ik zie idd al wel wat verschil tussen sommige, in formaat en ook in gedrag,
De mannen zijn net wat grover gebouwd dan de vrouwen, en hebben ook een wat meer vierkante kop, terwijl het kopprofiel van de vrouw bijna vlak is. (Wil het geen bult noemen, wat bijvoorbeeld Gymnogeophagus wel heeft)
Mannen onderling zijn vaak elkaar aan het domineren, maar het is niet dat de vrouwen dit niet durven of doen.
Temperatuurvariatie dag/nacht heb ik niet echt. Maar heb wel een diff. ingesteld van 1° waardoor de min. temp dan op 23.5° komt, er bijverwarmd wordt tot 24.5°
Dat ik tot 23.5° ga heeft eigenlijk meerdere redenen:
Als een minimum van 25° aanhoudt zijn de Herossen eigenlijk altijd in paringsstemming, en 2 vrouwen van de Geo's ook, waardoor ik dan per koppel minimaal 1x in de maand eieren heb. (En dat dus met 4 koppels tegelijk
🙄
Terwijl onder de 24° de Geophagus helemaal geen aandrang hebben om eieren te leggen, en de Herossen maar 1x in de 3 maanden.
Hierdoor krijgen alle soorten in de winterperiode dus even wat rust.
Bijkomend voordeel is, zoals je zelf al aangeeft, de stookkosten. (Al houdt ik tegenwoordig wel de kamertemperatuur al standaard op 21-21,5° vind ik zelf erg prettig, en de ac installatie verwarmd de ruimte een stuk efficiënter als het aquarium.)
wel gelijk een paar kantekeningen:
- Ruimte meer verwarmen is voor een kleinere bak wellicht minder efficiënt, al zal het met de 250 denk ik ook al schelen.
- minimale temperatuur van 23.5 die ik hier aanhoud werkt voor mij goed, maar is hier echt het absolute minimum, rekening houdend met de gezondheid van de vissen. Het wil niet zeggen dat dit met andere vissen ook kan, en is dus echt observeren (dit jaar zou ik het in jou geval zeker niet meer proberen, eerst stabiliteit)
Betreft de vinpunten/slierten, die breken wel eens af, of kunnen worden afgeknabbeld door andere vissen, maar groeien zeker weer aan. Schoon water is voor eigenlijk alle vissen belangrijk, al is de ene soort er meer gevoelig op dan de andere.
Zelf draai ik hier op een no3 van max 10ppm en po4 meestal onmeetbaar. (Maar ik hoef dan ook geen rekening te houden met planten, wegens het gebrek eraan 😀