nieuw garnalen optrekje


A

A.Slak

Guest
Dag allen,

Dit superleuke bakje van 30 liter op de kop weten te tikken. Zo goed als nieuw en dus werd het tijd voor een nieuwe inrichting. Besloten voor wit zand (Plata ADA) met grote donkere stenen en frisgroen. Ik moet de achterwand nog afplakken met folie. Bakje draait met een Aquael mini pat voor garnalen, vooralsnog zonder heater. Plantjes zijn anubias nana mini, bucephalandria brown iets, javavaren trident, kleine waternavel en zeelandia huppeldiepup (Lilaeopsis Novae-Zelandiae) die dus.
Nu de vraag welke garnalen?? Ik neig naar de bloody mary, heb al een tank met blue dreams. Wat denken jullie? Nog suggesties, ook met betrekking tot de inrichting altijd welkom :)
Ps het is een Spaans bakje en de verlichting is erg mooi moet ik zeggen (3 mini led)
garnalenbak.jpg
 
Dank je!, Denk gewoon zwart (valt de filter niet op). Of grijsachtig (kleur van de stenen)
 
Leuk ingericht zeg! En die bloody mary's zijn mooi, denk dat crystal reds ook wel mooi zouden opvallen!
 
Leuk ingericht zeg! En die bloody mary's zijn mooi, denk dat crystal reds ook wel mooi zouden opvallen!
Klopt, maar ik heb geen ph verlagende bodem erin... ik had begrepen dat de crystals een wat lagere ph/kh waarderen?
 
Gradatie B-C crystal reds is wel mooi denk ik (en te houden om gewoon kraanwater, maar wel even van te voren vragen waarop ze zijn gekweekt)

red sakura/bloody mary´s ook.

zou idd ook voor zwart gaan, dat maakt het echt "af"
 
Gradatie B-C crystal reds is wel mooi denk ik (en te houden om gewoon kraanwater, maar wel even van te voren vragen waarop ze zijn gekweekt)

red sakura/bloody mary´s ook.

zou idd ook voor zwart gaan, dat maakt het echt "af"

Ja, ik zal eens rondvragen inderdaad. Goede tip om even na te vragen waar ze op geweekt zijn. PH van het kraanwater ligt hier rond de 7,4
 
Jammer genoeg niet veel in de buurt via marktplaats zo te zien (crystal red wise) (eentje en die houdt ze op een ph verlagende bodem). De maanvis heeft wel eens lagere gradatie, maar dan betaal je wel meteen de hoofdprijs. Zo jammer dat ze daar niet meer garnalen hebben. Heb de blue dream van shrimp paradise (verzending). Die heeft de crystals ook op zacht water.
 
Klopt, maar ik heb geen ph verlagende bodem erin... ik had begrepen dat de crystals een wat lagere ph/kh waarderen?

Als je ze graag wil hebben stuur me een PB-tje, die van mij doen het heel goed op kraanwater, ik heb er eigenlijk wat teveel inmiddels. Overigens heb ik die van mij gekocht van een kweker die ze ook op PH-verlagende bodem en met osmosewater hield, maar ik heb ze gewoon langzaam overgewend en nooit problemen gehad, ze kweken ook nogal enthousiast.
 
Als je ze graag wil hebben stuur me een PB-tje, die van mij doen het heel goed op kraanwater, ik heb er eigenlijk wat teveel inmiddels. Overigens heb ik die van mij gekocht van een kweker die ze ook op PH-verlagende bodem en met osmosewater hield, maar ik heb ze gewoon langzaam overgewend en nooit problemen gehad, ze kweken ook nogal enthousiast.

jij woont toevallig niet in de regio utrechtse heuvelrug? dat water wat uit de kraan komt kan niet beter voor de meeste caridina garnalen.

microsiemens van 280, bijna hetzelfde als dat mensen met osmose proberen te bereiken.

zou het iig niet proberen met water wat ze in friesland hebben.
 
jij woont toevallig niet in de regio utrechtse heuvelrug? dat water wat uit de kraan komt kan niet beter voor de meeste caridina garnalen.

microsiemens van 280, bijna hetzelfde als dat mensen met osmose proberen te bereiken.

zou het iig niet proberen met water wat ze in friesland hebben.

Ik woon in Odijk, vlak bij jou dus. Hier is de PH van het kraanwater 7,5, GH rond de 10 geloof ik...
 
dat is inderdaad heel vlak bij :petjeaf:

GH van 10 is over het algemeen nog niet het probleem.
als je is de kans hebt moet je je microsiemens eens (laten) nameten.
zal niet over de 350 gaan.

dus daar kunnen de meeste caridina´s wel aan wennen.

nu weet ik niet wat er in nijmegen uit de kraan komt (komt de ts vandaan)
maar stel je zit op 800 microsiemens... daar gaan ze het echt niet lekker op doen :)
 
Ik woon helaas in Nijmegen dus een beetje ver weg. Ik zal eens kijken naar de microsiemens. Geen idee wat hier uit de kraan komt. Hoe meet je zoiets? Trouwens lief aangeboden :)
 
jij woont toevallig niet in de regio utrechtse heuvelrug? dat water wat uit de kraan komt kan niet beter voor de meeste caridina garnalen.

microsiemens van 280, bijna hetzelfde als dat mensen met osmose proberen te bereiken.

zou het iig niet proberen met water wat ze in friesland hebben.

Het klinkt raar, maar daar komt letterlijk Bar le duc uit de kraan!
 
nou zat het is na te zoeken maar dat kan heel goed zo zijn.

Bar le duc komt uit Utrecht - lage weide, verbaast me niks al wij ons (plankje en ik) kraanwater uit dezelfde bron krijgen.

maar ik ga dit topic niet verder vervuilen met mijn top water :D
 
Volgens mij heb ik het gevonden. Als het goed is komt mijn water uit Heumensoord en daar staat het volgende bij.
Geleidingsvermogen bij 20 °C (EGV) mS/m 36.1

Omgerekend is dit dus 361 microsiemens/cm :)

ps erg leuk om even op te zoeken, je ziet alles wat er in het water zit dat uit de kraan komt. Zo is het nitraat 15. PH zit rond de 7.8 (dacht iets lager).
 
Het is een erg leuk ingericht bakje hoor.
Dank je! Nog tips over filter links of rechts? Moet nog even op zoek naar folie achtig iets. Denk dat donkergrijs het mooiste is (beetje kleur van de stenen).
 
Denk dat de plek niet zoveel uitmaakt. Welke spons gebruik je op dat filter want ik heb ook de mini pat en de fijne ging nogal snel dichtzitten dus nu heb ik de grovere erop zitten.
 
Moet nog even op zoek naar folie achtig iets


Hornbach en Pets Place verkopen van die posters van de rol die je kan plakken met wat behangplaksel. Ik gebruik deze ook en dan de effen maar ze zijn er ook met rotsmotief.
 
Denk dat de plek niet zoveel uitmaakt. Welke spons gebruik je op dat filter want ik heb ook de mini pat en de fijne ging nogal snel dichtzitten dus nu heb ik de grovere erop zitten.
Op dit moment die fijnste, heb de grove nog in het doosje zitten. Hij leek me inderdaad wel heel erg fijn... even in de gaten houden inderdaad.
 
Dag allen,

Dit superleuke bakje van 30 liter op de kop weten te tikken. Zo goed als nieuw en dus werd het tijd voor een nieuwe inrichting. Besloten voor wit zand (Plata ADA) met grote donkere stenen en frisgroen. Ik moet de achterwand nog afplakken met folie. Bakje draait met een Aquael mini pat voor garnalen, vooralsnog zonder heater. Plantjes zijn anubias nana mini, bucephalandria brown iets, javavaren trident, kleine waternavel en zeelandia huppeldiepup (Lilaeopsis Novae-Zelandiae) die dus.
Nu de vraag welke garnalen?? Ik neig naar de bloody mary, heb al een tank met blue dreams. Wat denken jullie? Nog suggesties, ook met betrekking tot de inrichting altijd welkom :)
Ps het is een Spaans bakje en de verlichting is erg mooi moet ik zeggen (3 mini led)
Bekijk bijlage 31070
Wow wat een mooie start! Ziet er heel veelbelovend uit!
 
Die wel, heb even iets zelf uitgeprint en vastgeplakt om te kijken hoe het eruit ziet. Wat vinden jullie? Stuk beter zo denk ik. Zal eens kijken bij Petsplace.
garnalenbak2.jpg
 
Ja het komt allemaal beter uit zo. Als je zwart mooi vindt kun je dus schoolbordverf gebruiken.
 
Wat als ik de blue dreams in dit bakje zet? Ze zitten nu op een donkere bodem namelijk...
 
Zou het eens proberen en kijken hoe ze dan uitkomen. Ik zou denken dat je die wel redelijk zal zien op een lichte bodem.
 
Ik zie net tot mijn verbazing dat mijn garnalen zijn geïnfecteerd met Scutariella japonica.
Net nu alles redelijk goed lijkt te gaan, zie ik hele kleine witte uitsteeksels tussen de ogen van een van de nieuwe garnalen uit de winkel :( Had er een paar uit een viszaak meegenomen om mijn huidige bestand blue dream aan te vullen). Zucht.. dit is wel even een tegenslag. Denk dat ik ga proberen ze een voor een te behandelen in een kort zoutbadje.

ps, ik weet het stom, heb ze niet in quarantaine gehad, maar van een lfs (niet de maanvis maar een andere) (niet zomaar een dierenwinkel) verwacht ik redelijke kwaliteit te krijgen.
 

Terug
Bovenaan