Thanx voor de complimenten!
🙂 🙂
@ Jessica: Bedankt! Er gingen zoveel bpm CO2 in dat ik ze niet meer kon tellen. Ik gebruik een continuchecker voor de afstelling. Mijn reactor was waarschijnlijk te groot en half vastgelopen en die kon mijn CO2 niet goed oplossen. Ik heb er twee TL buizen van 30 w boven hangen. Warm en koud kleur.
@ Jaap: Ook bedankt
🙂 je de PH-KH tabel kan ik helaas niet gebruiken omdat ik een ADA Bodem gebruik be�nvloed deze de waterwaardes en is die tabel onbetrouwbaar. Maar ik blijf zoeken naar de betere verhoudingen tussen voedingstoffen, co2 en licht.
@ Anagorn: De eerste keer dat ik met HC aan de slag ging ben ik UREN bezig geweest, had kramp in mijn armen en vingers, keek zo scheel als een kanarie en om nou te zeggen dat ik ontspannen was......
😛
Maar... Nu is gaat het prima! Ik plant het gewoon onderwater met een groot pincet. Ik knip aangekochte potje HC in kleine porties en druk die met mijn pincet de bodem in. Wel diep genoeg doen! Daarna lekker met rust laten. Het plantje moet eerst, als hij uit de winkel komt, van zijn bovenwatervorm overschakelen naar zijn onderwatervorm. Dit proces lijkt soms alsof hij dood gaat ofzo. Echter met genoeg CO2!! en andere voedingsstoffen gaat het echt helemaal goed komen en groeit zo alles dicht.
Nadat je een mooie dichtgegroeide mat heb gekregen moet je hem wel regelmatig voorzichtig snoeien! Het plantje heeft korte worteltjes en de mat komt anders los van de bodem.
[size]
IN OTHER NEWS..........[/size]
Omdat ik helaas behoorlijk was last had/heb van draadalg heb ik het advies van Gilles opgevolgd. De tactiek staat hier beschreven
planted-box draadalg bestrijden en hier de uitgebreide ultieme strategie
Ultieme Draadalg bestrijding
-- Ik wilde de stroming verbeteren zodat mijn CO2 beter mijn planten bereikt.
Ik had een grote reactor in de uitvoer van mijn pomp zitten welke mijn CO2 niet snel genoeg kon oplossen (en half kapot was) en de waterflow teveel bellemerde.
Ik heb een sterke extra stromingspomp erin gezet.
-- De lichtsterkte had ik al verminderd door een reflector weg te halen
-- Ik heb een externe CO2 vernevelaar in mijn outflow gezet die de stroming van mijn pomp niet belemmert.
-- Ondertussen volg ik nog steeds het EI voedingspatroon met de stockoplossingen van
Planted-Box zoals ik in mijn vorige post had beschreven.
Dit WAS mijn reactor:
DSC_0276 by
Lodewijk Hoogstraaten, on Flickr
Dit is mijn nieuwe inline diffusor:
DSC_0288 by
Dit is de setup voor nu met een reservefles ernaast:
DSC_0286 by
SCHRIK NIET!!
Ik zat naar mijn scape te kijken en was nog niet tevreden... ik wilde meer eenvoud en rust. Dussssssssssss ik heb besloten om de mooie HC mat te verwijderen! Ohh Zonde! Nu komt daar ook mini naaldgras voor terug dus gaat helemaal goed komen
😉 😉 Even geduld!
Dit was afgelopen week:
overal1 by
En dit is de overgangsfase! haha mooi he! 😛 😛
overal2 by