Helaas had een van de mannen de ronde staart als bij een vrouwtje.
Als er ronde staarten danwel andervormige staarten zich ontwikkelen terwijl je ze als deltastaarten hebt aangeschaft dan houdt dat in dat de é♪0n van beide ouders of beide ouders genen "meedragen" van non deltastaarten. Maar ook bij een zuivere deltastam, kan het nog voorkomen dat een andersoortige staat zich zal gaan ontwikkelen doch is dat percentage klein te noemen. Zou het zelf geen misvormde guppen noemen. Maar daarom selecteren serieuze guppenhouders altijd in elke generatie op de kwaliteit op peil te houden.
Kun je wel wat van je beste guppen met ons delen dan?
Ben ik erg benieuwd naar hoe je ze omschrijft!
Oh, jawel hoor...
Dat moeten wij hobbyisten toch wel voor elkaar kunnen krijgen, jouw guppies zijn zo bijzonder mooi dat ik me wel kan voorstellen dat je er heel wat hebt om te ruilen danwel ze belangeloos wegteschenken , nou ik verheug me vast want dan kunnen we allemaal met zulke leuke gupjes in onze aquarias genieten
Tja, wat noem je mooi? Dat is zo persoonlijk wat iemand mooi vindt. Wat ik bijzonder fraai vind kan een ander weer als tegenvaller bezien. Maar dank je voor het compliment.
Als de guppen van een ander stam/kleurstelling zijn dan zullen ze toch niet direct verwant zijn?
Wat ik reeds zei is dat elke siergupstam een door een mutatie in lijnkweek gezette versie is of een gekruiste versie betreft die verder in lijnkweek is gezet. Dus zouden ze in den beginne aan elkaar verwant zijn doch in inmiddels zo ver aan elkaar verwant zijn dat die verwantschap te verwaarlozen is.
Ze zijn dan wel ver verwant, maar vooral direct verwantschap is problematisch.
In zo'n massakweek, zitten van alles bij elkaar zoals neef en nicht, achterneef en achternicht, ooms en tantes doch ook broers en zussen. Afhankelijk van welke met welke paart, zal de verwantschap dichter of verder verwant aan elkaar zijn. Hoe verder aan elkaar verwant des te beter voor de diversiteit in de genenpoel.
Ik doe weleens het volgende als ik maar weinig vissen tot mijn beschikking heb, dan deel ik de nazaten in een paar groepen op. En die hou ik een paar generaties apart van elkaar. Dan wordt de verwantschap tussen die groepen kleiner. En kan ik ze weer onderling wisselen met vers bloed naar een andere groep.
In principe zijn ze dan zo ver verwant,
dat je eigenlijk niet meer over verwantschap kan praten.
Ik verwijs jou even naar een vorige repliek hierzo in deze. Op zo'n moment is de verwantschap te verwaarlozen.
Die 2 vrouwtjes met het rood kopje en staartje waren ook wat duurder dan de andere guppen,
komen die dan minder voor of wat is hier speciaal aan deze visjes? De kleur?
Koiguppen bestaan nu al zo'n kleine 12-13 jaar. De eersten zag ik live in 2013 in Duitsland. Toen zaten ze nog in het show segment. En die gingen toen nog voor zo'n €50,00 per koppel naar de nieuwe eigenaar. De koiguppen zijn vernoemt naar de koi (karpers). En ook deze guppen zijn een creatie vanuit Japan. Ze waaren begonnenmet de blonde albino koiguppen. Inmiddels zijn er tig andere koigup variaties op de markt. De prijzen zijn inmiddels flink gedaald doch afhankelijk van welke versie, kunnen de prijzen nog wel vies tegenvallen.
Ik ben bij meerdere visveilingen geweest zowel binnen Nederland als Duitsland. En elke keer als een levendbarende soort (dus ook guppen) de €100,00 streep weet te halen, dan wordt er door iedereen in de handen geklapt. M.n. amerikanen en japanners durven flink te bieden.
De koiguppen zoals jij ze hebt zijn zogenaamde kohaku guppen. Kohaku betekent tweekleur on het japans. Inmiddels zijn er ook sanke's (witte grondkleur met rood(of oranje) en zwart) en de showa's (zwarte grondkleur met wit en rood (of oranje)), de tancho (rode of oranje vlek op de kop) en de shiro utsuri (zwarte grondkleur met witte strepen).
Maar kun je wel wat van jouw guppensoorten met dit forum delen dan?
Ikzal straks wel wat foto's plaatsen van guppen. Ik ga zo eerst even wat eten.