Wat is er nieuw

NO3 wil niet omhoog

En check dus even de kleurkaartt hierboven.. dat is nogal een verschil!

Dat van die twee kleurenkaarten wist ik niet maar heeft volgens mij ook geen invloed op aflezen. Ik heb overigens de onderste

Dat van die twee kleurenkaarten wist ik niet maar heeft volgens mij ook geen invloed op aflezen. Ik heb overigens de onderste
Zolang je de kaart pakt die bij de test zit is er niks aan de hand.

Heb je gelijk in maar bij navullingen die ik altijd koop zit geen kleurenkaart John. Ik gebruik dus altijd het boekje uit mijn test koffer

Jawel? De kleur is zo op het oog aardig gelijk maar de gekoppelde waarde scheelt behoorlijk.. waarbij de oude kaart een lagere waarde bij de kleuren. Zeker als ze wat donkerder worden

Voor de gein even een test gedaan van mijn aquarium water:

Colombo:

IMG_1261.jpeg

JBL:

IMG_1262.jpeg

Verschil in aflezing is mijn inziens te verwaarlozen.

Dan klopt dat toch aardig zo rond de 15mg? Kleur aflezen is ook altijd lastig en helemaal op een foto.

Ik vind het aflezen op de kaartjes al lastig, het zit zo dicht bij elkaar soms. Maar als je het leest als weinig, genoeg of veel dan is het wel oké. Het gaat niet om mijn waardes trouwens, maar als input voor TS die dus uiteenlopende waarden heeft. Test bij LFS hoog en eigen JBL test laag, maar met Sera weer hoog. Dus misschien heeft hij een slechte test.

Dat testen is ook meer een indicatie dan exacte wetenschap en het belangrijkste is dat je weet dar er voeding in de bak zit en je zo evt kan bijsturen.

Volgens mij komen zo ook redelijk overeen. Ik moet vanmiddag weg maar zal vanavond proberen een foto te maken van mijn aquarium water getest met JBL en met Sera. Dan zul je zien dat het bij mij wel 2 verschillende werelden zijn. Wat mij wel opvalt is dat all3 3 mijn JBL testen hetzelfde badge nummer hebben. Voor alle duidelijkheid. Met de JBL test testen jullie met een afgestreken maatlepeltje?

Er zit ook verschil in het uitvoeren van de test. Daar ben ik zelf als gewoonte dier de mist in gegaan bij een navulling. Dat geeft waarschijnlijk een groter effect dan de aflezing op de kleurenkaart. Vandaar ook dat ik nu nog twee verschillende setjes heb.

IMG_1263.jpeg

Ik ook

Op de oude jbl testsets geven ze aan 1min schudden +10 het water te laten rusten voor die een juiste waarde zou aangeven op de kleurkaart.
Zou deze eens een uurtje rust geven zie je dan nog geen verschil een één druppel nitro of je aio dit moet instant naar de max kleur gaan op die controlekaart

Ik heb een vergelijking test gedaan tussen mijn JBL en een Sera test. Zie de foto's. Is niet zo mooi als de foto van Robin maar ik denk dat dit genoeg zegt

Bijlagen

• IMG_5170.JPG
    IMG_5170.JPG
    441.9 KB · Weergaven: 8
  • IMG_5169.JPG
    IMG_5169.JPG
    439.5 KB · Weergaven: 8
  • IMG_5168.JPG
    IMG_5168.JPG
    267.4 KB · Weergaven: 8
  • IMG_5167.JPG
    IMG_5167.JPG
    253.1 KB · Weergaven: 7
  • IMG_5166.JPG
    IMG_5166.JPG
    530.6 KB · Weergaven: 6
  • IMG_5165.JPG
    IMG_5165.JPG
    480.3 KB · Weergaven: 8
Nee, dat zou even lekker zijn! Koop je een navulling van een bestaande formule en dan zou het ineens anders werken?! Dan mogen ze dat er wel even heel groot op zetten!

Dit heb ik gemeten vanochtend:

1000025433.jpg

1000025434.jpg

1000025435.jpg

1000025436.jpg
1000025441.jpg

Zeg maar welke waarde jullie dit vinden.

Dit is ook al zo raar. 2 potjes Reagan van het zelfde batchnummer van JBL. Verschillende kleuren verpakking. Heeft er misschien niets mee te maken maar mijn vertrouwen daarin is wel weg

Bijlagen

• IMG_5171.JPG
    IMG_5171.JPG
    214.4 KB · Weergaven: 7
1000025437.jpg
1000025438.jpg

Dit zijn mijn potjes.

Ik vergat er nog bij te vermelden dat ik dit zelfde aquarium water gisteren in 2 verschillende aquarium zaken met Colombo hebben getest. Daar kwam in beide zaken een NO3 uit van 40 a 50. Lijkt dus naar mijn mening erg op mijn Sera uitslag

Met twee schepje poeder krijg ik dit:
1000025450.jpg
1000025451.jpg

Toch raar, want ook op het potje poeder staat 1 schepje vermeld.
1000025454.jpg

Idd verwarend
Op de oude kleurkaarten staat er op de achterkant 2 schepjes en 10 druppels
20250112_122910.jpg

Ik ben er wel zo klaar mee. Ik denk dat ik maar een andere hobby ga zoeken. Iets van biljarten of zo. Daar kan volgens mij niet veel bij fout gaan 😔

Al een mailtje naar JBL zelf gedaan met deze bevindingen en het batchnummer?

Nee heb ik nog niet gedaan. Ik kan nauwelijks Duits. Dan zal ik iets via google translate moeten maken. Maar het is toch heel raar dat ik met zowel Colombo als ook met Sera een NO3 meet van 40 a 50. En met Jbl naar mijn mening van 4. Misschien lezen jullie het anders af maar mij lijkt het wel zo. Het is ook zo dat ik deze test al 4 jaar naar tevredenheid uitvoer en er sinds 1;5 maand geen bal meer van klopt. Ik wil ook JBL niet in een slecht dag licht zetten maar ik kan toch bijna niet anders concluderen

Gewoon in nederlands of engels typen, daar kunnen ze ook vertalen 😉
Lijkt me in ieder geval wel handig om even contact op te nemen, misschien krijg je wel een nieuwe test van een wel goede batch

Ik ben er wel zo klaar mee. Ik denk dat ik maar een andere hobby ga zoeken. Iets van biljarten of zo. Daar kan volgens mij niet veel bij fout gaan 😔
mijn ander hobby naast het aquarium houden is biljarten. Ik kan je vertellen dat er met biljarten van alles fout kan gaan.
Maar zeker ook een leuke hobby!!

Er zit ook verschil in het uitvoeren van de test. Daar ben ik zelf als gewoonte dier de mist in gegaan bij een navulling. Dat geeft waarschijnlijk een groter effect dan de aflezing op de kleurenkaart. Vandaar ook dat ik nu nog twee verschillende setjes heb.

Bekijk bijlage 383670
Bij een van de twee staat pro zover ik eruit opmaak.

Het is ook zo dat ik deze test al 4 jaar naar tevredenheid uitvoer en er sinds 1;5 maand geen bal meer van klopt. Ik wil ook JBL niet in een slecht dag licht zetten maar ik kan toch bijna niet anders concluderen
Hun verdienmodel zit 'm in vooral in een indruk creëren dat je vaak moet testen en testsets moet blijven kopen, dat is hun gelukt en gaat echt niet veranderen 😎

Dagelijkse/wekelijkse dosering blijven handhaven, geen problemen dan niet testen of testset vanwege THT datum opmaken.

Laatst bewerkt:
Bij een van de twee staat pro zover ik eruit opmaak.
dat is “marketing” van de nieuwe test. De oude test met twee schepjes zat in de pro scape testkoffer. Is ook pro, maar toch niet dezelfde test. Alhoewel Frank het gewoon juist lijkt te doen kan je er niet vanuit gaan dat je de nieuwe reagens met oude poeder en visa versa kan gebruiken en dan nog een goede test uitvoert.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan