Wat is er nieuw

Oase highline 400 (biljoenblik)

Hele installatie, en doordacht. Maar als je nou helemaal goed bezig wil zijn dan vang je het afvalwater en overloopwater ook op en gebruik je dat om je toilet mee door te spoelen.

Mijn schoonpa heeft bij het huis, waar ze volgende week van gaan verhuizen naar een appartement een 1000ltr vat staan die gevuld is met regenwater en via een door accu van stroom voorziene opvoerpomp naar een vat op zolder gaat. En die is aangesloten op de stortbak beneden via normale 12mm leiding. Als de toilet gespoelt wordt komt er door de zwaartekracht weer water uit dat vat omlaag.

Hij maakt dan altijd de grap; wij plassen altijd in het water. Maar zo bezuinigen ze dus al jarenlang op watergebruik.

Netjes gedaan marcel en maar afwachten of dat helpt tegen de baardalg. Je werkt met een controller dus je hebt altijd een vrij constante co2 dus ik weet niet of osmose er dan veel aan gaat bijdragen maar dat ga je snel merken denk ik.

Hele installatie, en doordacht. Maar als je nou helemaal goed bezig wil zijn dan vang je het afvalwater en overloopwater ook op en gebruik je dat om je toilet mee door te spoelen.

Mijn schoonpa heeft bij het huis, waar ze volgende week van gaan verhuizen naar een appartement een 1000ltr vat staan die gevuld is met regenwater en via een door accu van stroom voorziene opvoerpomp naar een vat op zolder gaat. En die is aangesloten op de stortbak beneden via normale 12mm leiding. Als de toilet gespoelt wordt komt er door de zwaartekracht weer water uit dat vat omlaag.

Hij maakt dan altijd de grap; wij plassen altijd in het water. Maar zo bezuinigen ze dus al jarenlang op watergebruik.
Ja, dat is een heel mooi streven. Voorheen liet ik het afvalwater altijd in de regenton lopen.
Maar die heb ik nu niet meer.

Ik heb gelezen dat in belgie bij nieuwbouw een grijswatersysteem verplicht is. Dat zouden ze hier ook moeten doen.
Maar om zoiets in bestaande bouw te realiseren, dan mag je toch wel geiten wollen sokken dragen.

Netjes gedaan marcel en maar afwachten of dat helpt tegen de baardalg. Je werkt met een controller dus je hebt altijd een vrij constante co2 dus ik weet niet of osmose er dan veel aan gaat bijdragen maar dat ga je snel merken denk ik.
Zelf heb ik de ervaring dat co2 beter beschikbaar is in zacht water.

Daarnaast zit ik ook met water dat centraal is onthard. Dus de ionen balans klopt ook niet.
Denk ook dat dit zorgt voor slechte opname van voeding door de planten.

Daarnaast zit ik ook met water dat centraal is onthard. Dus de ionen balans klopt ook niet.
Denk ook dat dit zorgt voor slechte opname van voeding door de planten.
Kan je dit toelichten? Wij hebben ook een water ontharder. KH wordt daar niet anders van. GH wel maar die is niet 0..

Kan je dit toelichten? Wij hebben ook een water ontharder. KH wordt daar niet anders van. GH wel maar die is niet 0..
Je gaat een deel van de GH eruit halen. En deze essentiele ionen worden vervangen door natrium.

Ipv dat je dus het natuurlijke calciumcarbonaat en magnesiumcarbonaat hebt krijg je nu alleen natriumcarbonaat.
Waarbij je dus voor ieder calcium en ieder magnesium ion 2 natrium ionen krijgt.
Je krijgt dus enorm veel natrium.

Hierdoor wordt de opname van andere voedingstoffen ook moeilijker. Dus een slechtere groei tot gevolg.

Dan zou je dus alles veel hoger moeten doseren. Maar als je al de EI dosering hanteerd, gaat dat moeilijk.

Dus dan maar bij de bron beginnen en het water zachter maken. Dus alle ionen eruit.

Het enige waar ik nog over twijfel is of ik de GH nog omhoog krik van het osmose water.
Dus, alleen wat calcium en magnesium. Zonder de KH omhoog te brengen.

Vandaag de puntjes op de ï gezet.

Leidingen netjes gemaakt. TDS meter ertussen gezet. Stekkerdoos aangesloten.

Inkomend water 276 TDS en uitgaand (osmose) water 6 TDS. Dus membraan werkt nog voor 97,8%

20240921_152827.jpeg

20240921_152855.jpeg

20240921_152925.jpeg

20240921_153144.jpeg

20240921_153136.jpeg

Ik ben scheikundig niet zo onderlegd.. ik geef gh+ waardoor m’n GH waarde (meetbaar) stijgt. Is dat voldoende? Of heb ik daardoor alsnog teveel natrium en te weinig andere stoffen?

Ik ben scheikundig niet zo onderlegd.. ik geef gh+ waardoor m’n GH waarde (meetbaar) stijgt. Is dat voldoende? Of heb ik daardoor alsnog teveel natrium en te weinig andere stoffen?
Dat natrium gaat niet weg. Dus je voegt nog extra zout toe aan het water.
Maar op zich is het wel verstandig dat je in ieder geval een GH+ toevoegd.

Ik weet niet welke je gebruikt. Maar je hebt 2 soorten. De gangbare variant (tevens voor vijvers) verhoogd ook nog de KH. En dat wil je niet.

Je hebt er ook 1 die enkel de GH verhoogt met Magnesium en Calcium. Daar wordt de GH met 1 verhoogd en de KH met 0,06. Dus dat is verwaarloosbaar.

Dat natrium gaat niet weg. Dus je voegt nog extra zout toe aan het water.
Maar op zich is het wel verstandig dat je in ieder geval een GH+ toevoegd.

Ik weet niet welke je gebruikt. Maar je hebt 2 soorten. De gangbare variant (tevens voor vijvers) verhoogd ook nog de KH. En dat wil je niet.

Je hebt er ook 1 die enkel de GH verhoogt met Magnesium en Calcium. Daar wordt de GH met 1 verhoogd en de KH met 0,06. Dus dat is verwaarloosbaar.

Ik gebruik de vijver variant van Velda. Die hebben een GH+( die gebruik ik) een KH+(die gebruik ik niet) en een GH/KH plus (die gebruik ik dus ook niet)..

Inmiddels het aquarium 3x ververst met osmose water en kraanwater.
De waardes zijn nu KH4 GH4 en EC 480 pH 6,5.
Dropchecker is net zo groen als anders.

Ik zie wel verbetering. Maar wacht nog even af, voor ik echt een conclusie vorm.

Zoals het er nu bij staat.

IMG_0565.jpeg

IMG_0566.jpeg

Gaat de goede kant op Marcel. Ik zag hier ook altijd een prima plantengroei door gebruik te maken van een versnijding van kraan en osmose water. Zelf zat ik gemiddeld genomen op een verhouding van 30-70% met een gem tds van 200.

Dit is echt stom toeval. Ik zie jullie berichten nu net staan, en wat kwam ik hier doen?? Juist een paar foto’s plaatsen.

@jessicapilon Ik krijg dus nog steeds geen meldingen van mijn eigen foto albums als er berichten gepost worden.

@jessicapilon Ik krijg dus nog steeds geen meldingen van mijn eigen foto albums als er berichten gepost worden.
Dat is en blijft raar en ik zal nogeens kijken maar eerder zagen we niks wat niet klopte Marcel.

Mooie foto s maar toch hebben de Echino s nog wat baardalg volgens mij.

Heel mooi Marcel! En je hebt keizertetra's volgens mij, mooie vissen vind ik dat.

Dit is echt stom toeval. Ik zie jullie berichten nu net staan, en wat kwam ik hier doen?? Juist een paar foto’s plaatsen.
Hint: ook even in de andere fotoalbum kijken:deal:

Dat is en blijft raar en ik zal nogeens kijken maar eerder zagen we niks wat niet klopte Marcel.

Mooie foto s maar toch hebben de Echino s nog wat baardalg volgens mij.
Ja, dat zijn oude bladeren. De nieuwere zijn schoner.

Op het glas vooraan in de hoeken komt ook penseelalg. Dat haal ik met een ruiten krabber weg.

Ik snap het niet helemaal. DC is meer geel dan groen. En stroming is voldoende.

Maar ik ben al lang blij dat het steeds minder wordt, en de planten groeien gelukkig goed nu.
De kaamlaag is inmiddels ook weg.

Ik heb kleibollen mix onder de bodem gestrooid. Maar daar zit ook turf in, las ik.
Dat is organisch materiaal. Ik kreeg steeds blauw en andere alg op de bodem.
Ben nu bij iedere waterwissel de boden aan schoonzuigen met zo’n kolk. Zodat dat spul onder het grind wegkomt.

Wat een metamorfose! Zo weelderig!

Schitterende bak nu weer. Wat een verschil met hoe het was.

Wat een metamorfose! Zo weelderig!
Schitterende bak nu weer. Wat een verschil met hoe het was.
Het heeft een hoop geduld gekost. En ook de nodige aanpassingen.

Moet zeggen, sinds ik met osmose en GH+ werk, gaat het echt beter. Planten vinden onthard (via zout ontharding) water niet fijn.

Ik heb ook altijd goede resultaten behaald met osmose. Ik versneed het water altijd met wat leiding water naar 70/30 of 80/20. Tds gem 150-200 of soms lager, incl plantenvoedings stoffen op basis van LEAN. Veel planten doen het goed zoniet beter op zachter water.

Gebruik dit principe trouwens nog steeds op het bakje van mijn zoon.

Tja hier een kh van 10 en een uS van 550 maar merk niet dat planten het daardoor minder doen. Volgens mij kan een hoge kh alleen negatief zijn als de andere voeding in verhouding minder is waardoor de plant de voeding door de hoge kh minder goed kan vinden. Ooit een keer door een oud lid (Backplay) uitgelegd als een bak met bingoballen en als je 20 blauwe hebt en 1 rode dan is de kans dat je de rode pakt kleiner.
Misschien kan @Cornelius her iets over zeggen.

Tja hier een kh van 10 en een uS van 550 maar merk niet dat planten het daardoor minder doen. Volgens mij kan een hoge kh alleen negatief zijn als de andere voeding in verhouding minder is waardoor de plant de voeding door de hoge kh minder goed kan vinden. Ooit een keer door een oud lid (Backplay) uitgelegd als een bak met bingoballen en als je 20 blauwe hebt en 1 rode dan is de kans dat je de rode pakt kleiner.
Dat heeft ook te maken met je beschikbare CO2, maar staat idd in lijn met wat jij benoemd aangaande een hoge KH. Een TDS van 550 zegt natuurlijk alleen hoeveel opgeloste stoffen er in je water zit. Daarmee weet je niet welke stoffen dit zijn. Door osmose water te gebruiken kan je dit heel goed sturen, want jij weet dan wat je toevoegd en dus beschikbaar is voor je planten. Er zijn zeker ook genoeg bakken die goed draaien met hogere waardes en wel of niet aangepaste plantenbestanden. Maar ik vond/vind het gebruiken van osmose water zeer prettig, nogmaals omdat je hiermee heel goed kan sturen.

Zeker wel;
Met een KH tussen de 0 en 12 kan je 95% van de soorten prima laten groeien.
Daarboven is het water nog steeds geschikt voor bijna alle anubias, crypt's, microsorum en het grootste gedeelte van de Echinodorus soortjes. Pas als het water boven een KH van de 18 komt ontstaan er problemen

Ik denk ook niet de de KH (alleen) het grootste probleem was.
Maar het centraal ontharde water wel.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan