Wat is er nieuw

Nieuwe Scape!: A new Journey.. (DutchyNL82)

• Onderwerp starter Onderwerp starter DutchyNL82
  • Startdatum Startdatum
DutchyNL82 zei:
Thanx 🙂

@ Paula: Dat is de HC oftewel: Hemianthus callitrichoides. ( info over HC Het is (naar mijn mening) ��n van de mooiste bodembedekkers. Het is een plantje die bij genoeg CO2 toevoeging en genoeg licht (niet te veel) zich mooi verspreid over de bodem.
Je koopt een potje HC en verdeelt het in kleine plukjes die je voorzichtig verspreid in de bodem plaatst. Binnen enkele weken zal de gehele bodem dichtgegroeid zijn. Op die foto had ik ze net gesnoeid.
Hier nog wat tips over het goed laten groeien van bodembedekkers:
aquascaping-blog bodembedekkers

Plaats je de HC gewoon met plukjes 'los' in het grind? Ik lees van veel mossen dat dit kan gaan zweven in de bak. Hoe zijn jouw ervaringen hiermee?

Edit: prachtige bak trouwens 😀

Thanx voor de complimenten! 🙂 🙂

@ Jessica: Bedankt! Er gingen zoveel bpm CO2 in dat ik ze niet meer kon tellen. Ik gebruik een continuchecker voor de afstelling. Mijn reactor was waarschijnlijk te groot en half vastgelopen en die kon mijn CO2 niet goed oplossen. Ik heb er twee TL buizen van 30 w boven hangen. Warm en koud kleur.

@ Jaap: Ook bedankt 🙂 je de PH-KH tabel kan ik helaas niet gebruiken omdat ik een ADA Bodem gebruik be�nvloed deze de waterwaardes en is die tabel onbetrouwbaar. Maar ik blijf zoeken naar de betere verhoudingen tussen voedingstoffen, co2 en licht.

@ Anagorn: De eerste keer dat ik met HC aan de slag ging ben ik UREN bezig geweest, had kramp in mijn armen en vingers, keek zo scheel als een kanarie en om nou te zeggen dat ik ontspannen was...... 😛

Maar... Nu is gaat het prima! Ik plant het gewoon onderwater met een groot pincet. Ik knip aangekochte potje HC in kleine porties en druk die met mijn pincet de bodem in. Wel diep genoeg doen! Daarna lekker met rust laten. Het plantje moet eerst, als hij uit de winkel komt, van zijn bovenwatervorm overschakelen naar zijn onderwatervorm. Dit proces lijkt soms alsof hij dood gaat ofzo. Echter met genoeg CO2!! en andere voedingsstoffen gaat het echt helemaal goed komen en groeit zo alles dicht.
Nadat je een mooie dichtgegroeide mat heb gekregen moet je hem wel regelmatig voorzichtig snoeien! Het plantje heeft korte worteltjes en de mat komt anders los van de bodem.

[size]
IN OTHER NEWS..........
[/size]

Omdat ik helaas behoorlijk was last had/heb van draadalg heb ik het advies van Gilles opgevolgd. De tactiek staat hier beschreven planted-box draadalg bestrijden en hier de uitgebreide ultieme strategie Ultieme Draadalg bestrijding
-- Ik wilde de stroming verbeteren zodat mijn CO2 beter mijn planten bereikt.
Ik had een grote reactor in de uitvoer van mijn pomp zitten welke mijn CO2 niet snel genoeg kon oplossen (en half kapot was) en de waterflow teveel bellemerde.
Ik heb een sterke extra stromingspomp erin gezet.
-- De lichtsterkte had ik al verminderd door een reflector weg te halen
-- Ik heb een externe CO2 vernevelaar in mijn outflow gezet die de stroming van mijn pomp niet belemmert.
-- Ondertussen volg ik nog steeds het EI voedingspatroon met de stockoplossingen van Planted-Box zoals ik in mijn vorige post had beschreven.

Dit WAS mijn reactor:

5jJOALYlab6_HafuUF3PuXmXjaVTF7hC.jpegDSC_0276 by Lodewijk Hoogstraaten, on Flickr

Dit is mijn nieuwe inline diffusor:

5jJOALYlab6_HafuUF3PuXmXjaVTF7hC.jpegDSC_0288 by Lodewijk Hoogstraaten, on Flickr

Dit is de setup voor nu met een reservefles ernaast:

5jJOALYlab6_HafuUF3PuXmXjaVTF7hC.jpegDSC_0286 by Lodewijk Hoogstraaten, on Flickr

SCHRIK NIET!!

Ik zat naar mijn scape te kijken en was nog niet tevreden... ik wilde meer eenvoud en rust. Dussssssssssss ik heb besloten om de mooie HC mat te verwijderen! Ohh Zonde! Nu komt daar ook mini naaldgras voor terug dus gaat helemaal goed komen 😉 😉 Even geduld!

Dit was afgelopen week:

5jJOALYlab6_HafuUF3PuXmXjaVTF7hC.jpegoveral1 by Lodewijk Hoogstraaten, on Flickr

En dit is de overgangsfase! haha mooi he! 😛 😛

5jJOALYlab6_HafuUF3PuXmXjaVTF7hC.jpegoveral2 by Lodewijk Hoogstraaten, on Flickr

Dit ziet er al een stuk beter uit he! 😉 Nu hopen dat het naaldgras snel dicht groeit! 🙂

Ik heb ook 3 mini pelia accenten toegevoegd! ben erg benieuwd! eerste keer dat ik dat plantje heb.

CmrjcD6yC6w98BmWx_zL6m5EMOv1kVv1.jpegoveral4 by Lodewijk Hoogstraaten, on Flickr

En ik heb nieuwe bewoners
🙂

Mag ik aan u voorstellen......
De uitbreiding van de school Mini Rasbora.
Nu ik er twee keer zoveel heb laten ze zich veel meer zien en bewegen ze als een mooie groep door de bak heen

CmrjcD6yC6w98BmWx_zL6m5EMOv1kVv1.jpegIMG_4462 by Lodewijk Hoogstraaten, on Flickr

Een groep van 10 japonica garnalen! Harde werkers en goede schoonmakers. Die kon ik wel gebruiken.

CmrjcD6yC6w98BmWx_zL6m5EMOv1kVv1.jpegjaponica1 by Lodewijk Hoogstraaten, on Flickr

En 10 vuurgarnaaltjes 🙂 I love shrimp!

CmrjcD6yC6w98BmWx_zL6m5EMOv1kVv1.jpegvuurtje3 by Lodewijk Hoogstraaten, on Flickr

CmrjcD6yC6w98BmWx_zL6m5EMOv1kVv1.jpegvuurtje2 by Lodewijk Hoogstraaten, on Flickr

CmrjcD6yC6w98BmWx_zL6m5EMOv1kVv1.jpegvuurtje1 by Lodewijk Hoogstraaten, on Flickr

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden 🙂 Ik ben erg blij dat ik weer garnalen heb en ben benieuwd of de vuurtjes lekker gaan voortplanten.

Ik twijfel of ik nog een paar Seiryu stenen kapot zal slaan met een hamer om met de kleinere stukje de de randen van het paadje mee af te zetten. Wat vinden jullie?? Mij lijkt het wel wat.

Let me know!

Ik vind het heel mooi ingericht. Licht en luchtig, met een mooi paadje en strandje. De Rasboras en garnalen passen er goed bij!

Prachtig :petjeaf: zowel het geheel als de close-ups schitterend :thumbs:

blijft een mooie tijdloze bak, ben benieuwd hoe hij er over een paar weken bijstaat!
garnaaltjes lijken mij echt D� bewoners voor zo'n bak 😉

vuurtjes zijn makkelijk te houden en planten zich snel voort,
wellicht in de toekomst een wat meer uitdagende soort 😛 ?
(een droom van mijzelf haha)

Goed bezig hoor. Ik zou persoonlijk het paadje niet afzetten met stenen. Is natuurlijk een makkelijke manier om het schoon te houden, maar dan gaat het er meteen wel erg gemaakt uitzien. Ik denk dat dit mooier is (maar proberen kan altijd natuurlijk). Wat je ook kunt proberen om om een soort 'schotjes' in te graven op de grens van het paadje. Moet je zelf even kijken wat voor materiaal je daar voor pakt. Als je het net diep genoeg steekt zie je het niet, maar houdt het wel de plantjes een beetje tegen. Niet helemaal overigens, maar het helpt wel.

Waauw inderdaad hele mooie foto's ik wou dat ik die ook kon maken.

Je garnalen zijn ook echt practige fotomodellen.

Heel erg gaaf!! En zo benieuwd hoe dit zich nu verder gaat ontwikkelen! Ik ga je topic zeker volgen.

Thanx voor de complimenten! Leuk om te horen 🙂

@Thomba: Hiervoor had ik blauwe tijger garnalen. Dus waren net een level moeilijker maar ging heel goed! Wie weet wat de toekomst gaat brengen.

@Cedric: Deze foto's zijn genomen met een simpele canon compact camera van ongeveer 100 euro. De close ups krijg je het mooist als je goed speelt met de macro instelling en spotfocus. Veel foto's maken en een paar worden mooi.

@Siegmund: Ja ik heb nu plastic stukken van een melkverpakking in de bodem gestoken om de doorgroei af te remmen. Qua natuurlijkheid ben ik het zeker met je eens.

DutchyNL82 zei:
@Siegmund: Ja ik heb nu plastic stukken van een melkverpakking in de bodem gestoken om de doorgroei af te remmen. Qua natuurlijkheid ben ik het zeker met je eens.

Let wel op dat je plastic pakt waar geen weekmakers in zitten. Die kunnen in het water oplossen en schadelijk zijn voor je visbestand. Zal waarschijnlijk meevallen maar voorkomen is altijd beter dan genezen natuurlijk 🙂

Wou net hetzelfde zeggen, die foto's van die garnalen zijn schitterend 🙂

De vuurgarnaaltjes zijn toch mijn lievelingskes :smitten:
Hoe kan je zo een mooie en haarscherpe foto's nemen?

Leuke bak!

wie woont er in de grot 😀 😀

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan