om gek van te worden


;( zeg het maar.
De afgelopen 2 dagen het aquarium, filter, slangen, stukje bodem schoon gemaakt, en 100 l. water ververst. Vanmorgen, maakt m'n man me wakker. El er is iets niet goed met je vissen.
Had hij ze gisteravond laat zien lucht happen, en had voor de zekerheid maar de luchtpomp erop gezet (had hij me wel eens zien doen in de vijver, voor extra lucht). Vanmorgen, meer dan de helft roodkoppen dood. Sommige ademen nog heel snel. Net veel water ververst. nitriet en amoniak zijn beide 0.
Nu even kids naar school brengen, en nog meer water verversen,
tuinslang er maar op zetten. Helaas geen osmose meer. :stom:

Alleen de roodkoppen ademen snel, de rest lijkt nergens last van te hebben
 
Kun je voor alle zekerheid alle waarden nog eens meten en die hier posten??
Raar dat alleen de Roodkoppen last hebben van iets wat ze fataal blijkt te worden.
heb je ook een foto van de happende vissen? Wellicht hebben ze iets onder de leden??

Hoe gaat het nu verder met de ontwikkeling van je alg??
 
John, het enigste wat ik zie, is dat ze heel snel ademen. Verder is er niks vreemds aan ze te zien. Foto krijg ik niet zo gemaakt, dat je de vissen goed duidelijk ziet. Alle alg had ik weg gehaald. 1 vraagje, uvc aan of uit nu? Water ga ik zo testen (heeft dat wel zin met al dat water verversen?

Mvg bengel
 
Ja wat dat testen betreft heb je gelijk want je hebt net ververst natuurlijk.
Ik was benieuwd ook hoeveel co2 er in je bak zit want wellicht dat dit aan de hoge kant zou zijn.
Maar ja dat kun je nu toch niet echt zien en de no2 is 0 zei je al.
Tja wat de reden van het luchthappen is dat is dan ook voor mij de vraag.Verder zie je dus niets aan de vissen begrijp ik.

Je hebt alle alg zelf weggehaald maar dan kunnen er denk ik nog wel bacteri�n in je bak aanwezig zijn.
De uvc even aanlaten lijkt mij geen probleem toe. De goede bacteri�n zitten in je filter en bodem en daar heeft het dan geen directe invloed op.
Ik hoop voor je dat de algen nu dan ook eens wegblijven want je zal er nu wel goed zat van zijn denk ik.
 
382672bengel_0_84_rood.jpg


Dit is de beste foto, die ik maken kon.
De belletjes komen van dat zuurstofding, die aangesloten staat op dat aquael filter met uvc. Door het verversen met alleen kraanwater zullen de waardes van kh, ph en gh wel weer stijgen, hopelijk krijgt de rest daar geen klap van.

mvg Bengel
 
Gister middag en avond geen uitval meer gehad. Vanmorgen wel weer.
ph 7.5, kh 6 en gh 6. Deze waardes zijn dus nog redelijk stabiel gebleven.
Misschien heb ik wat teveel planten ineens weg gehaald?
Alhoewel het nog steeds alleen de roodkoppen zijn die dood gaan.
zojuist maar weer een flinke water verversing gedaan.

mvg Bengel
 
Vreemd dat het alleen deze vis betreft hoor en er verder niks raars is te zien in de waarden.
Een teveel aan co2 is het ook niet waardoor ze happen. Je zou toch bijna denken aan een ziekte die alleen deze vis heeft getroffen.
Wellicht zijn er andere leden die iets zien wat de oorzaak kan zijn?
 
Ik durf nog niet hard te roepen, maar er zijn sinds eergister middag (woensdag), geen vissen meer dood gegaan.
Van de 40 roodkoppen, zijn er nog 14 over. Ik zet er voorlopig even geen vissen meer bij.
Eerst maar eens met de planten verder.
Ik zie wel weer/nog wat van dat bruine alg, maar het groeit niet zo hard als eerst.
We wachten gewoon nog even verder af.
Wel haalde ik woensdag een paar libelle larven uit het aquarium. 1 was al ontpopt tot libelle (deze heb ik buiten bij de vijver gezet).

Mvg Bengel
 
Kunnen die larven niet de dood hebben veroorzaakt van die vissen??
Ik denk ook maar wat hoor.
 
jessicapilon zei:
Kunnen die larven niet de dood hebben veroorzaakt van die vissen??
Ik denk ook maar wat hoor.

Daar heb je gelijk John, die larven zijn een gevaar en plaag in de bak voor je vissen. Ze voeden zich met vis volgens mij.
 
Ja ik dacht ook zoiets dus. Er zijn er wel veel doodgegaan dus of ze dat kunnen veroorzaken is me niet echt bekend.
Oorzaak moet toch ergens liggen namelijk.
 
Dan hoop ik maar dat het hierbij blijft. Zal dan wel een combi geweest zijn van opgejaagd worden en stres.

mvg bengel
 
Ja het is nooit leuk vissen te verliezen natuurlijk.
Helemaal als je de oorzaak niet weet is dat extra vervelend.
 
Hallo allemaal,
hier even een kleine update.
Het uvc filter alleen, heeft tot nog toe, weinig resultaat.
Morgen begin ik met een kuurtje waterstofperoxide.
Ik las ergens (weet even niet precies meer waar), de eerste 2 dagen (op mijn aqua. berekend) 150 ml, de 3de dag 48 ml, en daarna 10% water verversen (de uvc laat ik aan staan).
Mocht dit niet werken, doe ik over een week of 2 zinkoxide poeder er in (na uit gezocht te hebben hoe en wat).
Als dit alles niks uit haalt, zal ik alles leeg halen, schoon maken en een week leeg laten staan. Daarna start ik helemaal opnieuw.
Maar eerst dit nog even uit proberen.
O ja, gelukkig geen vissen uitval meer gehad.

m.v.g. Bengel
 
Dat je geen uitval hebt gehad is wel mooi te horen. Maar ja nu die algen nog dus.
 
Is goed Peter, eerst de zinkoxide poeder.
Maar zou je mij dan nog eens kunnen vertellen hoe, hoeveel en wanneer hoeveel water weer verversen.
Dit, zodat ik niks verkeerd doe, weet wat ik doe en waar ik op moet letten.
In mijn aquarium zit ongeveer 300 l. water (met aftrek van alles).
Inderdaad John, het begint me nu wel te irriteren, die algen.

m.v.g. Bengel
 
Dosering zinkoxide: 1 gram per 1000 liter, dat is dus 1 mg per liter. Laat dus bij een apotheker 300 mg afwegen. Los dit goed op (lastig--goed doorroeren) en giet dit rustig verspreid over je bak.
Laat dit 24 uur inwerken en klop het evt van je planten/hout en stenen af en hevel je bodem af. Vul het water weer aan in je bak. Desnoods herhaal je nu de procedure. Je hoeft niet hierna je filter schoon te maken.
Succes.
 
Nou ik hoop dat dit wel zal werken voor je.
Je wordt natuurlijk flink gek van die troep in de bak.
Suc6 met de behandeling.
 
Dank jullie wel.
Morgenvroeg kan ik het ophalen en toe voegen.
Dan doe ik woensdag middag meteen een waterverversing.
Ik geloof dat ze het bij de apotheek wel grappig vonden, ze geven het niet meer zomaar mee.

M.v.g. Bengel
 
Klopt..maar met een uitleg waarom je het wel hebben lukt het meestal wel.

Succes.
 
Zinkoxide - Bart Laurens



bart-laurens.nl/index.php?option=com_content&view=article...







Het gebruik van zinkoxide tegen (draad)algen ... gedachte lag wel voor de hand: Als het witte poeder werkt in de vijver, zal het ook wel werken in een aquarium.
 
Ben even uit de lucht geweest wegens werkzaamheden in het buitenland , ik krijg de alg er niet onder dus ga opnieuw starten , as weekend leeghalen en alles grondig reinigen met waterstofperoxide en/of chloor goed alles naspoelen , week uitdrogen en met goede moed weer starten. Kost een paar tientjes aan grind en planten maar hopelijk een hoop frustratie armer.
 
Tony, succes. Ik ga het eerst nog proberen met zinkoxide.
 
Tja, jammer Tony. bengel probeert het nog een keer zoals je leest. Misschien dat even afwachten??
Jullie probleem was dacht ik vergelijkbaar namelijk.
 
Nou, het goedje zit er in. Nu maar afwachten en morgen het water verversen.
Bertus, die had ik inderdaad ook gelezen.
M.v.g. Bengel
 
Ik ben benieuwd wat het gat worden hoor.
 
Het lijkt wel wat gedaan te hebben. Ik heb wel de aquael (die nog steeds naast de jbl buitenfilter draait) schoon gemaakt (zat een hoop troep in).
Ik heb wel de neiging om de jbl filter ook schoon te maken (daar zal dan ook wel flink wat troep in zitten nu).
Maar ik wacht nog even een paar dagen af, misschien dat het over een paar dagen weg is (ik zal flink met alles wapperen de komende dagen).

M.v.g. Bengel
 
Vanavond begonnen met alle apparatuur te ontsmetten , morgen de bak leeghalen en grondig reinigen. Dit keer gewoon grind erin , geen voedingsbodem. Bengel@ hoe gaat het bij jou ?
 
bengel zei:
Het lijkt wel wat gedaan te hebben. Ik heb wel de aquael (die nog steeds naast de jbl buitenfilter draait) schoon gemaakt (zat een hoop troep in).
Ik heb wel de neiging om de jbl filter ook schoon te maken (daar zal dan ook wel flink wat troep in zitten nu).
Maar ik wacht nog even een paar dagen af, misschien dat het over een paar dagen weg is (ik zal flink met alles wapperen de komende dagen).

M.v.g. Bengel

Okee... Even nog wachten met je filter schoon te maken. Wel flink "wapperen" en vuil afhevelen.
 
Even een vraagje,
zou ik de instroom (het filter in) niet beter wat korter kunnen maken, zodat hij wat harder aan zuigt?
Het wapperen en afzuigen lijkt niet veel uit te maken. Het groeit nu zelfs op de achterwand, en ik krijg het niet goed uit de bodem.

M.v.g. Bengel
 
Of de lengte van de de buis die het water afzuigt veel uitmaakt weet ik zo niet. Ik zou zelf denken dat dit weinig effect heeft.
Als je de uitstroombuis (spraybar) inkort dan gaat er meer druk door de overgebleven gaatjes.
Maar de afzuigbuis inkorten heeft denk ik minder of geen effect. Althans niet bij mij bekend. Ik heb deze tot vlak boven de bodem zodat je ook afzuiging van de bodem krijgt.
 
John, op pagina 2 zie je de afzuigbuis. Die ligt bij mij op de bodem, en gaat van rechts naar links.
Ik dacht dat hij misschien te lang was.
Mvg Bengel
 

Terug
Bovenaan