Crash Cowboy
Well-known member
Mooi !
DutchyNL82 zei:
Bertus zei:Hoezo, No3 en Po4 bij elkaar?
Wat als je al Po4 genoeg hebt, en geen nitraat?
Ik maak gewoon twee flessen, voor nitraat en fosfaat apart. In het meeste kraanwater zit behoorlijk wat nitraat (bij mij in Nijmegen ~ 17 mg/l), vandaar. De EI gaat inderdaad uit van hanteerbare overschotten, maar waarom zou je v��l te veel toevoegen als dat niet hoef ? Op jouw gemengde manier zou in mijn aquarium het nitraatgehalte oplopen tot bijna 40 mg/l. Dat is niet pers� giftig, maar wel veel meer dan nodig. Ik streef naar 20/2 met de EI, en ik ververs iedere twee weken 50 %.DutchyNL82 zei:@ Bertus: Ik snap wat je bedoelt Bertus. Ik volg de EI-voedingsmethode. Dit is de voedingsmethode waarbij ik elke week 50% van mijn water ververs en elke week voeding toevoeg. Ik voeg van alles de dusdanige hoeveelheid toe dat mijn planten nooit een tekort hebben. Door de 50% waterwissel wordt het nooit teveel. In het verleden heb ik ook wat druppeltester versleten en bleef maar bijstellen en heb alle algen wel gehad.
Nu voeg ik van elke fles 40 ml toe en ik ben klaar en mijn planten hebben nooit teveel en nooit te weinig.
Is geen kritiek hoor ! Je hebt een mooi en ruim aanbod, met goede instructies !GillesF zei:Hey
Ik zie dat er hier een aantal opmerkingen zijn over mijn product.
Klopt. Vandaar mijn opmerking ! Met 'losse flessen' kan je beter doseren.GillesF zei:- NO3 + PO4 in 1 fles: dit is een voorbeeldschema die je meekrijgt met het pakket. Je bent natuurlijk vrij om je eigen stockoplossingen te maken zonder mijn "recept" te volgen, dit staat ook aangegeven op het blad. Als je bijv. al veel NO3 hebt in je kraanwater en enkel PO4 wil toevoegen, dan maak je enkel een stockoplossing van PO4. Alles is mogelijk, zolang je PO4 en ijzer maar apart houdt.
Daarom mijn opmerking om bijvoorbeeld het nitraatgehalte in je kraanwater mee te rekenen. Voor het toevoegen van nitraat en fosfaat binnen de EI wordt uitgegaan van 0 mg/l in het pure water waarmee je ververst ! Fosfaat zit meestal verwaarloosbaar weinig in kraanwater; nitraat vaak al best veel.GillesF zei:- Het voorgesteld recept streeft ook naar 20ppm nitraat & 2ppm fosfaat (voor bakken met veel planten en/of CO2) + waterverversing. Ook hier kun je wijzingen aanbrengen als je dat wenst.
Prima tip !GillesF zei:- Ivm rioolwater: doe zoals Tom Barr, gebruik het als water voor je kamer- en tuinplanten ;-)
DutchyNL82 zei:Dat is de HC oftewel: Hemianthus callitrichoides. ( info over HC Het is (naar mijn mening) ��n van de mooiste
aquascaping-blog bodembedekkers.
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.