Nieuwe bak van 275 cm (CVS)


prachtige mooie grote bak , maar sorry hoor vind de inrichting wel jammer ,
met zo`n grote bak kun je zo enorm veel mooie dingen doen en nu liggen er alleen maar een paar stukken hout in

Dat klopt

Veel platen is geen optie met grotere cichlide de anubias planten hebben het al zwaar

Wat zou je nog voor suggesties hebben? Stenen kan inderdaad wel.

Zondag de L025 halen :)
 
Geen idee of het voor jou een oplossing is, maar ik maak gebruik van een theiling rollermat, doorstroming van 3000 liter per uur.


je kunt op de afvoerbuis van je overloop een aftakking maken met kogelasfluiter. Dit wordt dan de toevoer van de rollermat.
De rollermat afvoer komt dan weer in de bioloog.
de rollermat draait zichzelf door als het filter vervuild raakt, ongeveer 6 maanden dan moet je de rol vervangen voor een nieuwe.
Ik ben er super enthousiast over, ik ben verbaasd hoeveel zweefvuil die afvangt.


Zo'n rond draai filter ken ik wel uit het zee gebeuren maar het probleem is vooral dat het in de bak rond blijft draaien het is vooral een stromings dingetje wat ik goed moet zien te krijgen.
 
Zo'n rond draai filter ken ik wel uit het zee gebeuren maar het probleem is vooral dat het in de bak rond blijft draaien het is vooral een stromings dingetje wat ik goed moet zien te krijgen.
google eens op rossmont stromingspompen icm met de waver, dan ik je garanderen dat je door de gehele bak een geprogrammeerde stroming krijgt op specifieke tijdstippen.
 
Ik ken dat soort principes wel maar het is geen zee bak hé :)

De vissen moeten ook relaxt kunnen zwemmen. Het is de kunst om een goede stroming te hebben die niet te hard is zonder dode hoeken.

Blijf nu met het probleem zitten dat er wat mini stofjes blijven zweven.

Zit trouwens al een stromingspomp in hoor aan de rechterkant.

Ga denk ook nog een Eheim 2217 er op zetten voor wat lagere afzuiging.
 
Ik ken dat soort principes wel maar het is geen zee bak hé :)
De vissen moeten ook relaxt kunnen zwemmen. Het is de kunst om een goede stroming te hebben die niet te hard is zonder dode hoeken.
ja daar wordt het veel toegepast. Maar dit kan ook toegepast worden bij zoet...vandaar mijn tip.
Stroming is nl iets anders dan een pomp erop zetten en een hoeveelheid water verplaatsen.
 
Haha ja das zo daarom ben ik ook aan het kijken hoe en wat.

Rechts slaat het vuil ook neer op mijn hout / plant das niet ideaal dus nog even kijken hoe we dat gaan veranderen.

Moet ook nog wat extra vissen er bij maar weet niet wat :)
 
Iemand nog suggesties voor extra vissen er bij?

De L025 komen zondag in ieder geval maar ik wil nog iets kleurrijks er bij.

Het liefst een groep Kardinaal Tetra's maar dit werd mij afgeraden. Is er nog een andere mooie scholen vis die wat hoger is?

Daarnaast denk ik ook dat er wel wat stenen in gaan komen. Het is wel kaal op deze manier.
 
De Amazonezwaardplant wordt vaak gebruikt in bakken waar Amerikaanse cichliden en L-nummers in zitten. Als je daarmee doet, wat ik met m'n Javavarens ( in combinatie met sluierstaarten) doe, nl. veel stenen rond de wortels van deze planten zetten, blijven je vissen er af, en kunnen de planten mooi uitgroeien in jouw bak. Ook braziliaanse kikkerbeet groeit goed en komt uit het gebied waar je vissen vandaan komen. Die L025 kunnen volgens Planetcatfish wel agressief zijn naar sommige andere soorten. En het zijn carnivoren, die wel mosselvlees lusten.
 
Ik betwijfel of een Echinodorus het gaat overleven in mijn bak.

Sowieso in de bodem is geen optie met al die bodem woelende vissen.

De Anubias hebben het al zwaar met de Uara's. Die worden aardig gesloopt al.

Dat L025 vlees eten is bekend dat doet de rest ook allemaal hoor :)
 
Precies, dat bedoel ik dus. Sluiers grondelen en Ancistrussen woelen, maar alles blijft nu mooi op zijn plek. Ik heb overigens turfmatjes onder de planten liggen, zodat ze meteen goed houvast hebben. En de stenen zijn te zwaar om om te woelen. Ik heb ze om en om met mopanihout en legholen neergelegd, zodat de vissen er geen grip op krijgen. Het was even zoeken maar hier lijkt het te werken.
 
De vissen die er bij mij zijn ietsie groter en wilder :)

Maar goed ga eens kijken wat nog kan.
 
Dan liever geen planten.

Hoort ook niet bepaald in een Zuid Amerikaanse bak hé :)
 
Dan liever geen planten.

Hoort ook niet bepaald in een Zuid Amerikaanse bak hé :)

Ja ik ben niet zo biotoop trouw en heb nu 5 Manen in de bak maar ook zeker de nodige planten hoor. Het is maar net wat jezelf mooi vindt denk ik.
 
Ja maar manen is heel wat anders dan wat er bij mij in zwemt.

Dat zijn iets meer slagschepen zeg maar en zijn ook wat wilder zeg maar.

De Uara's grazen zelfs mijn Anubias kapot...
 
Maar die ligt ook voor het grijpen. Ik heb ook even anubias gehad, een schattig dwerg-anubiasje, maar die werd gewoon van het hout af gesnoept.

Oh ja, voor de maanvis-liefhebbers: in de Natural Aquarium Docu hierboven daar zit bijna op het eind een mooie nachtopname van een Altum. En zat scholenvisjes, pantser- en harnasmeervallen.
 
Laatst bewerkt:
Maar die ligt ook voor het grijpen. Ik heb ook even anubias gehad, een schattig dwerg-anubiasje, maar die werd gewoon van het hout af gesnoept.

Oh ja, voor de maanvis-liefhebbers: in de Natural Aquarium Docu hierboven daar zit bijna op het eind een mooie nachtopname van een Altum. En zat scholenvisjes, pantser- en harnasmeervallen.

Alles ligt voor het grijpen aan planten natuurlijk.

Ik vind een Blehri best een mooie plant alleen betwijfel ik echt of die enige kans op overleven heeft.
 
Zo bak net schoongemaakt.

Best wat stront op de bodem maar goed das best snel weg gezogen (inclusief wat zand)

Nu weer een Anubias minder. Daar was weinig meer van over.
 
Zo gisteren de L025 opgehaald. Wat een monsters zeg en dan zijn ze nog niet eens helemaal volwassen.

Nu rond de 28 cm en 35+ cm moeten ze zeker nog gaan halen! In het wild vaak nog groter!









Moeten nog wel wat extra stenen in de bak zodat de vissen zich beter kunnen verschuilen.

Ga toch ook maar een Eheim 2217 er op zetten om wat extra filtering te hebben die op een lager level afzuigt. Dat moet het laatste beete zweefvuil weg halen.

Daarnaast nog een flinke groep Bloedvlektetra's er in en over een tijd nog extra Brochis.

Dan denk ik dat ik wel "vol" zit alhoewel een LDA105 misschien wel een keer kom :D
 
Zo we zijn bijna 2 jaar verder en de bak draait zonder te lekken in ieder geval.

Het bestand is wel wat anders geworden. De Uara's en Temporalis koppels hebben elkaar uit eindelijk dood gevochten. Enkel de man Temporalis leefde nog en die is verkocht.

Nu wel een groep van 100 kardinaal Tetra's er bij en weer wat planten.

Van de Brochissen zijn er de nodige overleden (op onverklaarbare wijze, enige wat ik kan bedenken is ouderdom) maar wel al een nieuwe groep besteld.

Tevens twee mega leg holen er in gedaan.

Wil nog wel wat extra vissen er in maar ben er nog niet uit wat.

Onderhoud is wel super relaxt in ieder geval. Ververs een flinke hoeveelheid water eens in de 7 - 10 dagen en even wat dingen schrobben met de afwas borstel en klaar.

En hier nog wat foto's:

























 
Jammer van de Uaru's.

Die leken mij niet zo heel agressief.

Mooi bak man!!
 
  • Leuk
Waarderingen: CVS

Terug
Bovenaan