nieuw aquarium, maar hoe nu verder?


oke, het nitriet is bijna goed (0.5)
slakken heb ik niet zoveel last van, maar dan moet het wel een algen etende slak zijn

voor het biofilter heb ik de standaard sponzen erin gedaan, zoals op verpakking staat.

264334_0_82_juwel_bioflow_filter.jpg
 
Nummer 2 kan je weglaten.
Deze kun je wel gebruiken na bv een medicijn behandeling.

Nummer 3 kan je ook weglaten.
Deze haalt nitraat uit het water, wat je dus nodig hebt voor je plantjes.

Nummer 5
Wat heb je daar geplaatst?
 
waarom moet alles al weg? zitten er nog maar 20 dagen in ongeveer.
ik dacht om de 6 maanden alle filters vernieuwen

nummer 5 dacht ik niets!
 
Zijn een hoop verschillende meningen over het wel en wee van nitraat en koolsponzen maar Ami geeft toch een reden aan aqua2014.

Zou niet handig zijn als er niks in het mandje zit natuurlijk.
 
1.4.6 dus alleen?
ik wil graag zeker weten omdat dit mijn eerste aquarium is
en er niets over stond in de handleiding
+ ik graag verschillende meningen hoor van experts
 
Handleiding kan je weggooien hoor,na 6 maanden hoef je niks te vervangen want de sponzen gaan heel lang mee.
Ik bedoel niet dat je iets MOET doen maar Ami geeft een reden aan waarom je de zwarte en groene spons zou KUNNEN verwijderen.
Nummer 6 moet wel gevuld zijn natuurlijk anders heb je geen optimale filtering en hoeft niet weg.
 
zwarte en groene spons zijn eruit!
moet ik nog iets weten voor dit bio filter? of moet ik hier nooit meer aanzitten??
 
aqua2014 zei:
zwarte en groene spons zijn eruit!
moet ik nog iets weten voor dit bio filter? of moet ik hier nooit meer aanzitten??

Heb je er wel normale sponzen voor in de plek gedaan dan?
En nogmaals de vraag ivm dat bakje wat nummer 6 is of daar filtermateriaal inzit?
 
normale sponzen? wat zijn dat???
nummer 6 zitten idd 2 blauwe filters zoals handleiding mij vertelde :p
 
Misschien heb je hier wat aan.. En dan laat je de biocarb en nitrax eruit.
Gewone watten evoor in de plaats bovenin je filter.
juwel media


Alleen die maanden erbij moet je niet aan vast houden,
 
Sorry ik was ff mis,bedoel nummer 5.
De blauwe sponzen zijn zeg maar normale sponzen,heb je de zwarte en groene sponzen vervangen voor blauwe?
 
dit is idd handig @FOZZY

welke watten moet ik erin de plaats van doen dan? die blauwe??
 
@seabait

nummer 5 zit helemaal niets! daaronder 2 blauwe sponzen
moeten dat grofe blauwe sponzen zijn?

zwarte en groene spons zijn niet vervangen voor blauwe, dit moet ik dan nog bestellen
 
Als je het eenmaal naar je zin hebt zitten, niets meer aan doen verder alleen de witte watten twee a drie keer per maand vervangen. Voorzichtige voorspelling van een mede Juwel-bezitter: voordat je aquarium een jaar gedraaid heeft, ga je dat binnenfilter willen verwijderen om meer plek in je bak te krijgen. De sponzen zijn tegen die tijd nog lang niet uitgewerkt. ;-)
 
oke, dan ga ik die groene en zwarte spons vervangen voor blauwe.

binnenfilter ga niet eruit, want dan moet ik straks alles extern plaatsen. en dan krijg je meer lawaai van de pomp... en in een slaapkamer is dat geen goed idee
 
Juwel Cirax biologisch Filtermiddel
heb ik er ook maar bij besteld

dus nu ziet mijn filter er zo uit:

1 biopad
2 BIOPLUS COARSE
3 BIOPLUS COARSE
4 BIOPLUS COARSE
5 BIOPLUS Cirax
6 BIOPLUS FINE
 
aqua2014 zei:
oke, het nitriet is bijna goed (0.5)
slakken heb ik niet zoveel last van, maar dan moet het wel een algen etende slak zijn

voor het biofilter heb ik de standaard sponzen erin gedaan, zoals op verpakking staat.

264334_0_82_juwel_bioflow_filter.jpg

Misschien heb je er wat aan:

Ik heb de groene en de zwarte ook verwijderd.

In de bovenste korf heb ik 1, 4 en 5 volgens jouw plaatje.
In de onderste korf zitten nog een 5 en 6 net zoals op jouw plaatje.

Hiermee heb ik mooi helder water.
 
ik heb vanaf de 1e dag al kraakhelder water.
morgen komen mijn blauwe sponzen in huis en de Cirax
 
Nu is mijn nitriet waarde 0.5 na 3 weken.
Moet ik 50% waterwissel doen?
 
Ik zou rustig even wachten. Dat je nu nog een beetje no2 meet is heel normaal hoor.
Als het goed is dan is dat ook snel netjes 0.
 
oke! dan nog ff geduld hebben.
moet zeggen dat ik best veel geduld heb, maar op den duur wil ik toch wel graag snel de visjes erin hebben :p
 
ik bedoelde eigenlijk 0.05 i.p.v. 0.5
dat geeft hij nu al exact 1 week aan. wil maar niet naar 0
totaal nu 3 weken geleden dat het aquarium opgestart is
 
Mijn filter zit als volgorde boven naar beneden.

Filterwatten ( 3 stuks )
Grof spons ( blauwe )
Grof spons ( blauwe )

Cirax ( van juwel zelf )
Fijne spons ( blauwe )
Fijne spons ( blauwe )

Watten knijp ik 1 keer in de 2 weken uit in aqua water die ik uitgezogen heb.
Voor de rest alles laten zitten ( nergens aan komen ).
Wanneer de watten lijken af te breken dan haal ik er 1 uit en vervang deze met 1 nieuwe, maar dat is enkel 1 keer in de 6 weken ofzo.
 
zo heb ik het ook!

die filterwatten zijn best wel snel "vies"
maar ze kosten ook niet erg veel...
 
@Erik

nu zwemmen sinds vrijdag een schooltje citroen tetra`s in de bak
moet ik nu wekelijks mijn water vervangen, en dan 1x in de 6 weken die watten?
en uiteraard de planten voeding (easy life profitio, CSM+B) planten knippen en alg weghalen
moet ik nog meer in de gaten houden?
 
Wekelijks 25 tot 30% verversen. Ik doe zelf 1 keer in de 2 weken watten uitknijpen in aqua water die je eruit gehaald hebt. En wanneer je ziet dat de watten afbreken dan vervangen. Zelf doe ik dan 1 keer in de 6 weken de bovenste filterwat weggooien en dan een nieuwe eronder. Dan schuift de 2 de wat naar boven en dan na 6 weken de zelfde routine.
 
Ik spoelde de witte watten wekelijks uit en verving ze iedere twee weken. De andere sponzen doe ik eigenlijk nooit iets aan, tenzij de doorstroming echt minder wordt.

Waterverversen gebeurt bij mij wekelijks en dan ongeveer 25% per keer. Een schooltje Citroentetra's is qua belasting nog niet zo spannend, maar als je meer vis krijgt is zoveel verversen wel nodig. Voor de rest inderdaad plantenvoeding toevoegen, snoeien, algen weghalen etc.
 
prima! dan ga ik dat aanhouden

hebben jullie wel eens iets gehoord over de EI toepassing?
sommigen zeggen dat, dat heel goed is voor je co2 enz.... maar wel wekelijks 50% water verversen :s
 
voor het eerst water ververst, en alle waardes zijn perfect gelukkig.
nu nog maar eens visjes erbij doen
 
Ei methode zorgt er voor dat je geen tekorten krijgt, waardoor je dus algen tegen gaat en altijd genoeg plantenvoeding etc. aanwezig is.
50 % is nodig zodat je niet een overschot krijgt van diverse elementen.
Je kunt ook 25 % doen per week maar dan je extra toevoegingen halveren, dat heb ik jessicapilon weleens horen roepen.
Meer info over EI (estimative index) kunt je vinden onder forum "plantenbemesting".
 
Dat klopt Ami. Als je de helft teveel vind is het mogelijk om 25% te verversen maar dan moet ook de voeding die je toevoegt gehalveerd worden.
Je kan in mijn foto album in de link onder mn post de meter bak en de 80cm wel zien waar ik de EI in toepas.
Verder hoef je zelden of niet te meten en voorkom je tekorten en algen.
Je zou je eens kunnen inlezen in het topic dat Ami heeft genoemd. Het is best eenvoudig verder.
Als je een beetje een redelijk plantenbestand hebt dan is het dus een makkelijke methode.
 
idd, ik heb nu 2x water ververst voor 50% en het gaat prima!
nu zoek ik alleen nog medebewoners....
 

Terug
Bovenaan