Wat is er nieuw

Nieuwe Scape!: A new Journey.. (DutchyNL82)

• Onderwerp starter Onderwerp starter DutchyNL82
  • Startdatum Startdatum
Hey Hallo allemaal!

Daar ben ik weer. Na een wat rommelige opstartperiode heb ik de bak aardig goed op gang gekregen.
Ik heb denk ik alle soorten algen gehad en daardoor natuurlijk weer veel geleerd!
Vooral over de baardalg explosie maakte ik me zorgen maar na een goede easy carbo kuur was dat onder controle.

Ik ben rustig aan naar wat meer eenvoud gegaan. Het mos was 2 much en groeide zo hard. Ook het hout begon ik me aan te storen.
Misschien wilde ik wel twee dingen tegelijk: 1 een mooie rustige bak, 2 een ruigere natuur bak.

Ben nu gegaan voor de eerste.

Hier en daar een beetje geel maar dat kwam doordat ik een maand op vakantie was 😉

Nog lang niet af natuurlijk en klik op de foto voor vergroting.

y3BaFu
-RXEEKiFUgEcQKV8wpXed6Eyzwc4pb1-.jpeg
[/url]aqua 2 by Lodewijk Hoogstraaten, on Flickr

-RXEEKiFUgEcQKV8wpXed6Eyzwc4pb1-.jpeghttps://flic.kr/p/yZCqgv

Vakantiefoto van de schotse hooglanden? 😀

Maar mooi hoor, top!

Prachtig. Een hele prestatie om een bak op zo'n niveau te krijgen.

Helemaal super! Het enige wat ik misschien anders zou doen is dat plukje aan de linkerkant weghalen, stoort een beetje in het totaalplaatje. Maar da's misschien persoonlijk 🙂 Sowieso een top bak!

Ik ben jaloers op je HC tapijt! Wat is je bak mooi geworden zeg! Ook ik zou het plukje planten aan de linkerkant weglaten. Het pad voegt voor mij ook niks toe. Te recht naar mijn smaak en haalt een beetje de flow uit je scape. Maar al bij al een prachtige bak! een van de betere op dit forum als je het mij vraagt.

Ziet er goed uit! Wat zwemt er nu in rond?

Ziet er zeker erg mooi uit!
Wel jammer van de zichtbare techniek links. Rechts is de bellenblazer al redelijk uit beeld.

Ben ook benieuwd of je er al dieren in hebt.

Bedankt voor alle complimenten! 🙂

Het pas is indderdaad te recht. Het pad op zich vind ik zelf mooi maar het loopt nog niet zoals ik wil.
Voor de foto is de zichtbare techniek wel jammer maarja ik moet ergens mijn in en uitlaat van mijn pomp kwijt.

Wat je rechts ziet is de CO2 continu indicator.

De verwarming en CO2 zit dus buiten de bak dus ben zelf erg blij moet hoe weinig techniek erin zit.

Er zwemmen nu een soort mini rasbora's in. Welke precies ben ik vergeten maar het is de soort die echt heel klein blijft. Ik wil nog wel wat garnalen erin doen omdat die zo leuk zijn.

Ik stond vandaag ook naar de bak te kijken en vond dat de plantjes links iets verstoorde. Die trekken je zicht teveel naar de zijkant.
Wilde het even op me in laten werken voordat ik die er ook uit haal.

Dus zoals ik al zei: Nog lang niet af! haha

Je bent nooit klaar 🙂 Kun je misschien wat meer vertellen over de hardware? Bak, filter, verlichting, dat soort dingen?

Ok geen probleem 🙂

De bak is 100x40x40 en al bijna 20 jaar oud! Het was mijn eerste aquarium die ik weer van stal heb gehaald. (wie wat bewaard... 😛 )

Bodem: ADA Aquasoil
De bodem doet het prima. Wat wel even wennen is is dat het de PO4 die ik toevoeg opneemt. Nu is dat geen ramp maar het zorgt er wel voor dat ik dus niet moet vasthouden aan een PO4 van 2ppm.
Een klein beetje po4 om de dag doet wonderen.
NOTE: Ik merkte dat als ik teveel po4 toevoegde er waarschijnlijk teveel Kalium in het water kwam en de groei stagneerde. Ik verminderde het naar de dagelijkse behoefte en alles ging groeien. (tip van jongen uit de winkel)

Stenen: Seiryu stenen/ grot
Tip van flip: Als je stenen voor een grote bak koopt, koop dat ook 1 of 2 hele grote. Dat kan erg mooi uitpakken voor je scape.
Ik heb de stenen niet gelijmd. De grot rechts is gemaakt door de stenen goed op te stapelen. De grot is zelf erg diep! Dus extra leuk met garnalen.

Verlichting: gewoon twee TL balken van elke een iets ander kleurtje.
Ik heb gekeken naar LED maar niet 1 verkoper kon me overtuigen van zijn product en dat het betaalbaar was.
Brandduur: 8 uur per dag zonder pauze.

Verwarming:
Dit keer gekozen voor een inline heater. Beste investering ever. Niet meer die lelijke stang in je bak.

Pomp:
Externe JBL Greenline pomp.
In de pomp lekker veel keramische toestanden voor de bacterien. Het enige wat ik doe is om de maand even de kop schoonmaken zodat de doorstroom goed blijft. (erg belangrijk)

CO2:
Magneetventiel zorgt voor de nachtelijke afsluiting en gaat een halfuurtje voor het licht aan.
Bellenteller ertussen zodat ik enig idee heb wat er de bak in gaat. (niet dat ik ook maar enigzins de bellen kan tellen 😛 gaat veels te snel)
Reactor in de uitstroom van de pomp zorgt voor de optimale opname al ga ik wel een andere aanschaffen want dit is een klote ding.
CO2 fles van 2 liter anders blijf ik heen en weer rijden naar de winkel.
TIP van flip! Neem een CO2 fles van de horeca boer. Je betaald alleen de borg voor de fles en de vulling is vele malen goedkoper. Is ie op? dan ruil je hem zo om.

Ik ververs elke weekend of om het weekend 50% van het water.
1 keer per week lichte overdosering van profito.
klein beetje po4 door de week verspreid
elke dag Easy Carbo

Wat gaat er nog niet goed.
Ik hou nu nog een klein beetje baardalg hier en daar. Dat snap ik niet echt omdat ik goed in de CO2 zit en het constant is. Ik stoor me er niet aan. Maar toch.

HC gaat heel goed. Mininaaldgras mag nog wat beter groeien maar ben er nog niet achter wat die dan mist.

Doe het rustig aan want als ik dingen blijf aanpassen gaat alles mis is mijn ervaring 😛 😛

21698505945_36ac68c856_k.jpg
[/url]IMG_6702 [/img]

Thanks! Altijd interessant om te lezen hoe anderen het aanpakken. Vanuit de foto's gezien had ik niet gegokt dat deze maar 40 diep is, lijkt echt veel dieper door de manier waarop je de scape hebt ingericht. Misschien nog een glazen intake om ook die zwarte buis eruit te kunnen halen? 🙂

Ja als ik een nieuwe reactor ga installeren dan wellicht ook een betaalbare glazen intake

is een prima bodem maar heb je ook de aanwijzingen gevolgd voor de bodem
BELANGRIJK: Water verversen in de opstartfase:
1e week: Iedere dag de helft van het water verversen
2e week: Iedere 2 dagen de helft water verversen
3e week: Iedere 3 dagen de helft water verversen
4e week: Beginnen met afbouwen naar iedere week 10-50% water verversen.
kan zomaar je problemen verklaren als je het niet gedaan hebt
verder blijft het een mooie inrichting bij je bak zou wel even voorzichtig zijn met rommelen er in kan zo maar weer vervelende pieken geven

groet

jaap

Mooie inrichting hoor. Ziet er allemaal verzorgd uit.

Mooi!!! Je hebt wel perfecte stroming dan?

Wat een prachtige bak man!!! Respect!

Mooi hoor
Wat voor achterwand heb je gebruikt of heb je het geverfd
Ik vind het straat je wel leuk
Je kan misschien meer diepte in je straatje krijgen door links achterin tegen je achterruit en je straatje een klein steentje te leggen
Die iets kleine is als de stenen die vooraan bij je straatje liggen .

groet John

Bedankt voor de complimenten 🙂
Ehmmm ik moet eerlijk zeggen dat ik niet ZO vaak het water heb ververst flipper 😛 haha
De bodem geeft zeker in het begin ontzettend veel af aan het water. Nu ververs ik elke week de helft en gaat het goed. Moet nu voor het eerst NO3 gaan toevoegen. Dat was in het begin juist teveel aanwezig.

En inderdaad niet teveel erin bezig zijn. Dat zij mijn vriendin zelfs ook al haha.
Nu heb ik alleen last van draadalg maar ook dat zal beter worden.

Ik vond het straat ook onnatuurlijk recht en heb na lang nadenken de boel toch even aangepast. Ik zal zometeen de foto's erbij zetten.

De achterwand was ik vergeten te noemen inderdaad! Ik heb raamfolie bij de bouwmarkt gehaald. Je spuit een beetje water op het glas en plakt het er zo tegen aan. Kind kan de was doen en ben er erg tevreden mee.

De plantjes links passen inderdaad niet 100% bij de scape. Alleen mijn kleine visjes zoeken soms ook een plekje met wat beschutting en zeker in de nacht. En de visjes willen ook wat he... Dus die blijven nog staan.

Stroming heb ik veel naar gekeken en ook wel eens versterkte en veranderd maar die is prima. Als ik nu een beetje draadalg heb is het dat goed te zien hahaha

Gaaf, zou zo in het topic Natuuropnames kunnen staan 🙂
Ook prachtig gefotografeerd :thumbs:

Heel erg mooi..

Wat voor dieren heb je er nu in zitten?

Wauw wat mooi, heel rustgevend.

Wat een schitterende bak! Echt geweldig.

Alleen het plantje links stoort inderdaad wat ja. Haalt net een beetje de illusie van landschap weg. Maar net wat je zegt, je visjes willen ook wat.

Ga zo door en dan het wordt alleen maar mooier!

Trouwens ook wel fijn om te zien dat je een 100x40x40 gebruikt, geeft mij weer wat meer hoop voor de toekomst. Ik wil namelijk, als we de sleutel van ons nieuwe huis hebben, ook een scape op gaan zetten in een 100x40x40 en ik kon me niet voorstellen dat het mooi zou gaan worden. Deze bak stelt me gerust.

Thanx Joshua 🙂

Ik heb nu aardig wat kleine scape gemaakt en dus deze grote. Het voordeel van een grote bak is dat je hem VEEEEEEL makkelijker stabiel krijgt qua waterwaarden en algproblemen.

EN je hebt tenminste lekker de ruimte om te werken.

Nou waar het mij om ging is vooral de hoogte. Maar als het jouw lukt, lukt het mij ook. (Niet lullig bedoeld )

Waarom de hoogte dan? Ik vroeg me heel erg af of ik wel genoeg licht zou hebben voor HC op deze diepte. Maar genoeg CO2 is het belangrijkste.

Type foutje. Ik doelde meer op de diepte. Heel moeilijk met maar 40 cm tot je beschikking.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan