt denkt u?
en dan liefst vissen van 5-7cm die niet meer langer worden

moet ik trouwens nog iets met het interne filter doen?
of is dit plug and play?
 
visbestand:

dwergpantsermeerval
gupjes
Pseudotropheus saulosi
Kuhli
Aphyosemion Australe / Killi visje
Apistogramma cacatuoides Triple Red / Dwerg cichlide
Badis badis / blauwbaarsje
Barbus nigrofasciatus / purperkopbarbeel

wat raden jullie aan?
 
Ik denk dat je voor het bestand het beste even een topic aan kan maken in het 'vissenbestand' subforum. Van wat je noemt kan wel het een en ander samen, maar er zitten ook wat ongelukkiger combinaties tussen.

Wanneer je uitgaat van +/- 1 liter water per centimeter vis, dan kun je er zo'n 100cm vis in kwijt (je verliest een 20 liter aan inrichting). Dat hangt echter wel af van het soort vissen, maar daar zou ik dus even een apart topic over aanmaken.
 
oke, ga ik dat doen!
dan ga ik zeker voor de LIDO 120! dat is de maximale maat wat ik kwijt kan.
wat raad u aan voor planten? of is dat afhankelijk van de vissen? en de hoogte van het aquarium?
vallisneria Spiralis vindt ik wel mooie
en cabomba voor snelgroeiers?

wat is de afmeting van de bovenkant van de LIDO 120?
en de onderkant?
want er staat wel 41cm, maar is het glas 41cm?
 
Cabomba heeft best veel licht nodig. Daarbij kan de hoogte van de bak je wel eens gaan opbreken. Hoornblad zou ik aanraden in plaats van Cabomba.

Vallisneria spiralis is een goede keuze. Die klimt wel tot bovenin.

41cm is inclusief de omlijsting.

~ Ivo
 
gelukkig!! dan ga ik de bak maar eens bestellen en een frame maken. moet ik hiervoor een apart topic aanmaken?

moet ik direct de t5 verlichting veranderen voor betere buizen?
of afwachtten hoe het gaat met de huidige verlichting?

en wat doen jullie als de stroom uitvalt? verwarming/filter uit...
 
De standaard verlichting is op zich prima,tenzij je planten hebt die heel veel licht nodig hebben. In dat geval zijn reflectoren een optie, maar dat heeft weer gevolgen voor de bemesting. Ik zou het eerst zo proberen en in het begin wat snelgroeiers/zuurstofplanten toevoegen, zoals waterpest en (toch ook wel) cabomba. Na verloop van tijd wordt dat door lichtgebrek onderaan wel kaal, maar tijdens het opstarten is het prima spul.

En als de stroom uitvalt is het vooral hopen dat dat snel verholpen wordt... ;)
 

Terug
Bovenaan