Nieuwe volga 240 van Marc76


Heb gisteren tijdens het onderhoud de buitenfilter eens eraf gehaald en open gedaan.
Deze draaide nu 2 maanden en het voorfilter was toch zwart en dunner geworden,
heb deze vervangen,staat voorgeschreven omdat om de 2 a 4 maanden te doen.
Stroming was nog goed maar lijkt nu toch weer net iets harder te gaan.
 

Bijlagen

  • 20230204_112303.jpg
    20230204_112303.jpg
    108.6 KB · Weergaven: 42
  • 20230204_145211.jpg
    20230204_145211.jpg
    149.7 KB · Weergaven: 44
  • 20230204_155950.jpg
    20230204_155950.jpg
    88 KB · Weergaven: 43
  • 20230204_161624.jpg
    20230204_161624.jpg
    190.9 KB · Weergaven: 45
Van mijn baardalg ben ik nog steeds niet af,
ik heb dat een tijd geleden al eens gepost dat ik daar wat last van heb.
Ik heb toen mijn verlichting van 75% naar 65% gezet,
dat heeft volgens mij wel wat geholpen,
het word niet erger,het explodeert niet van de algen,
maar die wat er zijn gaan ook niet weg.
Mijn nitraat is gemiddeld 25mg/l en mijn fosfaat 1.5 a 2mg/l,
ik meet wekelijks mijn waterwaardes.
Ik heb mijn kraanwater eens gemeten en daar zit ook al 10mg/l nitraat in.
Wekelijks haal ik er 6 emmers water uit,dat is een 25 % waterwissel.
Ik voeg ook wekelijks 25ml all in one toe,
in de bodem zitten er kleikegels tussen de planten.
Ik heb gisteren de verlichting nog eens 5 % gedimd en staat nu op 60%.
Mijn planten groeien de laatste 3 a 4 weken wel enorm hard t.o.v. ervoor.
Rechts in de bak waar de biobox hing had ik 2 snelgroeiers geplaatst,
deze doen het ook goed,het hoekje is nu al mooi groen :)
Al bij al ben ik best tevreden over hoe het er bij staat,
op de alg na,maar ik hoop dat die na verloop van tijd zal verdwijnen,
de bak draait nu 3.5 maand.
 

Bijlagen

  • 20230204_163942.jpg
    20230204_163942.jpg
    206.1 KB · Weergaven: 59
  • 20230204_164113.jpg
    20230204_164113.jpg
    138.4 KB · Weergaven: 58
  • 20230204_164115.jpg
    20230204_164115.jpg
    131.7 KB · Weergaven: 61
  • 20230204_181915.jpg
    20230204_181915.jpg
    195.8 KB · Weergaven: 61
Baardalg is vaak co2 gerelateerd maar ik zie niet of je dat ook gebruikt. Mocht er geen aanwas van alg meer zijn dan zou ik zelf de aangetaste bladeren verwijderen of eventueel een carbokuur gaan gebruiken maar goed daar is niet iedereen fan van.
Vallisneria kan daar moeilijk tegen.
 
Baardalg is vaak co2 gerelateerd maar ik zie niet of je dat ook gebruikt. Mocht er geen aanwas van alg meer zijn dan zou ik zelf de aangetaste bladeren verwijderen of eventueel een carbokuur gaan gebruiken maar goed daar is niet iedereen fan van.
Vallisneria kan daar moeilijk tegen.
Ik heb helaas geen co2 installatie op de bak.
Ik voeg wel bijna dagelijks 6 ml carbobooster van dennerle toe.
De bladeren die fel aangetast zijn knip ik regelmatig weg,
maar die waar dan nog een beetje op zit,worden toch weer erger,
dus de alg groeit wel nog volgens mij.
 
Van mijn baardalg ben ik nog steeds niet af,
ik heb dat een tijd geleden al eens gepost dat ik daar wat last van heb.
Ik heb toen mijn verlichting van 75% naar 65% gezet,
dat heeft volgens mij wel wat geholpen,
het word niet erger,het explodeert niet van de algen,
maar die wat er zijn gaan ook niet weg.
Mijn nitraat is gemiddeld 25mg/l en mijn fosfaat 1.5 a 2mg/l,
ik meet wekelijks mijn waterwaardes.
Ik heb mijn kraanwater eens gemeten en daar zit ook al 10mg/l nitraat in.
Wekelijks haal ik er 6 emmers water uit,dat is een 25 % waterwissel.
Ik voeg ook wekelijks 25ml all in one toe,
in de bodem zitten er kleikegels tussen de planten.
Ik heb gisteren de verlichting nog eens 5 % gedimd en staat nu op 60%.
Mijn planten groeien de laatste 3 a 4 weken wel enorm hard t.o.v. ervoor.
Rechts in de bak waar de biobox hing had ik 2 snelgroeiers geplaatst,
deze doen het ook goed,het hoekje is nu al mooi groen :)
Al bij al ben ik best tevreden over hoe het er bij staat,
op de alg na,maar ik hoop dat die na verloop van tijd zal verdwijnen,
de bak draait nu 3.5 maand.
Ik zou ook vast en zeker wel algen krijgen. Meestal krijg je dat wel wat als je geen co2 gebruikt. Het is uitvogelen wat de beste branduren zijn en op welke sterkte mijn lampen enorm fel en ik heb het eerste tot 50% terug gebracht. Afwachten maar. Als het niet erger wordt dan zit je wat jessicapilon (john) zegt wel goed. Ik zou het even aankijken en de aangetaste bladeren er ook af halen. Verder een super mooie beplante bak en ik zal me met deze mooie planten geen zorgen maken. Ik moet maar eens gaan kijken of mij dat gaat lukken. Hopelijk heb ik straks goed afgerichte sluiers want iedereen verklaard me voor gek planten en sluiers.🫣.
 
Ik heb helaas geen co2 installatie op de bak.
Ik voeg wel bijna dagelijks 6 ml carbobooster van dennerle toe.
De bladeren die fel aangetast zijn knip ik regelmatig weg,
maar die waar dan nog een beetje op zit,worden toch weer erger,
dus de alg groeit wel nog volgens mij.
Scheelt dat je nog carbo kan toevoegen met sluiers moet je extreem uitkijken dat soort dingen kan ik helaas niet toevoegen. En een uur minder licht zou dat nog iets uitmaken denk je zou je ook nog kunnen proberen. Of toch nog wat minder % aan licht.
 
Ziet dr goed uit Marc. Tja, algenvrije bak droomt elke aquariumhouder van denk ik. Helemaal algvrij vraag ik me af of dat altijd lukt. Mij tenminste nog nooit gelukt. Afwachten hoe het zich in de Lido gaat ontwikkelen hier.
 
Scheelt dat je nog carbo kan toevoegen met sluiers moet je extreem uitkijken dat soort dingen kan ik helaas niet toevoegen. En een uur minder licht zou dat nog iets uitmaken denk je zou je ook nog kunnen proberen. Of toch nog wat minder % aan licht.
Een uur minder licht zou ik ook nog kunnen proberen. Mijn verlichting staat nu op 60%. Ik denk dat ik ongeveer dezelfde lamp heb als jij hebt.
 
Ziet dr goed uit Marc. Tja, algenvrije bak droomt elke aquariumhouder van denk ik. Helemaal algvrij vraag ik me af of dat altijd lukt. Mij tenminste nog nooit gelukt. Afwachten hoe het zich in de Lido gaat ontwikkelen hier.
Bedankt.
ja klopt,algen zullen er altijd zijn.
Verder heb ik er niet echt last van,geen groene ruiten enz....
 
Een uur minder licht zou ik ook nog kunnen proberen. Mijn verlichting staat nu op 60%. Ik denk dat ik ongeveer dezelfde lamp heb als jij hebt.
Die van mij zijn 52 watt dan volgens john en 6800 lumen. En ik zit op 7 uur licht en 50%. Zou dat eens proberen. Mijn planten groeien wel verder kan ik er nog weinig over zeggen natuurlijk met de 2de week die nu in gaat maar heb nog niks te klagen momenteel. Dit is hoe het licht is momenteel van mijn bak. Had eerst 8 uur maar toch maar 7 uur van gemaakt. Ook wegens de opstart dan heb je al grotere kans op algen als dit goed bevalt laat ik het lekker zo.
 

Bijlagen

  • IMG_20230205_084159142_HDR.jpg
    IMG_20230205_084159142_HDR.jpg
    231.4 KB · Weergaven: 46
Laatst bewerkt:
Die van mij zijn 42 watt en 6800 lumen. En ik zit op 7 uur licht en 50%. Zou dat eens proberen. Mijn planten groeien wel verder kan ik er nog weinig over zeggen natuurlijk met de 2de week die nu in gaat maar heb nog niks te klagen momenteel.
Ze bedoeld 52W dus:DD
 
Ja zonder co2 zal een co2 tekort de oorzaak zijn en je kan dan het licht dimmen waardoor de vraag afneemt of co2 gaan gebruiken en je kan ook kijken naar bio co2.
Veeldrijvers erin kan ook maar je moet ook weer kijken of je planten uitkomen met weinig licht.
 
Die van mij zijn 52 watt dan volgens john en 6800 lumen. En ik zit op 7 uur licht en 50%. Zou dat eens proberen. Mijn planten groeien wel verder kan ik er nog weinig over zeggen natuurlijk met de 2de week die nu in gaat maar heb nog niks te klagen momenteel. Dit is hoe het licht is momenteel van mijn bak. Had eerst 8 uur maar toch maar 7 uur van gemaakt. Ook wegens de opstart dan heb je al grotere kans op algen als dit goed bevalt laat ik het lekker zo.

Dit is van mijn lamp,ongeveer hetzelfde :)

Product code18655
Colour001 – Black
Quantity1
Consumption≈ 52 W
Colour Temperature6800 K
Lumens6519 lm
Lux9100 lx
 
Had eerst 8 uur maar toch maar 7 uur van gemaakt. Ook wegens de opstart dan heb je al grotere kans op algen als dit goed bevalt laat ik het lekker zo.
Hier is de verlichting nu ook op 8u exclusief de dimtijden,
de dimtijden zijn nu ongeveer 2 x 45min,
dat regelt de controller zelf naargelang het aantal % lichtsterkte is ingesteld.
 
Dit is van mijn lamp,ongeveer hetzelfde :)

Product code18655
Colour001 – Black
Quantity1
Consumption≈ 52 W
Colour Temperature6800 K
Lumens6519 lm
Lux9100 lx
Dit zijn mijn lampen. Dus precies hetzelfde. Wat voor planten heb je met mijn 50% en 7 uur gaat het prima en ik heb zo goed als makkelijke planten bijna allemaal. Javavaren anubias Barteri en nana en crypto. Hydrocleys nymphoides heeft wel wat meer nodig maar doet het tot nu toe nog goed en verder heb ik javamos en creeping mos en een mosbal.wat ook niet veel licht nodig heeft.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20230205-131439.png
    Screenshot_20230205-131439.png
    158.8 KB · Weergaven: 35
Laatst bewerkt:
Dit zijn mijn lampen. Dus precies hetzelfde. Wat voor planten heb je met mijn 50% en 7 uur gaat het prima en ik heb zo goed als makkelijke planten bijna allemaal. Javavaren anubias Barteri en nana en crypto. Hydrocleys nymphoides heeft wel wat meer nodig maar doet het tot nu toe nog goed en verder heb ik javamos en creeping mos en een mosbal.wat ook niet veel licht nodig heeft.
Ik heb grotendeels traaggroeiers gekozen die met weinig licht en dus ook minder co2 toekomen,
omdat ik geen co2 installatie heb.
Heb wel tussendoor nog wat plantjes toegevoegd wwarvan ik niet 100% zeker weet wat het is,
maar tot nu gaat het hier ook goed.
Ik heb er volgende soorten instaan,
-cryptocoryne wendti tropica
-javavaren mini
-hygrophila siamensis
-vallisneria
-cryptocoryne wendti brown
-anubias barteri
-pogostemon octopus
-cardamine lyrata
-vaantjesplant

De laatste 3 staan er nog maar een maandje in,
toen heb ik mijn biobox eruit gehaald en had ik een vrije ruimte wat ik nog kon beplanten.
 
Dat is dan dezelfde led Marc en de 52W in de Fusion heeft 4500 lumen en dan zitten er 2 van in op 330 liter. Zit je rond de 27 lumen. Op jullie bak is dat dus 6500 lumen maar dat op 240 liter.
Kom je ook uit op 27 lumen als ik het zo snel uitreken. In de fusion heb ik de led op 70-75% maar wel met flink wat co2.
 
Dat is dan dezelfde led Marc en de 52W in de Fusion heeft 4500 lumen en dan zitten er 2 van in op 330 liter. Zit je rond de 27 lumen. Op jullie bak is dat dus 6500 lumen maar dat op 240 liter.
Kom je ook uit op 27 lumen als ik het zo snel uitreken. In de fusion heb ik de led op 70-75% maar wel met flink wat co2.
Klopt ja,dat is 27 lumen/liter,
ik heb mijn controller gisteren 5% minder gezet en sta nu op 60%,
wat neer komt op een 16 lumen,zonder co2 :)
 
Klopt ja,dat is 27 lumen/liter,
ik heb mijn controller gisteren 5% minder gezet en sta nu op 60%,
wat neer komt op een 16 lumen,zonder co2 :)
Volgens mij heb ik dezelfde verlichting, ik heb hem op 70% staan zonder co2.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20230201-135715_Chrome.jpg
    Screenshot_20230201-135715_Chrome.jpg
    81.5 KB · Weergaven: 36
Volgens mij heb ik dezelfde verlichting, ik heb hem op 70% staan zonder co2.
Nee hoor,dat is niet dezelfde,
Die van jou is 2400 lumen,die wat wij in de aquatlantis hebben gaat over de 6000 lumen.
 
Oke toe maar ik heb de splendid 120 baas boven baas dus weer. Weet je al wat je erin gaat doen.
In ieder geval de l128. Daarnaast nog geen idee. Ik heb zelf aleen aantal jaar de aquatlantis elegance 80, maar nu een grotere bak
 
Ik wil je topic niet kapen Marc maar jij en Jessica hebben al 1x 52W op de bak van 240 liter en ik op de Fusion van 330 liter 2x52W.
Nu lees ik dat die 450 maar 2x26W heeft en dat vindt ik best wel weinig toch?

 
Ik wil je topic niet kapen Marc maar jij en Jessica hebben al 1x 52W op de bak van 240 liter en ik op de Fusion van 330 liter 2x52W.
Nu lees ik dat die 450 maar 2x26W heeft en dat vindt ik best wel weinig toch?

Nee maakt niet uit,het gaat over de volga he ;)

Op de site van aquatlantis staat dat er 1 led van 60 watt in zit en zo'n 1000 lumen meer als die wat wij hebben.

 
Ik wil je topic niet kapen Marc maar jij en Jessica hebben al 1x 52W op de bak van 240 liter en ik op de Fusion van 330 liter 2x52W.
Nu lees ik dat die 450 maar 2x26W heeft en dat vindt ik best wel weinig toch?

Je hebt gelijk,het zijn er toch 2.

7500 lumen op 450l is nog geen 17 lumen/liter
 
En toch zie ik op foto's van de 450 maar 1 lamp in het midden.
 
Ja nu je het zegt zie ik ook maar 1 balk en 2 afdekplaten. Raar hoor want 2 van 26W is al karig.
 
Zover ik op hun eigen site zie zitten er wel 2 leds boven op het plaatje:

 

Terug
Bovenaan