nieuw garnalen optrekje


Jeetje wat balen zeg!! Dat is echt zuur!! Hoop dat je ze makkelij te pakken krijgt voor de rest ook besmet raakt. Sterkte er mee.
 
Dat is zeker balen maar ken trouwens meerdere gevallen waar het vanzelf na verloop van tijd is weggegaan zonder slachtoffers.
 
Bij een klein zoutbadje van 20 seconden laten die vervelende parasieten los. Heb nu de volwassenen gehad. Hopelijk hebben geen kleintjes de parasiet. Ze gaan er niet dood aan, maar toch brr... kriebelbeestjes. Ze kunnen de garnaal wel verzwakken. Weet je zeker dat ze vanzelf weggaan John?
 
Ja 100% in de gevallen die ik ken dan,durf natuurlijk geen garantie te geven of dat altijd het geval is.
 
De kleintjes kan er onmogelijk uitvissen.. dus ik laat het even hierbij en kijk even aan. Door het mooie blauwe pantser, had ik natuurlijk ook niet de witte eitjes zien zitten.
 
Mooi stuk,dat Vorticella heb hier ook weleens voorbij zien komen trouwens en is echt een bizar zicht.

Is weer een heel gedoe voor je iig maar gelukkig best makkelijk te behandelen dan.
 
Mooi stuk,dat Vorticella heb hier ook weleens voorbij zien komen trouwens en is echt een bizar zicht.

Is weer een heel gedoe voor je iig maar gelukkig best makkelijk te behandelen dan.

Ja, ik zag toevallig dat Rachel O Leary dat geschreven heeft. Ze heeft ongelofelijk veel kennis van garnalen en kleinsoortige vissen. Is er hier een database met ziektes? Ik vind weinig Nederlandse artikelen over deze aandoeningen en als het al beschreven is, meestal maar kort aangehaald.

Ik zag trouwens letterlijk een van die dingen eraf vallen in de kleine maatbeker toen ik de garnaal erin had zitten.

Dat groene aan de onderkant is echt erg ja... bah, ziet er ook ranzig uit.
 
Hier is voor zover ik weet geen database van garnalenziektes,wel verwijzingen naar het garnalen en kreeftenforum waar wat artikelen staan maar meest in het Duits volgens mij.
 
Mag ik vragen hoeveel zout je gebruikt op 1 liter?
1 kleine lepel op 1 mok aquariumwater. In het artikel staat 1 tablespoon of salt on 1 cup of water. 1 cup is ongeveer 240 ml. (ik heb zo een lepeltje voor tablespoon af te meten, geen idee wat exact het aantal gram is)
 
Nee ik snap het en dat lees je vaker hoor. Dan hebben ze het over een eetlepel maar ja die heb ik hier wel in 3 maten geloof ik:D:D
 
1 kleine lepel op 1 mok aquariumwater. In het artikel staat 1 tablespoon of salt on 1 cup of water. 1 cup is ongeveer 240 ml. (ik heb zo een lepeltje voor tablespoon af te meten, geen idee wat exact het aantal gram is)
In de regel is 1 tablespoon zout 17,06 gram
 
Ik denk het wel, weet alleen niet of ze ook op baby garnalen voorkomen. Denk het niet. We zullen zien en anders heb ik snel genoeg nog een zoutbadje gemaakt.
 
Handig om dit te weten Cor:thumbs:

Zijn alle garnalen nu vrij van de ellende??
Ah dacht zoiets al (rond de 15 gram zoiets), is ietsje meer dus. Het is niet dodelijk, maar wel fijn als ze verlost zijn van die jukkie dingen.
 
Ik denk dat ik de blue dreams even gewoon in de bak laat zitten trouwens en in het nieuwe bakje een ander soort doe. Dacht er eerst aan de blue dreams te verhuizen naar de andere bak, maar die heb ik liever parasiet vrij. De eitjes komen uit met de vervellingen van de garnalen en besmetten op die manier weer nieuwe garnalen. Dan gaan we voor de bloody mary denk ik (dan wel goede kwaliteit) of christal reds. Heb ook aan kardinalen zitten denken, maar lees dat ze vrij lastig te houden zijn.
 
Er komen bloody mary's (c-sky) nakweek aan :) Als het goed is verschijnen ze morgen voor in mijn nieuwe 30 liter bakje. Ben heel benieuwd.

Met de blue dreams gaat het prima, had toch nog een garnaal gespot met die vervelende parasiet. Dit omdat ik waarschijnlijk toch een vervelling hebt gemist (is ook bijna niet te doen). Ik kon even een foto maken, dan zien jullie tussen de ogen de witte staafjes zitten (hooguit 2 mm)

garnaal.jpg
 
Ja met wat moeite is dat te zien. Zijn wel mooi gekleurde garnalen moet ik zeggen.
 
Ja met wat moeite is dat te zien. Zijn wel mooi gekleurde garnalen moet ik zeggen.
Ja is heel lastig te fotograferen met de telefoon. Dan moet je echt macro fotograferen en dan nog een garnaal die stilzit :) Ja de meeste zijn mooi op kleur, paar rariteiten ertussen. Mooiste zijn bij een officiële kweker gekocht. De iets mindere kwaliteit (met parasieten ook nog) van een aquariumzaak.
 
jblproscan[502].png
Zometeen komen mijn lady's in red, oftewel de bloody marijkes. Bakje staat er helemaal klaar voor, gisteren nog wat ververst, bacter AE en montmorilloniet erin gedaan. Net even getest met druppeltesten voor nitriet en nitraat in combinatie met de proscan. Alles helemaal in orde! Zal straks foto's maken van de nieuwe aanwinst.
 
En inmiddels over gezet na het drupsysteem van 2 uur. Ze zijn ontzettend mooi, hier een foto gelijk na het overzetten in de bak. Prachtig rood

bloody mary.jpg
 
Vraagje, als ik de aquael mini pat heb draaien en ik sluit de luchttoevoer aan, maakt het nogal herrie. Is de zuurstof nodig (in de andere bak hem ik dit niet, maar de stroming meer op het oppervlakte). Bij de aquaell zit de uitlaat iets lager. Mensen met een pat, hebben jullie de zuurstof aan??
 
Ik heb ook bij 2 niet de zuurstofslang in gebruik hoor. Alleen met echt warm kun je het doen of een oxidator gaan gebruiken. Inderdaad erg mooie garnalen.
 
Ik heb ook bij 2 niet de zuurstofslang in gebruik hoor. Alleen met echt warm kun je het doen of een oxidator gaan gebruiken. Inderdaad erg mooie garnalen.

Dank je, ben benieuwd hoe ze het vinden in hun nieuwe onderkomen. Ze zijn lekker actief bezig, dus dat is een goed teken. Ik heb inmiddels een standje gevonden zodat het niet al te storend is. Ik hoor alleen mini bubbels en dat is wel rustgevend :)
 
Ze genieten allemaal van de nieuwe bak. Sommige al een mooi zadeltje zichtbaar dus hopelijk binnenkort wat zwangere lady's in red.
 
Ze krijgen vandaag weer wat lekkers, zal straks wat foto's maken :)
 

Terug
Bovenaan