Nieuwe bioloog van Acrylaat


komt op hetzelfde neer. Je 2 de vak dan gaat het water gewoon over lopen.
Nee
Is 1 grote gatenkaas
CB21A661-1D8E-4765-97FC-7A53246C6AC1.jpeg

en het volgende schot zit 5cm lager dan de onderkant van de kammen.
 
Mijn voornemen is ff op de langere baan. Het deksel van de lichtkap moet ook vervangen worden. Ik zie wat oud leidingwerk dat gereviseerd moet worden. En eigenlijk wilde ik ook iets aan de kast gaan doen qua uiterlijk. Plus bioloog, het is al een wat oudere bak, hoe lang gaat deze nog tegen zout kunnen (daar is hij nooit expliciet voor gemaakt).. optellen : kosten + moeite , is dat nog in de plus of kan ik beter gaan kijken naar een hele nieuwe.

Ik voel me een beetje schuldig. Prachtig project van tuinkabouter.... en heb ik nu al deze "ellende" veroorzaakt door dit topic te starten :giggle::giggle::giggle::giggle::giggle:

Nee hoor. Ik volg dit allemaal met grote interesse !!!!!!
 
Haha voel je vooral niet schuldig, een nieuwe bioloog is al een tijdje een plan van mij.
Het duurt alleen ff om te bepalen of het ook echt kleiner en compacter kan
 
Haha voel je vooral niet schuldig, een nieuwe bioloog is al een tijdje een plan van mij.
Het duurt alleen ff om te bepalen of het ook echt kleiner en compacter kan

Tuinkabouter !!!! Het bestaat dus wèl. Nu ja, misschien niet precies volledig hoe ik zou willen, maar het wel een plug & play kast van kunststof en schotten en overlopen die nog waanzinnig mooi is ook. Beetje zelf wat veranderen als die zeewaterfuncties niet gebruikt worden, maar het idee is er wel.


En toen ik deze eenmaal had gevonden.... hier vlak bij....Romberg in Delft....die levert ze gewoon.

Moet nie gekker worden zeg

fijn weekend

Mark
 
Tuinkabouter !!!! Het bestaat dus wèl. Nu ja, misschien niet precies volledig hoe ik zou willen, maar het wel een plug & play kast van kunststof en schotten en overlopen die nog waanzinnig mooi is ook. Beetje zelf wat veranderen als die zeewaterfuncties niet gebruikt worden, maar het idee is er wel.


En toen ik deze eenmaal had gevonden.... hier vlak bij....Romberg in Delft....die levert ze gewoon.

Moet nie gekker worden zeg

fijn weekend

Mark
Klopt ik ken ze, ook in het echt gezien en idd ze zijn heel mooi.
Maar….
Ze werken op basis van filter sokken cq gafzakken voor mechanische filtratie.
Dat is een kriem, die krengen moeten 1a6 keer per week gewisseld en gewassen worden..
Ik heb een rollermat en die doet het efficiënter en heeft minder aandacht nodig plus dat ik niet iedere week een trommel filtersokken sta te wassen.

net als het ATO reservoir, dat is iets wat ik niet nodig heb dus bij mij loze ruimte blijft.
Voor ATO is het in mijn optiek ook makkelijker om te werken met jerrycans die je wisselt ipv het overgieten in een bakje.
 
Klopt ik ken ze, ook in het echt gezien en idd ze zijn heel mooi.
Maar….
Ze werken op basis van filter sokken cq gafzakken voor mechanische filtratie.
Dat is een kriem, die krengen moeten 1a6 keer per week gewisseld en gewassen worden..
Ik heb een rollermat en die doet het efficiënter en heeft minder aandacht nodig plus dat ik niet iedere week een trommel filtersokken sta te wassen.

net als het ATO reservoir, dat is iets wat ik niet nodig heb dus bij mij loze ruimte blijft.
Voor ATO is het in mijn optiek ook makkelijker om te werken met jerrycans die je wisselt ipv het overgieten in een bakje.
En nu stop ik er over hoor, maar sorry, wat ik nu tegenkom dat MOET ik echt delen.

Kleur, aantal en functies kan de klant zelf kiezen. Modulair opgebouwd, dus uit te breiden, in te bouwen in delen, makkelijk verhuizen. Aanpasbare schuiven om zelf de waterhoogten in te stellen. Ik lees dit in een digitale krant, heb nog niet gezocht naar leveranciers of prijzen, maar in beschouwing genomen dat ik een zekere "opwinding" in mijn fysiek bespeur.... zou het zomaar kunnen dat er dit jaar geen vakantie in zit.... tot aan december witte bonen in tomatensaus gegeten gaat worden en dat stoppen met roken nu echt een noodzaak is.
WAT een mooi spul
 
Hahaha dat stoppen met roken is Sws een goed idee :p
Maar bashsea kende ik idd ook, zijn van Amerikaanse makelij dacht ik..
Prijs is wel okee, verzending daarintegen niet XD
Je had ook nog een bedrijf dat gewoon plastic bakken verkoopt die je kan koppelen met een doorvoer en een stukje buis
 
Hahaha dat stoppen met roken is Sws een goed idee :p
Maar bashsea kende ik idd ook, zijn van Amerikaanse makelij dacht ik..
Prijs is wel okee, verzending daarintegen niet XD
Tuinkabouter ...

Bashsea is kennelijk verder gegaan met die vaste lijn in het wit of blauw of rood. De modulaire opbouw van compartimenten , het lijkt er op dat dit een concept is geweest. Naast dat bericht op die belgische site, kan ik nergens vinden of dit ook daadwerkelijk in productie is genomen. Op hun eigen site kom ik ze ook niet tegen.

Helaas. Zo'n modulaire opbouw had ik kunnen plaatsen zonder de kast te slopen en kunnen meenemen naar m'n volgende bak. Een vervanger van de brakbak gaat er zeker komen, en als ik één ding zeker weet, is dat er dan zo'n top model van Bashsea onder komt. Man...man...man... wat ziet dat er mooi uit.

gr

Mark
 
Mja als je voor die modulaire bakken gaat kan je net zo goed wat curver bakken scoren en daar wat schotten en doorvoeren in knutselen…
 
En nu met nivo regeling in het laatste vak :p
55556C8D-ECE6-4D33-A487-298AB73DA3BC.jpeg

Komen acrylaat schroeven in om het geheel vast te zetten.
Zitten in totaal 6 stuks in waarmee je de water hoogte wat kan inregelen door ze verder open of dicht te draaien
90C24D00-1D15-404D-8B96-6BB10F5528F6.jpeg
 
Iets met kogels en kerken.
Ook na nog oeverloos over dit onderwerp te hebben gebabbeld in het topic "maatvoering leidingwerk" is het genoeg geweest. Ik ben geslaagd, het eerste onderdeel voor wat uiteindelijk moet resulteren in de volledige vervanging van mijn brakwater opstelling is zo goed als een feit. Ik ben voor de Skimz UP39 gegaan, met een stevige korting omdat ik er eentje heb gevonden die als showroommodel heeft gediend. Als alles doorgaat kan ik hem zaterdag in huis hebben. Misschien dat ik er nog wat creatief spuitwerk aan ga doen om hem te "vermommen" als een echte Bashsea, misschien laat ik hem gewoon wit als hij is.

Kan ik mij nu gaan richten op framewerk en beplating. Mezelf kennende weer 5 weken dubben en googelen. HAHA

Mark
skimz.jpg
 
Als ik wist waar m'n "nopjes" zich zouden bevinden, of waar mijn "sas" precies gelokaliseerd is, dan zou ik jullie kunnen vertellen waar ik op dit moment uithang.

Net de Skimz UP39 gescoord bij Coral&Fish store in Breda. Dik 200 kneuri's korting op de nieuwprijs omdat het een showroommodel was. Nou, daar zien we niks van, beetje afstoffen en gewoon als nieuw. Het enige nadeel is dat je dat ultieme genotsmoment mist wanneer je cellofaantjes mag aftrekken van een nieuw product dat van glas of plexi is gemaakt , zo als bij een nieuwe telefoon. Maar daarentegen WEL drie gafzakjes er in, die volgens mij niet standaard bij de sump zitten als je hem nieuw koopt.

En ff off topic. Die zaak in Breda, daar zouden ze entree moeten heffen om binnen te mogen. Mooier dan Blijdorp als het gaat om zoutwater vis en koraal. Ik heb daar de meest prachtige kogels en koffers gezien, die kleuren van de doctersvissen zijn oogverblinded. Mega skimmers opgesteld, ultrahelder water. Man man man, wat is dat mooi wat ze daar hebben staan en zwemmen.

Uitje waard mensen.

gr

Mark
 
Rifwachter in Hilversum is ook een mooie winkel als je ff wilt kwijlen ;)

gaan er ook 3 gafzakken in de houders? Of heb je nu 2 reserve?
 
Rifwachter in Hilversum is ook een mooie winkel als je ff wilt kwijlen ;)

gaan er ook 3 gafzakken in de houders? Of heb je nu 2 reserve?

Ik dacht altijd dat er maar twee in gingen, maar kennelijk drie, en zie foto, ook alledrie geïnstalleerd. Even aanzien of ik zit een prettige methode vind, gezien het schoonmaken, als het handiger blijkt om de refugee gewoon te laten vollopen met meuk, dan haal ik ze mischien er nog wel af.

gr

Mark


d1fe8ed6-42d8-442a-8a0a-bed982b5be74.jpg
 
Ag, je kiepert ze in de wasmachine (zonder zeep) op een kort programma en ze zijn weer schoon
 
Sodekonijnen..... ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst zo hard heb gewerkt. Eerst de voorbereiding, deel van het water eruit, bioloog leeg maken, etc etc etc. Daarna de oude glazen bioloog eruit, nee hoor, die ging niet in z'n geheel, dus in de kast kapotslaan en ruimen maar. Met fohn en stofzuiger de boel weer netjes gemaakt voor nieuwe rubber matjes.
Eindelijk de nieuwe beetpakken, godzijdank was die net ietsje kleiner dus die ging er wel in. Leidingwerk op maat maken en aansluiten, intussen de bak weer bijvullen natuurlijk, zout en andere zaken in de gaten houden. Uiteraard maak je dan meteen de opvoerpomp ff lekker schoon... vriendin helpt mee om de biomaterialen netjes in nieuwe netjes te doen en alle glasspliters uit het huis te stofzuigen.... en dan eindelijk.... moment supréme... het water stroomt de overloop in en even later is de sump vol. Is alles dicht. JA. JA. In één keer goed.

De Skimz up39 draait als een zonnetje.

Morgen de leuke dingen, nieuwe verlichting in de kast, roostertjes plaatsen onder de filtermaterialen, snoeren netjes weg etc etc etc. En nadenken wat ik met die enorme skimmerkamer zal gaan doen.

Wat een dag.

gr

Mark

231.jpg
211.jpg
 
Klopt je waterpijl wel?
Lijkt zo hoog te staan
 
Klopt je waterpijl wel?
Lijkt zo hoog te staan
Goed gezien.... nee klopt niet... het loopt over en het moet langs de onderkant door de spons via de biohome naar boven . Ik nam de foto nog net ff voor het eten, inmiddels heb ik een paar centimeter er weer uit gehaald, zoals het hoort,

Morgen ook weer de bypass netjes leidingen en dan istie helemaal fijn. Ik heb door deze bezigheid ook mooi kunnen oefenen met leidingwerk. Als over een tijdje een nieuwe bak in gebruik komt, dan heb ik nu al vast eea geleerd. ook fijn.


truste mensen !!

Mark
 
In een poging jou jaloers te maken :p
15225AA1-AA6B-4F99-9CC5-8D0BF2E20B65.jpeg

Eerste vak passen hoogstwaarschijnlijk 2 theiling rollermatten tegenover elkaar waardoor ze parallel kunnen werken.
Nivo regeling voor het refugium/wervelbed.
Zie net dat die nog wat aangepast moet worden, Maargoed het idee is er
 
2 theiling rollermatten tegenover elkaar waardoor ze parallel kunnen werken.

Toe maar....toe maar.... kan nie op zeg.... is het schip met dubbeltjes dan eindelijk eens een keer op de goeie plek geland . Maar 2 ?? is 1 al niet een soort van 100% werkend dan? Wat ga je houden, bevers? pinguins?

Of doe je net als ik. Als alles eenmaal draait, is de techniek al zo mooi om naar te kijken, daar hoeft niks levends meer bij, maakt de boel alleen maar vies.

HAHAHHAA

Mark
 
Haha nee beetje van beiden :p
Dat het kan wilt niet automatisch zeggen dat het gedaan word he ;)

Maar hoe lager de flow door een rollermat hoe efficiënter deze schijnt te werken, en voor grote bakken als de mijne kan 1 rollermat net aan benodigde het aantal liters per uur verwerken.

Maar duur hoeft het niet te zijn, 2e hands zijn ze best goed te betalen.
Je moet alleen wel mazzel hebben
 
volgens mijn net aangeschafte , maar goedkope zooi blijkende, schuifmaat is dat 6 mm

gr
Mark
Haha ag thuis hoef je niet tot 0,1mm nauwkeurig te werken toch?

Maar mooi dat het 6mm is, dat is de mijne nu ook.
Ben nu in afwachting van een offerte van de plexishop
 
Haha ag thuis hoef je niet tot 0,1mm nauwkeurig te werken toch?

Maar mooi dat het 6mm is, dat is de mijne nu ook.
Ben nu in afwachting van een offerte van de plexishop
Tuinkabouter,

Ik moet toch deze marktplaats advertentie onder je aandacht brengen.



gr

Mark
 
Tuinkabouter,

Ik moet toch deze marktplaats advertentie onder je aandacht brengen.



gr

Mark
Die is helaas veel te klein.
Denk dat ik het alsnog zelf ga lijmen, gister ff al het materiaal bij elkaar gezocht en kom dan uit op €350.
Moeten enkel nog de deksels worden gemaakt/gekocht en alles moet nog onder de laser door
 
Die is helaas veel te klein.
Denk dat ik het alsnog zelf ga lijmen, gister ff al het materiaal bij elkaar gezocht en kom dan uit op €350.
Moeten enkel nog de deksels worden gemaakt/gekocht en alles moet nog onder de laser door

Mooie prijs toch.

Toch vraag ik me af of die sump van MP werkelijk te klein is. Natuurlijk, als ik google dan zie ik ook antwoorden op vragen die gaan over sumpinhoud versus liters van de bak. Maar in ons geval zitten we niet op vol zout, we doen er sowieso nog refugeem in, en als jij al begint over rollermatten van Theiling... sjeee....
Dan ga ik denken dat goeie spullen en goeie doorvoer toch wel compenseert voor simpel watervolume, of zie ik dat verkeerd? Extreem voorbeeld : Er worden discussen gehouden in Juwel's. De grootste vervuilers.... in een bak met de meest simpele kleine binnenfilter.

Niet omdat ik het beter weet of zo.... puur nieuwgierigheid en gezonde twijfel

gr

Mark
 
Mooie prijs toch.

Toch vraag ik me af of die sump van MP werkelijk te klein is. Natuurlijk, als ik google dan zie ik ook antwoorden op vragen die gaan over sumpinhoud versus liters van de bak. Maar in ons geval zitten we niet op vol zout, we doen er sowieso nog refugeem in, en als jij al begint over rollermatten van Theiling... sjeee....
Dan ga ik denken dat goeie spullen en goeie doorvoer toch wel compenseert voor simpel watervolume, of zie ik dat verkeerd? Extreem voorbeeld : Er worden discussen gehouden in Juwel's. De grootste vervuilers.... in een bak met de meest simpele kleine binnenfilter.

Niet omdat ik het beter weet of zo.... puur nieuwgierigheid en gezonde twijfel

gr

Mark
Nee deze sump is fysiek te klein om een theiling in te plaatsen.
Misschien dat een ander vliesfilter beter past, maar daar voel ik momenteel niet veel voor om dit uit te zoeken.
Qua inhoud is het idd mans zat ook voor mijn aquarium, wervelbed met K1 erin en misschien een refugium erachter en gaan met die banaan.

Je zoutgehalte maakt naar mijn mening niet veel uit voor je vervuiling, enkel of je wel of niet efficiënt een afschuimer kan laten draaien.

Belangrijkste is eigenlijk dat je zoveel mogelijk vuil uit je filter weet te houden, ik doe dat automatisch met een rollermat, maar mensen met een intern juwel filter kunnen bijvoorbeeld dagelijks de watten/fleece vervangen en zo de belasting op het filter lager houden.

Je ziet dus niet altijd wat er onder de kap gebeurd zegmaar ;)
 
Ik voel een redesign aankomen…
 

Terug
Bovenaan