Wat is er nieuw

Oase highline 400 (biljoenblik)

Afgelopen zondag lekker gesnoeid.

IMG_0582.jpeg

Afgelopen zondag lekker gesnoeid.

Bekijk bijlage 382259
Met zo'n donkere achtergrond knallen de kleuren, altijd mooi. Jammer van de alg op de plant linksboven. Maar ik weet niet meer wie het ooit schreef "geen bak zonder alg". Jij hebt een lange adem, ik zou er zelf erg moedeloos van worden. Dit algje is hardnekkig. Ik heb het zelf nooit helemaal uit de bak gekregen. Het zat bij mij op de inlaatbuis van het filter. En op de gaatjes van de uitstroom. Erg lastig te verwijderen van hardware, vond ik.

snoei jij de Lotus ook regelmatig of hoe voorkom jij dat deze te grote bladeren richting oppervlakte krijgt?

snoei jij de Lotus ook regelmatig of hoe voorkom jij dat deze te grote bladeren richting oppervlakte krijgt?
De tijgerlotus haal ik de hoge bladeren weg. Maar je moet ze wel af en toe even hun gang laten gaan, want de plant moet ook energie op kunnen slaan.

Ik heb ook een andere lotus. De rode. Niet de zenkeri. Deze heeft kleinere bladeren en dunne stengels. Deze gaat veel sneller naar het oppervlak.
Ik moet deze nog leren kennen.

Ik kan (nog) niet aan een rode tijgerlotus komen. De zenkeri red.

Fraai Marcel en je zal niet veel minder planten hebben dan ik de Fusion 😉

Fraai Marcel en je zal niet veel minder planten hebben dan ik de Fusion 😉
Nee, het staat lekker vol. En ook lekker rommelig aangeplant. Maar dat ziet er wel natuurlijk uit.

Alleen de sp taiwan. Daar ben ik nog niet helemaal uit hoe ik deze op een goede mannier in toom moet houden.
Nu plant ik een stek. Laat deze uitgroeien. Dan is deze te vol. Haal ik de helft weg. En hoop dan dat deze weer vanaf onder begint.
De laatste keer heb ik vanuit boven uitgedund. Alle bladeren welke wortels hadden, dus nieuwe plant heb ik ik eruit getrokken.

Maar op den duur moet je toch weer een nieuwe stek planten denk ik.

Hoe houd jij de een beetje compact??

Compact is lastig en ik haak de "nieuwe" planten eraf en die zet ik terug en de rest gooi ik weg. Dan heb je vaak stekken van max 20cm en die groeien weer uit maar als ze het oppervlak bereiken dan is het onderin altijd vat kaler.
Ik moet denk ik elke 4 weken snoeien.

Compact is lastig en ik haak de "nieuwe" planten eraf en die zet ik terug en de rest gooi ik weg. Dan heb je vaak stekken van max 20cm en die groeien weer uit maar als ze het oppervlak bereiken dan is het onderin altijd vat kaler.
Ik moet denk ik elke 4 weken snoeien.
Ja, dat heb ik ook.

De tijgerlotus haal ik de hoge bladeren weg. Maar je moet ze wel af en toe even hun gang laten gaan, want de plant moet ook energie op kunnen slaan.

Ik heb ook een andere lotus. De rode. Niet de zenkeri. Deze heeft kleinere bladeren en dunne stengels. Deze gaat veel sneller naar het oppervlak.
Ik moet deze nog leren kennen.

Ik kan (nog) niet aan een rode tijgerlotus komen. De zenkeri red.
Inmiddels wel een rode tijgerlotus kunnen bemachtigen. Is nog erg mini. Ik hoop dat deze aanslaat.

Tevens heb ik nog een bestelling uit staan voor wat extra planten.
Hydrocleys Nymphoiedes
Hydrocotyle tripartita
Lobelia cardinalis mini
Rotala rotundifolia 'orange juice'

De crypto's zijn er inmiddels uit. En achterin mag wel wat meer kleur.

Vandaag ook lekker aan de hobby. Ga toch eens wat meer spons verwerken in mijn filter setup.
Dus 3 soorten spons op maat gesneden, zodat deze perfect in de mandjes passen.

Grof, middel en fijne spons. Eheim vlies voor de maatvoering.

20250104_151044.jpg

Met een scalpel langs het voorbeeld vlies snijden.

20250104_155246.jpg

20250104_155514.jpg

Eindresultaat is goed gelukt.

20250104_162028.jpg

Hoi biljoenblik,

Wat is de reden dat je meer sponzen in je filter wilt?

Hoi biljoenblik,

Wat is de reden dat je meer sponzen in je filter wilt?
Ik heb nog steeds een kaamlaagje op het water. En hier en daar een plekje blauwalg.

Dus ergens lijkt de filtratie niet voldoende. En de geleerden zeggen dat sponzen erg goed zijn. Beter dan poreuze harde filtermaterialen. Dus waarom niet eens een keer proberen??

Okay. Ik ben erg nieuwsgierig hoe jouw bevindingen zijn ik blijf jouw foto album volgen.

Ik heb nog steeds een kaamlaagje op het water. En hier en daar een plekje blauwalg.

Dus ergens lijkt de filtratie niet voldoende. En de geleerden zeggen dat sponzen erg goed zijn. Beter dan poreuze harde filtermaterialen. Dus waarom niet eens een keer proberen??
Ben ik het mee eens. Na blauwalg uitbraak tijdje terug, filter ik alleen nog over spons. Blauwalg kwam ook niet meer terug. Spons is zoveel makkelijker schoon te houden.

Vandaag ook het 2e filter voorzien van sponzen.

De kleine 350 thermo heb ik 2 weken geleden voorzien van sponzen. Daar zit nu in: Standaard voorfilter. Mandje grove spons, mandje medium spons, mandje siporax, 2cm fijne spons.

De 600 heb ik vandaag aangepakt. Daar zit nu in: Standaard voorfilter. Mandje grove spons, 2 mandjes medium spons, mandje substraat, 2 cm fijne spons.

Ik wilde eigenlijk de siporax erin houden, maar bij het overzetten vond ik de substraat er eigenlijk gezonder uitzien. Lekker vol met ‘brown gunk’ en de siporax was een stuk bleker. De K1 had erg weinig kleur.

Siporax vs Eheim substrat.

20250119_135330.jpeg

De K1 uit de filter.

20250119_135518.jpeg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan