Wat is er nieuw

Nieuwe Scape!: A new Journey.. (DutchyNL82)

• Onderwerp starter Onderwerp starter DutchyNL82
  • Startdatum Startdatum
D

DutchyNL82

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben weer eens met een nieuwe scape begonnen.

Dit keer met nieuwe apparatuur de verwarming en CO2 geheel buiten de bak!
Dit keer ook maar eens de bodem van ADA geprobeerd.

Nu een week oud dus ik hoop dat het gaat lukken allemaal qua begroeiing en algen 😛

LET NIET OP DE GROTE PLANT IN HET MIDDEN! die staat er alleen tijdens de opstartfase.... 😀

Ben benieuwd wat jullie er van vinden 🙂

T_j2LaRgDBc1IHdkKP0urvVSn6IrrOyV.png

Zie er veelbelovend uit, top :thumbs:
Ik zet hem alvast bij mijn favorieten, wil die van mij binnenkort ook grondig herwerken, ben benieuwd naar de bodem van ADA, heb je ook de voedingssupplementen van ADA gebruikt.

Thanx ICE!

Ik heb vorige keer goede resultaten gehaald met de voedingssupplementen die ik zelf meng. Ik bestel de poeders en maak daar halve liter oplossingen van. Dus niet de mooie middeltje van ADA. Al wilde ik het wel graag hoor 😉 maarja, geld kan je maar 1 keer uitgeven he 😛
Ik volg de EI methode trouwens.

Benieuwd hoe dit gaat worden als het allemaal wat gaat groeien. Mooie scape. 🙂

zo deze gaat ook bij mijn favorieten echt prachtig ingericht vooral met die grot rechts. ben benieuwd hoe alles gaat groeien succes!

Netjes hoor

Mooi.Stenen zijn echt vet. Opbouwende kritiek: Ik vind dat je rechterkant niet in balans is met je linkerkant. Het voelt niet als een geheel. Misschien als hij wat meer ingegroeid dat het minder wordt. Het hout voegt wat mij betreft niks toe.

Wat zijn de maten van je bak en welk merk? Ook zou ik willen weten wat jij hebt gebruikt als achterkant? Zo een lage bak is ideaal voor een scape.

Thanx allemaal!

Ik weet dat de meeste scape's ��n geheel vormen met 1 eyecatcher. Echter.... wat ik zelf wilde is juist wel een verschil. Mijn idee was om een scape te cre�ren die ala "shire" LOTR gevoel een mooie lieve vlakte is. Alleen wilde ik juist een donker gedeelte erin maken, iets spannends. Dus ja ik ben het helemaal met je eens Guy. Maar dat vind ik juist leuk. Meerdere "hoofdstukken" in ��n scape ipv 1 hoofdstuk.
Denk inderdaad wel dat als het helemaal begroeid is het meer 1 geheel wordt. De bedoeling is dat alles groen bedekt gaat worden.

mijn bak is 100/40/40. Ik vind het een ideale maat! Groot genoeg om een goede stabiele bak te krijgen en ruimte genoeg om lekker in te "scapen". In het verleden had ik 60 cm bak maar dit is veel fijner!

Als achterkant heb ik bij de bouwmarkt glasfolie gehaald. Beetje water met zeep erop gespoten en folie erop, klaar is kees, of tina, net wat je wilt 😛

Mooi gedaan hoor! :thumbs: Het vormt zeker 1 geheel.
Alleen het hout is wat vreemd.
Zeker geen geld in ADA plantenvoeding steken, is heel duur water. En als je de EI wil volgen ga je serieus kunnen pompen.

Welke ADA bodem gebruik je?
Verlichting?

Heel mooi begin!
Ben benieuwd...

Wat voor dieren ga je erin houden?

Wauw, dat ziet er veelbelovend uit! Vind dat grotje echt heel erg leuk gedaan 😀

Klopt je moet doen wat je zelf mooi vindt. Jij moet er immers naar kijken. Zo een bak ga ik ooit ook nog eens kopen. Waar heb je die gekocht en welke verlichting heb je?

Ziet erg goed uit! Ik ben erg benieuwd naar het vervolg hiervan, ga dit zeker volgen.

WOW, dit vind ik ontzettend mooi. Ik zou er bijna een bergwandeling in willen maken.😀

zo zeg das mooi nu al wordt wat als het gaat groeien
ben benieuwd

groet

jaap

Thanx allemaal!

Een bergwandeling mag best hoor Visstick! als je maar oppast voor de plantjes haha 😛

MsFelix, ik ga er minivisjes in houden maar weet nog niet welke. En ik denk ook een groepje CRgarnalen. En een algenetertje voor de schoonmaak.
Dit keer geen Japonica garnalen. het zijn de ALLERBESTE schoonmakers die er zijn maar ook de beste stratenmakers en die zijn in staat om mijn hele berg te egaliseren in een week haha.

Guy: Die bak heb ik ooit toen ik 12 jaar was ofzo gekocht bij een leuk dierenwinkeltje die nu niet meer bestaat. Er zit een nieuwe lichtkap op met twee TL balken. gewoon twee van die dikke buizen (T8 dacht ik?) van 30watt met reflectoren. Het zijn de buizen van Dennerle met 1 blauwig en 1 gelig plantenshizzle licht.

Ziet er goed uit! Ben benieuwd naar de ontwikkelingen. Ik blijf het zeker volgen.

Ziet er zeker goed uit!.

hoe heb je die berg zo gemaakt ?

Heel bijzonder dit. Blijft dit ook allemaal zo netjes?

Die berg heb ik "gewoon" gemaakt met de Seiryu stenen. Ik heb ze niet vast gekit maar zo gestapeld dat ze zichzelf vastklemmen. Hier en daar een klein steentje ter ondersteuning en toen de bodem eroverheen.
Ik kreeg 1 keer een sinkhole bovenin de berg maar die heb ik dicht kunnen maken hahaha
Maar het blijft spannend!

Hoe bedoel je Rever? zo netjes?
Het is de bedoeling dat uieindelijk alles begroeid is behalve de grot en het paadje. Ik twijfel nog over het plaatsen van flame moss.. ik heb het al wel maar ben er nog niet uit waar en of ik dat erbij wil doen.

Mooi hoor

Ben benieuwd naar de volgende foto's 😛

Tof! Ik ben wel benieuwd of je dat mooie zandpaadje ook zo mooi kunt houden. Zie het regelmatig terugkomen en vraag me altijd af hoe ze in hemelsnaam ervoor zorgen dat het geen duo penotti wordt. Ik ga je volgen!

Even een update:

ALGEN:
Ik heb de bruinalg tijdens de opstartfase volgens mij alweer achter de rug. Viel erg mee dit keer.

CO2:
Ik ben erg aan het zoeken geweest naar de juiste hoeveelheid CO2 aangezien dit voor mij de eerste keer is in zo'n grote bak.
Ik heb een magneetventiel er tussen gezet en de bellen gaan nu zo snel dat ik ze amper kan tellen.

PLANTENGROEI:
De beste indicator voor al je harde werk zijn je planten. Eerst groeide de HC bodembedekker naar boven. Hierdoor wist ik dat ik langzaam mijn CO2 moest gaan opschroeven. Nu groeien ze mooi over de grond. Nou ja mooi..... De groei ging mij VEEL te langzaam. Ik zag dan oudere bladeren niet gezond bleven. Nu ben ik geen voorstander van waterwaardes meten maar heb toch maar even mijn testkoffer van stal gehaald.
Wat blijkt:

PH: tussen de 6 en 6,5
NO3: 50!
PO4: 0,25

Dit terwijl ik toch echt voeding had gegeven om op NO3 25 en PO4 2 uit te komen. Zo zie je maar dat je bak je erg kan verassen.
Ik heb direct een waterwissel van 40% gedaan en een flinke buts aan PO4 toegevoegd. Ben erg benieuwd of dit gaat helpen.

STENEN:
Mijn stenen werden echt super vies bruin en bah in de eerste weken. Tot mijn verbazing zijn ze in de afgelopen weken brand schoon geworden uit zichzelf! (ik heb nog geen inwoners)

En uiteraard heb ik een slakje meegekregen van de dierenwinkel en die heeft zichzelf behoorlijk vermenigvuldigd. Maar dat hoort erbij! Ik zuig er zoveel mogelijk weg tijdens de waterwissel.

@jsiegmund: Het zandpaadje kan soms een beetje bruin worden. Of de zijkant komt erover heen. Beetje bijwerken met het afzuigen van water of wat ophogen en dan gaat het eigenlijk wel prima.

Binnenkort weer een uitgebreide foto update 🙂

Gaaf hoor,ben benieuwd naar de foto's!

Begin:
HDBSiu7XvoR7pueh6hp0hIi93qGBePmA.png

Vandaag:
HDBSiu7XvoR7pueh6hp0hIi93qGBePmA.png

HDBSiu7XvoR7pueh6hp0hIi93qGBePmA.jpeg

Zo daar ben ik weer!

Hoe het gaat met de bak........? Nou met ups en downs! Wellicht dat jullie wat slimme dingen kunnen aanbrengen 😉

Probleempje 1: Ik krijg het fosfaat maar niet op peil! (PO4). Ik heb afgelopen week wel 5 keer de aanbevolen hoeveelheid gegeven en na 1 dag is het verdwenen uit mijn water. Zou het komen doordat het vastgehouden/opgenomen wordt door de ADA Amazonia bodem??

Gedachte 2: Ik ga het weeping moss rechts van de rotsen afhalen. Nu het groter is gegroeid oogt het niet natuurlijk en vind ik het maar niks. Ik wil liever dat het HC eroverheen gaat hangen.

ALGEN: Ja ik ben nog niet door mijn opstart heen blijkbaar. Ik krijg nu alle soorten algen! (groene puntalg, staghorn ennnnnnn BAARDALG! ARGH!!!) Nou ja niet teveel veranderen denk ik dan. Geduld is een schone zaak......

Aankomende week ga ik het fosfaat verder opschroeven want de planten groeien niet hard genoeg... Snap er niks van....

Wat zijn de huidige waarden dan??
Of zo n bodem het kan absorberen weet ik niet, maar het zou zomaar eens kunnen. Al zou je aan de andere kant denken dat het toch eens verzadigd moet geraken.
Maar de mensen met scheikundig inzicht kunnen dit wellicht je wel vertellen.
Het is wel een hele mooie bak hoor.

DutchyNL82 zei:
Probleempje 1: Ik krijg het fosfaat maar niet op peil! (PO4). Ik heb afgelopen week wel 5 keer de aanbevolen hoeveelheid gegeven en na 1 dag is het verdwenen uit mijn water. Zou het komen doordat het vastgehouden/opgenomen wordt door de ADA Amazonia bodem??

Yep, en dat kan nog wel even duren... Welke Amazonia heb je, 1 of 2?
Blijven toevoegen!

DutchyNL82 zei:
ALGEN: Ja ik ben nog niet door mijn opstart heen blijkbaar. Ik krijg nu alle soorten algen! (groene puntalg, staghorn ennnnnnn BAARDALG! ARGH!!!)
Heb je genoeg ververst tijdens het opstarten?

DutchyNL82 zei:
Nou ja niet teveel veranderen denk ik dan. Geduld is een schone zaak......
Of juist wel, want er zit iets niet goed.

Hoelang kan zo n bodem dan voeding opnemen??
Je zou denken dat die snel verzadigd is.

jessicapilon zei:
Hoelang kan zo n bodem dan voeding opnemen??
Je zou denken dat die snel verzadigd is.

Hangt er vanaf hoeveel ijzer en aluminium er in de klei zit en hoeveel je toevoegt.
Kan van weken tot maanden zijn.

DutchyNL82 zei:

Aankomende week ga ik het fosfaat verder opschroeven want de planten groeien niet hard genoeg... Snap er niks van....
Leuke scape ! Ik ben benieuwd hoe hij er binnenkort uitziet.

Boomtak op dit forum heeft hetzelfde probleem gehad, en die heeft uiteindelijk zijn ADA soil helemaal uit de bak gehaald ...

Ik heb zoiets eerder gehad met een bodem van Colombo. Florabase volgens mij.
Wel een beetje jammer.... Koop je zo'n dure bodem om het goed te willen doen.. krijg je weer dit soort gezeik. Nou ja, het is weer een uitdaging denk ik dan maar 😛

Het zal wel even duren voordat dit proces stopt aangezien ik zo'n dikke berg erin heb liggen..

Bedankt voor al jullie uitleg.
Ik hou jullie op de hoogte met de ontwikkelingen.

is al mooi gegroeid!
ik vind de grot echt erg gaaf!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan