Nieuwe uitdaging: 180x60x52


Dit weekend de stopcontacten aangelegd, dat is ook weer in orde :).

Verder nog wat piepschuim gaan kopen voor op de bodem van de bak, in combinatie met vijverfolie waar grind op geplakt is.

Ook nog een lading filterzand besteld. En een tripje naar de Maas gemaakt om wat stenen te rapen. Deze nog wassen + afkoken en dan zijn ze er ook weer klaar voor.

De bak mag komen! :D
 
Heb nu een set ledstrips (5050 SMD) met controller op het oog. Zo kan ik programma's instellen om opkomende zon, maanlicht, etc. na te bootsen.
Set bestaat uit:
  • 2 x led strip koud wit (1020 lumen)
  • 1 x led strip warm wit 900 lumen)
  • 1 x led strip blauw (900 lumen)
  • 1 x led strip RGB (900 lumen)
Wat vinden jullie hiervan?
 
De technische details laat ik aan de kenners over, maar waarom een extra strip blauw als deze al in de RGB zit?
 
Waarom neem je niet een Trofis Colisa, of nog mooier, een trofis Puntius?

Omdat dat kwalitatief gezien rommel is misschien? :)

Openbak en rimless is prachtig om te zien en heeft veel nadelen.

Zou het persoonlijk niet doen i.v.m. de vochtproblemen die het geef. De muur er achter wordt erg vochtig met alle gevolgen van dien.
 
Rimless gaat het idd niet worden. Heb er ondertussen genoeg negatiefs over gehoord ;).

Wat duurt dat wachten toch lang, er ligt hier vanalles te wachten op de bak. :D

 
Heb een aanpassing gedaan aan mijn bestelling, het was gelukkig nog mogelijk :).
Lichtkap erbij besteld en een iets hogere bak. Daarmee hou ik nu een waterhoogte van 55 cm over.
 
Omdat dat kwalitatief gezien rommel is misschien? :)

Dat hangt van je budget af, ik vind de prijs/kwaliteit verhouding van trofis juist goed.
Ik vind het ook nogal wat dat zo te zeggen, er zijn hier veel mensen met een dergelijke bak die er erg blij mee zijn.
Maar goed, nu weer on-topic...

@Hanske1988 Moeilijk hé, dat wachten... kun je vast oefenen met geduld. dat heb je wel nodig bij deze hobby ;)
 
Dat hangt van je budget af, ik vind de prijs/kwaliteit verhouding van trofis juist goed.
Ik vind het ook nogal wat dat zo te zeggen, er zijn hier veel mensen met een dergelijke bak die er erg blij mee zijn.
Maar goed, nu weer on-topic...

Ik heb er zelf ook één en nooit meer! Lampen kan je eigenlijk direct al vervangen want die zijn slecht.

Deksels zijn ook vreselijk! Buigen alle kanten op!

Er kwam regelmatig water druppels onder de lichtkap vandaan

Te weinig ruimte om dikke slangen goed door te voeren (ik moest zagen!)

Mijn vader die een 120 cm versie had lieten de trekstrippen los. De winkel waar die hem vandaan had had die vrij vaak gehad en had al een RVS kitje om het te maken.

Voor weinig geld heb je een grote bak inderdaad maar kwalitatief denk ik dat het het slechtste is van de fabrieksbakken die er zijn.
 
Het lange wachten is bijna voorbij. 29 maart wordt de bak geleverd. Eindelijk!

Vandaag al even een kraan en afvoer in de muur van het aquarium gemaakt, zodat water verversen een pak makkelijker wordt.
 
Ik heb ondertussen de set ledstrips (5050 SMD) met controller besteld.
  • 2 x led strip koud wit (1020 lumen)
  • 1 x led strip warm wit (900 lumen)
  • 2 x led strip RGB (900 lumen)
Maar in welke volgorde lijm ik deze best in de bak?
 
Ik denk ondersteboven :thumbs::stom:

Sorry

Eigenlijk denk ik wat je zelf fijn vind, maar ik doe zelf

Koel voorin
Warm achterin
RGB zou ik dan in het midden doen
 
Hier ben ik dan met mijn nieuwe bak :).
Dit weekend al druk bezig geweest. Vrijdag is de bak geleverd.
Het onderstel ga ik nog zelf afwerken in steigerhout. Maar hier moet ik nog even over nadenken ;).

Voor wie interesse heeft in de techniek. Het is dus een bak van 180x60x65 cm (55cm waterhoogte) met overloop die uitkomt in de bioloog eronder. Alles samen +/- 650 liter water. Dus iets hoger dan oorspronkelijk gepland, maar dat komt door de toevoeging van de kap. Er is ook een instelbare opvoerpomp voorzien, best wel handig vind ik.

Dan meteen begonnen met alles op te stellen.
Eerst een laagje isomo erin, met daarop een stuk vijverfolie met grind. Deze heb ik een weekje geleden verlijmd op de isomoplaat, zodat deze zou zinken. Zo moet ik niets in de bak vastlijmen.

Filterzand spoelen, is toch zo'n 60 kg zand in gegaan, was wel even spoelwerk :). Het stuk hout dat hier als sinds vivarium staat te wachten (cadeautje van het vrouwtje), kon ook eindelijke de bak in.
Dan nog enkele maasstenen erbij, die ik een tijd geleden ben gaan rapen. Ze liggen nog niet helemaal hoe ik het wil, maar dat komt wel.

Vandaag mij bezig gehouden met de verlichting te installeren. Ik heb 5 aluminium latjes voorzien van ledstrips. Deze rusten op enkele aluminium profielen. Zo kan ik mijn verlichting gewoon aan de kant schuiven als ik in de bak wil werken. De kabels lopen, via een buis in de bioloog, naar de controller. Momenteel staat hij ingesteld op zonsopgang en zonsondergang met enkele uurtjes nachtverlichting. Nog even afwachten of dit goed blijkt te zijn.

Volgende week hoop ik de beplanting te kunnen zetten en dan is een een tijdje indraaien.
Ik ben er al ontzettend blij mee. Het is iets waar ik allang van droom, dus laat ik het maar meteen goed doen dan :).

Bekijk media item 1619
Bekijk media item 1618
Bekijk media item 1617
Bekijk media item 1616

Bekijk media item 1615
Bekijk media item 1614
Bekijk media item 1613
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Afbeeldingen zouden nu zichtbaar moeten zijn. Wat is eigenlijk de makkelijkste manier om dit te doen op het forum? Ik gebruik op andere forums altijd postimage, maar werkt hier precies niet.
 
Het begint al ergens op te lijken :D. De eerste plantjes zitten erin.

WP_20190401_001.jpg
 
Ik ben ondertussen nog even aan het nadenken over het bestand. Dit komt er dus al in:
- Een koppel Heros severum
- enkele ancistrussen
- een school corydoras (waarschijnlijk sterbai)

Het oorspronkelijke plan was er dus een grote school Hemigrammus bleheri bij te zetten, maar dat wordt me overal afgeraden.

Ik heb de suggestie gekregen om er een groep boesmania regenboogvissen bij te zetten.

Maar hebben jullie nog andere suggesties voor een groepje vissen dat er makkelijk bij kan? Sleutelgatscichliden eventueel?
 
Sleutelgatjes zou ik niet doen. Die hebben geen verweer tegen de herossen. Waarom kunnen die bleheri's niet?
Ik heb rotkeils gehad met moenkhausia pittieri en dat gaf geen problemen. Zijn severums lastiger?
Wat misschien ook leuk kan zijn en wat out of the box: een kleine crenicichla zoals de notophthalmus en de regani
Boesemanis is helemaal niet mijn vis dus daar zeg ik niets over ;)
 
kleinere crenicichla zijn goed te doen. Echter moet je dan goed je waardes in de gaten houden. Ook zou ik dan veel meer verstop plekken maken in je bak.



Heros zijn naar mijn mening echt niet zo gemeen. Lijkt mij prima te doen met sleutelgat cichliden.

Wat voor hout is dat eigenlijk?
 
De bleheri's wordt mij afgeraden door verschillende aquarianen omdat ze als voer zouden eindigen. Maar ik twijfel nog steeds om het te proberen.

Die crenicichla zijn ook wel erg leuke visjes. Worden ze dan best in een koppeltje of groepje gehouden?

Ik ging ook al voor de Heros, omdat ze een zachtaardige reputatie hebben.

Het grote stuk hout heb ik op vivarium gekocht. Weet eigenlijk niet meer wel welk hout het juist is :S
 
De bleheri's wordt mij afgeraden door verschillende aquarianen omdat ze als voer zouden eindigen. Maar ik twijfel nog steeds om het te proberen.

Die crenicichla zijn ook wel erg leuke visjes. Worden ze dan best in een koppeltje of groepje gehouden?

Ik ging ook al voor de Heros, omdat ze een zachtaardige reputatie hebben.

Het grote stuk hout heb ik op vivarium gekocht. Weet eigenlijk niet meer wel welk hout het juist is :S
koppel regani ga je niet kunnen vinden. En met een koppel krijg je tuurlijk ook meer agressie. Ik zou er 1 houden. En als je dat doet dan moet je wel je goed inlezen over de aquarium waardes van de regani. de ph en alles moet je dan goed onderhouden.
 
Het water moet heel zacht zuur zijn. Ook zou ik als je voor de regani gaat heel wat meer bladeren/ takken en verstop plaatsen in je bak maken. Alles kleiner dan 4cm wordt mogelijk vermoord.
 
Eeeen... topic volgen.

Ziet er veelbelovend uit dit! Dat hout aan de linkerkant vind ik erg mooi, lijkt net alsof er boven het aquarium nog iets uit hoort te steken haha.
Ben benieuwd naar nieuwe updates.
 
Vandaag de waterwaardes gemeten. Die staat nog helemaal niet op punt.
pH = 8.5
KH = 19
GH = 19
Nitriet = 0.5 mg/liter
Nitraat = 10 mg/liter

Iemand nog suggesties om deze waardes te verbeteren?
Osmosewater, daar begin ik niet aan. Dus denk eerder aan het filteren over turf.
 
Met deze waardes gaat het de turf niet lukken. Of je moet de hele bak volgooien met turf :D Had je deze waardes al eerder gepost? Deze waardes zijn niet geschikt voor zuiders!
Als je niet aan watervoorbereiding wilt doen, zou ik met deze waardes eerder denken aan Midders of Afrikanen.
Van Afrikanen heb ik geen verstand en als je inrichting zie heb jij daar ook geen interesse in.
MIdden-Amerika zou ook kunnen en dan vieja heterospila in combinatie met thorichtys meeki. Google maar eens ;)
 

Terug
Bovenaan