Wat is er nieuw

OMG...250 is coming... door Roberto1983

je hebt t niet makkelijk Roberto 😀

Oh mijn god laat dit alsjeblieft niet de indruk zijn die ik maak, net als dat ik ergens niet tevreden over zou zijn of zo, ik ben me bewust dat we bevoorrecht zijn met deze bak
en het zijn absoluut luxeproblemen om te hebben haha. Ik vrees dat ik lijd aan een combinatie van perfectionisme en chronisch ongeduld, aangevuld met enige drang de zaken
veel te diep en grondig uit te willen zoeken. Maar best veel dagen zit ik op ongeveer 1.5 meter van de bak, en geniet ik er enorm van 🥰🙂

PostNL kan trouwens wel de vinger krijgen als ze vandaag niet komen haha 🤣

In de tussentijd maar vast weer wat kleibolletjes gedraaid 😎 hoeveel van die bolletjes stoppen jullie per plant, eentje of een aantal?

Het licht naar één kant schuiven zou al kunnen helpen, dan moet je even kijken waar je het vaakst zit te kijken. Als de vissen van de zijkant licht krijgen, zelfs al is het maar één kant, maakt ze al een stuk zichtbaarder.
Heb je ook nog naar de Pseudocrenilabrus gekeken? Al zijn die afkomstig uit Egypte, dus weer niet regiocorrect, maar qua waterwaarden en inrichting zou het goed moeten kunnen.
Ik herinner je trouwens ook nog aan het bestaan van de rode en de gele acara....
Het aantal kleibolletjes per plant:
Grote plant alleenstaand: stuk of 3, 4 bolletjes rondom
kleine plant alleenstaand: 1 bolletje
groepje planten: bolletjes met een tussenruimte van 5 (?) cm her en der ertussen en dan in het oog houden of het grote snelgroeiers zijn of kleine langzame groeiers en alles er tussenin.

Het licht naar één kant schuiven zou al kunnen helpen, dan moet je even kijken waar je het vaakst zit te kijken. Als de vissen van de zijkant licht krijgen, zelfs al is het maar één kant, maakt ze al een stuk zichtbaarder.
Heb je ook nog naar de Pseudocrenilabrus gekeken? Al zijn die afkomstig uit Egypte, dus weer niet regiocorrect, maar qua waterwaarden en inrichting zou het goed moeten kunnen.
Ik herinner je trouwens ook nog aan het bestaan van de rode en de gele acara....
Het aantal kleibolletjes per plant:
Grote plant alleenstaand: stuk of 3, 4 bolletjes rondom
kleine plant alleenstaand: 1 bolletje
groepje planten: bolletjes met een tussenruimte van 5 (?) cm her en der ertussen en dan in het oog houden of het grote snelgroeiers zijn of kleine langzame groeiers en alles er tussenin.

Ja ik ga wel even stoeien met het licht idd. Zit ook te kijken naar de aquasky fluval prism 2.0, misschien wel leuk om straks rechts tussen de takken te steken ergens,
maar ik geloof dat die gewoon aan/uit is, zonder programma.
De Pseudocrenilabrus staat op aquainfo als vrij agressief, dan neig ik toch meer naar de maantjes, misschien in een iets kleiner groepje, 8-9 ipv 11-12 of zo.
Met die nieuwe plant links en daar straks nog een groot extra stuk hout heb ik toch al wel redelijk wat zichtbrekers denk ik?

Weet iemand trouwens de naam van de grote plant het meest links? Hij heeft het wel benoemd maar ben t vergeten 🤣🙈
20240906_100219.jpg

Als de planten eenmaal wat meer body krijgen, zal dit waarschijnlijk wel toereikend zijn.

Misschien dat zo'n 'grondspot' inderdaad ook een goed idee. Houd er alleen wel rekening mee dat manen gekke houdingen kunnen gaan aannemen als er een lichtbron niet recht van boven komt....

Als de planten eenmaal wat meer body krijgen, zal dit waarschijnlijk wel toereikend zijn.

Misschien dat zo'n 'grondspot' inderdaad ook een goed idee. Houd er alleen wel rekening mee dat manen gekke houdingen kunnen gaan aannemen als er een lichtbron niet recht van boven komt....

Top, dat nieuwe stuk hout is meer dan een meter lang en heeft flinke vertakking, ik ga er vanuit dat ik dan een heel eind kom.
Die spot is inderdaad leuk, grond maar kan ook aan de zijkant hangen, denk dat ik daar heel mooi licht mee kan creëren door de takken heen schijnend rechts,
alleen de spot kan niet geïntegreerd worden in het programma van de rest van de verlichting, dat zou echt perfect zijn, nu aan t kijken of het met een timer
eventueel zou kunnen.

De 2 acara's zitten trouwens nu al 2 dagen helemaal rechts in de takkengrot, kan me voorstellen dat ze daar heel fijn kunnen gaan nestelen, dat zou de rest van de bak overlaten voor overige bewoners 🙏

Als ze zich braaf tot éénkant beperken, maakt dat het leven van de aquariaan (jij in dit geval) een stuk makkelijker. Bij mij hebben de elliotti'sde bak in tweeën gehakt. Eén koppel rechts, één koppel links.

Als ze zich braaf tot éénkant beperken, maakt dat het leven van de aquariaan (jij in dit geval) een stuk makkelijker. Bij mij hebben de elliotti'sde bak in tweeën gehakt. Eén koppel rechts, één koppel links.

Dat zou idd ideaal zijn, ik durf er dan misschien ook wel een klein groepje cory's in te doen, aangezien de acara's daar in een soort omheinde kom zitten met hun nest.
Ik moet zeggen dat ik de laatste dagen eigenlijk al met veel meer plezier naar de bak kijk met wat er nu al in zit, het lijkt al veel meer op een klein wereldje en de vissen
vertonen ook ander gedrag lijkt het.

Nou, het nieuwe stuk hout is bezorgd, en het drijft natuurlijk nog als een ballon, maar in grote lijnen wordt het dan zoiets vooralsnog.
Het is me nu nog wat te druk in het midden onderin, maar rechts gaat nog wat schuiven, links gaat nog wat zakken, stenen en planten nog
wat herschikken, en dan eens kijken hoe de compositie eruitziet. Heb nog nooit zoveel moeite gehad met een inrichting als met deze bak,
hoe meer ruimte hoe ingewikkelder lijkt het wel. Ik vind de schaduwen die ontstaan door al het hout al wel heel tof 🙂

20240908_170513.jpg

Laatst bewerkt:
Nou, het nieuwe stuk hout is bezorgd, en het drijft natuurlijk nog als een ballon, maar in grote lijnen wordt het dan zoiets vooralsnog.
Het is me nu nog wat te druk in het midden onderin, maar rechts gaat nog wat schuiven, links gaat nog wat zakken, stenen en planten nog
wat herschikken, en dan eens kijken hoe de compositie eruitziet. Heb nog nooit zoveel moeite gehad met een inrichting als met deze bak,
hoe meer ruimte hoe ingewikkelder lijkt het wel. Ik vind de schaduwen die ontstaan door al het hout al wel heel tof 🙂
Tof hoor met dat mooie hout 😎

Nou, we zijn weer een weekje nadenken verder, en ik begin langzaamaan toch wel naar een regenboogvis bezetting te neigen. Ik durf het met manen toch niet echt aan,
gezien de vele verhalen van onderlinge agressie, vervelend gedrag wanneer ze ouder worden etc. Ik heb daar toch niet echt zin aan, nu ik ervaar hoe vredig het er momenteel
aan toe gaat.

Nadeel is alleen, daar is ons huidige bestand niet helemaal op ingericht. Ik zie op internet veel gevallen waarin regenbogen worden gecombineerd met allerlei cichlides,
idealiter had ik dat niet gedaan, maar ik wil ons koppeltje blue acara's niet missen. Maar die zwemmen (en nestelen) veelal onderin de bak en de regenbogen zwemmen best
wel hoog geloof ik, dus ik vermoed dat die combi geen probleem hoeft te zijn. Verder zijn het met name een stuk of 15 colombiaanse tetra's en 5 congotetra's, nog wat
restjes diamantzalmpjes en een paar L-nr's. Met aziatische regenbogen is er van geen enkele biotoop meer te spreken, het wordt dan een soort wereldbak 🙈 🤣
Ergens voelt dat niet helemaal goed, maar ik kom er met mijn eisen niet uit in enkel zuid-amerika, en ik vind een leuk geheel toch niet iets belangrijker dan een volledig
correcte biotoop.

Met name de Melanotaenia lacustris en de Melanoteania Boesemani spreken me aan, ook de melanotaenia goldiei vind ik erg mooi, maar die lijkt wat lastiger te vinden.
Van beide soorten 6 stuks lijkt me oke voor ons formaat bak?

Ik zou voor één soort gaan ( ja, dan moet je weer kiezen...sorry...)en dan een redelijk flinke groep. Deze vissoort oogt toch het mooiste in groep/ school en zeker in jouw bak kan dat er heel mooi uitzien!
Die lacustris is inderdaad een hele mooie....
Zelf heb ik de M. praecox en die zien er vaak wat saaiig uit al zijn ze prachtig blauw, maar als ze goed op kleur zijn hebben ze er nog allerlei andere tinten bij. Zo mooi!

En tja wat die wereldbakbetreft....sinds internet is de wereld een heel stuk kleiner. Misschien geldt dat ook wel voor visbiotopen

M. australis?
M. trifasciata?
M. herbertaxelrodi?
M. parva?
Glossolepis incisus?

Zo, nu kun je wel weer even vooruit. Ik heb trouwens niet naar hun eigenschappen gekeken, alleen naar de kleuren.

Eergisteren onze eerste regenboogvissen erbij geplaatst, 7 stuks van een hobbykweker, tot nu toe naar volle tevredenheid. Zeker, cichliden hebben wellicht wat meer persoonlijkheid of karakter,
en onze acara's gaan ook zeker niet weg, maar voor mij is het visuele (totaal)plaatje toch net wat belangrijker, en het is ook heerlijk om weer normaal door het huis te kunnen bewegen, zonder dat
vissen in stress alle kanten opschieten. Ook zien we takkie, onze L010A opeens weer veel meer, ik denk dat die toch angst heeft gehad voor de grote Sveni's, of het is toeval, maar we zagen haar
bijna nooit meer, en nu weer vollop, net als voorheen.

Anyway;

serie24-1.jpg

serie24-5.jpg

serie24-6.jpg

serie24-7.jpg

serie24-8.jpg

Bijlagen

• serie24-2.jpg
    serie24-2.jpg
    4.5 MB · Weergaven: 15
Leuk effect zo met die oranje strepen verticaal en horizontaal!

Voor nu is het nog afwachten tot het hout stopt met drijven, de bak is een beetje een rommeltje. Ik had het hout links willen verzwaren en naar de bodem willen brengen, maar...dat is net waar de Acara's hun kleintjes hebben, dus dat wil ik niet verstoren, ik wacht tot ze rond gaan trekken. Sowieso wil ik er nog een aantal blauwe Melanotaenia bij (sorry Lysia 😋🤣), het is nu behoorlijk rood/oranje bovenin, met alleen 2 blauwe Acara's, maar die blijven vrij laag in de bak.
1727349856170.png

En daarna rustig verder kijken, vissen eruit halen is een regelrechte ramp met deze bak en inrichting, dus vervangen zal op de natuurlijke manier moeten gaan vrees ik. Misschien nog een leuke L-nr of zo op ten duur 🙊😁
Maar eerst de inrichting, nieuwe planten, mooi project voor een regenachtige herfstdag 🙂

Mooie visjes hoor, lekker wat kleur, fijn dat je een keuze hebt kunnen maken die voor jou goed voelt!

Deze week bleef het hout eindelijk liggen, zij het nog wat wiebelig, dus weer wat kunnen herschikken. Had nog een leeg hoekje dus snel ff langs de LFS voor wat vallisneria, waar het toeval wilde dat ze nog precies 7 blauwe regenboogjes (Melanotaenia lacustris) hadden zitten...dus die maar meegenomen 😁

Ze zijn nog klein en nog lang niet op kleur, maar dat vind ik wel leuk, iets om naar uit te kijken;

20240930_152746.jpg

20240930_152341.jpg

20240930_152451.jpg

Nog niet helemaal tevreden met de inrichting, ik vind de linker- en rechterhoek tof maar het midden zit me nog niet helemaal lekker, en ik twijfel nog het stuk hout daar weg
te halen, voor iets meer open zwemruimte daar, maar er eerst nog maar eens een weekje naar kijken, meestal kijk ik er dan al weer iets anders tegenaan.

Nog steeds geen spijt van de overgang naar de regenbogen. De Krobia's gingen niet zo lekker samen met de Acara's, de Sveni's wel maar vond ik eigenlijk meteen al wat te
groot en dat is altijd zo gebleven, nu kijken we voor het eerst echt naar het aquarium zonder grote bedenkingen, en dat is fijn. Ik zit nog wel met het koppeltje Acara's, ze
doen het op zich prima maar alle vissen azen op hun kleintjes, vind het sneu om het vrouwtje stress te zien hebben bij het beschermen ervan, zodanig dat ze het mannetje
er ook niet bij duldt, die dan weer zielig en alleen afdruipt. Ik vind ze prachtig maar vraag me af of ze in een andere bak niet beter af zijn met elkaar. Maar zodrang de jongen
weg zijn, gaat het allemaal prima. Ik had ook wel graag wat corry's erbij gewild, maar dat wil ik de acara's helemaal niet aandoen. Denk ik nog even over na 🙂

Ik denk dat ik in het kader van biotoopcorrectheid, in de kleine mate waarin daar nu sprake van is, de colombiaanse tetra's ga afbouwen/niet meer aanvullen igv sterfte
en op ten duur ga vervangen voor meer bijpassende soort (de praecox, gezien hun kleur).

Thnx Ed! 🙂

Wat vind jij van het omcirkelde stuk hout, er in of er uit? 😁

20240930_152341sd.jpg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan