om gek van te worden


Kijk, die bedoel ik dus.
Thank you Peter ;).
 
Ik weet niet welke bodem ze hebben gebruikt, maar op veel zakken staat dat het klaar is voor gebruik en behandeld is en dus geen bacterien kan bevatten.
Of is dat weer eens een verkoop tactiek wat ze op de zakken zetten??
 
Hier op de zak bodemgrind stond, dat je het met warm water, voor gebruik, goed moet spoelen. Volgens mij heb ik een gedeelte maar gespoeld.
Zou het daardoor komen? (Dennerle kristal kwartsgrind).
Ik zal eens voor zo'n uvc binnenfilter gaan kijken (de mijne past er niet tussen, door de externe verwarming). En welke versie kan ik dan het beste aanschaffen, die van 1000, of 500?

mvg Bengel
 
Tja wie weet. Ik heb van de Pets place een soort kwartsgrind maar daar stond juist op dat het zo gebruikt kon worden en "behandeld" was zeg maar.

Denk dat je een uv filter moet nemen die bij het aantal liters van je bak past.
 
Ja je kunt beter iets over hebben hoor, dat denk ik ook dus.
Ik zie nu de afmetingen van je bak en ga dus met Peter mee.
 
Een UV-lamp heeft alleen maar zin als je last hebt van waterbloei.
 
Doodt bacterien Tom. Roetalg/blauwalg zijn toch ook bacterieel.
 
Ja, maar die gaan niet door het filter.
En dat is wel de bedoeling.
 
Uhh... "ze " zijn toch in de kiem al aanwezig in elk aquarium, dus smoor je ze toch ook in de kiem met het water dat door het uv-filter stroomt?

Bij een uitbraak van blauw/zweefalg neem je meer maatregelen, omdat dat niet door het filter stroomt...snap ik ook wel ;)
 
@Tom zei:
Tony zei:
Tom@ .. alg gaat gewoon door op de wand, bodem ..
Hebben jullie voor het opstarten wel het grind gewassen ?


Tom@ ja , ik heb redelijk wat ervaring uit het verleden als bagage en heb ook de meest voorkomende algen voorbij zien komen. Ik heb geen ervaring met deze bacterie en heb het redelijk terug kunnen dringen met waterstofperoxide wat volgens de beschikbare informatie een goede oplossing zou moeten zijn in combi met uv , alleen krijg ik geen uv lamp tussen mijn eheim geplaatst door ruimte gebrek , doorvoer inlaat zit in de bodem, uitlaat zit mijn CO2 atomizer. Ik kan een interne uv lamp kopen met als risico dat bacterie in mijn filter en slangen niet bestreden wordt zodoende denk ik dat het effectiever is opnieuw te starten.
 
Inderdaad, dus meer stroming in de bak brengen, dat het los weekt van de planten.
 
Ik heb wel eens roetalg/blauwalg eronder weten te krijgen met het toevoegen van zinkoxide (zie het topic van Tony) .
Bij beginnende blauwalg helpt waterstofperoxide.
UV- filter laten meedraaien.
Daarnaast zorgen voor hygiene in de bak. Stroming op orde brengen. Filters schoonhouden...de witte watten...de rest zoveel mogelijk met rust laten. En je planten aan de groei krijgen en houden.
Het is vaak de combinatie van al de factoren in een specifieke situatie.
 
Tony zei:
Ik heb geen ervaring met deze bacterie ..

Juist.. Gewoon afgaan op de adviezen die de bioloog heeft gegeven en niet letten op deze poppenkast.
 
Poppenkast??
Natuurlijk hoeven we het niet allemaal eens met elkaar te zijn, maar ik mag aannemen dat alle gegeven adviezen goed bedoeld zijn.
Om dat poppenkast te noemen gaat me persoonlijk iets te ver. Ook een bioloog kan evengoed fout advies geven ;).
 
Goeieavond allemaal.
het aquaelfilter hangt.
Verder heb ik nog even flink gegoogled.
Ik laat de uvfilter draaien, morgen maak ik alles nog eens goed schoon. Door de extra filter, zie ik die alg beetje bij beetje los gaan.
Hoe irritand die alg (of bacterie), ook is. Het heeft ook wel weer wat, om gewoon eens wat dingen uit te proberen.
Ook de helft van het grind er uit halen en weer even goed spoelen.

Het is, met zoveel verschillende tips, soms moeilijk om de juiste er uit te halen.
Maar ik vind alle hulp erg fijn, en we proberen langzaamaan alle tips, 1 voor 1 uit.

Groetjes Bengel
 
@Tom zei:
Tony zei:
Ik heb geen ervaring met deze bacterie ..

Juist.. Gewoon afgaan op de adviezen die de bioloog heeft gegeven en niet letten op deze poppenkast.

Lekker kort door de bocht ga jij.

Zit zeker voor de kat zijn k*t hier te tikken.
Geef gewoon ervaringen door, waar men wel/niet wat mee kan doen.

Maar goed...schijnt hier "iemand" het alleenrecht op "de" waarheid te hebben.
 
bengel zei:
Goeieavond allemaal.
het aquaelfilter hangt.
Verder heb ik nog even flink gegoogled.
Ik laat de uvfilter draaien, morgen maak ik alles nog eens goed schoon. Door de extra filter, zie ik die alg beetje bij beetje los gaan.
Hoe irritand die alg (of bacterie), ook is. Het heeft ook wel weer wat, om gewoon eens wat dingen uit te proberen.
Ook de helft van het grind er uit halen en weer even goed spoelen.

Het is, met zoveel verschillende tips, soms moeilijk om de juiste er uit te halen.
Maar ik vind alle hulp erg fijn, en we proberen langzaamaan alle tips, 1 voor 1 uit.

Groetjes Bengel

Prima Bengel om uit te zoeken wat gaat werken voor je.
Geen 1 bak is hetzelfde, dus leer je bak kennen en gaandeweg krijg je de bak zoals jij hem wilt.
Succes.
 
Ik ben blij voor Bengel dat hij er zo in kan staan zeg. Knap werk hoor.
Het is nu kijken hoe het verder gaat en we zullen je volgen hoor ;).
 
peterdenhaag53 zei:
Lekker kort door de bocht ga jij.

Maar goed...schijnt hier "iemand" het alleenrecht op "de" waarheid te hebben.

+1 :) ontdek je dat nu al? ;) ik heb een keer geprobeerd uitleg te krijgen in normale mensentaal, maar dat is blijkbaar ook onmogelijk...

On topic: succes Bengel, hoop dat het UV-filter helpt...!
 
Op zich is het helemaal niet zo moeilijk.
Laten we eens terug kijken naar de eerste paar pagina's
Daar staan meerdere foto's van de inrichting en wat er allemaal is gebeurd.
Die informatie is heel belangrijk voor het verduidelijken van het probleem.
Er wordt vastgesteld dat de verlichting waarschijnlijk te zwaar is.
Men geeft aan dat de verlichting ook in verhouding moet zijn de pH en plantenvoeding.
Bengel begint vervolgens heel goed met de plantenvoeding en co2 installatie.
En we zien ook een verbetering in het aquarium.
Daarna zien we een plant zoals Belgisch groen reageren op de wijzigingen.
Andere planten reageren waarschijnlijk op een andere manier.
Het aquarium zou nu al aardig stabiel moeten kunnen worden,
en dan kun je een betere inschatting maken van eventuele oplossingen.
Zo zijn baardalgen ook niet de lastigste algen..

Bovendien was het antwoord wat ik gaf een reactie op een bericht van Tony..
 
Het is ook heel simpel dat Bengel aangeeft dat de alg gewoon doorgroeit, dus dat het probleem niet opgelost is. Daarom zoekt men mee naar andere hulpmiddelen.

En als je zulke uitspraken doet over anderen in het openbaar mag je verwachten dat erop gereageerd wordt.
 
En wat stelt @Tom nu voor als het "op zich niet zo moeilijk is" ?
 
Niet kibbelen allemaal, iedereen hier bedoeld het goed.
Maar even iets anders.
Hoe onderhoud men dan een aquarium met heel weinig planten, en veel hout?
Volgens Gilles is m'n filter toch wat te zwak voor een plantenbak.
En aangezien Tom schreef dat het aquarium nu toch aardig stabiel zou moeten kunnen zijn.
Vraag ik me af, wat er zal gaan gebeuren, als ik komende week, een hoop planten er uit haal, en alleen de 3 cabomba soorten, 2 echinadorus bleheri, braziliaanse klimop, egeria najas, hout en stenen in het aquarium zet.
De planten zal ik af moeten spoelen.
De bodem heb ik voor een gedeelte schoon gespoeld, misschien toch teveel voedingsbolletjes?
En iedereen bedankt voor jullie reactie.

Groetjes Ellen met haar 2 B :engel:s
 
bengel zei:
Maar ik vind alle hulp erg fijn, en we proberen langzaamaan alle tips, 1 voor 1 uit.
Er ontbreekt er alleen nog eentje zo te lezen ;)

peterdenhaag53 zei:
En wat stelt @Tom nu voor als het "op zich niet zo moeilijk is" ?
 
Mascha&Ivo zei:
bengel zei:
Maar ik vind alle hulp erg fijn, en we proberen langzaamaan alle tips, 1 voor 1 uit.
Er ontbreekt er alleen nog eentje zo te lezen ;)

peterdenhaag53 zei:
En wat stelt @Tom nu voor als het "op zich niet zo moeilijk is" ?

:D :D
 
Als er baard alg mee bedoeld wordt , je aquarium schoon houden is mijn ervaring .
 
Diegene die mij kennen weten dat ik niet graag de aanduiding baardalg gebruik.
Da's eigenlijk puur omdat sommige sites die wel eens met elkaar verwisselen.
Om eventuele trijfels weg te nemen, zouden foto's van heel dichtbij meer kunnen helpen.
 
Dan gebruik je toch gewoon de term die je wel graag gebruikt?
Zo moeilijk was het immers niet...
 
Tja onze Zuiderburen gebruiken weleens andere termen dan wij ;) .
Voor mij is Penseelalg de alg die bestaat uit kleine plukjes/toefjes alg.
De Baardalg is de alg die bestaat uit langere "haren".

Maar een foto is vaak beter om te beoordelen dan een naam die iemand geeft.
Ik vind het ook daarom raadzaam om altijd om een foto te vragen :D.
 
Terminologie vind ik minder belangrijk dan de daadwerkelijke oplossing. Die is blijkbaar nog niet voorbij gekomen, of neemt de alg inmiddels af?
 
SaskiaP zei:
Terminologie vind ik minder belangrijk dan de daadwerkelijke oplossing. Die is blijkbaar nog niet voorbij gekomen, of neemt de alg inmiddels af?
Vaak is het wel handig of zelfs noodzakelijk om te weten welke alg je hebt alvorens je kan bedenken hoe je deze moet bestrijden.
Maar ja of de alg nu A heet of B het gaat erom dat je weet om welke vorm het gaat natuurlijk en daarop kan inspelen.
 
Mascha&Ivo zei:
Dan gebruik je toch gewoon de term die je wel graag gebruikt?
Zo moeilijk was het immers niet...

Precies...gewoon jouw termen gebruiken en dan aangeven wat er hier over het hoofd gezien wordt als remedie. Makkie ;)
 

Terug
Bovenaan