O fosfaten en 0 nitraten

vinnig

Well-known member
Lid geworden
14 mei 2022
Berichten
265
Leeftijd
39
Ons aquarium is inmiddels meer dan n jaar oud, maar nog steeds problemen.
Nieuwste probleem is lange en korte groene draadalg.
Aantal plantjes zijn dood en n aantal krijgen sneller alg dan ze kunnen groeien.

In n paar weken tijd komt het ondanks elke keer weghalen heel snel opzetten en verzwelgd het planten, ramen en apparatuur.
Ben net weer 2 uur bezig geweest om er zoveel mogelijk uit te halen.
Ik voeg elke dag 1 scheutje floragrow pro toe, dat zou als t goed is fosfaten moeten hebben.
Alleen meet ik nu al 3 dagen achter elkaar 0 fosfaten en 0 nitraten.
Zou het kunnen dat de algen het opeten voordat de planten erbij kunnen?
Is het een idee om ineens 10 scheutjes te doen wekelijks ipv elke dag 1 scheutje?
Om de planten de gelegenheid te geven wat te eten.
Co2 probeer ik zoveel mogelijk toe te voegen maar zit op de max. Moet nu wekelijks de cilinder. Bijvullen.
Door de surface skimmer en de pomp uitlaat vlak onder oppervlakte zal er wel veel co2 verloren gaan.
Maar doe ik dit niet dan zit er na 2 dagen zo'n dikke kaamlaag op dat je 'm eraf kan scheppen.
Nu de vraag, hoe krijg ik dit weer goed?
 
Heb je een duidelijke foto van de alg en wat zijn alle waterwaarden en gebruik je een dropchecker en welke kleur heeft die?

Hoeveel fosfaat en nitraat het bevat kan @Cornelius misschien zeggen.
 
Een kaamlaag duidt ook op problemen.. idd iets meer info:)

Bak maten, vis bestand, planten bestand, type filter?
 
Nu de vraag, hoe krijg ik dit weer goed?
Hoeveel fosfaat en nitraat het bevat kan @Cornelius misschien zeggen.
Weinig, dit is speciaal voor het gebruik icm met een aqua soil. En dat is dan ook de bedoeling.
Maar meer info is wenselijk: bodem/ bodemopbouw/ waterwissel regime/ onderhoud/ filter en ( het belangrijkste) een pH profiel.
En een overzichtsfoto
 
Ik voeg elke dag 1 scheutje floragrow pro toe
Als dit dagelijkse scheutje overeen komt met de wekelijkse geadviseerde hoeveel 10ml per 50L gedeeld door 7 (dagen)….
…. dus zeg maar dagelijks 1.43ml per 50L dan zal de hoeveelheid PO4 en NO3 met een reguliere druppeltest (bijvoorbeeld Colombo testlab set) nauwelijks te meten zijn.

Ik gebruik ook de FloraGrow Pro dagelijks automatisch met een doseerpomp, op een bak van 246L dagelijks 7ml.
30 minuten na de dosering meet ik:
  1. 0.5mg/L PO4 (fosfaat)
  2. een kleine 4mg/L NO3 (nitraat) maar geschat*
*de druppettest laat zulke lage waarden moeilijk aflezen, zal ergens tussen de 0 (wit) 10mg/L zijn (eerst volgende licht rose)
Nog veel later na de dagelijkse dosering meten zal nog lagere onmeetbare waarden geven.

Natuurlijk zal ik na enkel een wekelijkse dosering van 50ml veel hogere meetbare waarden aflezen maar zal het misschien op de 5e of 6e dag ook niet meer meetbaar zijn.


Misschien hebben andere leden ervaringen met metingen PO4/NO3 bij dagelijkse dosering, ben hier ook benieuwd naar en om van te leren?

Algemene vraag: is het beter om eerst eenmalig een wekelijkse dosering te geven en daarna verder te gaan met dagelijkse doseringen, wie heeft hier ervaringen mee?

Off-topic: ik ben ontevreden met de Colombo KH test (uit deze koffer) t.o.v. de Sera KH test, verschil van 2 DH (11 versus 9)
 
Laatst bewerkt:
Als dit dagelijkse scheutje overeen komt met de wekelijkse geadviseerde hoeveel 10ml per 50L gedeeld door 7 (dagen)….
…. dus zeg maar dagelijks 1.43ml per 50L dan zal de hoeveelheid PO4 en NO3 met een reguliere druppeltest (bijvoorbeeld Colombo testlab set) nauwelijks te meten zijn.

Ik gebruik ook de FloraGrow Pro dagelijks automatisch met een doseerpomp, op een bak van 246L dagelijks 7ml.
30 minuten na de dosering meet ik:
  1. 0.5mg/L PO4 (fosfaat)
  2. een kleine 4mg/L NO3 (nitraat) maar geschat*
*de druppettest laat zulke lage waarden moeilijk aflezen, zal ergens tussen de 0 (wit) 10mg/L zijn (eerst volgende licht rose)
Nog veel later na de dagelijkse dosering meten zal nog lagere onmeetbare waarden geven.

Natuurlijk zal ik na enkel een wekelijkse dosering van 50ml veel hogere meetbare waarden aflezen maar zal het misschien op de 5e of 6e dag ook niet meer meetbaar zijn.


Misschien hebben andere leden ervaringen met metingen PO4/NO3 bij dagelijkse dosering, ben hier ook benieuwd naar en om van te leren?

Algemene vraag: is het beter om eerst eenmalig een wekelijkse dosering te geven en daarna verder te gaan met dagelijkse doseringen, wie heeft hier ervaringen mee?

Off-topic: ik ben ontevreden met de Colombo KH test (uit deze koffer) t.o.v. de Sera KH test, verschil van 2 DH (11 versus 9)
Het belangrijksre is denk ik, dat er nooit gebreken mogen zijn. Zelf houdt ik vast aan het schema van aquariumbemesting.nl:
3x per week de macro's en 2x per week de micro's. Op het einde van de week een warerwissel van 50%. Dit bevalt prima.
Voor een vakantie geef ik wel in 1x de weekvoorraad, en dat gaat ook goed.
 
Het belangrijksre is denk ik, dat er nooit gebreken mogen zijn
Volledig mee eens dat 0 niet wenselijk is, maar iets boven de 0 vrijwel niet meetbaar is maakt het lastig.

Je moet dan vertrouwen op de AIO specificatie van de fabrikant, ik weet dat de Colombo niet hoog staat aangeschreven ;-)
Voorlopig ben ik tevreden met deze AIO maar zal zeker zodra de jerrycan leeg* is die van aquariumbemesting.nl overwegen.
*gaat voorlopig “nog” niet de gootsteen in :cool:
 
Laatst bewerkt:
  1. 0.5mg/L PO4 (fosfaat)
  2. een kleine 4mg/L NO3 (nitraat) maar geschat*
Dit zijn prima waarden voor een lean-dose benadering. Tenminste; als je een goede soil gebruikt

Ikzelf volg altijd een lean-dose strategie omdat ik altijd gebruik maak van een aquasoil. Het meten van waterwaarden doe ik nooit. Dat heeft alleen maar nut als ik een probleem
moet gaan oplossen. Dan is hjt meten van waarden een onderdeel daarvan.
Maar ik weet de hoeveelheden van wat ik toevoeg en dat is bij een lean-dose vele malen belangrijker dan wat je in het water meet.

En waarom ik dat vindt:
De voeding word ten 1e opgeslagen in de soil (CEC eigenschappen)
Ten 2e word een groot gedeelte opgenomen door de planten. En ten 3e mag je gemiddeld maar 1 ppm PO4 meten en nooit meer dan 2 ppm NO3. Dat is de ADA (lean-dose) manier.
Een andere reden is dat (bij een leandose benadering) er ook gebruik word gemaakt van een stikstofbron zoals urea en/of een bron NH4. Dat meet je niet als NO3 in het water.
Het moet namelijk eerst worden afgebroken door bodemenzymen waardoor het word omgezet naar een vorm die planten kunnen opnemen. En die omzetting word gedaan in de bodem en zal je niet tot nauwelijks meten in de waterkolom.
Daarom is het voor mij belangrijker te weten van wat ik doseer dan wat ik (denk) te meten
 
Dit zijn prima waarden voor een lean-dose benadering. Tenminste; als je een goede soil gebruikt
In mijn geval gebruik ik enkel de JBL Manado

@vinnig, ik zal verder niet jouw gestarte topic “kapen”, mijn excuus
 
Door de surface skimmer en de pomp uitlaat vlak onder oppervlakte zal er wel veel co2 verloren gaan.
Maar doe ik dit niet dan zit er na 2 dagen zo'n dikke kaamlaag
Skimmer op tijdschakelaar misschien, begin met enkele keren 15 minuten per dag en stel deze omhoog of omlaag bij indien nodig, lost natuurlijk nog steeds niet de oorzaak van heftige kaamlaag op.
 
Co2 probeer ik zoveel mogelijk toe te voegen maar zit op de max. Moet nu wekelijks de cilinder. Bijvullen.
Wat versta jij onder “Max”?
Cylinder elke week bijvullen?
Geen CO2 lekkage ergens?
Hoe ziet jouw CO2 installatie/regeling eruit?
 
Aantal plantjes zijn dood en n aantal krijgen sneller alg dan ze kunnen groeien.
Zou het kunnen dat de algen het opeten voordat de planten erbij kunnen?
Concurrentie strijd, de algen winnen
Probeer meer gegevens aan te leveren zoals overige forumleden/specialisten al hebben aangegeven
 
Ipv de kant en klare flessen kun je ook gaan werken met poeders zodat je goed de waarden kan sturen.
 
Ipv de kant en klare flessen kun je ook gaan werken met poeders zodat je goed de waarden kan sturen.
Nee, je kan niet zomaar een lean-dose bemesting gaan samenstellen met poeders. Of je moet goed weten welke chemische zouten je moet gebruiken en in welke concentratie/ verhouding.


Het stikstof aanbod van een lean-dose bemesting bestaat uit verschillende bronnen van stikstof. Dus zeker niet uit bijvoorbeeld KNO3 alleen. Meestal worden er 3 verschillende chemische zouten gebruikt en kan bijvoorbeeld bestaan uit een combinatie van NH4Cl, NH42SO4, NH4HCO3, NH4NO3 of (NH2)2CO. Dus als men ergens heeft gelezen dat een bepaald lean-dose product slecht 6ppm nitraat bevat, en je gaat hiervoor alleen KNO3 gebruiken dan krijg je toch geheel andere (tegenvallende) resultaten in de ontwikkeling van kleur, groei en gezondheid van de plant.
 
Ok dat wist ik niet maar je hebt toch ook een AIO voor de lean dose? Is dat dan qua stikstof anders dan de gewone AIO?
 

Ik doel dus op deze flessen maar ik lees niet dat de stikstof anders is dan bij de gewone AIO.
 

Ik doel dus op deze flessen maar ik lees niet dat de stikstof anders is dan bij de gewone AIO.
Hiermee doseer je 5ppm nitraat, 2,5ppm fosfaat en 12ppm kalium . Dat is voor een 'lean-dose' nog steeds aan de hoge kant van het segment.
Er staat uiteraard niet beschreven welke bron word gebruikt, ander zou iedereen het zelf kunnen maken. Maar ik weet uit betrouwbare bron dat het uit 1/3 kaliumnitraat, 1/3 uit magnesiumnitraat en 1/3 uit urea bestaat.
 
Aha, ja je hebt gelijk dat je dan namaak krijgt. Maar goed voor een leek die wel weet dat je verschillende bronnen moet hebben is het lastig als het er niet opstaat denk ik.
Maar ja nu weten we wel waaruit het bestaat;)
 
Maar goed voor een leek die wel weet dat je verschillende bronnen moet hebben is het lastig als het er niet opstaat denk ik.
Klopt. maar er zijn gelukkig programma's te vinden die van bijna elke commerciële bemesting een kloon kunnen maken.
Kwestie van je gegevens van je bak invoeren, de gegevens van je verversingswater (leidingwater) en alles word tot op de gram voor je uitgerekend. Zo kan je heel gericht je benodigde bemestingspoeders aanschaffen om het zelf te maken.
 
Klopt. maar er zijn gelukkig programma's te vinden die van bijna elke commerciële bemesting een kloon kunnen maken.
Kwestie van je gegevens van je bak invoeren, de gegevens van je verversingswater (leidingwater) en alles word tot op de gram voor je uitgerekend. Zo kan je heel gericht je benodigde bemestingspoeders aanschaffen om het zelf te maken.
Ik krijg bij het lezen van je uitleg al hoofdpijn:DD;)
 
Ik ga zo alle antwoorden doorlezen, alvast dank! Hier zijn de andere waterwaarden alvast:

eenheid
o DH
o DH
ph
mg/L
mg/L
mg/L
mg/L

dagen
lettertjes

verbinding
GH
KH
PH
PO4
NO2
NO3
NH3/NH4
Fe mg/l
D since
W Change
opmerkingen

23-7-2455700000.254
 
Hier mijn co2 setup, werkt met. Citroenzuur en bicarbonate.
De max is dat ik geen tijd heb om 2 keer per week de fles bij te vullen.
Ik heb al wel gezocht op lekken maar kon niks vinden. De. Diffuser bruist verder wel.
 

Bijlagen

  • 20240727_152214.jpg
    20240727_152214.jpg
    1.7 MB · Weergaven: 6
  • 20240727_152223.jpg
    20240727_152223.jpg
    1.6 MB · Weergaven: 6
Terug
Bovenaan