Wat is er nieuw

NO3 wil niet omhoog

Ik ben vanmiddag met de emmer aan de gang gegaan. Gewoon 10 liter leidingwater erin. Leidingwater teste een NO3 van nul. Begonnen met 1 ml easy-life nitro toe te voegen. Volgens de verpakking zou de test op 10 ppm uit moeten komen. In werkelijkheid kwam de test uit op 0,5 ppm.
Daarna de test gedaan met Kaliumnitraat van Plantedbox. 3ml toevoegen zou een waarde van 20ppm moeten geven. De werkelijkheid was anders. De test gaf een waarde van 1 ppm aan.
Daarna dezelfde test uitgevoerd met Magnesiumnitraat van aquariumbemesting.nl uitgevoerd. 1 ml zou een waarde van 9,6 ppm moeten geven. Ook hier was de werkelijkheid anders. Ook hier kwam de waarde uit op 1 ppm.
Vervolgens te test uitgevoerd met All in One van Plantedbox. 3ml zou een verhoging moeten geven van 15 ppm.
In werkelijkheid was de waarde 5 ppm.
Alles leek dus op een afwijking van de JBL druppeltest.
Weer een nieuwe JBL NO3 test open gemaakt met de datum 2026 maar dit maakte geen verschil. Wat doe ik in godsnaam verkeerd?
Ik zit eraan te denken om de komende week maar eens met een watermonster naar een aquariumzaak te gaan om te laten testen. Kijken of de waarde die daar gemeten worden dezelfde zijn die ik thuis meet. Ik snap er echt geen bal meer van

Vreemd dat alle 3 veel minder scoren dan zou moeten en ook met een nieuwe test.

Idd John maar dat is het probleem denk ik. Volgens mij is er niet voldoende. Ook omdat er ook nog een klein algenprobleem op de achtergrond speelt. Geen rampzalige alg overname maar teveel na mijn zin. Dat was ook de reden dar ik Alg Exit heb besteld. De cirkel is rond

Idd John. Daaron snap ik er echt geen bal meer van

Dat er niet voldoende is zoals je beschrijft dan snap ik maar niet waarom geen van d etoevoeging de beloofde waarde halen in een emmer water. Dan zou je toch redelijk in die buurt moeten uitkomen.

Dit alles is in een emmer met 10 liter leidingwater gedaan. Heel de aquarium staat dus mee die test buitenspel

Ja dat snap ik en daarom ook vreemd en JBL wordt veel gebruikt. Maar dat 3 soorten nitraat in een emmer lang niet de verwachtte waarde halen dat blijf ik raar vinden.
Tja je zou eens een ander merk test kunnen gebruiken maar ja zoals ik al zei is JBL normaal wel goed.

Dan is er misschien toch iets mis bij JBL. Ik heb recent een nieuwe navulling voor de JBL NO3 geopend en mat daarmee ook veel lager. Aangezien er levertijd op zat heb ik een paar weken niet gemeten. Ik dacht eigenlijk dat ik in die weken te weinig toegevoegd had.
Nu lijkt het weer redelijk op peil te zijn bij mij. Maar als ik komende tijd toch weer verdacht lager waarden ga zien dan houd ik jullie op de hoogte.

Idd, en ik kan me toch ook niet voorstellen dat alle merken hun waarden niet halen. Vaak wordt het in ml/100 liter water opgegeven. Ik heb dat dus door 10 gedeeld om op een emmer van 10 liter uit te komen. De emmer gevuld met 10 maatbekers van 1 Liter. Ik wordt gek

Voor alle duidelijkheid. Ik heb het ook over navullingen van JBL

Ik heb geen idee of er van Hanna nitraat testers zijn voor zoetwater. Anders begin ik daar onderhand echt aan te denken

Rustig blijven , voorlopig blind vertrouwen hebben in de aio

Daar heb ik ook wel vertrouwen in. Het probleem is alleen dat mijn PO4 dan heel hoog wordt omdat mijn aquarium veel meer niitraat gebruikt Bovendien is mijn PO4 toch al geneigd om hoger te worden omdat ik vaak levend voer geef. En ik besef goed dat in ieders geval voor mij de uitdaging om dingen weer goed te krijgen het mooie is aan de hobby. Ik denk dat voor mij de lol er snel af zou zijn als mijn aquarium altijd vlekkeloos en alg vrij zou zijn. Dat is juist de uitdaging al klinkt dat misschien raar. Maar er moet wel logica zijn zodat het begrijpelijk blijft en dat is het nu bij mij niet. In verband met het verschil in verbruik van PO4 en NO3 geeft mij de voorkeur om met losse supplementen te voeden. Zeker omdat ik op osmose draai.

Je kan de lfs eens vragen hoe die meten en of ze dat willen doen.

+een paar extra grote waterwissels om je waterwaardes van je bak te resetten

Zou er iets in het leidingwater kunnen zitten dat nitraat 'vangt'? Om dat uit te sluiten zou je dezelfde meting moeten herhalen op gedemineraliseerd water.

Volgens mij niet en dan zou dat erg rap gaan als je vrij snel meet . Ik zet meer de vraagtekens bij de test.

Ik heb ook grote vraagtekens bij de test John. Zeker naar die reactie van Ronald_J. Ik denk dat ik het beste binnenkort eens thuis mijn NO3 van een watermonster kan doen en dan datzelfd watermonster ook in een aquarium zaak laten testen op NO3. Het lijkt me zo raar als daar geen afwijkene waarde uitkomen. Ik gebruik al ruim 4 jaar div. Druppeltesten van Jbl. Eigenlijk maar een keer problemen met een FE test gehad die veel afweek. Dat was mijn eigen schuld omdat die test te oud was. Wat mij wel opvalt na wat op google te hebben gekeken is dat er tussen meerdere merken druppeltesten wel hele grote verschillen kunnen zitten. Maar eerlijk is eerlijk. Ik heb tot een maand terug of zo nooit problemen met de NO3 test gehad.

Raar blijft het wel dat de waarden van alle 3 de getesten No3 druppeltesten heel dicht bij elkaar liggen. Twee van de 3 setjes die ik heb open gemaakt hadden een einddatum van 6-2026. Van de derde weet ik het niet. Die was al open.

Tja, helaas lijkt die datum alleen op de verpakking van de set te staan en niet op de flesjes zelf.

Wellicht een open deur hoor… je voert de test wel goed uit? Schepje poeder+10ml goed mengen en dan pas de druppels en weer goed mengen? Kan je eens een foto van het resultaat posten?

Volgens mij is bij NO3 poeder en druppels gelijktijdig erin, dan 30 seconden goed schudden en dan 10 minuten wachten.

PO4 is eerst poeder, schudden, dan druppels, schudden en dan 10 minuten wachten.

Ik vul beide buisjes met 10 ml van het te testen water. In een van de buisjes een afgestreken groene grote lepel van de test set. Schudden tot hij zover mogelijk is opgelost. Dan 6 druppels reagen 2 erbij en weer schudden. 10 minuten wachten en dan op de kleurkaart aflezen.
Ik doe het zo al jaren. Ik heb het ook geprobeerd zoals Ronald_J het zegt. Beide gelijktijdig erin en dan schudden. Resultaat is hetzelfde

Ik ben vanmiddag met de emmer aan de gang gegaan. Gewoon 10 liter leidingwater erin. Leidingwater teste een NO3 van nul. Begonnen met 1 ml easy-life nitro toe te voegen. Volgens de verpakking zou de test op 10 ppm uit moeten komen. In werkelijkheid kwam de test uit op 0,5 ppm.
Daarna de test gedaan met Kaliumnitraat van Plantedbox. 3ml toevoegen zou een waarde van 20ppm moeten geven. De werkelijkheid was anders. De test gaf een waarde van 1 ppm aan.
Daarna dezelfde test uitgevoerd met Magnesiumnitraat van aquariumbemesting.nl uitgevoerd. 1 ml zou een waarde van 9,6 ppm moeten geven. Ook hier was de werkelijkheid anders. Ook hier kwam de waarde uit op 1 ppm.
Vervolgens te test uitgevoerd met All in One van Plantedbox. 3ml zou een verhoging moeten geven van 15 ppm.
In werkelijkheid was de waarde 5 ppm.
Alles leek dus op een afwijking van de JBL druppeltest.
Weer een nieuwe JBL NO3 test open gemaakt met de datum 2026 maar dit maakte geen verschil. Wat doe ik in godsnaam verkeerd?
Ik zit eraan te denken om de komende week maar eens met een watermonster naar een aquariumzaak te gaan om te laten testen. Kijken of de waarde die daar gemeten worden dezelfde zijn die ik thuis meet. Ik snap er echt geen bal meer van
Laat eens een foto zien van de test. De kleurenkaart. En de buisjes met testoplossing op de kleuren kaart. De testoplossing van boven en vanaf de zijkant op de foto.

10 ml water. 1 grote schep nitraat reagens 1 (poeder), schudden. Dan 6 druppels nitraat reagens 2, schudden. Dan half uur laten staan.

Ik ga zo een foto proberen te maken maar in het boekje van JBL wordt over 10 minuten gesproken ipv een half uur. Ik bekijk het geheel altijd al expres buiten bij daglicht of als het donker is onder wit tl licht om vertekening te voorkomen. Maar het gekke is dat het gewoon 4 jaar goed heeft gegaan.

Wat willen jullie dat ik test voor de foto. Aquariumwater? Emmer van 10 Liter water met Nitraat toe gevoegd?

Denk dat dat niet zoveel uitmaakt.. als er maar een flesje met hetzelfde water zonder reagens bij staat op t test kaartje..

Ik ga zo een foto proberen te maken maar in het boekje van JBL wordt over 10 minuten gesproken ipv een half uur. Ik bekijk het geheel altijd al expres buiten bij daglicht of als het donker is onder wit tl licht om vertekening te voorkomen. Maar het gekke is dat het gewoon 4 jaar goed heeft gegaan.
Heb even in het boekje gekeken. Klopt wat je zegt. Zelfs het schudden tussen de 2 reagentia hoeft niet meer.
Ben ik voortaan sneller klaar.

Ik heb inmiddels de test voor de foto's gedaan. Ik heb hiervoor een emmer met 10 Liter leidingwater gebruikt. Daarin heb ik 3 ml KaliumNitraat (KN03) van PlantedBox gedaan. Deze stockoplossing heb ik gemaakt volgens de beschrijving met osmose water. Volgens de beschrijving zou ik dan uit moeten komen op +20ppm. De foto's van de test laten mijn in ziens toch iets heel anders zien dan 20 ppm. Het komt op de foto's wel een beetje moeilijk over vandaar dat ik er meer heb geplaats. De kleuren zijn na 10 minuten wachten beoordeeld onder wit TL licht.

Bijlagen

• IMG_5156.JPG
    IMG_5156.JPG
    445.1 KB · Weergaven: 16
  • IMG_5157.JPG
    IMG_5157.JPG
    425 KB · Weergaven: 16
  • IMG_5158.JPG
    IMG_5158.JPG
    278.5 KB · Weergaven: 18
  • IMG_5159.JPG
    IMG_5159.JPG
    238.2 KB · Weergaven: 14
  • IMG_5160.JPG
    IMG_5160.JPG
    200 KB · Weergaven: 14
  • IMG_5161.JPG
    IMG_5161.JPG
    216.1 KB · Weergaven: 13
  • IMG_5162.JPG
    IMG_5162.JPG
    229.4 KB · Weergaven: 12
  • IMG_5163.JPG
    IMG_5163.JPG
    262.7 KB · Weergaven: 12
  • IMG_5164.JPG
    IMG_5164.JPG
    223.7 KB · Weergaven: 15
Ik zou m zo rond de 5 schatten obv de foto’s. Dat is wel laag dan idd..

Wellicht kan je je water zoals je zelf voorstelde bij een winkel testen, of eens een ander merk kopen..

Mijn vermoeden is toch dat er meer in je water zit dan je meet met deze test..

Ik schat dit zelf in als 4 ppm. Wat dat betref zit onze inschatting dicht bij elkaar cemedia. Het zou alleen 20 ppm moeten zijn. Ik ga het binnenkort laten testen

k heb hiervoor een emmer met 10 Liter leidingwater gebruikt. Daarin heb ik 3 ml KaliumNitraat (KN03) van PlantedBox gedaan. Deze stockoplossing heb ik gemaakt volgens de beschrijving met osmose water. Volgens de beschrijving zou ik dan uit moeten komen op +20ppm.
3 milliliter? met poeders? Is dit een typefout?

Als ik 3ml op 10 liter toevoeg kom ik uit op 350 ppm
Als ik 3 gram KNO3 toevoeg aan 10 liter krijg ik een waarde van 184ppm
Als ik 3 mg toevoeg krijg ik een waarde van 0.184 ppm

Om een waarde van 20ppm NO3 te krijgen in een emmer van 10 liter heb je maar 326 milligrams nodig
:juggle: :juggle: :juggle: :juggle:

3 milliliter? met poeders? Is dit een typefout?

Als ik 3ml op 10 liter toevoeg kom ik uit op 350 ppm
Als ik 3 gram KNO3 toevoeg aan 10 liter krijg ik een waarde van 184ppm
Als ik 3 mg toevoeg krijg ik een waarde van 0.184 ppm
:juggle: :juggle: :juggle: :juggle:
Eh?
De instructie zegt 30 op 100 is 20. Dus dan is 3 op 10 ook 20?

Als je de calculator van RotalaButterfly gebruik, met als meststof KNO3, lees ik toch geheel andere waarden

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan