Wat is er nieuw

NO3 wil niet omhoog

Volgens mij zit ik wel goed hoor. Zie de foto van het zakje poeder. Daar staat op dat 30 ml op 100 liter water van het aangemaakte poeder een NO3 van +20 ppm geeft. Ik heb geen 100 liter water maar 10 liter water. Dat is het tiende deel. Dus deel ik ook 30 ml door 10 en dan kom ik toch echt op 3 ml uit

Als ik 3ml op 10 liter toevoeg kom ik uit op 350 ppm
Als ik 3 gram KNO3 toevoeg aan 10 liter krijg ik een waarde van 184ppm
Als ik 3 mg toevoeg krijg ik een waarde van 0.184 ppm

Volgens bedoelt TS reeds aangemaakte bemesting vloeistof, aangemaakt volgens bijsluiter

Klopt, ik denk dat er een mis verstand is. Ik heb het over 3 ml van de reeds aan gemaakte stock oplossing. Dus niet over 3 ml of 3 gram poeder

Wat is de eenheid volgens het zakje en wat is de eenheid volgens de test?
ppm is niet per se gelijk aan mg of ml per liter.
Misschien zit daar het verschil?

Van google:

Hoeveel mg is 1 ppm?

1 ppm is dus gelijk aan 1 mg/kg of 1 mg/L.

De eenheid van het zakje is ppm. De eenheid van de JBL test zoals hij letterlijk op de kleurkaart staat is mg/L (ppm).

Dus volgens mij is dat ook gelijk. Maar ik ga vandaag even mijn water laten testen ik 2 verschillende aquarium winkels om echt alles uit te sluiten

Dat is dan hetzelfde volgens mij. Zakjes van aquariumbemesting neem ik aan? Ik heb die ook altijd gebruikt en dan hoef je met testen niks om te rekenen.
Op het zakje staat hoeveel ml je moet toevoegen om een bepaalde hoeveelheid te verkrijgen en dat is dan in mg net als de watertesten.

In dit geval zijn het zakjes van Plantedbox maar het probleem deed zich ook voor met zakjes van Aquariumbemesting.nl en ook met kant en klare Easy-Life Nitro

Ik kan me voorstellen dat er een keer een fout in een badge zit maar niet als je meerdere merken gebruikt. Dus ik zou anders de lfs vragen om te testen of om een nieuwe te kopen van een ander merk. Ik werk zelf altijd met Colombo en ben er prima tevreden over voor het geld.

Waar ik niet tegen kan is dat er nergens op het zakje staat wat erin zit.
En dat je met lepeltjes moet werken.
Vraag 4 man/vrouw 2 eetlepels suiker af te wegen. Dan krijg je 4 verschillende gewichten.

En dan vervolgens 30 op 100 geeft 20. Wat is dat voor logica???
10 op 100 geeft 10. Bij 82 gram kaliumnitraat in 1/2 liter fles. Of 10 op 100 geeft 5 ppm bij 41 gram in 1/2 liter fles.

Dus die 6 lepeltjes moeten dan 110 gram zijn, wat je oplost in 1 liter water. Vervolgens geeft deze oplossing bij doseren van 30 ml op 100 liter een nitraat van 20 ppm.

Ik zou dat eens gaan wegen!! Die 6 lepels.

IMG_5365.png

Ben het met Marcel eens en daarom gebruik ik ook die van aquariumbemesting waar je met grammen moet werken.

Ik kan me daar ook in vinden. Ik ben vandaag naar 2 aquarium winkels geweest voor een watertest van mijn aquarium water. . Helaas hebben beide winkels getest met Colombo. Beide winkels kwamen exact tot hetzelfde resultaat van mijn aquarium water. PO4 = 1. Dit komt overeen met mijn JBL test. Schrik niet. NO3 was 50. Daar gaan we. Jammer dat ze niet konden testen met JBL. Ik heb voor de zekerheid een NO3 druppel testset van Sera gekocht. Daar wil ik vanavond mijn aquarium water en een emmer test mee gaan doen. Ik ben benieuwd maar heb het idee dat ik het probleem weet. Jullie horen ervan

Hmm, dan denk ik dat ik ook maar weer een Colombo set ga aanschaffen.

Ik heb net nog even de teststrips uit de kast gepakt. Daarmee zie ik NO3 van 10-15. Dat lijkt dus nogal mee te vallen. Al zijn die teststrips wel dik een jaar over datum. Maar de andere waarden lijken aardig te kloppen. Morgen meet ik nog eens met de JBL druppels om te vergelijken.

Ik heb net nog even de teststrips uit de kast gepakt. Daarmee zie ik NO3 van 10-15. Dat lijkt dus nogal mee te vallen. Al zijn die teststrips wel dik een jaar over datum. Maar de andere waarden lijken aardig te kloppen. Morgen meet ik nog eens met de JBL druppels om te vergelijken.
Ik meet hier al jaren met JBL en merk geen afwijking op.
Ik heb ze ooit ook eens getest met de emmer methode en dat klopte ook.

Ik meen mij wel te herinneren dat je vroeger tussen reagens 1 en 2 wel moest schudden. Dat doe ik dus ook nog steeds.
Weet niet of het wat uitmaakt.

Ik gebruik ook al 4 jaar zonder problemen de druppeltest van JBL. Zeer tevreden over. Alleen nu gebeurd er iets geks. Ik ga nu mijn aquarium water testen met de Sera druppel test. Meteen maar de emmer test doen met Sera. En begrijp me goed. Ik wil JBL absoluut niet zwart maken. Ik heb er 4 jaar het volste vertrouwen in gehad. Later op de avond zal ik de uitslagen met Sera posten

Ik begin nu gelijk aan m’n eigen tests te twijfelen 😀 ook maar es een proefje doen binnenkort..

Aquariumsoap:DD

Ik begin nu gelijk aan m’n eigen tests te twijfelen 😀 ook maar es een proefje doen binnenkort..
Weet je dat het aflezen ook soms voor mensen een probleem is :DD :DD ;))
Haha, nog even en we testen niet meer.

Maar het is toch gek dat je een product al jaren gebruikt en ineens kun je het niet meer aflezen. Dat lijkt me toch onwaarschijnlijk. Dan moet er toch iets veranderd zijn.

Wellicht een nieuwe set reagens op een oud kleurenboekje? Waardoor die niet meer correspondeert.. of verkleurd aquariumwater door hout oid en dan een kraanwater vergelijk flesje op het boekje.

Of gewoon een verkeerde batch reagens

Een Update. Vandaag mijn aquariumwater in 2 aquarium zaken laten testen. Beide zaken testen helaas met het zelfde merk. N.l Colombo. In beide zaken kwam er hetzelfde resultaat uit. PO4=1 NO3= 40 a 50. Die PO4 is gelijk aan wat ik hier thuis met JBL test. Die NO3 echter niet. Die test ik hier thuis met JBL op 5. Dus een enorm verschil. In de winkel ook een Sera NO3 druppeltest gekocht. Dan had ik de vergelijking over 3 merken. Thuis met die Sera mijn aquarium water NO3 getest. En ja hoor. Ook een NO3 van 40 a 50. Dus gelijk aan die 2 testen met Colombo. Daarna met 3 merken NO3 de emmertest gedaan op 10 liter water. Nl: Easy-Life Nitro. KaliumNitraat stock oplossing van PlantedBox. En All in One van PlantedBox. Helaas kwamen er bij alle 3 Nihile waarden uit de test met Sera. Dat snap ik dan weer niet tenzij de hoeveelheden te klein zijn

Zover ik weet voeg je met de AIO rond de 15 mg nitraat toe maar wellicht weet @Cornelius dat. Dus met hoede hoeveelheden kan dat niet op 0 uitkomen.

Lijkt mij idd ook zo. Alles was voor mij duidelijk tot ik de emmer test ging doen

Klopt. Ik heb ff op de jerrtcan All in One gekeken. 30 ml op 100 liter water geeft 0,5 ppm ijzer, 15 ppm nitraat en 1,5 ppm fosfaat

Ik heb dus 3 ml op een emmer van 10 liter water gedaan en verwacht dus een NO3 van 15ppm. Daar ging mijn theorie. Nauwelijks iets meetbaar

Ik zou denk ik een andere hobby gaan zoeken waarbij je niks hoeft te meten:DD;))

Zover ik weet voeg je met de AIO rond de 15 mg nitraat toe maar wellicht weet @Cornelius dat. Dus met hoede hoeveelheden kan dat niet op 0 uitkomen.
Klopt. Ik heb ff op de jerrtcan All in One gekeken. 30 ml op 100 liter water geeft 0,5 ppm ijzer, 15 ppm nitraat en 1,5 ppm fosfaat
Dat klopt inderdaad. :thumbs:

Ik zal het eens in overweging nemen. 😂. Ik heb er geen verstand van en weet niet of her eraan zou kunnen liggen, maar zou het kunnen als ik een emmer test doe dat ik te ongeduldig ben? Als ik 10 liter water in een emmer doe en er mijn nitraat goed door roer dat het dan dan toch nog niet echt door het water opgenomen is? Dat het een tijd zou moeten staan. Ik vind zelf ook dat het heel gek klink en het lijkt mij ook sterk maar dat zou echt het laatste zijn wat ik nog kan verzinnen. 1 ml op 10 liter is natuurlijk ook nihil. Als ook dat niet kan dan is voor mij alle logica weg.

Ik zal het eens in overweging nemen. 😂. Ik heb er geen verstand van en weet niet of her eraan zou kunnen liggen, maar zou het kunnen als ik een emmer test doe dat ik te ongeduldig ben? Als ik 10 liter water in een emmer doe en er mijn nitraat goed door roer dat het dan dan toch nog niet echt door het water opgenomen is? Dat het een tijd zou moeten staan. Ik vind zelf ook dat het heel gek klink en het lijkt mij ook sterk maar dat zou echt het laatste zijn wat ik nog kan verzinnen. 1 ml op 10 liter is natuurlijk ook nihil. Als ook dat niet kan dan is voor mij alle logica weg.
Nihil=0, dus dat is het niet.
Maar het moet natuurlijk wel echt goed gemengd zijn, want de kans op een potje vol water wat niet gemengd is is aanwezig.. dus goed roeren, ff wachten en dan wellicht nodig een keer is noodzakelijk ja. Ik meet daarom ook altijd pas een paar uur na toedienen in m’n bak, zodat het goed heeft kunnen mengen.

Er zijn twee kleurenkaarten van JBL NO3. Boven de oude, beneden de nieuwe.
IMG_1260.jpeg

In een aquarium is dan nog stroming. Op een emmer buiten roeren niet. Ik ga nog een experiment doen en daarna kap ik er mee. Ik zal nog een keer de emmer test doen. Nog beter roeren (wat ik nu ook al flink heb gedaan). Dan het geheel eens een uur ofzo laten staan. Evt een luchtpompje erop om beweging in het water te houden. Dan echt uurtje wachten en daarna meten. Wordt vervolgt

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan