Nieuwe volga 240 van Marc76


Als er ronde staarten danwel andervormige staarten zich ontwikkelen terwijl je ze als deltastaarten hebt aangeschaft dan houdt dat in dat de é♪0n van beide ouders of beide ouders genen "meedragen" van non deltastaarten. Maar ook bij een zuivere deltastam, kan het nog voorkomen dat een andersoortige staat zich zal gaan ontwikkelen doch is dat percentage klein te noemen. Zou het zelf geen misvormde guppen noemen. Maar daarom selecteren serieuze guppenhouders altijd in elke generatie op de kwaliteit op peil te houden.
Ik heb vanalles doorelkaar overgenomen van iemand. Wel allemaal blauw. Maar zit delta, double sword en dus ook 1 ronde staart tussen. Bedankt voor de opheldering en mooie plaatjes!

Valt de ronde staart te labelen? Heb kort online gekeken, zou het bijvoorbeeld een Panda kunnen zijn?

p.s. ik zal hier stoppen met mijn eigen vragen in de topic over jouw bak Marc!
 

Bijlagen

  • IMG_20221211_215150.jpg
    IMG_20221211_215150.jpg
    273.1 KB · Weergaven: 57
  • IMG_20221211_215145.jpg
    IMG_20221211_215145.jpg
    272.4 KB · Weergaven: 55
  • IMG_20221211_215123.jpg
    IMG_20221211_215123.jpg
    268.2 KB · Weergaven: 56
Laatst bewerkt:
Ik heb vanalles doorelkaar overgenomen van iemand. Wel allemaal blauw. Maar zit delta, double sword en dus ook 1 ronde staart tussen. Bedankt voor de opheldering en mooie plaatjes!

Valt de ronde staart te labelen? Heb kort online gekeken, zou het bijvoorbeeld een Panda kunnen zijn?
Dat is idd een panda.
 
Ho ho ho.... :)

Mijn bak draait nu ongeveer een 10 tal weken.
Ben redelijk goed gespaard gebleven van algen,tot nu :(
Ik heb na de opstart even een beetje last gehad van draadalg,
dit is gelukkig beperkt gebleven en zo goed als verdwenen na een tijdje.
Bij de opstart van de vorige bak (splendid 100) had ik al vrij snel bruinalg onderaan op het glas enz....
Dit heb ik nu in de volga niet gehad,ook tot nu nog geen last gehad van groene ruiten.
Ik maak de bak wekelijks schoon,het glas ga ik eens over met wat filterwatten,
ververs 25% water en verder heb ik er niet veel werk aan.
Maar nu begin ik meer en meer last te krijgen van algen op de planten,
iets wat mij enorm stoort en zou het graag zo snel mogelijk onder controle willen krijgen.
Ben het al vaak tegen gekomen over de driehoek,licht,voeding,co2.
Maar die co2 heb ik geen controle over aangezien ik geen co2 installatie heb.
Ik heb bij de opstart gekozen voor traag groeiende planten die niet veel licht nodig hebben.
Mijn lamp geeft 27 lumen/liter en is gedimd op 75%.
Ze brand 8u + 1.5u dimtijden,dus 9.5u in totaal.
Ik had gehoopt met traag groeiende planten,weinig licht,dat de vraag naar co2 ook wel beperkt zou blijven,
en dat het wel zou goed komen dan.
Ik vraag mij nu dus af waar het fout gaat en wat ik kan doen om het probleem te verhelpen?
Of ga ik het niet redden zonder co2 installatie?
 
Zo staat het erbij
 

Bijlagen

  • 20221223_151348.jpg
    20221223_151348.jpg
    224.3 KB · Weergaven: 57
  • 20221223_151353.jpg
    20221223_151353.jpg
    248.9 KB · Weergaven: 58
Mijn water waardes
 

Bijlagen

  • 20221224_083745.jpg
    20221224_083745.jpg
    269.8 KB · Weergaven: 51
Ik heb zelf een soort gelijke bak, mijn verlichting staat op nog geen 50% en heb er nu ook drijvers toegevoegd misschien zijn die drijvers ook wat voor jou mocht je dat willen
 
Ik denk ook nog te veel licht om het zonder CO2 te doen. Heb hier een bak met ongeveer 100 PAR licht op 20cm afstand en daar heb ik last van algen met weinig CO2 en trage planten. Opgelost met drijfplanten. Heb een ander bakje met 30 PAR licht op 20cm afstand en geen CO2. Daar nooit algen. Zelfs alle decoratie met algen die ik er in gooit heeft na 2 dagen geen alg meer, enkel met wat hulp van een paar mini slakjes.

Helaas heb ik alleen gegevens in PAR, wat niet voor elke lamp bekend is.

Je kan volgens mij kiezen, of toch CO2 en/of wat snel groeiers er bij. Of je verlichting verder dimmen.
 
Ik heb zelf een soort gelijke bak, mijn verlichting staat op nog geen 50% en heb er nu ook drijvers toegevoegd misschien zijn die drijvers ook wat voor jou mocht je dat willen

Ik denk ook nog te veel licht om het zonder CO2 te doen. Heb hier een bak met ongeveer 100 PAR licht op 20cm afstand en daar heb ik last van algen met weinig CO2 en trage planten. Opgelost met drijfplanten. Heb een ander bakje met 30 PAR licht op 20cm afstand en geen CO2. Daar nooit algen. Zelfs alle decoratie met algen die ik er in gooit heeft na 2 dagen geen alg meer, enkel met wat hulp van een paar mini slakjes.

Helaas heb ik alleen gegevens in PAR, wat niet voor elke lamp bekend is.

Je kan volgens mij kiezen, of toch CO2 en/of wat snel groeiers er bij. Of je verlichting verder dimmen.

Gaat om deze lampen, kan je het misschien toch enigszins vergelijken:


Retro Bight + Retro Color is te veel en had drijfplanten nodig of veel planten en Co2. Vergelijkbaar met jouw lamp op 75% schat ik.

Retro Multi is goed zonder co2. Daar geen specificaties van de leverancier. Zelf gemeten 35 PAR op 20cm afstand. Dus 3x minder.
Dus m.a.w. nog teveel licht erop staan,
ik zal mijn verlichting dan nog verder dimmen.
Van 75% op bv 60% zetten?
Dat is dan 20% minder licht.
Hoe doen jullie dat met drijfplanten?
Gewoon laten drijven of ergens vasthangen?
Drijven die niet rond in de bak met de stroming of maakt dat niet uit?
En wat voor drijfplanten,waterpest bv?
 
Totaal plaatje.
 

Bijlagen

  • 20221224_131730.jpg
    20221224_131730.jpg
    187.6 KB · Weergaven: 67
Dus m.a.w. nog teveel licht erop staan,
ik zal mijn verlichting dan nog verder dimmen.
Van 75% op bv 60% zetten?
Dat is dan 20% minder licht.
Hoe doen jullie dat met drijfplanten?
Gewoon laten drijven of ergens vasthangen?
Drijven die niet rond in de bak met de stroming of maakt dat niet uit?
En wat voor drijfplanten,waterpest bv?
Kikkerbeet, Phyllantus Fluitans, Pistia drijft er hier. Phyllantus Fluitans doet het wat minder goed als het rond drijft door de stroming. Pistia gaat soms een beetje dood door condens druppels van de lichtkap er op vallen, maar vermeerderd zo snel dat het toch wel gaat. Ik heb met zuignappen een touwtje net boven het water gespannen dat alles op de gewenste plek houdt.

Waterpest werkte bij mij niet zo goed, die raakte ook overwoekerd met alg en deed het niet zo best. Maar anderen hebben daar juist weer goed ervaringen mee heb ik gelezen.
 
Laatst bewerkt:
Mooi bakkie hoor marc:)
guppen zwemmen lekker rond.
als straks dat binnenfilter eruit is komt er meer ruimte vrij voor nog een mooie plant.
 
Kikkerbeet, Phyllantus Fluitans, Pistia drijft er hier. Phyllantus Fluitans doet het wat minder goed als het rond drijft door de stroming. Pistia gaat soms een beetje dood door condens druppels van de lichtkap er op vallen, maar vermeerderd zo snel dat het toch wel gaat. Ik heb met zuignappen een touwtje net boven het water gespannen dat alles op de gewenste plek houd.

Waterpest werkte bij mij niet zo goed, die raakte ook overwoekerd met alg en deed het niet zo best. Maar anderen hebben daar juist weer goed ervaringen mee heb ik gelezen.
Bedankt voor de info (y)
Ik ga het eens opzoeken i.v.m. die drijfplanten.
Ik was net ook al aan een zuignap en een stukje draad aan het denken :)
Bij mij zit een spraybar over de achterwand,
dus stroming gaat van achter naar voor,naar beneden en terug naar achter over de bodem.
Weet niet welke richting die drijfplanten dan op gaan gaan.
 
Bedankt voor de info (y)
Ik ga het eens opzoeken i.v.m. die drijfplanten.
Ik was net ook al aan een zuignap en een stukje draad aan het denken :)
Bij mij zit een spraybar over de achterwand,
dus stroming gaat van achter naar voor,naar beneden en terug naar achter over de bodem.
Weet niet welke richting die drijfplanten dan op gaan gaan.
Idem hier met de spray bar. Planten dreven dan tegen de voorruit zonder het touwtje. Niet het mooiste plekje. Of gingen rondjes tollen
 
Mooi bakkie hoor marc:)
guppen zwemmen lekker rond.
als straks dat binnenfilter eruit is komt er meer ruimte vrij voor nog een mooie plant.
Dat was ook de bedoeling om daar een mooie achtergrond plant te zetten,
en die verbergt dan ook weer een beetje de aanzuigbuis.
Ik ga daar een vrije ruimte krijgen van ongeveer 10cm op 40cm.
Mijn vissen zijn eigenlijk heel actief,
zwemmen altijd vrolijk rond.
Eten goed,2x droogvoer en 1x diepvriesvoer per dag.
 
Dat was ook de bedoeling om daar een mooie achtergrond plant te zetten, en die verbergt dan ook weer een beetje de aanzuigbuis. Ik ga daar een vrije ruimte krijgen van ongeveer 10cm op 40cm. Mijn vissen zijn eigenlijk heel actief, zwemmen altijd vrolijk rond. Eten goed,2x droogvoer en 1x diepvriesvoer per dag.
Oeps ik heb er nog geen ervaring mee. Maar als ik dit vergelijk met onze zeebak vraag ik me af of ze niet teveel eten krijgen.
 
Oeps ik heb er nog geen ervaring mee. Maar als ik dit vergelijk met onze zeebak vraag ik me af of ze niet teveel eten krijgen.
Droogvoer krijgen ze telkens wat ze binnen een minuut of 2 op gegeten krijgen,
en s'avonds krijgen ze dan nog 1 blokje diepvriesvoer,
dat is binnen een minuut weg :)
Dus teveel lijkt mij dat niet,
er blijft ook geen voer rond drijven of liggen,
alles word meteen opgegeten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ed62
Mooie bak zo Marc.
Alleen jammer dat er alg op de planten is gekomen,
stoor ik mij enorm aan.
Maar ik zie zo veel bakken voorbij komen die een algprobleem hebben,
en die er na een tijd terug vanaf zijn,
dus hoop dat het hier ook het geval gaat zijn.

Fijne kerstdag voor iedereen (y)
 
Droogvoer krijgen ze telkens wat ze binnen een minuut of 2 op gegeten krijgen,
en s'avonds krijgen ze dan nog 1 blokje diepvriesvoer,
dat is binnen een minuut weg :)
Dus teveel lijkt mij dat niet,
er blijft ook geen voer rond drijven of liggen,
alles word meteen opgegeten.
Dan heb je dure kostgangers:ROFLMAO:
 
Dag Marc,
Ook ik had alg. Alle tips van het forum hier geprobeerd. Ik kan je zeggen: het is het licht. Ik heb mijn bak dan laten dichtgroeien met kroos: dat gaat megasnel. De planten groeiden snel totdat je echt geregeld moet snoeien en de alg krijgt nauwelijks kans. Echter onderhoud in een bak met kroos is niet aangenaam. Je kan er niet van boven in kijken en het hangt aan je armen als je er in werkt. Het zit in je filter. Je aquarium krijgt ook een groenige schijn. Ik heb het er dan toch maar allemaal weer uitgehaald. Ook waterpest laten drijven maar dan zit de waterpest vol alg. Dus nu tracht ik geregeld alg te verwijderen en oude bladeren weg te knippen waar algop zit. Heb meer onderhoudswerk. Ik zoek dus ook naar andere drijvers. Succes ermee ! Komt goed!
 
Mocht je het mooi vinden kan je ook Braziliaanse klimop laten drijven. Geven niet veel wortels maar wel redelijk grote bladeren. Is maar een tip he😉
 
Dag Marc,
Ook ik had alg. Alle tips van het forum hier geprobeerd. Ik kan je zeggen: het is het licht. Ik heb mijn bak dan laten dichtgroeien met kroos: dat gaat megasnel. De planten groeiden snel totdat je echt geregeld moet snoeien en de alg krijgt nauwelijks kans. Echter onderhoud in een bak met kroos is niet aangenaam. Je kan er niet van boven in kijken en het hangt aan je armen als je er in werkt. Het zit in je filter. Je aquarium krijgt ook een groenige schijn. Ik heb het er dan toch maar allemaal weer uitgehaald. Ook waterpest laten drijven maar dan zit de waterpest vol alg. Dus nu tracht ik geregeld alg te verwijderen en oude bladeren weg te knippen waar algop zit. Heb meer onderhoudswerk. Ik zoek dus ook naar andere drijvers. Succes ermee ! Komt goed!

Mocht je het mooi vinden kan je ook Braziliaanse klimop laten drijven. Geven niet veel wortels maar wel redelijk grote bladeren. Is maar een tip he😉
Bedankt voor de tips (y)

Ik kwam dit nog tegen,


Wat ik er zoal uit op maak is dat je drijvers gaat gebruiken als je je licht niet kan dimmen?
Maar dat kan ik dus wel.
Heeft het dan nog wel veel zin om drijvers te gebruiken?
Ik heb 27 lumen/liter,
mijn lamp stond op 75% dus op ongeveer 20 lumen,
heb nu de controller op 55% gezet,wat neer komt op een 15 lumen/liter,
dus heb er in principe nog eens 25% licht vanaf gehaald t.o.v. als hij op 75% stond.
Vanmiddag eens wat snoeien en dan zal ik een tijdje moeten afwachten wat het gaat doen.
Zou die 25% minder licht al een verschil kunnen maken?
 
15 lumen is vrij weinig en ik zou wat hoger gaan zitten tenzij je planten hebt die hier voldoende aan hebben. Te weinig licht belet een goede groei.
Veel licht (of meer) vraagt om meer voeding omdat de planten meer verbruiken en het is dus een samenspel tussen de vraag naar licht van planten en het licht wat je aanbiedt.
 
15 lumen is vrij weinig en ik zou wat hoger gaan zitten tenzij je planten hebt die hier voldoende aan hebben. Te weinig licht belet een goede groei.
Veel licht (of meer) vraagt om meer voeding omdat de planten meer verbruiken en het is dus een samenspel tussen de vraag naar licht van planten en het licht wat je aanbiedt.
Ik heb een anubuas,javavaren en cryptocorynes die het waarschijnlijk met wat minder licht wel redden,
maar heb ook vallisneria en siamensis erbij staan,die redden het dan mss niet met weinig licht?
Wat kan ik dan aan de algengroei doen zonder mijn licht aan te passen?
 
Bedankt voor de tips (y)

Ik kwam dit nog tegen,


Wat ik er zoal uit op maak is dat je drijvers gaat gebruiken als je je licht niet kan dimmen?
Maar dat kan ik dus wel.
Heeft het dan nog wel veel zin om drijvers te gebruiken?
Ik heb 27 lumen/liter,
mijn lamp stond op 75% dus op ongeveer 20 lumen,
heb nu de controller op 55% gezet,wat neer komt op een 15 lumen/liter,
dus heb er in principe nog eens 25% licht vanaf gehaald t.o.v. als hij op 75% stond.
Vanmiddag eens wat snoeien en dan zal ik een tijdje moeten afwachten wat het gaat doen.
Zou die 25% minder licht al een verschil kunnen maken?
Voordeel van drijvers vind ik dat je pleksgewijs kan dimmen. Bijv. de drijvers bij langzaamgroeiende planten laten drijven en de vallisneria vol in het licht houden. Maar goed dat moet je dan wel mooi vinden
 
Als ik bv de bak vol drijvers leg ga ik dan niet nog meer licht tegen houden,
zodat er donkere plekken ontstaan in de bak?
Dat lijkt mij toch ook niet ideaal voor de planten.(die eronder staan)
 
IK zou niet je bak vol drijvers gaan leggen, maar gewoon wat drijvers toevoegen en onder controle houden. Persoonlijk zou ik je licht 10% hoger zetten. 55% vind ik net te laag, ook met het oog op de inbreng van drijvers.
 
Voordeel van drijvers vind ik dat je pleksgewijs kan dimmen. Bijv. de drijvers bij langzaamgroeiende planten laten drijven en de vallisneria vol in het licht houden. Maar goed dat moet je dan wel mooi vinden
Ik weet het eigenlijk niet,
zo ga ik op plaatsen het licht tegen houden en schaduw creeeren in de bak,
en op andere plaatsen dan weer niet,
mss dat daar dan ook de alg lekker kan verder groeien.
Er moet toch een oplossing zijn?
Heb bij de start al planten gekozen die traag groeien,weinig licht enz...
dus ga ervan uit ook weinig co2 nodig,
licht is/was tot 20 lumen/liter gedimd,
en nog van die lelijke algen erin gekomen he.
Zou ik dan werkelijk nog een co2 tekort hebben in de bak?
Waterwaardes meet ik ook al van bij de opstart,
2 wekelijks/wekelijks met druppeltasten.
No2, Nh4/Nh3 altijd 0.
Ph steeds 7.5.
Po4 steeds 1 / 1.5
De No3 is de enige waarde waar ik verschil in zie,
deze zakte de 1ste weken mee maar bij de laatste metingen is deze altijd 20/25mg/l.
 
Mijn water waardes
Een beetje off-topic misschien. Maar ik zie hoe je dit zó netjes elke keer opschrijft, op een nieuw regel. Zou je het niet handiger vinden, om de pagina in kolommen te verdelen (een kolom "datum", rechts daarvan een kolom"NO2", daarnaast "NO3", "PO4" enzovoort) ? Zodat je elke keer alleen maar de getallen hoeft in te vullen. Dan zul je ook eerder "zien" of een waarde oploopt in de tijd of dat die stabiel blijft.
 
Een beetje off-topic misschien. Maar ik zie hoe je dit zó netjes elke keer opschrijft, op een nieuw regel. Zou je het niet handiger vinden, om de pagina in kolommen te verdelen (een kolom "datum", rechts daarvan een kolom"NO2", daarnaast "NO3", "PO4" enzovoort) ? Zodat je elke keer alleen maar de getallen hoeft in te vullen. Dan zul je ook eerder "zien" of een waarde oploopt in de tijd of dat die stabiel blijft.
Of excel lijst
 
Een beetje off-topic misschien. Maar ik zie hoe je dit zó netjes elke keer opschrijft, op een nieuw regel. Zou je het niet handiger vinden, om de pagina in kolommen te verdelen (een kolom "datum", rechts daarvan een kolom"NO2", daarnaast "NO3", "PO4" enzovoort) ? Zodat je elke keer alleen maar de getallen hoeft in te vullen. Dan zul je ook eerder "zien" of een waarde oploopt in de tijd of dat die stabiel blijft.
(y)(y)(y)(y)(y) (dat ik daar niet zelf aan gedacht heb)
Zou zoveel duidelijker/overzichtelijker zijn.
 
Ik weet het eigenlijk niet,
zo ga ik op plaatsen het licht tegen houden en schaduw creeeren in de bak,
en op andere plaatsen dan weer niet,
mss dat daar dan ook de alg lekker kan verder groeien.
Er moet toch een oplossing zijn?
Heb bij de start al planten gekozen die traag groeien,weinig licht enz...
dus ga ervan uit ook weinig co2 nodig,
licht is/was tot 20 lumen/liter gedimd,
en nog van die lelijke algen erin gekomen he.
Zou ik dan werkelijk nog een co2 tekort hebben in de bak?
Waterwaardes meet ik ook al van bij de opstart,
2 wekelijks/wekelijks met druppeltasten.
No2, Nh4/Nh3 altijd 0.
Ph steeds 7.5.
Po4 steeds 1 / 1.5
De No3 is de enige waarde waar ik verschil in zie,
deze zakte de 1ste weken mee maar bij de laatste metingen is deze altijd 20/25mg/l.
Zit daar niet je probleem? Bij de opstart alleen traaggroeiende planten ik kies juist bewust voor snelgroeiende planten zodat de stabiliteit er sneller is maar goed dat werkt bij mij en hoeft niet te betekenen dat dit bij jou ook werkt.
 
Zit daar niet je probleem? Bij de opstart alleen traaggroeiende planten ik kies juist bewust voor snelgroeiende planten zodat de stabiliteit er sneller is maar goed dat werkt bij mij en hoeft niet te betekenen dat dit bij jou ook werkt.
Ik heb er ook een hoek vallisneria instaan en 3 hygrophilla siamensis in het midden van de bak.
Maar de rest zijn allen traaggroeiers idd.
Ik heb daar bewust voor gekozen omdat ik niet tegen een co2 probleem zou gaan aanlopen.
Maar zou dat het probleem kunnen zijn? Te weinig snelgroeiers?
Mijn biobox gaat er binnenkort ook uit als de buitenfilter ingedraaid is,
daar krijg ik een vrije ruimte op de achtergrond waar ik perfect wat snelgroeiers kan plaatsen.
Bedankt voor het meedenken (y)
 

Terug
Bovenaan