Wat is er nieuw

Nieuwe Scape!: A new Journey.. (DutchyNL82)

• Onderwerp starter Onderwerp starter DutchyNL82
  • Startdatum Startdatum
Ja niet alles gaat vanzelf. Eigenlijk helemaal niks....
Ik heb dus last van draadalg en baardalg. Nu heerst er geen paniek 😉 Maar wil jullie toch laten zien hoe ik dit ga oplossen (althans... proberen.. 😛 )

En nog even een tip hoe je makkelijk je water kan verversen!

VOOR de schoonmaak:
EEwg-ET-_FfKrcN6LSott7QI-HwcQt3z.jpegalgen1 by Lodewijk Hoogstraaten, on Flickr

Draadalg kan je redelijk gemakkelijk verwijderen: (baardalg niet!)
EEwg-ET-_FfKrcN6LSott7QI-HwcQt3z.jpegDSC_0036 by Lodewijk Hoogstraaten, on Flickr

Voor het verversen van het water heb ik een opzetstukje voor de kraan in de keuken bij de bouwmarkt gekocht. Daar doe ik een tuinslang aan die ik weer met zuignappen in mijn bak vast klem. Zo laat ik mijn bak langzaam vollopen. Ik gebruik gewoon koud water. Vinden de plantjes en visjes prima. (niet te hard aan zetten want dan blaas je je bodem weg!!)
EEwg-ET-_FfKrcN6LSott7QI-HwcQt3z.jpegDSC_0039 by Lodewijk Hoogstraaten, on Flickr

EEwg-ET-_FfKrcN6LSott7QI-HwcQt3z.jpegDSC_0040 by Lodewijk Hoogstraaten, on Flickr

Aangezien DRAADALG en BAARDALG allebei mogelijk een te laag CO2 als probleem hebben en ik niet meer CO2 kan toevoegen met mijn huidige reactor heb ik besloten om 1 van de twee reflectoren van mijn TL af te halen. Minder licht = minder vraag naar CO2.
Dus weer een stap gemaakt in het zoeken naar de balans.
Tevens heb ik een sterke Easy Carbo kuur ingezet van 10 ml per dag. Op de plekken waar ik het met een 1ml spuitje recht op de baardalg heb gespoten (toen de pomp even uit was) zie ik al dat de baardalg rood wordt.

info: aquascaping blog draadalg

NA DE SCHOONMAAK: 🙂
EEwg-ET-_FfKrcN6LSott7QI-HwcQt3z.jpegoverall 3 by Lodewijk Hoogstraaten, on Flickr

Ziet er erg mooi uit maar jammer van de alg en ik hoop nu voor je dat het lukt om het te bestrijden.
Vaak is de stroming tussen zo n deken van plantjes erg weinig en dan steekt de draadalg de kop weereens op.

Bedankt allemaal 🙂

Het lijkt nu beter te gaan met het draadalg. Al is het er nog wel.

Mooi om te zien dat op de rotsen waar ik Easy carbo heb gespoten alle baardalg is verdwenen als sneeuw voor de zon.
Bij de volgende waterwissel de volgende rotsen doen.

Wat een plaatje, schitterend!

Thanx 🙂 🙂

Om de baardalg te bestrijden spuit ik met een klein spuitje Easy Carbo direct op de baardalg. Op onderstaande foto zie je de kale plek waar geen baardalg zit. Op die plek heb ik 1 keer easy carbo gespoten en binnen een week was het weg!

D8erJLuP3fndwaR8HVClXKFAiLHFcS67.jpegIMG_4319 by Lodewijk Hoogstraaten, on Flickr

Uiteraard was mijn HC weer toe aan een flinke snoeibeurt. Ik moet zeggen dat het aardig wat werk is maar het geeft wel voldoening.

D8erJLuP3fndwaR8HVClXKFAiLHFcS67.jpegIMG_4314 by Lodewijk Hoogstraaten, on Flickr

D8erJLuP3fndwaR8HVClXKFAiLHFcS67.jpegIMG_4318 by Lodewijk Hoogstraaten, on Flickr

Echt supermooi! Ook gaaf om te zien hoe door easycarbo die alg als sneeuw voor de zon lijkt te verdwijnen. Had nooit gedacht dat ter plaatse spuiten van dat spul zoveel effect zou hebben.

Ja dat werkt echt heel goed! Pas wel op. Gevoelige levende planten zullen het niet leuk vinden als je het direct op hun spuit.
En als je de pomp even uit zet blijft de Easy carbo even hangen

En bedankt 🙂

Hoeveel easy carbo gebruik je per keer om je baardalg op stenen te bestrijden? En welke intervallen gebruik je?

Elke week, NA mijn waterwissel en als de pomp nog uitstaat gebruik ik 10ml easy carbo. Dit is een behoorlijke overdosering voor mijn bruto 160 liter en netto 110 liter bak.
Wat ik doe is ik gebruik een 1ml spuitje. Dan kan je heel gericht spuiten.

Omdat jij garnalen hebt zou ik niet te zwaar overdoseren! Maar gebruik de normale dosis om met een spuitje aan te brengen. De plek waar je het spuit zal na een week schoon zijn.

Dit is wel symptoombestrijding. Als je last van baardalg hebt is het waarschijnlijk een CO2 probleem:
meer info: https://planted-box.com/forum/db/baardalg-aquarium-bestrijden-verwijderen/

Knappe bak en supertip voor de baardalg! 😉

Hallo allemaal,

Een paar jaar heb ik Gilles van aquascaping-blog.com op ��n van onze fijne scapers fora ontmoet en sindsdien praten wij van tijd tot over voeding, algen, CO2, verlichting en alles wat nog meer bij een mooie aquarium komt kijken. Nu is hij recentelijk een nieuwe website ( Planted-box.com ) gestart met nieuwe plantenvoeding die het makkelijk en betaalbaar moet maken om het aquarium volgens de EI methode (die ik volg) te voeden.
Ik werd hier erg enthousaist van en wilde dit graag proberen! Om die reden hebben we besloten dat ik een ambassadeur ben geworden van Planted-box.com en ik mijn eerlijke ervaring met jullie zal delen. Op die manier kan ik jullie laten zien hoe het werkt om je eigen voeding oplossingen te maken. De eerste keer dat ik er mee in aanraking kwam leek hij mij ingewikkeld maar het tegendeel is waar.

Direct maar eens het volledige EI voedingspakket besteld en daarbij een spring cutter om mijn HC te snoeien. Dit deed ik namelijk met een nagelschaartje.... no fun in that!

Zo kwam het pakket binnen:
FkSnrmbLKZzPQoPyqkw8yx6T1-hACqD_.jpegIMG_4320 by Lodewijk Hoogstraaten, on Flickr

Alles netjes in het piepschuim met daarbij een duidelijke extra uitleg die stap voor stap verteld hoe de oplossingen gemaakt kunnen worden.
FkSnrmbLKZzPQoPyqkw8yx6T1-hACqD_.jpegIMG_4324 by Lodewijk Hoogstraaten, on Flickr

De inhoud van het hele pakket:
- sporenelementen
- 2 x Magnesiumsulfaat
- FE DTPA ijzer
- 2 x Kaliumnitraat
- Kaliumsorbaat
- Kaliumfosfaat
- maatschepje
- spring cutter

FkSnrmbLKZzPQoPyqkw8yx6T1-hACqD_.jpegIMG_4351 by Lodewijk Hoogstraaten, on Flickr

De verpakking heeft, zoals je kan zien, een stevige hersluitbare strip.
FkSnrmbLKZzPQoPyqkw8yx6T1-hACqD_.jpegIMG_4352 by Lodewijk Hoogstraaten, on Flickr

Op de achterkant van elke verpakking staat nog een duidelijke uitleg
FkSnrmbLKZzPQoPyqkw8yx6T1-hACqD_.jpegetiket by Lodewijk Hoogstraaten, on Flickr

In de uitleg staat precies hoeveel schepjes je van elke poeder moet toevoegen aan 1 liter water. Ik wist niet zeker of het een afgestreken schepje of een schepje met een kop erop moest zijn dus dat heb ik direct even gevraagd per mail. Al snel werd duidelijk dat het om een afgestreken schepje ging.
Ik heb gekozen voor de 1,25 liter flessen met een zelfgemaakt trechtertje van papier in de opening zodat alles er makkelijk in gaat.

FkSnrmbLKZzPQoPyqkw8yx6T1-hACqD_.jpegIMG_4353 by Lodewijk Hoogstraaten, on Flickr

De benodigde scheppen erin, 1 liter warm/lauw water erbij en schudden maar!
FkSnrmbLKZzPQoPyqkw8yx6T1-hACqD_.jpegIMG_4354 by Lodewijk Hoogstraaten, on Flickr

In deze fles zit, zoals je ziet, het fosfaat en nitraat. Die kunnen uistekend bij elkaar. Ik voeg nu van deze fles elke week 30 ml op 100 liter wat direct zorgt voor de juiste dosering volgens mijn EI voedingstabel.
FkSnrmbLKZzPQoPyqkw8yx6T1-hACqD_.jpegIMG_4355 by Lodewijk Hoogstraaten, on Flickr

Hier zie je de poeders van de sporenelementen, ijzer en kaliumsorbaat bij elkaar. Kaliumsorbaat (de witte korreltjes) zorgt ervoor dat je oplossing lang goed blijft.
FkSnrmbLKZzPQoPyqkw8yx6T1-hACqD_.jpegIMG_4357 by Lodewijk Hoogstraaten, on Flickr

Hier de drie oplossingen:
- Ijzer en sporen
- Magnesium
- Fosfaat en Nitraat
Ik heb het magnesium in een halveliter fles gedaan en dus simpelweg het aantal doseringschepjes voor een liter gehalveerd.

FkSnrmbLKZzPQoPyqkw8yx6T1-hACqD_.jpegIMG_4359 by Lodewijk Hoogstraaten, on Flickr

Nu is het zo dat bijna alles wel gemengd kan worden in een fles behalve... ijzer. Ijzer heeft bind zich namelijk aan de deeltjes fosfaat en nitraat waardoor ze niet meer bruikbaar zijn voor planten.
Daarom staat ook in de uitleg dat je het beste ijzer op een andere dag kan toevoegen aan je aquarium dan fosfaat en nitraat.
Dus bijvoorbeeld:
Maandag: sporen & ijzer
Dinsdag: fosfaat, nitraat & magnesium

Eerste ervaring na 1 week: Erg positief!
- Ik volgde de EI methode wel maar niet heel strikt. Ik heb het erg druk met een fulltime baan, een bedrijfje ernaast en dan ook nog deze tijdslurpende hobby erbij 😉 Ik was altijd met veel flesjes in de weer en moest elke keer weer opnieuw bedenken hoeveel ik van wat moest toevoegen. Door de manier waarop deze oplossingen zijn gemaakt kan ik van elke fles exact dezelfde hoeveelheid milliliters toevoegen om de gewenste EI voedingswaarden te krijgen. Lekker makkelijk dus!

- De plantjes zien er gezond uit maar er valt nog weinig van te zeggen in zo�n kort tijd. De toekomst moet dat uitwijzen maar dan laat ik jullie zeker weten.

- Ik merkte dat het water een beetje gelig verkleurde van de ijzer&sporen oplossing echter was dit de volgende dag weer verdwenen. De ijzeroplossing hoef ik in principe niet echt toe te voegen want mijn plantjes vreten niet zoveel ijzer. Bij mooie rode planten zal het zeker een toevoeging zijn. Maar kwaad kan het zeker niet.

- Tevens zag ik dat ik van bijna alle voedingen nog zat over had om een volgende oplossing te maken. Alleen van het ijzer was in verhouding meer verbruikt dat de anderen.

- Omdat het de eerste keer was en ik wat foto�s voor jullie wilde maken deed ik er wat langer over maar normaal zou je binnen mum van tijd klaar zijn. Je hoeft nu namelijk ook niet meer de poeders te wegen aangezien het doseringsschepje alles voor je doet.

- Mijn schooltje minivisjes vind het in iedergeval allemaal prima en gedragen zich nog altijd gewoon als normaal.

Ik heb zelf wat draadalg en baardalg problemen. Deze zijn voornamelijk CO2 en stromings gerelateerd dus daar kom ik later op terug. Hiervoor zal ik andere aanpassingen moet doen zoals de reactor vervangen, stroming verbeteren en de CO2 verhogen. Maar nu hoef ik me over de voeding in ieder geval geen zorgen meer te maken!

Fijne, heldere uitleg.
Ik overweeg om dezelfde kit aan te schaffen als ik door mijn huidige voorraad heen ben.

Ben benieuwd naar je verdere updates.

DutchyNL82 zei:
luuo1xgJsb_0Dp794TZWzTCrMDtzuag4.jpeg

Hoe krijg je zo'n mooie glooiende alpenweide? Wat voor plantje is dat?

plantjes kopen, en heel veel geduld. paula, gaat lange tijd overheen.

Hoezo, No3 en Po4 bij elkaar?

Wat als je al Po4 genoeg hebt ,en geen nitraat?

Mooie scape hoor en goed onderhouden.
Ik gebruik de twinstar mini en mijn bak is algenvrij sinds opstart een paar weken geleden.

Keep up the good work

Thanx 🙂

@ Paula: Dat is de HC oftewel: Hemianthus callitrichoides. ( info over HC Het is (naar mijn mening) ��n van de mooiste bodembedekkers. Het is een plantje die bij genoeg CO2 toevoeging en genoeg licht (niet te veel) zich mooi verspreid over de bodem.
Je koopt een potje HC en verdeelt het in kleine plukjes die je voorzichtig verspreid in de bodem plaatst. Binnen enkele weken zal de gehele bodem dichtgegroeid zijn. Op die foto had ik ze net gesnoeid.
Hier nog wat tips over het goed laten groeien van bodembedekkers:
aquascaping-blog bodembedekkers

@ Paul: Ik ben tot nu toe nog erg tevreden! Mijn mini-naaldgras is helemaal mooi frisgroen geworden sinds ik ben overgestapt.

@ Bertus: Ik snap wat je bedoelt Bertus. Ik volg de EI-voedingsmethode. Dit is de voedingsmethode waarbij ik elke week 50% van mijn water ververs en elke week voeding toevoeg. Ik voeg van alles de dusdanige hoeveelheid toe dat mijn planten nooit een tekort hebben. Door de 50% waterwissel wordt het nooit teveel. In het verleden heb ik ook wat druppeltester versleten en bleef maar bijstellen en heb alle algen wel gehad.
Nu voeg ik van elke fles 40 ml toe en ik ben klaar en mijn planten hebben nooit teveel en nooit te weinig.
Lees anders dit eens: aquascaping-blog Estimated Index

@Peter: Thanx 🙂 Ik was een het zoeken naar foto's van je bakkie maar kon ze nog niet vinden 😉 Ben benieuwd! Ik ben ook benieuwd hoe die Twinstar blijft bevallen. Al is dat wel een hulpmiddel he. Je zal daarnaast wel alle voedingsstoffen op pijl moeten houden.

Ik zal vanavond als het donker is weer wat foto's maken 🙂

Mooi gedaan!
Verassend hoe die simpele ruitenfolie van de doe het zelf zaak de bak toch een natuurlijke uitstraling geeft

Bertus zei:
Hoezo, No3 en Po4 bij elkaar?
Wat als je al Po4 genoeg hebt, en geen nitraat?
DutchyNL82 zei:
@ Bertus: Ik snap wat je bedoelt Bertus. Ik volg de EI-voedingsmethode. Dit is de voedingsmethode waarbij ik elke week 50% van mijn water ververs en elke week voeding toevoeg. Ik voeg van alles de dusdanige hoeveelheid toe dat mijn planten nooit een tekort hebben. Door de 50% waterwissel wordt het nooit teveel. In het verleden heb ik ook wat druppeltester versleten en bleef maar bijstellen en heb alle algen wel gehad.
Nu voeg ik van elke fles 40 ml toe en ik ben klaar en mijn planten hebben nooit teveel en nooit te weinig.
Ik maak gewoon twee flessen, voor nitraat en fosfaat apart. In het meeste kraanwater zit behoorlijk wat nitraat (bij mij in Nijmegen ~ 17 mg/l), vandaar. De EI gaat inderdaad uit van hanteerbare overschotten, maar waarom zou je v��l te veel toevoegen als dat niet hoef ? Op jouw gemengde manier zou in mijn aquarium het nitraatgehalte oplopen tot bijna 40 mg/l. Dat is niet pers� giftig, maar wel veel meer dan nodig. Ik streef naar 20/2 met de EI, en ik ververs iedere twee weken 50 %.

Nitraatpoeder is niet duur (ik betaal � 3,20 voor een zakje voor 2 liter stockoplossing, vier keer een fles van 500 ml dus), maar je spaart er ook nog poeder mee uit. Ik doe nu met een zakje ongeveer een maand of drie, vier.

Je spoelt overigens de overschotten ook nog het riool in, en nitraat is niet echt een schoon goedje, milieutechnisch. Het is een druppel op een gloeiende plaat, maar alle beetjes helpen.

Je scape blijft geweldig, trouwens !

Hey

Ik zie dat er hier een aantal opmerkingen zijn over mijn product.

- NO3 + PO4 in 1 fles: dit is een voorbeeldschema die je meekrijgt met het pakket. Je bent natuurlijk vrij om je eigen stockoplossingen te maken zonder mijn "recept" te volgen, dit staat ook aangegeven op het blad. Als je bijv. al veel NO3 hebt in je kraanwater en enkel PO4 wil toevoegen, dan maak je enkel een stockoplossing van PO4. Alles is mogelijk, zolang je PO4 en ijzer maar apart houdt.

- Het voorgesteld recept streeft ook naar 20ppm nitraat & 2ppm fosfaat (voor bakken met veel planten en/of CO2) + waterverversing. Ook hier kun je wijzingen aanbrengen als je dat wenst.

- Ivm rioolwater: doe zoals Tom Barr, gebruik het als water voor je kamer- en tuinplanten ;-)

Laat gerust weten als er nog vragen zijn.

Groeten
Gilles

GillesF zei:
Hey

Ik zie dat er hier een aantal opmerkingen zijn over mijn product.
Is geen kritiek hoor ! Je hebt een mooi en ruim aanbod, met goede instructies !

GillesF zei:
- NO3 + PO4 in 1 fles: dit is een voorbeeldschema die je meekrijgt met het pakket. Je bent natuurlijk vrij om je eigen stockoplossingen te maken zonder mijn "recept" te volgen, dit staat ook aangegeven op het blad. Als je bijv. al veel NO3 hebt in je kraanwater en enkel PO4 wil toevoegen, dan maak je enkel een stockoplossing van PO4. Alles is mogelijk, zolang je PO4 en ijzer maar apart houdt.
Klopt. Vandaar mijn opmerking ! Met 'losse flessen' kan je beter doseren.

GillesF zei:
- Het voorgesteld recept streeft ook naar 20ppm nitraat & 2ppm fosfaat (voor bakken met veel planten en/of CO2) + waterverversing. Ook hier kun je wijzingen aanbrengen als je dat wenst.
Daarom mijn opmerking om bijvoorbeeld het nitraatgehalte in je kraanwater mee te rekenen. Voor het toevoegen van nitraat en fosfaat binnen de EI wordt uitgegaan van 0 mg/l in het pure water waarmee je ververst ! Fosfaat zit meestal verwaarloosbaar weinig in kraanwater; nitraat vaak al best veel.

GillesF zei:
- Ivm rioolwater: doe zoals Tom Barr, gebruik het als water voor je kamer- en tuinplanten ;-)
Prima tip !

Zo, Ten eerste: :thumbs: ALLEMAAL DE BESTE WENSEN!! :thumbs:

Leuke reacties om te lezen! Ja elk aquarium verdient het recept die zijn creator het beste vind.

Het recept van Planted-Box.com die ik nu volg bevalt me prima! :thumbs: De planten doen het er goed op! Het mini naaldgras is veel harder en frisser gaan groeien!

Ik zit te denken om mijn CO2 reactor te vervangen voor een CO2 Atomizer. Ik hoop dan meer druk van mijn pomp te behouden en meer CO2 op te lossen. Mijn reactor is nu namelijk denk ik te groot. Aan het einde van de dag zit hij half vol gas! En aangezien ik een draad&baardalg probleempje heb wil ik wel mijn CO2 verbeteren.
Ik zat zelf aan deze te denken: externe atomizer (klik) Iemand hier ervaring mee?

En natuurlijk nog wat pics:

De grond voor en in de grot heb ik ook met wit zand bedekt. Vind het zelf zo veel mooier!

FsdhLiYofDgi2lhboJ3ls4bhAxq0YlR-.jpegIMG_4367 by Lodewijk Hoogstraaten, on Flickr

Gezellige zuignap

FsdhLiYofDgi2lhboJ3ls4bhAxq0YlR-.jpegIMG_4386 by Lodewijk Hoogstraaten, on Flickr

sidevieuw!

FsdhLiYofDgi2lhboJ3ls4bhAxq0YlR-.jpegIMG_4381 by Lodewijk Hoogstraaten, on Flickr

Overal

FsdhLiYofDgi2lhboJ3ls4bhAxq0YlR-.jpegoveral by Lodewijk Hoogstraaten, on Flickr

Jij ook nog de beste wensen.
Bak ziet er fantastisch uit!

Wauw! Ontzettend gave bak! Mooi al dat groen!

schitterende bak, lekker aan de hobby zo!

Jij ook nog de beste wensen en het bakje ziet er weer super uit. Hoeveel co2 zit er in het water en wat voor licht heb je daarbij?

tjonge wat is het mooi gegroeid zeg ziet er echt mooi uit nu
wat je co2 betreft zou eerst eens kijken door het meten van de kh-ph hoe de zaak er voorstaat
tabel is hier op het forum te vinden
draad alg treed vaak op bij nog niet rijpe bakken (bacteriecultuur is nog niet helemaal lekker op gang)
maar voor de rest :petjeaf: af hoor

groet

jaap

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan