Wat is er nieuw

OMG...250 is coming... door Roberto1983

Plastic planten in zo’n mooie bak ??
Dat zou erg zonde zijn als je het mij vraagt.
 
Met een beetje geduld worden het er vanzelf meer.
 
Nee, ik begrijp de gedachte achter het advies, maar ga geloof ik ook liever niet met kunstplanten aan de gang. Nou, hij zit weer vol, nu maar eens een week naar kijken, en bedenken of ik uberhaupt nog wel verder wil met deze hobby 🙈

20240904_133757.jpg
 
Plastic planten in zo’n mooie bak ??
Dat zou erg zonde zijn als je het mij vraagt.
Het gaat er dan om, de nieuwe aanplant niet van alle kanten licht te laten krijgen omdat ze dan beter aanslaan.
Kijk lichtinval uit zoveel zeides is natuurlijk altijd wel vrij eager of risci.
Ook met steen of hout is de benodigde schaduw mogelijk.
Planten zijn prijzig, om voor te proberen wat er aanslaat kan er wel 2x een pakket voor 1.50 in besteld, 12 moederplanten ook maar trek je portomonee dan maar leeg.17254503089111720570361.jpg ik ben overigens ook klaar met me 2m.1725450953478841990665.jpg te kolossaal om te behobbyen.
 
Nee, ik begrijp de gedachte achter het advies, maar ga geloof ik ook liever niet met kunstplanten aan de gang. Nou, hij zit weer vol, nu maar eens een week naar kijken, en bedenken of ik uberhaupt nog wel verder wil met deze hobby 🙈

Bekijk bijlage 379327
Ziet er goed uit hoor 👌🏼
Zullen er een hoop jaloers op zijn wat je daar hebt staan.
 
Nou, hij zit weer vol, nu maar eens een week naar kijken, en bedenken of ik uberhaupt nog wel verder wil met deze hobby 🙈
Oh jee, dat klinkt alsof je 'iets' zat bent aan je bak/ aquariumhouden. Het is jammer dat het niet gelukt is met de sveni's, maar er zal toch wel een alternatief zijn waar je wél blij van wordt?
 
Ja hoor, ben gewoon tikkie gefrustreerd, en vraag me een beetje af wat het over mij als aquariaan zegt dat ik niet eens weet wat ik in mn bak moet stoppen 🙈
 
Wat je kunt doen is ipv hout of stenen bijplaatsen, een 'gordijn' van vallineria zetten. Dus een aantal Vallisneria's op een schuine langwerpige rij. En dat zou ik twee keer doen: één keer op 1/3e van de bak, en één keer op 2/3e van de bak.

Hoe zou het zijn als ik 1 van onderstaande opties of iets dat er op lijkt, overdwars rechtop op ongeveer 2/3e vanaf links gezien zou plaatsen, naast idd nog wat extra vallisneria;
Ik neem aan dat het gaat om de "open lucht", daar kan ik iig met steen niet zoveel aan veranderen lijkt mij? (tenzij k ga metselen 😋)

https://www.gdaquarium.nl/a-8260614...stump-selected-bs200-110x47x38cm/#description

https://www.gdaquarium.nl/a-7426445...e-stump-selected-bs68-40x40x95cm/#description

https://www.gdaquarium.nl/a-7426479...e-stump-selected-bs78-60x53x32cm/#description
 
Je maakt het jezelf ook wel moeilijk door alleen vissen uit een bepaalde streek te willen, van een bepaald karakter van een bepaalde kleur die ook nog bij jouw doorkijkbak passen en bij elkaar...Ik zeg niet dat het niet mogelijk is, maar dat legt de lat wel hoog.
Soms wordt je uiteindelijk blijer als je jezelf wat ruimte geeft.

Edit: jouw bericht kwam binnen terwijl ik aan het typen was.
Soms bevestigen aquarianen zo'n stuk hout aan de bovenkant en dat het zogezegd in de bak 'hangt'. Zoals boomwortels op de oever doen. Dan heb je meteen ook wat meer dat de lege bovenruimte gevuld is.
 
enne ik vind de bs 200 het mooist.
 
Je maakt het jezelf ook wel moeilijk door alleen vissen uit een bepaalde streek te willen, van een bepaald karakter van een bepaalde kleur die ook nog bij jouw doorkijkbak passen en bij elkaar...Ik zeg niet dat het niet mogelijk is, maar dat legt de lat wel hoog.
Soms wordt je uiteindelijk blijer als je jezelf wat ruimte geeft.

Haha daar heb je een punt. Nouja een aantal criteria kan ik echt niet loslaten, het is nou eenmaal een doorkijkbak dus de vissen moeten daarin comfortabel zijn, en qua karakter idd niet al te agressief.
Streek ben ik wel flexibel in, ik heb er ook congo's in, en kleur staat ook niet in steen gebeiteld, maar het moet wel een beetje kleur hebben om niet weg te vallen tegen de achtergrond.
 
Dan een paar suggesties:
Fundulopanchax sjostedti
Melanotaenia (bijv de boesemani, lijkt me erg mooi in jouw bak)

Wat cichliden betreft: daar wil ik best eens een eindje op zoeken voor suggesties, maar uit mijn hoofd gaat dat even niet lukken. Maar je zou ook een snaar de Pseudocrenilabrus multicolor kunnen kijken, al lijkt die me aan de kleine kant voor jouw bak.
 
Hoe zou het zijn als ik 1 van onderstaande opties of iets dat er op lijkt, overdwars rechtop op ongeveer 2/3e vanaf links gezien zou plaatsen, naast idd nog wat extra vallisneria;
Ik neem aan dat het gaat om de "open lucht", daar kan ik iig met steen niet zoveel aan veranderen lijkt mij? (tenzij k ga metselen 😋)

https://www.gdaquarium.nl/a-8260614...stump-selected-bs200-110x47x38cm/#description

https://www.gdaquarium.nl/a-7426445...e-stump-selected-bs68-40x40x95cm/#description

https://www.gdaquarium.nl/a-7426479...e-stump-selected-bs78-60x53x32cm/#description
Prachtig hout maar wat een prijzen tegenwoordig.😱Vooral de bs 78 vind ik prachtig. Met planten kun je ook veel inderdaad. Bijvoorbeeld Limnophila sessiliflora, dat groeit snel en is een goede zichtbreker hier.
 
Suggesties (zelf geen ervaring mee, maar zouden mooi uit moet kunnen komen in jouw bak, schat ik...)
https://aquainfo.nl/artikel/cribroheros-longimanus/
https://aquainfo.nl/artikel/tahuantinsuyoa-macantzatza/ (ik zie niet goed in waarom je dan niet de T. elliotti zou nemen)
https://aquainfo.nl/artikel/aequidens-patricki/

Wat je natuurlijk echt goed ziet en wat voor een bak als de jouwe zelfs nog een optie zou kunnen zijn: goudvissen met of zonder sluierstaart.....
Meer opties weet ik niet meer te verzinnen....
 
Nee, ik begrijp de gedachte achter het advies, maar ga geloof ik ook liever niet met kunstplanten aan de gang. Nou, hij zit weer vol, nu maar eens een week naar kijken, en bedenken of ik uberhaupt nog wel verder wil met deze hobby 🙈

Bekijk bijlage 379327
Roberto, als ik deze bak zo zie dan zie ik een school maanvissen voor me. Redbacks (natuur getrouw) of platinum white (White diamonds voor meer knal effect. Vooral de schubben glinsteren erop los bij licht inval vanuit het raam). Rond de 12 stuks.

Verder je school Congo's uitbreiden naar rond de 25 zou ik zeggen.

De blue acara's erbij houden voor ook het pop effect wat je zoekt.

En iets meer beplanten met bv Valisneria of grotere Echinodorus soorten. Ook hier kan je veel kleur mee geven in je bak, want er zijn tegenwoordig tich soorten van in de handel.

Je hebt nu al een plaatje in huis staan, en dat wordt alleen nog meer mooier.
 
Roberto, als ik deze bak zo zie dan zie ik een school maanvissen voor me. Redbacks (natuur getrouw) of platinum white (White diamonds voor meer knal effect. Vooral de schubben glinsteren erop los bij licht inval vanuit het raam). Rond de 12 stuks.

Verder je school Congo's uitbreiden naar rond de 25 zou ik zeggen.

De blue acara's erbij houden voor ook het pop effect wat je zoekt.

En iets meer beplanten met bv Valisneria of grotere Echinodorus soorten. Ook hier kan je veel kleur mee geven in je bak, want er zijn tegenwoordig tich soorten van in de handel.

Je hebt nu al een plaatje in huis staan, en dat wordt alleen nog meer mooier.

Dank voor je bijdrage Ed! Ik moet zeggen dat ik ook steeds meer begon te neigen naar de Redbacks toen ik nog naar manen keek, eerst trok blauw/platinum/noem het kleurtje maar/ me meer,
maar gaandeweg wel meer de waarde van natuurgetrouw ingezien. Nu toch wel de vraag of ik die weg in ga slaan en er de bak nog verder op aanpas, misschien doe ik er toch handiger aan om
voor de meer vredelievende types te gaan zoals de boesemani zoals @Lysia hierboven voorstelde, dan kunnen er ook weer kardinaaltetra's bij in (bij manen toch wat twijfelachtig)...ach ik heb
geen haast deze keer, eerst maar eens op zoek naar nog wat aanvullend hout 🙂

En idd, sowieso gaan het aantal congo's nog omhoog, ik wilde er eerst 5 in eigen bak bekijken, maar zag laatst bij een winkel een flinke school ervan, en dat zag er heel fraai uit!
 
Wat je natuurlijk echt goed ziet en wat voor een bak als de jouwe zelfs nog een optie zou kunnen zijn: goudvissen met of zonder sluierstaart.....
Leuk idee maar hou er rekening mee dat je geen of weinig planten moet hebben want die 3 afvalbakken hier vreten de meeste planten op behalve de Crypto s. Echino s en snelgroeiers gaan erin als koek.
Ik zou zeggen ga voor de Manen 😉
 
Neej de sluierfase is hier geweest, hoe prachtig we ze ook vinden, daar beginnen we nooit weer aan 🤣
 
Dank voor je bijdrage Ed! Ik moet zeggen dat ik ook steeds meer begon te neigen naar de Redbacks toen ik nog naar manen keek, eerst trok blauw/platinum/noem het kleurtje maar/ me meer,
maar gaandeweg wel meer de waarde van natuurgetrouw ingezien. Nu toch wel de vraag of ik die weg in ga slaan en er de bak nog verder op aanpas, misschien doe ik er toch handiger aan om
voor de meer vredelievende types te gaan zoals de boesemani zoals @Lysia hierboven voorstelde, dan kunnen er ook weer kardinaaltetra's bij in (bij manen toch wat twijfelachtig)...ach ik heb
geen haast deze keer, eerst maar eens op zoek naar nog wat aanvullend hout 🙂

En idd, sowieso gaan het aantal congo's nog omhoog, ik wilde er eerst 5 in eigen bak bekijken, maar zag laatst bij een winkel een flinke school ervan, en dat zag er heel fraai uit!
Regenboogvissen zoals de boesemani eten alles wat jn hun bek past hoor, dus dan zou je een kleine soort moeten kiezen. Bijvoorbeeld M. boesemani Aytinjo, daar kun je wel kardinalen bij houden
 
Verstandige keuze Roberto. Ik ben inderdaad eens met Lysia dat je niet veel zichtbrekers hebt. Wellicht even kijken naar talawa hout die van boven naar beneden gaat of mangrove met wortels wat de grond tot wateroppervlakte haalt. Ook speelzig voor de vissen denk ik zo. Dan enkel heen en weer zwemmen. Misschien dat ze dan nog wat kunstjes doen 🤣
 
Ik bedacht me vannacht dat er (waarschijnlijk) een behoorlijk belangrijk verschil is tussen mijn en jouw bak:
Mijn lichtbalken hangen aan de beide lange zijkanten en schijnen vanaf daar schuin naar het midden. Ik vermoed dat jouw verlichting er midden boven hangt.
Dat betekent dat in mijn bak de vissen van de glaskant belicht worden en dat ze bij jou vanuit het midden licht krijgen en ze dus voor het oog met de schaduwzijde naar het glas zwemmen. Bovendien is jouw bak nog breder ook, wat het effect nog een keer versterkt.

Als je daar iets aan weet te doen, komen de kleuren van je vissen opeens veel beter uit!
 
Ik bedacht me vannacht dat er (waarschijnlijk) een behoorlijk belangrijk verschil is tussen mijn en jouw bak:
Mijn lichtbalken hangen aan de beide lange zijkanten en schijnen vanaf daar schuin naar het midden. Ik vermoed dat jouw verlichting er midden boven hangt.
Dat betekent dat in mijn bak de vissen van de glaskant belicht worden en dat ze bij jou vanuit het midden licht krijgen en ze dus voor het oog met de schaduwzijde naar het glas zwemmen. Bovendien is jouw bak nog breder ook, wat het effect nog een keer versterkt.

Als je daar iets aan weet te doen, komen de kleuren van je vissen opeens veel beter uit!

Dat je zelfs s'nachts nog aan mijn bak denk! 🥰 Hopelijk houd ik je niet wakker! 😁
Mijn balken hangen er idd recht boven ja, heb je toevallig een foto paraat van hoe ze er bij jou op staan?

Grappig hoe het lot soms werkt, gisteren druk gespeculeerd met elkaar over hoe de lege ruimte op te vullen, kwam gisteravond de man die de Sveni's kwam ophalen met een
stekkie, een knoeperd van een plant;

20240905_105800.jpg


Mijn idee nu is om het hout rechts wat verder in de hoek te krijgen, eventueel wat snoeien, dat lukt nu nog niet goed omdat het nog drijft,
het stuk dat nu links licht schuift dan naar het midden, en links komt vanaf boven naar beneden lopend;

1725526967312.png
 
Dat je zelfs s'nachts nog aan mijn bak denk! 🥰 Hopelijk houd ik je niet wakker! 😁
Mijn balken hangen er idd recht boven ja, heb je toevallig een foto paraat van hoe ze er bij jou op staan?
Ik slaap niet altijd even best en ondertussen hebben mijn hersens de neiging om door te blijven draaien op vraagstukken (noem ik het maar) van overdag.

Ik heb na enig graafwerk nog een foto weten te vinden.
Ten eerste: de rode lamp is er uit.
Mijn ledbuizen heb ik met van die verwarmingselement-korfjes met zuignappen op de stabilisatieranden aan de boven-zijkanten geplaatst. En dan wijst de lichtzijde schuin naar beneden. (N.B. het ziet er zo niet uit, maar het geheel zit verstopt onder/ achter de bovenafdekking. En je ziet er dus niets van als alle platen dicht zijn.
 

Bijlagen

  • verlichitng 2m.jpg
    verlichitng 2m.jpg
    184.2 KB · Weergaven: 23
Ik slaap niet altijd even best en ondertussen hebben mijn hersens de neiging om door te blijven draaien op vraagstukken (noem ik het maar) van overdag.

Ik heb na enig graafwerk nog een foto weten te vinden.
Ten eerste: de rode lamp is er uit.
Mijn ledbuizen heb ik met van die verwarmingselement-korfjes met zuignappen op de stabilisatieranden aan de boven-zijkanten geplaatst. En dan wijst de lichtzijde schuin naar beneden. (N.B. het ziet er zo niet uit, maar het geheel zit verstopt onder/ achter de bovenafdekking. En je ziet er dus niets van als alle platen dicht zijn.

Oh grappig (of eigenlijk niet), hier nog zo 1...vannacht was het 03:15 ochtend hier 😏🥱
Ik heb geen buizen maar van dit soort balken;

1725527955547.png


Ik heb er drie en die zitten samen vast aan 1 lange metalen koker. Zou het schelen die wat te kantelen denk je? Dat zou ik kunnen proberen.
Heb nu de hoeveelheid rood ook wat opgeschroefd, merk dat dat ook al wel verschil maakt 🙂
 
Zitten ze in het midden vast of kun je ze naar één kant schuiven? Als je ze op kunt schuiven, kun je misschien een goedkope lamp aan de andere kant bevestigen. Het gaat dan niet om de lichtsterkte, maar nét een beetje licht om de slagschaduw op de vissenlijven te doorbreken. En dan zal dat ook niet over de volle lengte hoeven te zijn, maar jouw bak is 2,50m, zeg 2 lampen van 75cm ofzo, of 3 van 50cm (grofweg geschat) die je dan schuin naar de andere onderhoek laat wijzen. Sera heeft een dingetje (geen idee hoe zoiets officieel heet) waar je drie van die Serabuizen zoals ik heb, aan kunt hangen, dan kun je bijvoorbeeld drie buizen van 50 cm ophangen.
 
Zitten ze in het midden vast of kun je ze naar één kant schuiven? Als je ze op kunt schuiven, kun je misschien een goedkope lamp aan de andere kant bevestigen. Het gaat dan niet om de lichtsterkte, maar nét een beetje licht om de slagschaduw op de vissenlijven te doorbreken. En dan zal dat ook niet over de volle lengte hoeven te zijn, maar jouw bak is 2,50m, zeg 2 lampen van 75cm ofzo, of 3 van 50cm (grofweg geschat) die je dan schuin naar de andere onderhoek laat wijzen. Sera heeft een dingetje (geen idee hoe zoiets officieel heet) waar je drie van die Serabuizen zoals ik heb, aan kunt hangen, dan kun je bijvoorbeeld drie buizen van 50 cm ophangen.

Nee ze liggen er los bovenop dus ze zouden idd naar 1 kant gedraaid kunnen worden, en ik kan ze dan ook wel kantelen. Ik zal eens kijken of dat verschil maakt, volgens mij komt het licht
er vrij breed (of wijd?) uit en dan weet ik niet hoeveel het uitmaakt, maar ik ga het eens proberen! 👍
 
Ik denk toch dat je me niet helemaal begrijpt, dus ik heb de lichtval bij jou en bij mij even uit de losse computerpols getekend:
legenda:
boven: jouw bak met licht in het midden
onder: mijn bak met licht van de zijkanten
rode blokjes: schematische doorsnede van felrode vis, waarbij donkerder kleur is toegepast waar minder lichtval/ schaduw is.

Voor planten is de bovenste situatie beter, om vissen te kunnen zien, de onderste situatie.
(N.B. ik heb geen rekening gehouden met invallen daglicht of kamerlicht, maar in principe zou je met een paar spotjes net buiten de bovenkant van de bak ook al veel kunnen doen.)
 

Bijlagen

  • lichtuitleg2.jpg
    lichtuitleg2.jpg
    47.3 KB · Weergaven: 18
Ja hoor, ben gewoon tikkie gefrustreerd, en vraag me een beetje af wat het over mij als aquariaan zegt dat ik niet eens weet wat ik in mn bak moet stoppen 🙈
MALAWI HEB IK DENK IK NOG NIET VOORBIJ ZIEN GAAN OW CAPSLOCK.
 
Daar heb je toch een hogere pH voor nodig?Ik weet niet of Roberto dat ziet zitten. Afgezien daarvan heb ik geen enkele ervaring met malawi's en ga ik die dus ook niet aan iemand adviseren die zelf ook op AquaInfo kan kijken.
Maar ga je gang: Roberto zoekt een rustige, brave, mooie, kleurrijke vis....
 
Ik denk toch dat je me niet helemaal begrijpt, dus ik heb de lichtval bij jou en bij mij even uit de losse computerpols getekend:
legenda:
boven: jouw bak met licht in het midden
onder: mijn bak met licht van de zijkanten
rode blokjes: schematische doorsnede van felrode vis, waarbij donkerder kleur is toegepast waar minder lichtval/ schaduw is.

Voor planten is de bovenste situatie beter, om vissen te kunnen zien, de onderste situatie.
(N.B. ik heb geen rekening gehouden met invallen daglicht of kamerlicht, maar in principe zou je met een paar spotjes net buiten de bovenkant van de bak ook al veel kunnen doen.)

Bedankt voor het uittekenen Lysia, als ik het goed begrijp belicht je dus van 2 kanten tegelijk? Dat wordt hier wel wat lastig, ik heb nu 1 "module", die kan ik wel schuin plaatsen om zo lichtinval
vanuit een hoek te creëren, maar een tweede soortgelijke balk wordt me te prijzig alleen hiervoor, en aangezien ik met kleurverloop werk wil ik er ook niet een module bij die alleen aan en uit kan,
dat wordt lastig matchen denk ik. Ik ga wel proberen of het effect heeft wanneer ik de afstand tussen het licht en het water wat vergroot, de balk niet in het midden leg maar aan 1 bepaalde kant,
en of kantelen dan wat doet 🙂

MALAWI HEB IK DENK IK NOG NIET VOORBIJ ZIEN GAAN OW CAPSLOCK.

BEDANKT VOOR HET MEEDENKEN EDWIN! Hoewel ik Malawi's heel mooi vind om te zien qua kleuren, vind ik hun gedrag wat minder interessant, maar vooral het aquarium dat ze vereisen,
ik wil heel graag wel een plantenbestand 🙂

Andere opties waar ik nog op heb zitten knabbelen; gourami's, kleurrijk, leuk zwemgedrag wel, maar evenzo kans op agressie, meeste soorten zijn wat klein, verre van biotoopcorrect.
Koppeltje Acara's uitbreiden naar groepje, hoewel ze meestal als koppel worden gehouden zie ik ook wel aquaria waar ze als grotere groep in zitten, maar het feit dat dit weinig voorkomt,
maakt dat ik me afvraag of dit handig is om te doen, plus ik vind het ook juist wel weer leuk dat we nu een koppel hebben en ze makkelijk te onderscheiden zijn van de rest, in een groep
zijn ze lastig te onderscheiden van elkaar. Mesonauta, maar ben bang dat die te subtiel gekleurd is voor onze doorkijkbak. Een groepje Ram's, maar aan de kleine kant voor onze bak misschien.

Nouja, eerst de inrichting maar eens afmaken, zo'n frustrerend proces vind ik dat altijd, het hout drijft nog steeds, en het gister bestelde extra stuk hout heeft weer eens vertraging bij onze
vrolijke vriendjes van de postnl. Ik breek nog maar weer eens een pot geduld open 😋
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan