Wat is er nieuw

Oase highline 400 (biljoenblik)

K1 kun je best voordelig aankomen. Wel even zoeken. Koi zaken zijn vaak voordelig in bulk.

Voordeel van bioloog is dat je de K1 ook kunt laten bewegen. Met 1 stromingspomp in het vak erbij.
Dan heb je veel minder nodig. En het is dan zelfreinigend.
Ik ga me er nog eens in verdiepen.. ik vind/vond zo’n wervelbed altijd ingewikkeld overkomen 😀 maar dat dacht ik ook van een bioloog voor ik er 1 had…
 
Afgelopen zondag het aquarium flink ververst 80% en tevens zoveel mogelijk alg afgehevelt.
Een hoop bodembedekkers weggehaald, zat veel alg en vuil tussen.
Wat rotala en crypto’s uit de nanocube in het aquarium gezet.
Filtervlies (witte fleece) uit de filters gehaald en de voorfilters schoongemaakt.
Aquarium wordt nu volledig door de K1 gefilterd. En staat er nu zo bij.

IMG_0532.jpeg



IMG_0535.jpeg
 
Wat is K1? Ik ken het alleen van kickboksen uit de goede oude tijd.
 
Dit weekend maar eens een doseerpomp aangesloten. Hierdoor spreid je de hoeveelheden mooi over de week uit.
Tevens blijven de sporen beter beschikbaar hoop ik.

Chihiros doseer systeem.

20240612_184934.jpeg


In de kast.

20240615_184241.jpeg


20240615_184225.jpeg


Mondstuk boven het water.

20240616_194034.jpeg
 
Mondstuk boven het water.
Mooie doseerpomp, had ook getwijfeld om de Chihiros te kopen echter de WiFi ondersteund enkel WPE2-personal (password) en geen WPE2-enterprise (Username/password) wat ik enkel en alleen wil/kan gebruiken.

Ben uiteindelijk voor de Blue-Marine gegaan met alleen lokale bediening (geen APP)..
… soms doet een ICT-er rare dingen ;-)

Ook hier de doseer uitstroom boven water, de terugslagventiel zit standaard op de doseerpomp,
Ik voeg meerdere keren per dag 1 ml toe, echter ik zag dat de vloeistof altijd iets (1 a 2 cm) terug liep (ondanks de terugslagventiel bij pomp), vooral na de nacht wanneer lange tijd niets is toegevoegd, 2 cm terugloop is veel bij 1 ml.

Heb jij hier ook last van?

Een extra terugslagventiel vlak voor de uitstoom was voor mij de oplossing
 
Laatst bewerkt:
Mooie doseerpomp, had ook getwijfeld om de Chihiros te kopen echter de WiFi ondersteund enkel WPE2-personal (password) en geen WPE2-enterprise (Username/password) wat ik enkel en alleen wil/kan gebruiken.

Ben uiteindelijk voor de Blue-Marine gegaan met alleen lokale bediening (geen APP)..
… soms doet een ICT-er rare dingen ;-)

Ook hier de doseer uitstroom boven water, de terugslagventiel zit standaard op de doseerpomp,
Ik voeg meerdere keren per dag 1 ml toe, echter ik zag dat de vloeistof altijd iets (1 a 2 cm) terug liep (ondanks de terugslagventiel bij pomp), vooral na de nacht wanneer lange tijd niets is toegevoegd, 2 cm terugloop is veel bij 1 ml.

Heb jij hier ook last van?

Een extra terugslagventiel vlak voor de uitstoom was voor mij de oplossing
De chihiros dosing pump werkt met bluetooth dus geen last van wifi perikelen.

Vandaag stond geen dosering ingesteld en ik zag bij de uitloop dat de vloeistof een paar mm was teruggelopen.
Maar dit zijn zeer dunne slangen 2mm. Er zitten geen terugslagventielen in.
 
De chihiros dosing pump werkt met bluetooth
👍jammer dat ik dat uit de specs niet zelf kon herleiden.
Lokale winkel gaf aan dat het enkel via wifi was (denk een verwisseling met de Jecod Wifi)

Ook op de Blue-Marine zitten ook dunne (waarschijnlijk 2/4 mm) slangen (geen standaard 4/6 mm)
 
Mooi hoor! Hoe gaat het nu met je filtratie? Heb je daar nog wat aan veranderd?
 
Mooi hoor! Hoe gaat het nu met je filtratie? Heb je daar nog wat aan veranderd?
Filtratie heb ik veranderd.

Ik heb weer grotendeels de oude Eheim methode erin zitten.
Ik heb alleen in beide filters in het laatste bakje nog de K1 zitten.
Dus heb nu van onder naar boven. Eheim mecht, Siporax, Eheim subtrate (zonder pro) en dan de K1.
Als laatste een wit filtervlies. En de voorfilter is de standaard grove spons.

Na een paar weken zag het water er flink beter uit. En ook de kaamlaag is weg. Dus dat is wel verbeterd.

Ik heb de laatste bruine algen om zeep geholpen met een Easy life bio exit silicate. Daardoor zat ook gelijk de filter vol met die bruine algen.
Dus die moest verschoons worden.

Ik had nog iets blauwalg. Daar heb ik nu een oxydator voor geplaatst. En dat lijkt goed te helpen.

Je zou eigenlijk veel meer beluchting moeten hebben, door het oppervlak flink te laten bewegen. Maar daardoor vliegt de CO2 er te snel uit.
En dat vliegt er nu ook al snel uit.
 
Gaat zo te zien beter Marcel.
Ja, gaat zeker beter.
Enige probleem wat ik nog heb. De planten krijgen nog steeds een groene fluweel achtig harig laagje algen.
Vooral de Echinodorus. De rest valt wel mee.
Als ik erop zoek, dan kom je toch vaak op teveel licht.
Voeding is op orde. CO2 via controller en checker is lichtgroen. De 30 ppm versie.

Ik heb de blauwe leds uit staan. Het was 80% wit en 70% rood. Dat was 65% vermogen. 23 lumen per bruto liter, 30 lumen per netto liter.

Heb het nu op 65% wit en 65% rood staan. Dat is 21 lumen bruto liter en 27 lumen netto liter.

Eens kijken wat dit gaat doen. Bij minder licht, vind ik de bak erg donker worden.

De fusion had ik op 31 lumen per netto liter.
 
Ja dat noemen ze fluweelalg als het goed is. Ik zit maar op zo n 22 lumen per liter als ik het goed heb en vindt dat genoeg.
 
Ik heb dat ook een beetje, en op t hout. Kan me er niet echt aan storen.. alleen de basrdalg vind ik echt vervelend
 
Ik heb dat ook een beetje, en op t hout. Kan me er niet echt aan storen.. alleen de basrdalg vind ik echt vervelend
Baardalg is zeker heel vervelend. Maar die heeft wel een makkelijk op te lossen oorzaak.
CO2 verhogen helpt meestal wel.

Dat groene valt minder op. Maar heb toch het idee dat de planten er last van hebben.
 
Dat is zeker al een verschil, mooi om te zien 👍.
 
Komend weekend maar eens het osmose gebeuren optuigen.

Ben de algen een beetje beu. Nu komt penseel en baardalg weer kijken.
KH is met 8-10 aan de hoge kant. CO2 gaat snel verloren.

Tevens is het water hier onthard. Dus Ca en Mg zijn uit verhouding. En veel natriumcarbonaat in het water.
De hoge zoutbalans zorgt er ook voor dat planten slecht voeding opnemen.
Dus ik ga maar eens 50/50 osmose gebruiken.

Heb alle spullen nog bewaard.

Proefopstelling.

20240918_202037.jpeg
 
Ik heb ook een kh van 9 maar wat bedoel je dan gaat de co2 snel verloren want ik weet dat je met een hoge kh meer co2 moet doseren maar als de ph eenmaal na het verversen weer op peil is dan maakt de kh voor de co2 toch niet zoveel uit?
Of sla ik de plank als nerd helemaal weer mis 😉? Ik dacht dat je alleen meer co2 nodig hebt om het verversingswater weer op de gewenste ph te krijgen.
 
Mijn stelling:
  • Als je de KH verhoogt, stijgt de pH mee en blijft het CO2 gehalte ongewijzigd
  • Als je de KH verlaagd, daalt de pH mee en blijft het CO2 gehalte ongewijzigd
Wanneer is er een CO2 verlies zijn m.u.v. WW’s, uitwisseling met oppervlakte of opname door planten.

Meer suggesties?
 
Dat klinkt allemaal heel theoretisch.

Maar ik merk dat je met zacht water veel sneller een ph daling hebt. En zodoende meer ongebonden co2 in het water hebt zitten.
De dropchecker wordt ook veel sneller geel. Met minder co2 toevoeging.

Omdat je nu erg veel co2 moet toevoegen, om de ph lager te krijgen. Je zit heel veel co2 in een buffer te steken, maar je hebt veel minder snel een gele dropchecker.

Ik wist dat ik dit ook ergens had gelezen en tadaaa!

https://aquainfo.org/4-4-3-carbon-dioxide-and-ph-in-the-aquarium/

Daarnaast doen planten het in zachter water beter.

In mijn vorige woonplaats had ik ook een kh van 6. Maar veel zachter water.
Hier een EC van 510 en in mijn vorige woonplaats 400.
 
In mijn vorige woonplaats had ik ook een kh van 6. Maar veel zachter water.
Hier zitten wij rond de 9

Misschien off topic maar wel een KH relatie…..

Ik gebruik de 6kg CO2 flessen ook voor de Sodastream om bruiswater aan te maken.
Om beter bruiswater te verkrijgen onthard ik eerst het kraanwater (proefondervindelijk achtergekomen)
Misschien zal ook hier het bufferend vermogen van harder water meespelen waardoor CO2 minder goed vrij komt.

Dus net zoals het voor sommige planten moeilijker is deze gebufferde CO2 op te nemen bij een hoge KH.
 
Maar ik merk dat je met zacht water veel sneller een ph daling hebt. En zodoende meer ongebonden co2 in het water hebt zitten.
De dropchecker wordt ook veel sneller geel. Met minder co2 toevoeging.

Omdat je nu erg veel co2 moet toevoegen, om de ph lager te krijgen. Je zit heel veel co2 in een buffer te steken, maar je hebt veel minder snel een gele dropchecker.
Ja dat klopt zover ik weet en het is dus dat je na een ww meer moet toevoegen om de ph weer naar beneden te krijgen maar dat is alleen na het verversen. Is de ph eenmaal op peil dan is er niet extra co2 nodig zover ik weet.
Oud lid Stefaan vergeleek het eens met een ballenbak als je kh hoog is. Stel je hebt 50 ballen waarvan 40 blauw zijn (kh) en 10 geel(voeding). Dan heeft de plant minder kans om de voeding eruit te pikken en op te nemen en is er dus meer voeding nodig dan met een lagere kh.
Dus aan de ene kant moet je meer toevoegen na de ww om de ph weer te laten zakken door de kh buffer en daarnaast is met een hoge kh meer voeding nodig voor de planten.
Zover ik weet zijn dit de 2 gevolgen van een hoge kh maar goed ik ben geen chemicus.
Met een hoge kh en een lichtgroene checker kan de plant dus meer moeite moeten doen om co2/voeding te verkrijgen dan met een lagere kh.
 
Opname van co2 doet de plant mbv eiwitten als het goed is en iets met Rubisco en ik weet niet of een hoge kh daar ook invloed op heeft maar dat kan misschien expert @Cornelius wel zeggen.
 
Opname van co2 doet de plant mbv eiwitten als het goed is en iets met Rubisco en ik weet niet of een hoge kh daar ook invloed op heeft maar dat kan misschien expert @Cornelius wel zeggen.
Veel dingen zijn uit praktijk ervaring. Dus wat je ervaart.

Het zal niet alleen bij de co2 zitten. Maar ook het zachte water speelt meer rollen.

Maar wat ik heb begrepen en ergens ook eens heb gelezen is dat er bij lagere kh ook meer beschikbaar co2 over blijft.
Iets met evenwicht tussen de drie verbindingen waarin co2 zich bind met de kh.

En omdat je met hoge kh juist zoveel co2 moet toevoegen zit je zover boven de natuurlijke waarde, dat er ook steeds een hoop uit het water wilt ontsnappen.
Dus je blijft hierdoor ook ‘s nachts nog veel toevoegen.
 
En omdat je met hoge kh juist zoveel co2 moet toevoegen zit je zover boven de natuurlijke waarde, dat er ook steeds een hoop uit het water wilt ontsnappen.
Dus je blijft hierdoor ook ‘s nachts nog veel toevoegen.
Maar wat bindt aan en door de hoge kh dat ontsnapt toch niet uit het water? Ja ik weet het ook niet precies en misschien dat Cornelius daar iets van weet. Heel chemisch verhaal denk ik.
De carbonaat is een buffer en daar bindt een deel van de co2 zich aan zover ik weet maar als daar eenmaal de co2 aan is gebonden zal de ph zakken en zover ik weet is dan meer toevoegen dan met een lagere kh niet nodig maar ja wellicht sla ik de plank mis.
 
Ik heb niet genoeg chemische kennis om daar in detail een goed antwoord op te geven. Ik kan wel een antwoord geven gebaseerd op ervaringen, maar dat zijn ook maar aannames. En een aanname is nog steeds geen feit. Maar dit is wat ik ervan weet;

Dat je met een lage KH sneller de pH zakt klopt, er zijn in zacht water minder carbonaten aanwezig.
Niet om zich mee te binden, maar omdat bij een lage pH je geheel andere verhouding hebt in carbonaat / bicarbonaat.

In het water heb je een evenwicht tussen een carbonaat-ion (CO32-) of bicarbonaat (HCO3-) Deze 2 noemen we de carbonaten en bepalen de KH CaCO3 (calciumcarbonaat) is eg slecht oplosbaar is in water. Calciumbicarbonaat, Ca(HCO3)2 is een stuk beter oplosbaar.
Hoe lager de pH van het water is hoe minder carbonaat er aanwezig is. In osmosewater zitten helemaal geen carbonaten meer. De oplosbaarheid van calciumcarbonaat wordt voor een groot deel bepaalt door aanwezigheid van CO2. Hoe meer CO2 in het water, des te beter blijft het calciumcarbonaat in oplossing.
Als er weinig CO2 in het water zit dan zal de calciumcarbonaat niet in oplossing blijven (kalkafzetting)


verder zijn koolzuur en CO2 twee aparte dingen!
CO2 is feitelijk geen zuur, zuur is een H- ion en in CO2 zitten helemaal geen H ionen. CO2 verlaagt de pH door eerst koolzuur te vormen door te reageren met water: H20 + CO2 = H2CO3 en dat is koolzuur. Koolzuur is niet stabiel en het grootste deel valt uiteen in CO2 en H20. Een klein deel valt uit elkaar in HCO3 en H+.
Daar komt dus de H+ vandaan die verantwoordelijk is voor de daling van de pH.

Hoe harder het water, hoe meer CO2 er nodig is het water naar een bepaalde pH waarde te sturen
De CO2 gaat namelijk eerst reageren met de carbonaten in je water en vormen zich tot HCO3. Hoe meer dat gebeurt des te sneller er 'vrije' CO2 overblijft wat je planten gebruiken. En hoe zachter je water des te minder reactie er plaats vind tot de binding naar HCO3 des te eerder is een groene dropchecker bereikt.

Het is maar een handjevol plantensoorten die erg zacht water nodig hebben voor goede groei. 99% van al onze planten groeien prima in hard of zacht water (KH 0.5 tot KH 15)
 
Gisteren dus de osmose opstelling gemaakt.

Ik ben een regenton gaan halen voor de opslag van osmose water.
De het osmose apparaat had ik nog liggen. Het membraan heb ik nat bewaard. Dus de komende tijd eens kijken of deze nog voldoende goed werkt.
Anders een nieuwe bestellen.

Inmiddels hangen het osmose toestel en de booster aan de muur. De regeton voorzien van een aanzuigpunt onderop.
En het meegeleverde kraantje heb ik als overloop aangesloten. Dan loopt het in de gootsteen.
Ik had nog een hydrofoorpomp staan, dus deze aangesloten aan de regenton. Dan kan het water zo naar het aquarium gepompt worden.
Moest ook nog een nieuwe kraan monteren, want de oude kraan lekte als deze open staat. En met het aanmaken van osmose staat die kraan lang open.

Vandaag het leidingwerk nog wat netter bevestigen. En nog een gaatje in de ton boren goor de toevoer van osmose water.
En dan de ton vullen. Dat kost ook een hoop tijd.

20240920_173023.jpeg


20240920_173049.jpeg
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan