nieuw aquarium, maar hoe nu verder?


dank u! zojuist de lido 120 besteld en Filterzand, 0,71 - 1,25

ik kan evt ook een ups op het aquarium aansluiten, maarjah... wanneer valt de stroom nu uit?
hij gaat sowieso op een aparte groep
 
En hoelang valt de stroom uit?

Is de investering niet waard op zo'n kleine bak denk ik. Vraag me af of er �berhaupt leden zijn die een Ups of een ander soort back up stroomvoorziening hebben staan
 
aqua2014 zei:
gelukkig!! dan ga ik de bak maar eens bestellen en een frame maken. moet ik hiervoor een apart topic aanmaken?

moet ik direct de t5 verlichting veranderen voor betere buizen?
of afwachtten hoe het gaat met de huidige verlichting?

en wat doen jullie als de stroom uitvalt? verwarming/filter uit...

Stekkers eruit. en dan afwachten.
Of in de kast kijken. of zekering,of aardlek.

Heb ik gewoon op de kamerstop.
Geen extra zekering.
Pas nog gebeurt. Langer dan 2 uur,filter nazien.
 
Nou,voor wat het kost,wacht ik wel.
Wil je er 1 voor langdurig, kosten ze wel wat.

Zijn bedoelt,om apparaten af te kunnen sluiten.
 
ja ik weet het, maar was zomaar benieuwd wat jullie gedachte erachter was
 
En heb er al heel wat gezien... Blijft altijd leuk om te kijken. En op youtube staat ook van alles
 
Tja een achterwandje. Posters ben ik niet zo een fan van maar het kan. Bij kleine bakjes schilder ik de buitenkant van d eachterruit (en eventueel rijruiten) in zwart, donkerbruin, of antraciet.

Wat je ook kan doen (eventueel in combinatie) zonder veel liters te verliezen. IS een moswandje bouwen. Niet moeilijk en met wat geduld geeft dat ene prachtig effect met direct veel schuilmogelijkheden en flink wat plantenmassa zonder dta het je veel ruimte kost.
 
@MauriceM Iedereen zijn eigen smaak, ik vindt een achterwand ook mooi. maar gaat helaas weer van je inhoud af.... en heb maar een 120L bakje. als de posters mij niet aan staan, gaan ze direct weg, en komt er een moswand of wat anders :S

@Bertus klopt! er staan veel bakken op google afbeeldingen, maar kijk ook eens op youtube.nl leuke filmpjes van bakken enz.

niet alleen van de LIDO 120 maar ook andere, blijft prachtig om alles te bekijken, en zo inspiratie op doen.

ik vindt het heel leuk dat jullie mij helpen!!!!
 
aquarium is binnengekomen, en ben gisteren en vandaag bezig geweest om het zand te wassen.
het is nu vrij helder allemaal, en laat het nu ff drogen in de zon, zodat het overige water naar boven komt.

foto`s komen bij de tijd ;)


is het trouwens verstandig om eerst tetra`s te nemen?
dit mede omdat de visjes niet erg duur zijn, en zo ik kan zien hoe lang ze mee gaan. maar als straks alles aan gaat, dan wacht ik maximaal 4 weken om er vissen in te doen!!

en heb trouwens wat deco spullen gekocht, zoals houten wortels, bomen, en een huisje, stronkje met mos erop.

moet ik die ook afspoelen? in emmer met water zetten?
 
dat 1ste filmpje, aan het begin is toch wel erg vies dat water????

2e is grappig!!
3e zijn dat zoen vissen?? erg leuk ook!!!
 
1e is ook brakwater, hoe groener ,hoe beter.
Dat zijn Volwassen artimea man en vrouw.(met dooierzak)_.

Heb nu weer een bak ,is grasgroen.
Daar leven ze van.
Artemia of pekelkreeftjes kweken



www.waterwereld.nu/artemia.php







Artemia Salina of pekelkreeftjes als levend voer voor het zoutwateraquarium, artemia in zoutpannen, zeezout in zoutpannem.
U heeft deze pagina 2 keer bezocht. Laatste bezoek: 22-9-14
 
125446_0_82_1.jpg

155743_0_82_2.jpg

632273_0_82_3.jpg

983127_0_82_4.jpg

841471_0_82_5.jpg
 
weer ff het een en ander veranderd.
denk dat ik het nu voorlopig laat staan...

888699aqua2014_0_82_20140928_120242.jpg

496824aqua2014_0_82_20140928_120248.jpg
 
dankje!
heb net al een paar bladeren van de Vallisneria Spiralis geknipt, ze waren zo bruin.
is dit normaal? Elodea Densa waren ook beetje bruinachtig van onder.
komt dat omdat ik ze te diep in de grond steekt? want er zit bijna geen steeltje aan.
bij de Vallisneria Spiralis is het wel makkelijk planten
ik gebruik kleibolletjes als voeding voor de planten, weet niet of dat uitmaakt?
of heeft dit allemaal te maken met opstartproces?
 
ik heb de Cabomba aquatica / caroliana en de Lysimachia nummularia. momenteel erin zitten (achtergrond)
en de voorgrondplanten: Hemianthus callitrichoides - Cuba + Sagittaria subulata + Cryptocoryne parva.
de Elodea Densa waren allemaal behoorlijk bruin, en 1 knakte toen ik hem eruit haalde!

ik zal jullie op de hoogte houden, hoe de planten zich houden.
 
Valisneria wil in het begin inderdaad nog wel eens wat verslijmen of bruin worden. Heb je ze wel met de bovenkant van de wortels net boven de bodem staan? Die waterpest kan ook wel wat bruin worden, komt waarschijnlijk doordat er geen licht bij de onderkant komt. Kleibolletjes heb je iig voor de Crypto nodig, voor de anderen weet ik het eerlijk gezegd niet precies...
 
ja, dat had ik ook gelezen. ja heb de wortels niet te ver in de bodem gedaan, ongeveer halverwege. er is dus voor iedere plant weer andere voeding nodig?
 
Yep. Je hebt planten (zoals Crypto en Echinodorus) die het uit de bodem halen en dus kleibolletjes nodig hebben en planten die het uit het water halen, waarvoor je bijvoorbeeld Profito kunt gebruiken.
 
okeey, ik heb easy life Profito gekocht.
vandaag komen er weer Cabomba aquatica / caroliana en de Lysimachia nummularia extra bij
welke voeding raad u aan om te gebruiken? of de kleibolletjes die ik al eens in de bodem gestopt heb is al voldoende?
 
wanneer moet ik nitraat testen? en wat gebruiken jullie daar voor?
 
Is niet goedkoop maar het mooiste is om zo'n koffertje te kopen met druppeltestjes,kan je alle belangrijke waterwaarden testen om zo de stand van zaken in je bak te bekijken.
 
Heb idd koffertje gezien van JBL, maar alleen nitriet meten is niet goed genoeg voor de eerste keer?

Want het volgende kan ik dan testen:

pH 3,0-10
pH 6,0-7,6
pH 7,4-9,0
SiO2
KH
GH
Ammonium NH4
Ijzer Fe
Nitriet NO2
CO2 tabel
Nitraat NO3
Fosfaat PO4
ZuurstofO2


Is dat niet te overdreven? Of hebben jullie dit ook gedaan bij eerste keer aquarium opstarten?
weet wel dat een spuit beter is, dan die teststrips
 
zit op 0.5 met de NO2 nitriet

nog ff wachtten dus...
 
zojuist een hele jonge slak gezien, is goed teken toch??
 
De slak is waarschijnlijk een poelslak en als eitje meegekomen met een van je plantjes. Mijn beperkte ervaring is dat die beestjes eigenlijk alles overleven en dat het er ook heel snel veel meer worden. Het is geen enkele indicatie dat je water klaar is voor andere dieren.

Het is denk ik verstandig om nu alvast te besluiten of je het leuk gaat vinden als er een hoop van deze slakjes vaste inwoners van je bak gaan worden. Ik heb dat zelf gewoon laten gebeuren omdat ik een dwergkogelvisje wilde gaan houden (die eet slakken) en mij stoort het sowieso niet, maar er zijn ook mensen die ze heel lelijk vinden. Afhankelijk van hoe je daar zelf tegenaan kijkt, is nu een goed moment om evt. elke slak die je ziet uit te vangen.
 
Heb je alle filtersponzen gebruikt?
De koolstof spons ( zwarte ) evenals de nitrax ( groene ) kun je weglaten hoor.
Je kunt de ruimte eventueel opvullen met een extra grove blauwe spons of filterwatten.
Heb je ook de cirax blok aangeschaft voor bacteri�n of iets anders gebruikt?

ps. Je bak ziet er netjes uit hoor.
 

Terug
Bovenaan