Wat is er nieuw

Oase styleline 125 van Shoto

Door alle drukte nauwelijks tijd om op het forum te zijn. Heel af en toe gluur ik even mee, maar helaas niet meer dan dat.
Normaliter maak ik op zaterdag of zondag het aquarium schoon, maar ook dat was er niet van gekomen. Dus zojuist grote schoonmaak gehouden. De ramen goed schoongemaakt, planten geknipt en even goed over de bodem gewapperd dat de losse deeltjes wat loskwamen.
Door een tip hier eerder de tuinslang erin gehangen (eerst gevuld) en toen leeglaten lopen. De filterkorf erop gezet en rustig laten leeglopen zodat ook veel deeltjes afgeheveld werden. Daarna het aquarium weer gevuld met de tuinslang (aangesloten op de keukenkraan). Dus alles bijelkaar nog geen uur bezig geweest en niet zwaar hoeven tillen. Dus alles bijelkaar erg tevreden. Als het in de toekomst weer wat rustiger wordt ben ik ook weer in de chat te vinden 😉.
Groeten,

1000014435.jpg
1000014408.jpg
1000014405.jpg

Rechtsachter moet nog een leuk (niet co2) plantje komen. Misschien de ludwegia weer, maar liever een middenbak plant.
Verder wel redelijk tevreden met de stand van zaken in de bak. Draait nu sinds december met vissen en slechts twee vissen die het niet gered hebben.

Heb het hele verslag van je door gelezen.
Klopt het dat je geen co2 gebruikt?
Hoe hou je de planten zo mooi?

Mvg ronald

Heb het hele verslag van je door gelezen.
Klopt het dat je geen co2 gebruikt?
Hoe hou je de planten zo mooi?

Mvg ronald
De bak heeft inderdaad geen co2.
Ik gebruik vloeibare plantbemesting en kleibollen bij de wortels van een aantal planten die dat nodig hebben. Ik geef meer voeding dan dat er op de verpakking staat, maar daarom doe ik wel elke week een 50% waterwissel. Daarnaast heb ik het licht 7 uur per dag aanstaan.
De planten doen het hier heel goed op. Ik moet wel wel zeggen dat ik ook relatief makkelijke planten kies die het ook zonder co2 relatief goed doen.

Updateje
Twee weken terug waren de plantjes er erg slecht aan toe, veel alg, ik had geen zin de aangetaste bladeren te verwijderen en de plant te redden. Dus het grootste gedeelte van de planten eruit gehaald en nieuw beplant.
1000014957.jpg

Over twee dingen ben ik nog niet helemaal uit.
De scape en de vissen. Over een paar maanden als de filter goed is ingedraaid wil ik de bak op de schop nemen en nieuw scapen. Ook wil ik dan nadenken over de vissen. Welke wel en welke niet. Willen we met dit soort vissen verder of willen we er een speciaalbal van maken. Momenteel trekken bijvoorbeeld kogelvisjes heel erg.
Ondanks mijn afwezigheid op het forum nog volop aan het genieten van weer een aquarium in huis en gaat er genoeg tijd in zitten.
Groeten.

Het is weer even geleden dat ik hier iets gepost heb, maar de bak draait nog altijd en heeft een lichte metamorfose gehad, maar dat is zo'n beetje standaard. 🤣.
De vorige betta is overleden en de betta die erna kwam hebben we 5 dagen gehad en heeft toen een Corydoras dood gebeten en er staken de antennes van een volwassen garnaal uit zn bek. Deze heeft een functie elders gekregen. Is netjes opgehaald en heeft een eigen bakkie.
We hadden altijd een betta in de bak voor onze oudste zoon, maar die heeft er nu een op zn eigen kamer. Nu nog de superfish 20, maar de quadro 40 is aan het indraaien en als die zover is mag de betta over. We durfden het niet aan hem over te zetten met de filter, want hij is echt gek op deze betta. Dus nu staan er twee bakken op zn kamer. Het wordt al een echte aquariaan. 🤣.

wij hebben in ons aquarium twee cacatuoides apistogramma erbij gezet.
Bezetting is nu:
21 kardinaal terras (maar m)
2 apistogramma
8 Corydoras pygmaeus
8 Corydoras sterbai
Neocaridina davidii
Caridina cerry white

Dus voorlopig is de bak vol.
En lekker groen.

1000020991.jpg

Wil je niet van die moeilijk vragen stellen. 😁.

Verlichting 2x: Daylight 12W / 1300 lm

Geen idee wat ik daar mee moet of kan. Heb ik me eerlijkgl gezegd niet in verdiept.

Dus alle tips zijn welkom. Wel drijfplanten die het licht dempen. Een keer in de twee weken schep ik een hele hoop eruit en dan is er wel vol licht.

Edit:
Overigens staat de verlichting aan van 14.30 tot 20.30 (beide)
En van 20.30 tot 21.30 een

Ik was meer net aan het bedenken weet eens iets te posten.
Bak heeft alleen nog kardinaaltjes, een witte gup, Corydoras, en garnalen.
Verder lekker veel snelgroeiend planten, en de lampen naar boven gedraaid.
De als is nou onder controle en eens in de twee weken onderhoud.
Hoe is het met jou John?
1000024188.jpg

1000024162.jpg

Bijlagen

• PXL_20241210_120415899.jpg
    PXL_20241210_120415899.jpg
    857.5 KB · Weergaven: 28
Werd weer eens tijd he John, maar de dagen vliegen voorbij hier. Ook nu weer door door door.
Ik ga proberen me weer wat vaker te melden op het forum.

Tempus Fugit.....
@jessicapilon het zijn twee maandend geworden 😀.
Vandaag het aquarium van zoonlief op zijn kamer leeggeruimd. De betta had de geest gegeven en ondanks dat hij het erg leuk vond, vond hij het ook wel veel werk. We hebben afgesproken dat er een grotere komt in de woonkamer en dat hij "medeeigenaar" gaat worden. Dus we gaan langzaam rondkijken, iets van 180 tot 240 liter. Het zal wel eind mei / juni gaan worden eer we overgaan. We zijn nog met de badkamer bezig.... U kent het wel....
Dan ook gelijk de vraag die mijn vraag bezighoudt. Ze wil het aquarium strakker tegen de muur aan hebben. Nu staat het vanwege de slangen achter het aquarium wat naar voren. zie foto onder. Is hier een oplossing voor?

aqua.jpg

Verder nog een leuk plaatje van het aquarium,. Nog altijd zonder co2.

aqua3.png

Bijlagen

• aqua.jpg
    aqua.jpg
    59.8 KB · Weergaven: 18
Is hier een oplossing voor?
Een bloemetje doet vaak wonderen en dan hoor je haar vast niet meer :pp
Staat er netjes bij hoor. Ik heb ook een centimeter of 10 vrij achter de bak want soms kun je er dan net wat makkelijker bij met de slangen.

Of doorvoeren of een droogkamer in je nieuwe bak. Dan krijg je hem vrij strak tegen je wand.

De laatste maanden weinig tijd gehad voor het aquarium en vooral met onderhoud bezig geweest. Gisteren de hele bak weer eens onder handen genomen. Nieuw gescaped, nieuwe plantjes.
Een kleine twee uur mee bezig geweest, maar ben blij met het resultaat.
Hopelijk nu weer wat meer tijd en plezier met en van het aquarium.

1000006796.jpg
1000006764.jpg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan