OMG...250 is coming...


Bij Farlowella's zegt men ( geen idee of dat waar is of een sprookje) dat ze bij een schoner water langere staartpunten krijgen. Ik heb al een paar jaar 2 Farlowella's, de ene met lange punten en de ander zonder dus helemaal begrijpen doe ik het niet.
Is de lengte van de vinpunten van geo's (ook?) afhankelijk van de zuiverheid van het water of speelt er iets anders?
 
Bij Farlowella's zegt men ( geen idee of dat waar is of een sprookje) dat ze bij een schoner water langere staartpunten krijgen. Ik heb al een paar jaar 2 Farlowella's, de ene met lange punten en de ander zonder dus helemaal begrijpen doe ik het niet.
Is de lengte van de vinpunten van geo's (ook?) afhankelijk van de zuiverheid van het water of speelt er iets anders?
Die zijn er hier vakkundig afgeknabbeld door een van de andere vissen, dader onbekend. Zullen weer aangroeien overigens.
 
ik zie idd al wel wat verschil tussen sommige, in formaat en ook in gedrag,
De mannen zijn net wat grover gebouwd dan de vrouwen, en hebben ook een wat meer vierkante kop, terwijl het kopprofiel van de vrouw bijna vlak is. (Wil het geen bult noemen, wat bijvoorbeeld Gymnogeophagus wel heeft)
Mannen onderling zijn vaak elkaar aan het domineren, maar het is niet dat de vrouwen dit niet durven of doen.

Temperatuurvariatie dag/nacht heb ik niet echt. Maar heb wel een diff. ingesteld van 1° waardoor de min. temp dan op 23.5° komt, er bijverwarmd wordt tot 24.5°

Dat ik tot 23.5° ga heeft eigenlijk meerdere redenen:
Als een minimum van 25° aanhoudt zijn de Herossen eigenlijk altijd in paringsstemming, en 2 vrouwen van de Geo's ook, waardoor ik dan per koppel minimaal 1x in de maand eieren heb. (En dat dus met 4 koppels tegelijk:rolleyes:
Terwijl onder de 24° de Geophagus helemaal geen aandrang hebben om eieren te leggen, en de Herossen maar 1x in de 3 maanden.
Hierdoor krijgen alle soorten in de winterperiode dus even wat rust.

Bijkomend voordeel is, zoals je zelf al aangeeft, de stookkosten. (Al houdt ik tegenwoordig wel de kamertemperatuur al standaard op 21-21,5° vind ik zelf erg prettig, en de ac installatie verwarmd de ruimte een stuk efficiënter als het aquarium.)

wel gelijk een paar kantekeningen:
- Ruimte meer verwarmen is voor een kleinere bak wellicht minder efficiënt, al zal het met de 250 denk ik ook al schelen.
- minimale temperatuur van 23.5 die ik hier aanhoud werkt voor mij goed, maar is hier echt het absolute minimum, rekening houdend met de gezondheid van de vissen. Het wil niet zeggen dat dit met andere vissen ook kan, en is dus echt observeren (dit jaar zou ik het in jou geval zeker niet meer proberen, eerst stabiliteit)


Betreft de vinpunten/slierten, die breken wel eens af, of kunnen worden afgeknabbeld door andere vissen, maar groeien zeker weer aan. Schoon water is voor eigenlijk alle vissen belangrijk, al is de ene soort er meer gevoelig op dan de andere.
Zelf draai ik hier op een no3 van max 10ppm en po4 meestal onmeetbaar. (Maar ik hoef dan ook geen rekening te houden met planten, wegens het gebrek eraan 😀
 
Bak van 2.5 meter, en wat doen onze L-nummers nu al dagen;

20240328_102837.jpg
 
De mannen zijn net wat grover gebouwd dan de vrouwen, en hebben ook een wat meer vierkante kop, terwijl het kopprofiel van de vrouw bijna vlak is. (Wil het geen bult noemen, wat bijvoorbeeld Gymnogeophagus wel heeft)
Mannen onderling zijn vaak elkaar aan het domineren, maar het is niet dat de vrouwen dit niet durven of doen.

Temperatuurvariatie dag/nacht heb ik niet echt. Maar heb wel een diff. ingesteld van 1° waardoor de min. temp dan op 23.5° komt, er bijverwarmd wordt tot 24.5°

Dat ik tot 23.5° ga heeft eigenlijk meerdere redenen:
Als een minimum van 25° aanhoudt zijn de Herossen eigenlijk altijd in paringsstemming, en 2 vrouwen van de Geo's ook, waardoor ik dan per koppel minimaal 1x in de maand eieren heb. (En dat dus met 4 koppels tegelijk:rolleyes:
Terwijl onder de 24° de Geophagus helemaal geen aandrang hebben om eieren te leggen, en de Herossen maar 1x in de 3 maanden.
Hierdoor krijgen alle soorten in de winterperiode dus even wat rust.

Bijkomend voordeel is, zoals je zelf al aangeeft, de stookkosten. (Al houdt ik tegenwoordig wel de kamertemperatuur al standaard op 21-21,5° vind ik zelf erg prettig, en de ac installatie verwarmd de ruimte een stuk efficiënter als het aquarium.)

wel gelijk een paar kantekeningen:
- Ruimte meer verwarmen is voor een kleinere bak wellicht minder efficiënt, al zal het met de 250 denk ik ook al schelen.
- minimale temperatuur van 23.5 die ik hier aanhoud werkt voor mij goed, maar is hier echt het absolute minimum, rekening houdend met de gezondheid van de vissen. Het wil niet zeggen dat dit met andere vissen ook kan, en is dus echt observeren (dit jaar zou ik het in jou geval zeker niet meer proberen, eerst stabiliteit)


Betreft de vinpunten/slierten, die breken wel eens af, of kunnen worden afgeknabbeld door andere vissen, maar groeien zeker weer aan. Schoon water is voor eigenlijk alle vissen belangrijk, al is de ene soort er meer gevoelig op dan de andere.
Zelf draai ik hier op een no3 van max 10ppm en po4 meestal onmeetbaar. (Maar ik hoef dan ook geen rekening te houden met planten, wegens het gebrek eraan 😀

Ja wij houden de kamer nu ook wat warmer, zal toch schelen als de omgeving warmer is lijkt me. Ons gasverbruik is erg laag met maar 2 personen en koken op inductie.
23.5c ga ik toch maar niet naar toe denk ik, sowieso moet onze L201 vanaf 25c geloof ik, half graadje eronder zal nog wel oke zijn, maar 23 is denk ik onaangenaam voor dr.
 
Je ziet ze in elk geval nog. Zo kun je het ook bekijken. Haha

Zo is het ook haha, ja deze 3 zijn altijd wel vrij zichtbaar en actief, komen ook eten wanneer ik voer. De green phantom daarentegen is altijd op 1 plek blijven zitten, nooit komen eten en uiteindelijk dood gegaan,
ik neem aan vanwege voedseltekort. Evenzo een ancistrus, nooit zien eten, gooide de tabletten bijna op de kop maar nam er nooit een hap van. Domme beesten haha, met die L nummers is het wel een beetje
kwestie van geluk of pech hebben geloof ik.
 
Ja wij houden de kamer nu ook wat warmer, zal toch schelen als de omgeving warmer is lijkt me. Ons gasverbruik is erg laag met maar 2 personen en koken op inductie.
23.5c ga ik toch maar niet naar toe denk ik, sowieso moet onze L201 vanaf 25c geloof ik, half graadje eronder zal nog wel oke zijn, maar 23 is denk ik onaangenaam voor dr.
Elke vissoort die in aquaria gehouden worden zijn inmiddels wel redelijk richtlijnen voor qua temperatuur.
Zo word bij, in dit geval Geophagus (en bijna alle tropische vissen) een minimale temperatuur van 25° geadviseerd.

Maar is dit ook echt het minimale?
Zelf ben ik van mening, zeker met een grotere bak, en vissen. Dat je daar best wat mee kunt spelen.
Zelf begin ik daar meestal in oktober mee.
Dan is de zomer voorbij, en de temperatuur al gezakt naar 25° (thermostaat aan bij 24°, uit bij 25°)
Als ik merk dat de vissen uit de paringsdrang gaan vind ik het prima, en anders ga ik nog ietsje lager.

Wat ik bedoel aan te geven is dat de hoofdreden van de temperatuurverlaging voor mij is: welzijn van de vissen. Ik denk namelijk niet dat het "gezond" om jaarrond minimaal 1x per maand eieren af te zetten. Dat het me ook in de energierekening scheelt is alleen maar meegenomen. (Paar zonnepaneeltjes extra, is dat "probleem" ook opgelost)
 
Is het al filmpjes tijd?😉

Je hebt helemaal gelijk, belofte maakt schuld 😁
Ben nogal perfectionistisch aangelegd en het is lastig filmen met de bak als doorkijk, en daarmee reflectie aan alle kanten, maar heb een poging gewaagd 🙏
Hij wordt hier niet goed weergegeven maar als je doorklikt naar youtube, is ie dan wel zichtbaar? Vergeet m trouwens niet even op 4k te zetten onderin, anders
is de resolutie niet goed.

 
Er kwam zomaar een gedachte bij mij op, kijkend naar je prachtige filmpje van je prachtige vissen:
We hebben het in het verleden erover gehad dat je wat meer rood in je bak wilde. Er is toch ook een rode acara? Dat kan ook nog een optie zijn om die toe te voegen. (Maar begrijp me goed, wat mij betreft is jouw bak helemaal prachtig en hoeft er niets meer aan te gebeuren of bij!)
 
Er kwam zomaar een gedachte bij mij op, kijkend naar je prachtige filmpje van je prachtige vissen:
We hebben het in het verleden erover gehad dat je wat meer rood in je bak wilde. Er is toch ook een rode acara? Dat kan ook nog een optie zijn om die toe te voegen. (Maar begrijp me goed, wat mij betreft is jouw bak helemaal prachtig en hoeft er niets meer aan te gebeuren of bij!)

Dank Lysia 😊
En wat een mooie suggestie die je doet, ik had er nog nooit van gehoord! Een prachtig visje, ik lees wel erg agressief tijdens paren, ik ga er wat verder over lezen en bekijken, ik vind het wel een prachtige vis!
Het is overigens wel een afrikaanse zie ik, hmm. Ik ben overigens inmiddels ook echt wel tevreden met het bestand hoor, de neons voegen kleur toe en ook de colombianen zijn mooi op kleur 🙂
 
Maar het is iets om in het achterhoofd te houden, voor als de neons tóch niet veilig blijken te zijn...
 
Het geduldig wachten heb je ruimschoots beloond! Wat een geweldige bak en nog mooiere bewoners. Veel plezier!👍👍👍
 
Heel gaaf.
Het enige wat me wel opvalt, is dat de Geo's weinig "graven" en als ze het doen het zand/grind niet of nauwelijks door de kieuwen spoelen.
Is dit alleen op het filmpje zo, of doen ze dit normaal wel?
 
Ik zie hetzelfde gedrag bij mijn T. elliotti's. Alleen als er nog wat restjes voer liggen (omdat ik kort geleden gevoerd heb), zie ik ze daadwerkelijk over de kieuwen zeven. Ik krijg de indruk dat ze eerst 'proeven' of het zeven wel de moeite is.
 
Nu is Thorichthys niet echt een vergelijking met Geophagus, maar ik begrijp wat je bedoeld. Dat gedrag zie ik hier namelijk bij de Hoplarchus ook wel.
Maar wat ik hier bij de Geophagus zie is dat ze nagenoeg heel de dag happen zand nemen en dit door de kieuwen spoelen.
Om een beeld te vormen: dan nemen ze een hap zand, zwemmen soms tot aan het wateroppervlak, met een regenbui aan zand achter zich aan. Hiermee verplaatsen ze soms "hopen" zand van 20cm per dag mee.
 
Misschien omdat de Sveni's van Roberto nog jong zijn en nog niet aan het oefenen voor nestbouw?
 
Ik had begrepen dat ze een jaar of 4, dus volwassen waren?

Klopt. Ze happen best wel zand, de bodem is net een mollenveld haha, maar ik had niet echt gelet nog of ze het ook over de vinnen zeven. Vanmiddag op gelet, en ze doen het weldegelijk,
ik denk dat ze inmiddels haarfijn weten wanneer ze gevoerd worden, en ik had vanochtend gefilmd voor de tijd, dus ik vermoed dat de bodem op dat moment wat minder interessant voor
ze was? Wellicht in combinatie met het feit dat onze bodem goed uitgewassen is, en voor een deel nieuw zand, dus nog niet heel rijk aan voedingsstoffen?

Ik houd trouwens hetzelfde systeem aan als met voorgaande vissen, dagelijks wat ze binnen een paar minuten opeten, ik neem aan dat ik daar met de sveni's ook goed aan doe?
Het zijn onze eersten van dit formaat 🙂
 
Ik houd trouwens hetzelfde systeem aan als met voorgaande vissen, dagelijks wat ze binnen een paar minuten opeten, ik neem aan dat ik daar met de sveni's ook goed aan doe?
Het zijn onze eersten van dit formaat 🙂
Ja, dat is prima hoor.
Iets meer mag ook, alles wat blijft liggen eten de Geo's wel op. Maar voor nu zou ik nog wat rustig aan doen met voeren, gezien de uitgewassen bodem, en het 3e nieuwe filter.
Eerst de boel maar eens wat laten stabiliseren, zeker icm 7 volwassen Geo's erbij (+- 150-200gr per stuk)
Qua vervuiling is het vergelijkbaar alsof je er in 1 keer 600 kardinalen ingooid:deal:
 
Ja, dat is prima hoor.
Iets meer mag ook, alles wat blijft liggen eten de Geo's wel op. Maar voor nu zou ik nog wat rustig aan doen met voeren, gezien de uitgewassen bodem, en het 3e nieuwe filter.
Eerst de boel maar eens wat laten stabiliseren, zeker icm 7 volwassen Geo's erbij (+- 150-200gr per stuk)
Qua vervuiling is het vergelijkbaar alsof je er in 1 keer 600 kardinalen ingooid:deal:

Haha, als je het zo formuleert klinkt het wel heel intens 😁
Maar klopt wel natuurlijk. Ik zie ze bedenk ik me nu, niet heel veel poepen trouwens. Hun vinnen beginnen geloof ik wel al weer wat te groeien 🥰
 
Leuk hoor! Maar.. waar laat je ze?:S

Vooralsnog gewoon bij papa en mama. Zul je net zien, vorige week de dennerle verkocht 😂 Heb nog wel quarantaine mogelijkheden maar ik denk dat ik ze gewoon laat zitten, ze hebben hun nest mooi verdekt en de sveni's komen daar weinig, en papa en mama zitten er bovenop, dus hoop dat dit goed gaat 🙂
 

Terug
Bovenaan