Wat is er nieuw

Oase highline 400 (biljoenblik)

Ja soms een rare plant want in de Fusion groeit ie als kool en in de Splendid met dezelfde voeding komt ie amper uit de verf en komen er lichtbruine randen aan de blaadjes. Daar heb ik hem vervangen voor Reuze Vallisneria. Waterwaarden zijn ook bijna identiek met alleen in de Fusion een iets lagere ph met 6.6 tob 6.9 in de Splendid en beide kh 9.
De plant heeft door haar snelle groei echt veel voeding, en daar hoort zoals we weten eigenlijk ook CO2 bij, nodig maar vraagt om mooi te worden ook een hogere lichtsterkte.

Denk dat het licht dan de oorzaak is want dat is wat minder dan in de Fusion.

Even om het dagboek compleet te houden. Komt uit een ander topic.

Onderstaande nav ARKA osmose apparaat.

Ik heb zojuist aan mijn oude (2016 en paar jaar stil gelegen) Osmopure 285 systeem gemeten.

Toevoerwater: 495 µS/cm
Permeaat: 17 µS/cm

Ik heb daarna de verhouding permeaat en concentraat gemeten. Na ca 2,5 minuut heb ik 461 ml permeaat en 1187 ml concentraat opgevangen.
In exact 60 seconden krijg ik 179 ml permeaat.

Als we hier aan gaan rekenen kom ik op de volgende prestaties.

Verhouding permeaat tot concentraat: 1 : 2.57
Zuivering: 96.7%
258 liter per dag (water temp is met 13 graden erg koud, opgegeven spec 285 liter per dag)

Om 80 liter osmosewater te maken gooi ik 205 liter water weg. En staat het apparaat 7,5 uur aan.
Is dat met boosterpomp of zonder Marcel?

Komend weekend weer wat te doen.

20250226_173724.jpeg

Heb je al jongen gehad bij de keizers want ik heb er 3 die nu inmiddels volwassen zijn.

Vandaag de nieuwe Arka myaqua1900 opgehangen.
De hoeveelheid water die eruit komt is echt verbluffend te noemen.
Er komt nu een TDS van 20 ppm uit. Ik verwacht (en hoop) dat dit nog iets beter wordt, als alles goed ingewaterd is.

Ik heb er 3 kraantjes tussen gezet. Zodat ik het eerste water door de goot kan spoelen. Maar bijv ook een emmer kan vullen voor schoonmaak etc.
Als het eerste water erdoor is, kan ik het richting de opslag ton laten stromen.

Apparaat hangt, nu eerst spoelen.
20250301_123537.jpeg

20250301_123606.jpeg

Alle leidingen netjes vastgemaakt en kraantjes gemonteerd.

20250301_151558.jpeg

Inline TDS meter er tussen gezet. Deze kwam net met DHL.

20250301_164901.jpeg

Nou daar kun je een hele wand mee versieren Marcel ;))

Zo, dat schiet op zeg. Vanmiddag het aquarium ververst en in 1 uur m’n ton alweer vol.
En kost nog minder water ook.

De TDS is ook een stuk gezakt. Was vandaag 13 ppm. Inkomende TDS is 317 ppm.

20250302_152356.jpeg

Gisteren het aquarium overhoop gehaald. Alle planten eruit. Planten weer netjes gemaakt. Slechte wortels verwijderd.
Extra bodem toegevoegd in de vorm van aquarium zand.

Planten opnieuw geplant. En wat nieuwe planten toegevoegd.
Bodem voeding toegevoegd tabbletten en sticks.

Aquarium is al redelijk helder geworden. Morgen die iiritante osmocote bolletjes afhevelen.

Wat wel leuk is. Ik heb wat bealgde plantjes in de cube gezet. Kijken of het wat wordt.
Ze zijn nu brandschoon. Alle algen opgegeten door de garnalen.

Zouden er garnalen zijn, die samen met maanvissen kunnen??

Totaal:

IMG_0587.jpeg

Zouden er garnalen zijn, die samen met maanvissen kunnen??
Ze kunnen allemaal wel samen maar of je garnalen overhoudt is de vraag;)).

Waarom heb je niet gekozen voor meer grind ipv met zand?

Ze kunnen allemaal wel samen maar of je garnalen overhoudt is de vraag;)).

Waarom heb je niet gekozen voor meer grind ipv met zand?
Er was geen grind. En planten vinden zand ook fijner.
Nu een mooie mix. Ziet er wel wat natuurlijker uit.

Jij hebt ook daytime matrix, toch? Heb je 3 soorten leds?
Ik denk dat John bedoeld dat het fijne spul (zand) uiteindelijk gaat zakken en onder eindigt en het grovere spul erboven.. ziet er verder goed uit hoor!! Alleen wel veel baard alg op de achterwand?

Jij hebt ook daytime matrix, toch? Heb je 3 soorten leds?
Ik denk dat John bedoeld dat het fijne spul (zand) uiteindelijk gaat zakken en onder eindigt en het grovere spul erboven.. ziet er verder goed uit hoor!! Alleen wel veel baard alg op de achterwand?
Op de achterwand zit penseelalg. Heel raar met 2 geel/groene dropcheckers.
Ik heb ook het idee dat het meer wordt bij meer tenso.

Ik heb inmiddels 3 soorten leds. Omdat 1 soort niet meer bestaat.
Ik had eerst neutral white icm sunlight fresh.
Er zijn 2 neutral white stuk gegaan en heb die vervangen door 2 sunlight ultra.

Groene algen die weelderig groeien. Planten die slecht groeien. Dropcheckers geel/groen.
Waarom??

Hier en daar gelezen dat de JBL nitraat test niet altijd klopt. Dus tijd voor een test.

15 ppm oplossing nitraat gemaakt.

Zie hieronder de fotos. Zelf zou ik 5 geven. De foto kleurt iets meer oranje dan wat ik zelf zie.
20250309_132540.jpeg20250309_132530.jpeg20250309_132521.jpeg

Zelfde 15 ppm oplossing met sera.
20250309_161102.jpeg

Dan denk ik, wat zou het aquariumwater dan zijn. Ik stuur op 10-15 ppm. Met de JBL zou ik ook 15 ppm geven. Sera zegt ruim 50 ppm.
Dat wordt verversen!

JBL:
20250309_164025.jpeg20250309_164040.jpeg20250309_164052.jpeg

Sera:

20250309_161223.jpeg

Hoe kan die no3 dan zo hoog zijn als je ook wekelijks flink ververst?

Juist.

Hoe kan die no3 dan zo hoog zijn als je ook wekelijks flink ververst?
Misschien dat er ook nitraat uit het filter komt. De manen eten genoeg.

En omdat ik last van blauwalg had, gaf ik al meer nitraat tov fosfaat. Maar ik regelde de dosing unit in om op 15-20 ppm uit te komen.
Gebaseerd op de jbl test.

Ja het zijn flinke eters en dat geeft meer nitraat natuurlijk. Zelf voeg in 10/1 toe en kom dan uit op max 20/2 volgens mn metingen tot nu toe.

Wat meet je schone water? Je gebruit niet 100% osmose, toch?

In ons kraanwater zit ook al nitraat van zichzelf, iets om rekening mee te houden..

Wat meet je schone water? Je gebruit niet 100% osmose, toch?

In ons kraanwater zit ook al nitraat van zichzelf, iets om rekening mee te houden..
Gebruik alleen osmose de laatste tijd.

Maar ik had een tijdje terug het kraanwater getest. Met JBL kwam daar 5 ppm uit.
Ik heb zojuist bij WML gekeken. Nitraat min waarde 28 max waarde 38 laatste meting ( Dec 2024) 38 ppm.

Dus zojuist maar de sera getest. Die geeft 25 ppm. Dat ligt dichter bij de waarheid.

IMG_5542.jpeg20250309_195722.jpeg20250309_195756.jpeg

Dat zijn hele hoge nitraatwaarden want hier zitten we rond de 5.

Leuk die Keizers en ik heb er nu 4 als nakomelingen van zwemmen.

Heel mooi!
Je hebt ook prachtig foto 's gemaakt 💟

Hoe gaat ie hier?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan