Oase styleline 125 van Shoto


Vanmorgen op mn gemak de bak schoongemaakt. Met de eden 501 gravel cleaner eerst eens slakken weggezogen. Zeker 30 van die rakkers eruit gehaald. Er zullen er vast nog genoeg inzitten, maar hopelijk is het op deze manier een beetje onder controle te houden.

Ook nog de planten even goed geknipt, de ramen schoongemaakt, water ververessing gedaan en weer wat bemesting toegevoegd. Iets meer dan een uurtje bezig geweest.

Vanavond nog wat fotos maken.

De filter blijft wel met geluid maken dan voorheen. Eerst was het 34/35 db en nu zeker 40/41. Toch een behoorlijk verschil. Ik kijk het nog een paar dagen aan een dan toch weer contact opnemen met de niet zo lfs.
 
Dont Care Not Listening GIF by MOODMAN
 
Bedankt. Ben er ook erg blij mee. 😁
Garnalen en betta is natuurlijk geen ideale combinatie. Af en toe eet hij er wel een op, maar zorgt daarmee wel dat het niet helemaal de spuigaten uitloopt met de garnalen.
Uiteindelijk groeit de populatie meer dan hij kan opeten.
Soms zwemmen ze ook langs hem af en dan reageert hij niet eens.
Dus het gaat goed, zolang je accepteert dat er wat garnalen verdwijnen.
 
Mooi aquarium!

Eén vraagje: is dat plakband boven- en onderlangs?
 
O, leek net zo van die bruine plakband. Omdat je de bodem er doorheen ziet schijnen. Vandaar.
 
Vandaag weer een schoonmaak rondje. Filter (filtosmart 200) maakt wel veel lawaai. Tussen de 40 en 44 db. Gelijk maar weer een mail gestuurd naar de lfs.
Ook leuk. De betta eet uit mn hand. --> korreltje bassleer op mn vinger net boven de waterrand en hij hapt het er zo af.

Iemand enig idee hoeveel korrels hij zou moeten / mogen eten per dag?
 
In een andere post al aangeven. De externe filter heeft de geest gegeven. Er kwam echt op de hoogste stand een minimale hoeveelheid uitstroom uit.
Dus vandaag weer contact gehad met de lfs (heevis) en die vinden dat ik nu genoeg gedaan had met de filter en lang genoeg had aangekeken. Dus ik kan de filter opsturen en zodra ze hem ontvangen sturen ze direct een nieuwe. De oude gaat naar oase ter controle.
Goed geregeld en goede service van heevis. Dat mag ook wel eens gezegd worden.
 
Mooi dat het zo geregeld kan worden en dus goede service.
 
Vandaag weer een lekker schoonmaakronde gedaan.
Raampjes gepoetst
Spons die op de inlaat van het filter zit goed uitgespoeld.
Plantjes beetje bijgeknipt.
Gisteren een Gardena tuitje gekocht voor op de kraan binnen zodat ik niet met emmers hoef te slepen. Ivm rug en nek.
Het vullen van het aquarium ging goed, maar het water afhevelen ging niet goed. Dit moest ik uiteindelijk toch met emmers doen. Tips zijn welkom.

Als iemand overigens weet waar ik hygroryza aristata kan bestellen dan hoor ik het graag. Lijkt overal uitverkocht.

Zal vandaag of morgen nog fotos maken.
 
Drijfbamboe is moeilijk te krijgen Stefan. Maar goed met de 2-0 in de zak kan je dag vast niet meer stuk;)

Uefa Champions League Holland GIF by Manne Nilsson
 
klein pompje op je slang en in het aquarium leggen. Andere uitgang van de slang in de wasbak en pompje aanzetten. Pompje pompt water in wasbak. Als je aquarium leeg genoeg is pompje uitzetten en kraan op de slang zetten en weer aquarium laten vullen. In de tussentijd bakkie koffie drinken.😁
Zoiets als op de foto gebruik ik. Van eheim.
 

Bijlagen

  • IMG_2435.jpeg
    IMG_2435.jpeg
    51.3 KB · Weergaven: 5
Ongemotoriseerd is t ook mogelijk, maar dan moet het verloop voldoende zijn.
 
Dat weet ik niet. Alles wat als pomp kan werken en op de slang past, zou potentieel mogelijk zijn.
 
Zo’n pompje is bij de hornbach niet duur. En als je hem niet hard laat vallen 😉 (eigen ervaring), gaat ie jaren mee.
 
Gisteren een Gardena tuitje gekocht voor op de kraan binnen zodat ik niet met emmers hoef te slepen. Ivm rug en nek.
Het vullen van het aquarium ging goed, maar het water afhevelen ging niet goed. Dit moest ik uiteindelijk toch met emmers doen. Tips zijn welkom.
Hevelen wil inderdaad alleen als je hoogteverschil hebt. Maar de truc is vooral om te zorgen dat er geen lucht terugloopt naar het hoogste punt.
De 1e meter slang vanaf het aquarium iets omhoog houden tijdens het zuigen en dan laten zakken werkt meestal wel.

Wat ook goed werkt als je toch een gardena koppeling hebt is even op de kraan zetten, kraan open tot alle luchtbellen in je aqua eruit zijn en dan van de kraan af halen.
Dan is de slang gevuld met water en stroomt het terug naar de wasbak.
 
Ik hang de slang in de bak en zuig met de mond aan en dan laat ik het de tuin inlopen en op die manier zuig ik er 150 liter in 20 minuten uit.
Ik neem aan dat jij hooguit rond de 60 liter moet verversen en dan is dat in 10 min wel klaar als je het doet zoals ik doe.
 
Ik hang de slang in de bak en zuig met de mond aan en dan laat ik het de tuin inlopen en op die manier zuig ik er 150 liter in 20 minuten uit.
Ik neem aan dat jij hooguit rond de 60 liter moet verversen en dan is dat in 10 min wel klaar als je het doet zoals ik doe.
Jij kan wel zuigen John.
 

Terug
Bovenaan