Wat is er nieuw

Oase highline 400 (biljoenblik)

Hele installatie, en doordacht. Maar als je nou helemaal goed bezig wil zijn dan vang je het afvalwater en overloopwater ook op en gebruik je dat om je toilet mee door te spoelen.

Mijn schoonpa heeft bij het huis, waar ze volgende week van gaan verhuizen naar een appartement een 1000ltr vat staan die gevuld is met regenwater en via een door accu van stroom voorziene opvoerpomp naar een vat op zolder gaat. En die is aangesloten op de stortbak beneden via normale 12mm leiding. Als de toilet gespoelt wordt komt er door de zwaartekracht weer water uit dat vat omlaag.

Hij maakt dan altijd de grap; wij plassen altijd in het water. Maar zo bezuinigen ze dus al jarenlang op watergebruik.
 
Netjes gedaan marcel en maar afwachten of dat helpt tegen de baardalg. Je werkt met een controller dus je hebt altijd een vrij constante co2 dus ik weet niet of osmose er dan veel aan gaat bijdragen maar dat ga je snel merken denk ik.
 
Hele installatie, en doordacht. Maar als je nou helemaal goed bezig wil zijn dan vang je het afvalwater en overloopwater ook op en gebruik je dat om je toilet mee door te spoelen.

Mijn schoonpa heeft bij het huis, waar ze volgende week van gaan verhuizen naar een appartement een 1000ltr vat staan die gevuld is met regenwater en via een door accu van stroom voorziene opvoerpomp naar een vat op zolder gaat. En die is aangesloten op de stortbak beneden via normale 12mm leiding. Als de toilet gespoelt wordt komt er door de zwaartekracht weer water uit dat vat omlaag.

Hij maakt dan altijd de grap; wij plassen altijd in het water. Maar zo bezuinigen ze dus al jarenlang op watergebruik.
Ja, dat is een heel mooi streven. Voorheen liet ik het afvalwater altijd in de regenton lopen.
Maar die heb ik nu niet meer.

Ik heb gelezen dat in belgie bij nieuwbouw een grijswatersysteem verplicht is. Dat zouden ze hier ook moeten doen.
Maar om zoiets in bestaande bouw te realiseren, dan mag je toch wel geiten wollen sokken dragen.
 
Netjes gedaan marcel en maar afwachten of dat helpt tegen de baardalg. Je werkt met een controller dus je hebt altijd een vrij constante co2 dus ik weet niet of osmose er dan veel aan gaat bijdragen maar dat ga je snel merken denk ik.
Zelf heb ik de ervaring dat co2 beter beschikbaar is in zacht water.

Daarnaast zit ik ook met water dat centraal is onthard. Dus de ionen balans klopt ook niet.
Denk ook dat dit zorgt voor slechte opname van voeding door de planten.
 
Daarnaast zit ik ook met water dat centraal is onthard. Dus de ionen balans klopt ook niet.
Denk ook dat dit zorgt voor slechte opname van voeding door de planten.
Kan je dit toelichten? Wij hebben ook een water ontharder. KH wordt daar niet anders van. GH wel maar die is niet 0..
 
Kan je dit toelichten? Wij hebben ook een water ontharder. KH wordt daar niet anders van. GH wel maar die is niet 0..
Je gaat een deel van de GH eruit halen. En deze essentiele ionen worden vervangen door natrium.

Ipv dat je dus het natuurlijke calciumcarbonaat en magnesiumcarbonaat hebt krijg je nu alleen natriumcarbonaat.
Waarbij je dus voor ieder calcium en ieder magnesium ion 2 natrium ionen krijgt.
Je krijgt dus enorm veel natrium.

Hierdoor wordt de opname van andere voedingstoffen ook moeilijker. Dus een slechtere groei tot gevolg.

Dan zou je dus alles veel hoger moeten doseren. Maar als je al de EI dosering hanteerd, gaat dat moeilijk.

Dus dan maar bij de bron beginnen en het water zachter maken. Dus alle ionen eruit.

Het enige waar ik nog over twijfel is of ik de GH nog omhoog krik van het osmose water.
Dus, alleen wat calcium en magnesium. Zonder de KH omhoog te brengen.
 
Vandaag de puntjes op de ï gezet.

Leidingen netjes gemaakt. TDS meter ertussen gezet. Stekkerdoos aangesloten.

Inkomend water 276 TDS en uitgaand (osmose) water 6 TDS. Dus membraan werkt nog voor 97,8%

20240921_152827.jpeg


20240921_152855.jpeg


20240921_152925.jpeg


20240921_153144.jpeg


20240921_153136.jpeg
 
Ik ben scheikundig niet zo onderlegd.. ik geef gh+ waardoor m’n GH waarde (meetbaar) stijgt. Is dat voldoende? Of heb ik daardoor alsnog teveel natrium en te weinig andere stoffen?
 
Ik ben scheikundig niet zo onderlegd.. ik geef gh+ waardoor m’n GH waarde (meetbaar) stijgt. Is dat voldoende? Of heb ik daardoor alsnog teveel natrium en te weinig andere stoffen?
Dat natrium gaat niet weg. Dus je voegt nog extra zout toe aan het water.
Maar op zich is het wel verstandig dat je in ieder geval een GH+ toevoegd.

Ik weet niet welke je gebruikt. Maar je hebt 2 soorten. De gangbare variant (tevens voor vijvers) verhoogd ook nog de KH. En dat wil je niet.

Je hebt er ook 1 die enkel de GH verhoogt met Magnesium en Calcium. Daar wordt de GH met 1 verhoogd en de KH met 0,06. Dus dat is verwaarloosbaar.
 
Dat natrium gaat niet weg. Dus je voegt nog extra zout toe aan het water.
Maar op zich is het wel verstandig dat je in ieder geval een GH+ toevoegd.

Ik weet niet welke je gebruikt. Maar je hebt 2 soorten. De gangbare variant (tevens voor vijvers) verhoogd ook nog de KH. En dat wil je niet.

Je hebt er ook 1 die enkel de GH verhoogt met Magnesium en Calcium. Daar wordt de GH met 1 verhoogd en de KH met 0,06. Dus dat is verwaarloosbaar.

Ik gebruik de vijver variant van Velda. Die hebben een GH+( die gebruik ik) een KH+(die gebruik ik niet) en een GH/KH plus (die gebruik ik dus ook niet)..
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan