Wat is er nieuw

Nieuw aquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter Jordi89
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
ja klopt. Maar is heel moeilijk om waterkwaliteit in kleinere aquaria goed te houden. Antigroeihormonen stapelen zich dan ook op(overlevingsmechanisme van de vis). Naast alle andere redenen is daarom verversen ook zo belangrijk. In het eerste jaar dat je ze hebt groeien ze het meest.

Ja vet he 😀 Ben bezig met graven, maar is nu 1 grote modderpoel geworden door de regen. Gelukkig heb ik een zwembroek lol

Jordi89 zei:
als ik zie dat ze beginnen te vergroeien en de verhuizing duurt te lang laat ik wil wat van me horen.
Als je het ziet ben je eigenlijk al te laat. Je wilt dat voor zijn.

Jordi89 zei:
hmaar ik lees ook vaak hier op het forum dat mensen de goudvissen meer dan een jaar in een 60 cm aquarium hadden (door verkeerd ingeinformeerd te worden) en daarna pas naar een grotere zijn gegaan.

En ook als ik naar de voor en na foto's kijk doen ze er gouw meer dan 3 jaar over om zo groot te worden.
Lees dit onderzoek (of de samenvatting, zogenaamde 'abstract') maar eens: EFFECT OF STOCKING DENSITY ON GROWTH PERFORMANCE AND SURVIVAL RATE OF ANGEL FISH (PTEROPHYLLUM ALTUM PELLEGRIN, 1930)
Conclusie: hogere sterftecijfers en minder goede groei bij visjes die toen ze jong waren krapper behuisd zaten. Schuift eventuele argumenten die in bovenstaande quote te vinden zijn absoluut terzijde.

~ Ivo

Olympus zei:
ja klopt. Maar is heel moeilijk om waterkwaliteit in kleinere aquaria goed te houden. Antigroeihormonen stapelen zich dan ook op(overlevingsmechanisme van de vis). Naast alle andere redenen is daarom verversen ook zo belangrijk. In het eerste jaar dat je ze hebt groeien ze het meest.

Ja vet he 😀 Ben bezig met graven, maar is nu 1 grote modderpoel geworden door de regen. Gelukkig heb ik een zwembroek lol

haha stiekem eerst een zwembad voor de zomer en na de zomer een vijver 😉

Mascha&Ivo zei:
Jordi89 zei:
als ik zie dat ze beginnen te vergroeien en de verhuizing duurt te lang laat ik wil wat van me horen.
Als je het ziet ben je eigenlijk al te laat. Je wilt dat voor zijn.

Jordi89 zei:
hmaar ik lees ook vaak hier op het forum dat mensen de goudvissen meer dan een jaar in een 60 cm aquarium hadden (door verkeerd ingeinformeerd te worden) en daarna pas naar een grotere zijn gegaan.

En ook als ik naar de voor en na foto's kijk doen ze er gouw meer dan 3 jaar over om zo groot te worden.
Lees dit onderzoek (of de samenvatting, zogenaamde 'abstract') maar eens: EFFECT OF STOCKING DENSITY ON GROWTH PERFORMANCE AND SURVIVAL RATE OF ANGEL FISH (PTEROPHYLLUM ALTUM PELLEGRIN, 1930)
Conclusie: hogere sterftecijfers en minder goede groei bij visjes die toen ze jong waren krapper behuisd zaten. Schuift eventuele argumenten die in bovenstaande quote te vinden zijn absoluut terzijde.

~ Ivo

Bedankt ik ga het is door nemen 😉

Ondanks dat ze momenteel in een kleinere aquarium zitten dan ik had gehoopt vind ik ze er goed en blij uit zien. Ik doe me best, daarnaast heb ik ze opgevangen omdat ze eerst witte stip hadden en erg mager waren. ze waren eigenlijk met z'n 5e. De gene waar ik ze vandaan heb had ook niet zo een grote aquarium en moesten waarschijnlijk in het riool gaan overleven. ik had een lege 60cm aquarium staan dus ik dag ik doe ze daar in. helaas hadden er 2 het niet overleeft. Toen de andere 3 waren genezen las ik dat ze 50 liter ect. nodig hadden. helaas met de tegeslag van de bouw van mijn huis was de 1 meter niet mogelijk.

Toch denk ik dat een goudvis oud kan worden in de zogenoemde te kleine aquarium.
bijvoorbeeld deze 2 goudvissen zijn verreweg van de 30 cm en zijn 33 jaar.

http://www.dailymail.co.uk/news/article ... -grey.html

dit soort berichten zie ik ook vaak voorbij komen.
ook de goudvis die wij vroeger in huis hadden was 20 jaar en zat in een nog kleinere aquarium zonder filter ect. hij toen der tijd nog ouder dan mij! Zelf heb ik nog nooit een 33 jarige goudvis gezien een 3m of grotere aquarium. Of heeft hier iemand op het forum een goudvis die ouder is dan 20 jaar en die in een grote aquairum zit?

Ik denk dat het grote geheim voor een gezonde goudvis is dat die gelukkig moet zijn. en wie heeft bewezen dat de vergroeiing de oorzaak is van een vroege dood. misschien omdat je tevaak water ververst kan de vis zich niet goed aanpassen aan de water waardes. ook in de natuur zelf boven water als onderwater zie je dat dieren zich aanpassen aan hun omgeving. zo is een olifant in Afrika groter dan die uit Azie omdat die in Azie vaker door de jungle moet lopen en soort van moet bukken en in Afrika minder of zelfs niet. Het mooie hier van is ook dat de bomen zich dan ook weer gaan aanpassen op de olifanten, ook de huid van de olifant is anders omdat ze in Afrika meer in de zon staan en minder goed schaduw kunnen vinden. Zelfde geld voor die Hormonen van de goudvis, dat doet die niet zomaar! en daar zal heus wel een goede rede voor zijn (waar we waarschijnlijk een rede waar we niet aan hebben gedacht).

1 ding is zeker de natuur begrijpen gaat toch niet lukken ook al komen we met wiskundige en natuurkundige antwoorden.

Zo vertelde een chinese filosoof dat 1 + 1 nog altijd 1 kan zijn en niet altijd 2 hoef te zijn, want als je 2 kinderen van 1 jaar oud heb en ik doe ze bij er elkaar blijven het altijd nog 2 kinderen van 1 jaar en niet 1 kind van 2 jaar. (lekker filosofie om de heledag over na te denken).

if god has a master plan that only he understands.

sorry dit moest ik even kwijt 🙂

ps: Ik ben geen voorstander van goudvissen in kommen of van die 30liter aquariums!...

En dat is een aquarium om alleen planten (die ook onzettent mooi kunnen zijn net zoals dat aquascaping.

hoogstens kleine kreeftjes en garnaaltjes

En anders om te kijken naar kikkerdril ook leuk! maar wel de kikkers weer vrij laten!

Honey, you're so wrong you make me want to cry a little... Lees nog wat meer over goudvissen op dit forum en dan snap je hopelijk waarom. Leeftijd zegt niets over levenskwaliteit!

Dat iemand oud word wil niet zeggen dat y gelukkig is. Op mijn werk is een mevrouw gister 103 jaar oud geworden. Maar zelf had ze dit nooit gewild. Dit is geen leven meer.
Je moet juist veel verversen om het antigroei hormoon uit het water te halen. In jou geval zou ik juist 2x per week 50% verversen omdat ze te klein zitten. Ik meende dat dat al duidelijk was maar das miss een fout van mij geweest.

Ik snap het denk ik deels zeker weten wel.
maar dat constant verversen kan toch ook niet goed zijn? weet je wel niet wat er allemaal met onze leiding water word gedaan?

als een mens ergins in een kamer zit met weinig zuurstof en je gaat in eens naar buiten krijg je zelf ook klap in de longen als hersennen. en als je dat 2x perweek zou doen kapt je lichaam er zelf ook mee. daarnaast lees ik hier op het forum dat er ook heel vaak visjes dood gaan en ziek worden.

want wie heeft hier een vis ouder dan 20 en is helemaal tip top en dan niet in een vijver maar aquarium?

en ik denk zelf dat die hormonen versprijding snel gaat maar niet zo snel dat je 2x perweek 50% moet vervangen.

Oke Jordi het gaat er niet om wat jij denkt wat zo is. Het gaat om de feiten.
Feit: Je aquarium is overbezet.
Feit: Dan moet je meer verversen dan in een goed bezet aquarium.
Feit: Ik heb astma en als ik in een zuurstofarme kamer zit vind ik het heerlijk om naar buiten te gaan waar meer zuurstof is.
Ik heb zelf geen vis ouder dan 20 jaar want ik ben pas een kleine 3 jaar geleden begonnen met deze hobby.
Wel heb ik een vis van een jaar of 5 die ook te klein heeft gezeten bij de vorige eigenaar, en hoewel ze aardig is bijgetrokken zie je nog steeds de vergroeiingen. En dat is zonde en erg jammer dat mensen niet door hebben wat ze hun "geliefde" huisdier aandoen.

851969_0_82_dsc04648.jpg

242864_0_82_voorbeeld.jpg

Zie je die staart hangen? Die hoort mooi rechtop achter haar aan te zweven maar in plaats daarvan sleept ze m achter zich aan en word haar zwemmen daardoor belemmerd.

Snap je nu wat ik bedoel?

Ja ik zie het een lekker dikkertje 🙂

maar als nog vraag ik me af waar jij die feites vandaan haal.
waarscheinlijk heb je die ook maar van een ander.

ik wil niet zeggen dat ze niet waar zijn, maar ik geloof andere mensen ook niet gouw net zoals de verkoper van de dieren winkel (of zelfs andere verkopers), het nieuws op tv moet je ook niet altijd geloven.
Daarnaast ben ik zelf ben ook niet lang bezig met vissen jaartje of 5. maar heb wel zoetwater vissen gehad. En het water was zo goed in conditie dat ik maar 1 of 2 in de 3 maanden 30% hoefde te vervangen. Daarvoor deed ik ook elke maand 40% verversen resultaat was ze werden constant ziek enzo. Tot dat iemand zij dat je het niet zo vaak moet moest doen zodat de bio zijn ding gaat doen en dat heeft gewerkt.

Maar ik zal zo allert mogelijk blijven en kijken hoe het gaat als ik 50% perweek doe.

(die 4 jaar dat ik 1 of 2 keer in de 3 maanden water ververste heb ik nooit meer zieke visjes gehad) alleen het eerste jaar dat ik het nog vaak ververste

Ja ik heb het ook van andere mensen. HET IS ONDERZOCHT!
Ik laat je hier toch net een voorbeeld zien.
Tropische vissen (bedoel je denk ik want goudvissen zijn ook zoetwatervissen maar goed) zijn geen goudvissen, dat kun je niet vergelijken.
Je gooit een kip toch ook niet van het dak af met de gedachte: Die vliegt de horizon tegemoet. Alleen maar omdat het een vogel is.

Wanneer geloof jij wel iemand dan?
Of ga jij alleen maar uit van wat jij denkt dat waar is?
Want als dat zo is heb je wel een grote plaat voor je hoofd.

Als je geen hulp of advies van anderen wilt wat doe je hier dan op het forum?

Je kan lekker kletsen Jordi.
Is goed dat je niet alles klakkeloos aanneemt natuurlijk maar aan de ene kant zeggen dat je bv het nieuws ook niet altijd moet geloven en wel een artikeltje over vissen van 33 jaar als bewijs voor je theorie is natuurlijk een beetje dubbel.
Doe waar je zelf een goed gevoel bij hebt maar probeer kromme dingen niet recht te praten want recht is recht en krom blijft krom! 😉

nou ik ben wel altijd benieuwt naar wat andere mensen er over te zeggen hebben. en ik denk dat zelf ervaren belangrijker is en dat je niet altijd iemand anders moet geloven.

van fouten leer je maar ook van de goede dingen leer je.

en dan doen sommige mensen hier alsof ze alles weten maar zelf blijkbaar ook niet eens lang ervaring hebben. Dus hoe kun je weten of het waar is... Dat is het zelfde als een verkoper die 2 jaar in de dierenwinkel werkt en zegt dat een goudvis in een kom kan... Zelf heeft ze waarschijnlijk geen goudvissen van haar baas heeft ze gehoort dat wel kan.

daarnaast heb ik hier ook veel dingen geleerd hoor 🙂
maar ik vraag me af het wel zo gezond dat constant verversen.

Je moet ook niet afgaan op de mening (al dan niet vanuit ervaring) van 1 iemand.. als je je breed inleest komt er meestal wel een 'trend' bovendrijven die de waarheid blijkt te zijn. De waarheid ligt dus vaak in het midden.
Verder kom ik op dit forum zat mensen tegen met weinig ervaring die in korte een heel slag meer hebben geleerd als anderen in tientallen jaren.
Ervaring zegt dus ook niet alles.

Jordi89 zei:
.

en dan doen sommige mensen hier alsof ze alles weten maar zelf blijkbaar ook niet eens lang ervaring hebben. Dus hoe kun je weten of het waar is...

Je hoeft geen jaaaren ervaring te hebben om te weten of dingen kloppen of niet. Daarvoor zit je op een forum, om je kennis en ervaringen te delen met anderen. En zelf heb ik ook veel geleerd van anderen hun ervaringen op dit forum.

Voor de zoveelste keer wil ik je verwijzen naar mijn voorbeeld. DAT is mijn ervaring. DAT is een vergroeiing, DAT is de schuld van te kleine huisvesting en te weinig water verversen.

Blijf jij maar lekker koppig, prima. Maar kom over een tijdje alsjeblieft niet jammeren dat je vissen ziek zijn, vergroeien of dood gaan. Jammer dat de dieren hier de dupe van zijn.

Ik weet ook echt niet alles, en ik maak ook fouten. Maar ik durf mn fouten tenminste toe te geven en ik leer er van.

Ik trek mn handen dr van af, dit heeft toch geen zin.

Zoveel en zovaak verversen heeft inderdaad niet de voorkeur, maar als je ervoor kiest om je vissen zo klein te huisvesten moet je wel! Geef ze dan meer ruimte en ververs minder, maar als je vissen wil die weinig ruimte nodig hebben en waarbij je weinig hoeft te verversen, heb je echt de verkeerde soort gekozen.

Ik heb al zoveel problemen met het houden van sluierstaarten in 80 cm. bakken gezien en meegemaakt en ik voorspel voor jouw vissen een toekomst vol vinrot, zwemblaasproblemen en zuurstofgebrek. Maar ja, zolang ze er niet aan doodgaan (maar wel bijna) en oud worden zijn ze vast 'gelukkig'. :thumbs:

Ik zou liever een kort en gezond leven hebben dan jaaaaaarenlang creperen, maar ik ben geen vis. Dat die vissen in zulke omstandigheden zo oud zijn geworden zegt trouwens niets over het volstaan van zulke omstandigheden, maar over hoe sterk sommige goudvisexemplaren wel niet zijn. Maar dan heb je het over gewone goudvissen en niet over sluierstaarten. Dat is een wereld van verschil.

Jones zei:
Zoveel en zovaak verversen heeft inderdaad niet de voorkeur, maar als je ervoor kiest om je vissen zo klein te huisvesten moet je wel! Geef ze dan meer ruimte en ververs minder, maar als je vissen wil die weinig ruimte nodig hebben en waarbij je weinig hoeft te verversen, heb je echt de verkeerde soort gekozen.

Ik heb al zoveel problemen met het houden van sluierstaarten in 80 cm. bakken gezien en meegemaakt en ik voorspel voor jouw vissen een toekomst vol vinrot, zwemblaasproblemen en zuurstofgebrek. Maar ja, zolang ze er niet aan doodgaan (maar wel bijna) en oud worden zijn ze vast 'gelukkig'. :thumbs:

Ik zou liever een kort en gezond leven hebben dan jaaaaaarenlang creperen, maar ik ben geen vis. Dat die vissen in zulke omstandigheden zo oud zijn geworden zegt trouwens niets over het volstaan van zulke omstandigheden, maar over hoe sterk sommige goudvisexemplaren wel niet zijn. Maar dan heb je het over gewone goudvissen en niet over sluierstaarten. Dat is een wereld van verschil.

Amen! :thumbs:

frederika20 zei:
Je gooit een kip toch ook niet van het dak af met de gedachte: Die vliegt de horizon tegemoet. Alleen maar omdat het een vogel is.
Toch zijn er kippen die uitzonderlijk goed kunnen vliegen. Ik weet zelfs van iemand die een kip had die samen met de duiven rondjes om het huis vloog.

Ik heb zelf ook een kip gehad die zelfs gekortwiekt nog makkelijk 60 meter vloog.

Uitzonderlijk maar het komt voor.

frederika20 zei:
Jordi89 zei:
.

en dan doen sommige mensen hier alsof ze alles weten maar zelf blijkbaar ook niet eens lang ervaring hebben. Dus hoe kun je weten of het waar is...

Je hoeft geen jaaaren ervaring te hebben om te weten of dingen kloppen of niet. Daarvoor zit je op een forum, om je kennis en ervaringen te delen met anderen. En zelf heb ik ook veel geleerd van anderen hun ervaringen op dit forum.

Voor de zoveelste keer wil ik je verwijzen naar mijn voorbeeld. DAT is mijn ervaring. DAT is een vergroeiing, DAT is de schuld van te kleine huisvesting en te weinig water verversen.

Blijf jij maar lekker koppig, prima. Maar kom over een tijdje alsjeblieft niet jammeren dat je vissen ziek zijn, vergroeien of dood gaan. Jammer dat de dieren hier de dupe van zijn.

Ik weet ook echt niet alles, en ik maak ook fouten. Maar ik durf mn fouten tenminste toe te geven en ik leer er van.

Ik trek mn handen dr van af, dit heeft toch geen zin.
Ik heb bijna 30 jaar ervaring en ik moet toch echt Frederika gelijk.

Kan het toch niet laten 😉
[video]https://www.youtube.com/watch?v=03BO8WCwWas[/video]

Hahahahahah erg leuk Kellemes! xD
Ze kunnen inderdaad een heel eind fladderen maar echt vliegen word m niet ben ik bang 😛

@ Jordi89: Ik kan je verzekeren dat je niet super lang ervaring met sluierstaarten hoeft te hebben om deze basiskennis te constateren. Als je een paar week op dit forum blijft hangen zul je merken dat de richtlijnen die hier gehanteerd worden geen onzin zijn maar minimale standaarden die een sluierstaart nodig heeft om in een aquarium te kunnen overleven. Een standaard onderdeel van het sluierstaarten sub-forum is namelijk mensen die deze vissen in een te klein bakje hebben gestopt en hier komen voor hulp omdat ze dood gaan. Het standaard ritueel is dan dat op dit forum door sluierstaart liefhebbers wordt verteld dat ze toch echt een grotere bak moeten kopen en vervolgens krijgt de slechte voorlichting van dierenwinkels de schuld.

Dit forum zelf geeft elke week wel weer een voorbeeld waarom water verversen en een grote bak echt noodzaak is voor sluierstaarten. Dat is nou niet bepaald hogere wiskunde en dat kan om die reden een beginner net zo goed constateren als een gevorderde sluierstaart-houder.

Nou helaas kan ik ze MOMENTEEL niet meer ruimte geven dan dat ik nu heb (ik had het maar het gaat niet). ze zitten nu in een 125 liter bak en dat is denk ik beter dan een 60cm bak voor een jaar (bijv. bij de topic van Miss Poodle en die vind ik goed er uitzien (so no hate)) zowiezo beter dan dat ze waren door gespoeld. Daarnaast hoop ik zelf binnen een jaar te verhuizen (wat ook vermeld staat in deze topic) en dan kunnen ze in een nog grotere aquarium. en als het mee zit hoop ik op een tuintje waar ik een vijivertje kan maken.

en waarom reageert iederen gelijk zo? ik vraag alleen maar wat en waar jullie antwoorden vandaan komen. omdat ik gewoon niet gouw iemand geloof, en als ik rondneus door de topics hierzo zie ik ook dingen voor bij komen waarvan ik denk dat ze dood zijn gegaan door tevaak verversen en dat de vissen lopen te stressen (bijvoorbeeld bij Bart).

Ook ververs ik gewoon 1x perweek 50% het water staat nergens dat ik het niet doe daarnaast probeer ik de vissen niet te veel te stressen, want ik denk dat dat net zo belangrijk als het voeren verversen. een dier dat gestrest is groeit ook namelijk niet...

Ik zoek gewoon een beetje de tussen weg...

vissen ergens anders onderbrengen geen optie? win-win situatie. Jij geen ellende en de vissen ook niet.

gefeliciteerd

nou liever niet nee. dan kan ik ze beter in een bad doen in de kelder dan zie ik ze nog...

Ook weet ik niet hoe een ander met mijn vissen dan omgaat. als jezelf perongelijk een kind krijg waar je eigenlijk niet de ruimte voor heb ga je die toch ook niet aan een vreemde geven voor een tijdje.

Ook heb ik net een nieuw aquarium voor ze waar ze DENK IK wel TIJDELIJK in kunnen.

Volgende keer als ik visjes vind zal ik ze wel eerst even posten hierzo ook goed?

tijdelijk = 1/2 jaar?

tijd is eem ruim begrip, maar dat noem ik niet tijdelijk

ja vind jij maar wie ben jij....

Ik vind van niet

Zal voortaan wel niks meer vragen op dit forum, ik ga wel naar een ander forum
zitten hier alleen maar chago's en doen hier allemaal alsof ze het beter weten en allemaal zeggen ze wat anders.

Ook als je iets vraagt kan hier niet normaal geantwoord worden, ook wanneer ik op andere topics lees kunnen jullie alleen maar zeiken en haantjes gedrag van wie het beter weet. had graag meer willen leren maar blijkbaar is dat hier teveel gevraagt. en kan ik niet met jullie in discussie

mazzel

Nu haal je mijn 60cm bak met sluiers aan en dat is prima, maar ik wist toendertijd niet beter, toen ik uiteindelijk hier op het forum las dat dat te klein was heb ik gelijk een grotere bak gekocht (160cm). De vissen uit dat bakje kwamen er redelijk uit, maar ze waren wel degelijk vergroeid en hadden veel te lange vinnen.

jij hebt de info nu wel, dus doe er wat mee,

Is 89 je geboortejaar Jordi?

Jordi89 zei:
Zal voortaan wel niks meer vragen op dit forum, ik ga wel naar een ander forum
Met als doel?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan