Wat is er nieuw

OMG...250 is coming... door Roberto1983

Vandaag eindelijk even tijd en gelegenheid gehad om de achterkant af te maken, op maat gezaagd stuk hout toegevoegd om de overgang van bak naar meubel af te werken.

Van;

1717331264601.png


Naar;

20240602_090258.jpg
 
Zoek de verschillen
 
Dat viel mij ook als eerste op 😂
 
Zijn we hier nou met aquarianen of interieurverzorgers? 😛
 
Je mag gerust vragen of ik een keer wil komen kijken hoor om je kamer te stylen:DD😉
Of je er achteraf blij van wordt dat kan ik niet garanderen Roberto:pp

Misschien kun je de volgende keer dat je een foto maakt de kussens even netjes opschudden en plaatsen🤣🤣🤣
 
Je mag gerust vragen of ik een keer wil komen kijken hoor om je kamer te stylen:DD😉
Of je er achteraf blij van wordt dat kan ik niet garanderen Roberto:pp

Misschien kun je de volgende keer dat je een foto maakt de kussens even netjes opschudden en plaatsen🤣🤣🤣

Zal de volgende keer zorgen voor zelfde kussenposities, lichtinval, vissen allemaal op dezelfde posities...snap dat het
anders heel verwarrend is 😛
 
Zal de volgende keer zorgen voor zelfde kussenposities, lichtinval, vissen allemaal op dezelfde posities...snap dat het
anders heel verwarrend is 😛
Ja sorry voor het ongemak maar ik was ooit blond dus raak nogal snel in verwarring:deal::daisy:
 
Nou, we zijn weer terug van vakantie, en alles leeft nog 👏 Toch altijd beetje spannend.
Vorige week een aanbod gekregen van iemand die onze Sveni's wel wilde overnemen. Lang over getwijfeld, vanwege hun formaat, het gegraaf, en wild gefantaseerd over andere
vissen die er dan voor in de plaats zouden kunnen komen, maar uiteindelijk het aanbod afgeslagen, vind de sveni's toch uiteindelijk wel heel erg mooi en ze lijken zich ook steeds
meer thuis te voelen in de bak.

Afgelopen weekend naar de LFS geweest, nog wat extra plantjes bijgehaald (valisneria helemaal rechts en de Echinodorus vooraan), en 5 nieuwe bewoners, congotetra's, die ik
verrassend mooi vind in de bak, en ook leuk samen gaan met de rest, wellicht komen er nog een paar bij. Maar met de nieuwe plantjes en bewoners, weer helemaal happy met
hoe het nu is 😊

20240724_113248.jpg


20240724_113552.jpg
 
Wijze beslissing, ze blijven prachtig!
 
Mooi hoor! Zijn wel flinke vissen hoor die sveni’s. Gebruik jij ook co2 eigenlijk? Hoe bemest je je planten verder?
 
Wijze beslissing, ze blijven prachtig!

Zeker, op zichzelf zijn ze prachtig, maar ze gaan wel ten koste van corydorasjes, andere kleine scholenvissen, een combinatie met maantjes...En zeker elke week al het zand weer fatsoeneren haha.
Maar ik ben blij dat ze nu wat meer natuurlijk zwemgedrag laten zien, in plaats van de cirkels die ze eerst zwommen, ze hebben nu veel meer routes om uit te kiezen, dat was mijn grootste bezwaar,
en dat is nu weg gelukkig 😊
 
Mooi hoor! Zijn wel flinke vissen hoor die sveni’s. Gebruik jij ook co2 eigenlijk? Hoe bemest je je planten verder?

Ja het zijn flinke vissen idd 😊
Nee heb er geen CO2 op, daarom allemaal makkelijke snelle groeiers, hoewel lang niet alles goed aanpakt, heb er ook al weer 1 en ander uit moeten vissen omdat het niet aansloeg.
Heb zelfgemaakte kleibolletjes in de bodem samen met Vitasub capsules, beide van aquariumbemesting.nl, en ik doe ongeveer 2 wekelijks vloeibare all in one erbij 😊
 
Nou, de kogel is hoogstwaarschijnlijk (als alles door gaat) toch door de kerk...de Sveni's gaan verhuizen naar een 1800 liter zwembad (er is altijd weer baas boven baas 😁).
Lang getwijfeld maar denk dat het voor hen het beste is, ze blijven hier veel schrikken van beweging rondom de bak en knappen dan de bak door, ik denk niet dat ze hier echt comfortabel zitten.

Sowieso wil ik de inrichting opnieuw doen, op de dag van plaatsen van het aquarium moest alles snel over, en sindsdien wel geprobeerd om steeds wat te verschuiven en aan te passen, maar nooit echt
helemaal naar tevredenheid, en dat is toch jammer van zo'n bak. Ik wil met spiderwood gaan inrichten, wat fijner en "meer" opvulling, en daarom sowieso wat kleinere vissen terug gaan plaatsen, maar
ik twijfel nog een beetje. Ik neig momenteel naar de Thorichthys ellioti, ze blijven een stuk kleiner dan de Sveni's, zien er prachtig uit en kunnen in een klein groepje, en @Lysia is er erg enthousiast over.

Wat ik iig niet wil is heel veel agressie, echte gravers zoals de geo's en vissen groter dan een cm of 15-18, mocht iemand nog suggesties hebben die hier aan voldoen?

We hebben nog ons koppeltje blue acara's en daar heb ik ook een twijfel over, ze fokken als gekken nu het wat warmer is, en doen de opvoeding deels samen, maar hebben soms ook enorme ruzie
met elkaar. Ik twijfel erover om het vrouwtje eruit te doen, ik denk dat het mannetje in z'n eentje een stuk relaxter is (het is soms best wel zielig want hij wil zich dan met de kleintjes bemoeien maar het
vrouwtje jaagt hem heel vaak erbij weg), maar ik vraag me af of ie haar niet heel erg zal missen als ze eruit gaat.

En ik twijfel nog om er een kleine groep maantjes (8-10) bij te doen. Ik weet, 3 soorten cichlides bij elkaar, maar de Acara is dan mogelijk alleen, de Ellioti's begeven zich vooral onderin voor zover ik kan zien,
en de maantjes juist meer bovenin. Of zou ik dan beter helemaal afscheid nemen van de Acara's en zo op 2 soorten uitkomen? Hoewel ik met name het mannetje wel een prachtige vis vindt, ze vullen
alleen met z'n tweetjes de bak niet echt op.

Voor de rest zitten er momenteel wat colombiaanse tetra's, 5 congo tetra's, wat diamantzalmpjes en 3 L-nr's in.
 

Hey Cemedia, dank voor het meedenken! Ik vind de heckelii, met name de albino, een fantastische vis, maar ze worden met 20cm best wel groot en ben bang straks
met hetzelfde probleem te zitten als met de sveni's, en volgens mij graven ze ook behoorlijk (en las op Reddit best wel wat verhalen over hoe de heckelii's opeens
kunnen omslaan qua karakter en de halve groep kunnen uitmoorden, maar als ik zie hoe sommige mensen ze houden, zou dat ook heel goed daar aan kunnen liggen 🙈)
 
ik twijfel nog een beetje. Ik neig momenteel naar de Thorichthys ellioti, ze blijven een stuk kleiner dan de Sveni's, zien er prachtig uit en kunnen in een klein groepje, en @Lysia is er erg enthousiast over.
Ha! Eindelijk genoeg reclame gemaakt!:))
Maar zonder gekheid, als je wilt kan ik wel een stuk of wat jonkies voor je uitvangen en opkweken.
En als je ze 'in het wild' wilt komen bekijken, ben je van harte welkom.

Moeten het per se cichliden zijn om erbij te zetten? Anders zou je eens bij de melanotaenia's kunnen kijken, maar die komen niet uit dezelfde regio, en daar let jij toch wat meer op dan ik, dacht ik.
 
Ha! Eindelijk genoeg reclame gemaakt!:))
Maar zonder gekheid, als je wilt kan ik wel een stuk of wat jonkies voor je uitvangen en opkweken.
En als je ze 'in het wild' wilt komen bekijken, ben je van harte welkom.

Moeten het per se cichliden zijn om erbij te zetten? Anders zou je eens bij de melanotaenia's kunnen kijken, maar die komen niet uit dezelfde regio, en daar let jij toch wat meer op dan ik, dacht ik.

Wat leuk en attent! Maar vrees dat ik niet zolang kan wachten haha (geen geduld, maar wil het liefst ook alles tegelijk plaatsen na herinrichten aquarium ivm ruimteverdeling/territorium en zo).
Het hoeven wat mij betreft niet perse cichliden te zijn, ware het dat de meeste mooie vissen van enigszins formaat uit die kant van de wereld nou eenmaal cichlides zijn. melanotaenia's zouden
idd nog een aanvulling kunnen zijn, ik heb ook al tetra's uit congo dus tja 🙈🤣 Maar ik vind manen denk ik wel mooier, dus als dat potentie heeft zou daar wel de voorkeur naar uit gaan 😊
 
Manen zijn erg mooi en je hebt wel plaats voor een mooie groep. Ik heb de Red Backs hier.
 
Manen zijn erg mooi en je hebt wel plaats voor een mooie groep. Ik heb de Red Backs hier.

Ja ik vind de red backs inderdaad mooi, maar ook de witte en blauw gekleurde...Dat wilde ik ook nog vragen, is er los van voorkeur voor de kleur nog reden om voor de 1 of voor de ander te kiezen?
Zijn de witte en/of platinum gekleurde bv zwakker qua gesteldheid dan de red backs en de meer wildvang gekleurden, of maakt dit bij de maantjes niet zoveel uit? Onze colombianen zijn rood en
de Congo's oranje, dus om de manen dan ook met rode accenten te hebben, kan wellicht juist werken, maar wit of blauw lijkt me ook wel mooi afsteken 🤷‍♂️
 
volgens mij maakt het in principe niet heel veel uit. Anders dan dat je bij vissen van een bepaald persoon in NL weet dat je goede vissen krijgt. bij kleur/kweek varianten komen ze uit massa kweek en die vissen hebben in het algemeen (niet alleen manen) vaker problemen.
 
Witte of platinum zijn ook sterk. Het is meer de voorkeur van de hobbyist lijkt mij. Maar kan zeker een hele mooie aanvulling zijn bij jou.

Heb zelf vroeger wildkleur en gemarmerde gehad, was ook een mooie combi.
 
Ja ik vind de red backs inderdaad mooi, maar ook de witte en blauw gekleurde...Dat wilde ik ook nog vragen, is er los van voorkeur voor de kleur nog reden om voor de 1 of voor de ander te kiezen?
Zijn de witte en/of platinum gekleurde bv zwakker qua gesteldheid dan de red backs en de meer wildvang gekleurden, of maakt dit bij de maantjes niet zoveel uit? Onze colombianen zijn rood en
de Congo's oranje, dus om de manen dan ook met rode accenten te hebben, kan wellicht juist werken, maar wit of blauw lijkt me ook wel mooi afsteken 🤷‍♂️
Het aandeel rood is vrij laag bij Red Backs en in goede doen zie je op de schouder zeg maar een rood/oranje gloed maar dat is hier niet de hele dag en verder heeft deze vis geen red inzich hoor.
Het is niet zo dat ze rood/oranje zijn verder.
 
Het aandeel rood is vrij laag bij Red Backs en in goede doen zie je op de schouder zeg maar een rood/oranje gloed maar dat is hier niet de hele dag en verder heeft deze vis geen red inzich hoor.
Het is niet zo dat ze rood/oranje zijn verder.

Als ik er een kleur moest aanwijzen, zou ik toch zeggen dat ze richting rood gaan toch?
Of zijn ze het grootste deel van de dag grijs met slechts af en toe wat kleur, nee toch?

1724917145810.png


Ik vind ze zeker heel mooi hoor, maar met de rode colombiaanse tetra's, oranje congo's en Ellioti's met ook wel rode accenten,
denk ik dat de meer blauwe toch wat mooier afsteken;

1724917377476.png
 
Ik zou toch (eigen voorkeur) bij 1 continent blijven als je geen biotoop gericht bent. Nogmaals persoonlijke voorkeur. Je kan ook voor de geo redheads gaan bijvoorbeeld. Die blijven vergeleken met de sveni wel kleiner max 16 18 cm.
 
Nou.. die worden wel iets groter dan 18cm hoor.. bij vkc zwommen ze toevallig in de showbak recent.

Ze blijven kleiner dan sveni, dat klopt.
 
Nou.. die worden wel iets groter dan 18cm hoor.. bij vkc zwommen ze toevallig in de showbak recent.

Ze blijven kleiner dan sveni, dat klopt.
Je hebt uitschieters. Ancistrussen worden over het algemeen 12cm soms uitschieters naar 20cm.
 
Ik zou toch (eigen voorkeur) bij 1 continent blijven als je geen biotoop gericht bent. Nogmaals persoonlijke voorkeur. Je kan ook voor de geo redheads gaan bijvoorbeeld. Die blijven vergeleken met de sveni wel kleiner max 16 18 cm.

Hoi Tibbe, met betrekking tot welke vis bedoel je dit precies? Ik zit met alle op hetzelfde continent volgens mij, op 5 congotetra's na, maar daar is in de bak eigenlijk niks van te merken.
Of bedoel je het feit dat de Ellioti's midden ipv zuid amerikaans zijn? Beide amerika toch? 😋 Ik begrijp wat je bedoelt, maar ik vind compatibiliteit in de bak qua gedrag en waterwaardes
persoonlijk belangrijker dan geografische afkomst.

Woensdag worden de Sveni's opgehaald en kan ik beginnen met de bak op de kop te gooien, extra hout en steen zijn aangeschaft, eind volgende week komt dan een stelletje Ellioti's van @Lysia en
als het goed is 11 blauwe maantjes 😊
 
En nee ik doe niet al mijn elliotti's niet weg, maar heb wel twee paartjes die elkaar nu niet zo lief meer vinden...
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan