Wat is er nieuw

om gek van te worden

Dank je, die moet ik even gaan halen.

mvg Bengel
 
Ik heb nu 150 l. water ververst (eerst alle planten er uit, op 3 na. En met het schepnetje gevist naar rondzwevende dingetjes),
daarna 7 bosjes nieuwe verschillende zuurstofplantjes geplant.
Even wat metingen gedaan (kh 6, gh 6 en ph 7.5). De rest doe ik straks even.
Maar nu de vraag, met hoeveel bellen per minuut beginnen met co2, en hoeveel plant+, kan ik alvast toevoegen? En Hoeveel carbo?
Er zit ongeveer 300 L. water in.
Die ene lamp, plak ik vanavond af, de kap is wat lastig in mijn eentje er af te halen.
De lampen tijd, heb ik terug gezet op 6 uur.
mvg Bengel
 
Net te laat, om de andere waarden erbij te zetten.
no2 0, kh 6, gh 6, ph 7.5, fe 0.1, po4 0.05 en de no3 tussen de 1 en 5 (iets donkerder dan de 1 maar lichter dan 5).
Getest met druppels van jbl.
Nieuwe foto's staan in m'n fotoalbum.

Mvg Bengel
 
Niet heel donker hoor. Zo n dikke grote rol met tape van zo n 5 cm breed dus.
Ik plak naar gelang de behoefte 1 of meer lagen op de buis en dat dempt prima het licht. Ik doe dat in meerdere bakken hier.
PVC buis kan ook maar bij onderhoud gaat dat schuiven en dit vind ik zelf prettiger.
De warmte van de buis heeft geen invloed op de tape verder.
 
Zo, 1 buis afgeplakt. Zelfs de vissen lijken het prettiger te vinden. Die zwemmen nu een stuk hoger (vooral de simulans).
Maar hoe pak ik nu de waterwissels en plantenvoeding aan?
Om de week 60 l. Of iedere week 30 l.?
De plantenvoeding, langzaam per week opvoeren, of nieuwe voeding aanschaffen (deze is n.l. ongeveer een jaar oud)?

Mvg Bengel
 
Qua co2 zou ik beginnen met 20 bellen per minuut.
3 dagen afwachten of je pH wil veranderen.
Indien deze niet zakt. 5 bellen erbij.

Plantenvoeding 2x per week 1 / 4 van de aanbevolen hoeveelheid.

Verversing 30 L
 
Dank je, Tom.

mvg Bengel
 
Inderdaad, John, met die bruine tape.
Ik hoop dat het op de foto een beetje te zien is.
881917bengel_0_84_lamp.jpg

145753bengel_0_84_33.jpg

678539bengel_0_84_34.jpg
 
Ja ik zie het zitten en dat is dezelfde tape hoor.
Zo is de vraag naar voeding minder en is de kans op algen minder.
 
Leuke foto's..

Nog ff terug-komend op een eerdere reactie.
Turf heeft eigenlijk geen toegevoegde waarde meer.
Je zou er goed aan doen om deze te verwijderen.
 
Bedankt voor jullie reacties.
Ik had eigenlijk gehoopt dat dmv de turf de kh waarde wat lager zou blijven, en het water wat bruiner. Maar nu ik nog wat meer gelezen heb, ben ik blijkbaar dubbelop bezig (osmose en turf). Ik haal morgen de turf er uit.
wat moet ik doen met de no3 en po4? Ook wat toevoegen?
De 2 moerasplanten zitten nu ook onder de alg ( groen harig matje op de blaadjes), die zal ik er morgen ook uit halen, en wat carbo op spuiten.

mvg Bengl
 
Lastig he om de lag te bestrijden 🙁 [/quote)

Hihi, nee hoor, maar wel de algen 😀

Ik ga morgen nog eens alles door nemen, incl. Dat van Gilles.
Eens zal het goed komen :thumbs:

mvg B :engel:
 
Haha, tikfoutje op de late avond 😉.

Ja het zal best weer goed komen hoor. Niet de moed opgeven dus 🙂.
 
Hier gaat het goed, dank je.
Ik zag alleen ergens een groen stipje, ik denk door te weinig po4 of no3. Plant+ heb ik gegeven zoals Tom dat schreef.
Ik heb vandaag gemeten, voor het verversen (morgen weer even testen). Maar wat een verschil, die meetsetjes.
Bij jbl, vind ik die no3 test lastig te oordelen (tussen de 1 en 5, iets daar tussen zit niks). Bij die van sera, is dat wat duidelijker (alleen gaf die 0 aan).
De planten groeien rustig, en de algen lijken niet echt meer te groeien/komen.
De test van jbl was: kh 6, gh 5, ph 7.5, no3 tussen de 1 en 5, po4 0.2, fe 0.1.
De test van sera was: kh en gh druppels zijn op, ph 7, no3 0 en de po4 0 (fe heb ik niet meer gemeten).
Nu maar 10 l. osmose water gebruikt en 20 l. kraanwater.
193441bengel_0_84_35.jpg

472419bengel_0_84_36.jpg


M.v.g. Bengel
 
Je kan zien dat je turf gebruikt.
Ik zou wel zorgen dat je geen tekorten krijgt zoals Gilles ook al aangaf want dan valt de groei van de planten stil en dan kunnen algen hun kans grijpen.
 
Klopt, ik heb er wat turf uit gehaald, maar ik vind dat bruine kleurtje juist wat hebben.
Ik ga eens kijken wat er gebeurt, als ik het met minder osmose en minder turf doe.
Ik doe nu nog 2 keer in de week, 3 ml plant+ toe voegen, en 2 keer in de week 1 ml po4 en no3 (heb ik na het verversen vanmorgen, weer in het aquarium water gedaan).
Morgen meet ik weer even, en volgende week, voor en na het verversen weer.
Mocht ik weer algen gaan zien, wordt het weer meten en kijken wat de po4 en no3 doen.

Groetjes Bengel
 
Ok, ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren.
Ik weet niet welke no3 en po4 je toevoegt maar mij lijkt dat 1 ml weinig tot niets toevoegt aan het water.
Maar dat kan ik moeilijk bepalen van hier. Je hebt niet erg veel licht nu dus zal de vraag naar voeding ook minder zijn.
 
Ook die van aquariumbemesting.nl (die kant en klare).
Daar zou ik bij voorbaat al meer per week van toe kunnen voegen?
Volgens die flessen, per 50 l. water: (staat op alle 2 de flessen het zelfde).
verlichting onder de 0,5 watt per liter + co2 0,5 ml per dag.
op 300 l. zou ik dan 3 ml per dag moeten doen?
Dat leek me weer zoveel.
Toch maar 2 ml er bij doen dan?

mvg Bengel
 
Info op die flessen altijd zien als basis. Van daaruit kun je zelf gaan aanpassen als blijkt dat dat nodig is. Je hoeft het in ieder geval niet te laten als het volgens de fles minder 'is' of 'moet zijn'.
 
Omdat je nitraat volgens je waarden 0 is zou ik de aanbevolen dosering hanteren.
Idem voor de po4 denk ik. Je hebt redelijke belichting en co2 dacht ik.
Zoals Gilles al had gezegd moet je niet in de situatie geraken dat de planten niet voldoende voeding hebben en dat dus de groei stagneert. Nu heb je nog niet zoveel planten erin zie ik maar dat gaat wel groeien.
2ml mag denk ik dan zeker wel. Je kan de waarden eens meten na het toevoegen of na enkele dagen.
 
In tegenstelling tot het bovenstaande, kun je beter dit aanhouden ;
De algemene gedachte qua voeding is dat je geeft wat je aan planten in het aquarium hebt staan.
Nu is dat op dit moment nog niet zo heel veel en daarom heb je genoeg aan die 3 x 2 x 1,5 mL.
Omdat de hoeveelheden ook zo laag zijn, hebben de metingen nog niet zo veel zin.
De planten zijn op dit moment ook nog aan het reageren op de nieuwe situatie.
Dat proces duurt gewoon nog iets langer dan een weekje..

De uitslagen van JBL geven een aardig beeld van de situatie.
 
Tja daar hoor ik verschillende meningen over Tom.
Mij is altijd geleerd om gelijk voldoende voeding in je bak te doen zodat de planten voldoende hebben.
Natuurlijk zullen ze in het begin minder groeien maar het kan geen kwaad om een normale dosering nitraat en fosfaat toe te dienen. Als niet alles wordt verbruikt is dat niet het ergste omdat dit geen algen veroorzaakt als je ook goed ververst wekelijks.
In al mijn bakken gooi ik vanaf de opstart alles er in op dezelfde manier als wanneer de bak wel goed is ingedraaid.
Dat dan in het begin waarschijnlijk niet alles wordt verbruikt is weer wat anders natuurlijk 😉
 
Helaas kun je aan het vergelijkbare topic zien dat die gedachte niet altijd klopt..
 
Hallo allemaal,
hier weer even een berichtje van mij.
Ik heb inmiddels de verlichtingsduur op 7 uur staan, en voeg sinds gister iets meer plant+ toe (4 ml, 2 keer per week).
De no3 en po4 laat ik komende week nog even op 1 ml per dag staan.
Gister weer 30 l. water ververst met 10 l. osmose en 20 l. kraan water, hierna de plantenvoedingen toe gevoegd.
Vanmorgen de waterwaardes gemeten:jbl: ph 7/7.5 gh 6 kh 6 fe 0,3 no3 2/5 po4 0,2 (volgens de sera test: no3 0 po4 0,5).
Wat mij opviel was, een klein beetje draadalg (al weggehaald), dus ben ik sinds gistermiddag wat meer co2 toe gaan voegen.
Ook viel me bij de Hygrophila Polysperma - Belgisch groen en de Shinnersia rivularis (Mexicaans eikenblad)op, dat de stengels wel lang waren, maar niet zo vol met blad als ik voorheen gewend was.
426747bengel_0_84_38.jpg

213684bengel_0_84_37.jpg


M.v.g. Bengel
 
Mooi dat het in ieder geval beter is geworden.
 
Dank je

mvg Bengel
 
Helaas, nu de verlichtingsduur op 7 uur staat, heb ik die vervelende alg, gister weer gespot. Ik knip ze straks weg, tijdens het verversen.
Ik las al om de hele bak leeg te halen, en een week leeg te laten staan. Hier ga ik ook maar eens over nadenken.

Groetjes Bengel
 
Dat is knap kl.... zeg.
Ik heb dacht ik in het andere topic ook al aangegeven dat ik nog steeds benieuwd ben of het nu de brown hair algue is of een andere alg.
 
jessicapilon zei:
Dat is knap kl.... zeg.
Ik heb dacht ik in het andere topic ook al aangegeven dat ik nog steeds benieuwd ben of het nu de brown hair algue is of een andere alg.

Ik wil je wel wat alg op sturen? 😀.

Het is heel irritant ja.
Ik heb Gilles van het aqua-scaping blog, een berichtje gestuurd, deze alg heeft hij nog niet beschreven. Misschien weet hij nog iets.
Maar ik zie het alleen niet zitten om met chemische spullen te beginnen (en dan doel ik op dingen, waar je handschoenen en een mondkapje bij moet gebruiken, om het in het aquarium te kunnen doen.).

Groetjes Bengel
 
Haha, jij gunt me wel wat zeg 😉.

Geintje, maar ik ben gewoon erg nieuwsgierig welke alg het nu is. je bent niet de enige zo te zien en voorheen kon ik deze namelijk nog niet.
Ik hoop dat de experts nu de naam van de lag weten.
Zo kun je mss ook beter kijken wat de oorzaak is of wat er tegen is te doen.
ik ken Gilles ook en die heeft er veel verstand van dus als je wat hoort over de soort dan is het leuk als je dat even wil laten weten hoor.
 
Zal ik zeker doen.

Groetjes Bengel
 
AquaCafe
Help Users
      BlupGup: morge
      Terug
      Bovenaan