Wat is er nieuw

Omschakelen van warmwater naar koudwater beetje hulp van experts nodig svp.

bedankt voor jullie reacties. Ik gebruik diverse soorten bassleer voor alle bakken en heb er tot nu toe goede ervaringen mee.
Super dat Bassleer ook goed werkt bij jou! Hier ook (nog) geen problemen mee gehad maar gezien ik toch voer erbij moest halen kwam ik op een "sluier specifiek"alternatief en kon het dus ook makkelijk uitfaseren.

Net nog even een filmpje gemaakt van het voeren wat ik 1x per dag zelf doe uit de automaat. Helaas wel even vergeten dat ze onlangs al gegeten hadden dus reageren ze wat rustiger als normaal.
Toch een indruk hoe het er s'avonds uit ziet met lampje aan.
Zie nu ook goed dat het voer mooi over de bodem wordt verspreid en zijn ze even zoet met grondelen. Was ook een beetje de bedoeling dat ze wat meer de bodemvuil doen opwaaien zodat dit richting filter gaat.

Laatst bewerkt:
Wat zijn ze mooi gegroeid, ze zien er goed uit! Misschien dat ik straks ook die Kingyo sinking pellets ga bestellen als een van mijn zakken leeg is.

thx!! 😊
Mischien is dat bij jouw beplante bak wat lastiger is omdat er voer verdwaalt kan raken en gaan ophopen wat je met drijvend voer weer niet hebt?
De sinking pallets zijn wel een stukje kleiner als de drijvende.

Ik heb momenteel zinkende pellets van Hikari ( Balance, Color Enhancing en Goldfish Excel) en VoerVoorVis Sluierstaart/Goudviskorrels. Ik voer alles uit de hand, en ze hebben het in een paar minuten op. Wat er aan restjes blijft liggen halen ze weg met het grondelen, en Bessie schuimt ook de bodem af. Ik geef nu bijna een halve theelepel per keer, ben iets gaan minderen toen ik merkte dat niet alles op ging. Ik voer ook bijna dagelijks een blokje gedroogde Tubifex uit de hand, en Bessie ruimt de restjes op. Vroeger, met Giebeltje de Goudvis, voerde ik vijverkorrels van Discus. Jinx de Shubunkin en Neo de Goudvis kregen die ook. Toen ik op Sluierstaarten overging merkte ik, dat de zinkende pellets beter voor hen waren. Mijn eerste Oranda Flupke had een eirond lijfje, en kreeg ook zwemblaas- en balansproblemen. Ik ben op zich heel tevreden met de Hikari pellets, maar vroeg me af of de Kingyo pellets nog beter zijn. Ik moet ze sowieso straks bestellen, de vraag is alleen: welk merk?

Ah dus het gaat al goed met sinking palets!
Ja is altijd lastig om te weten of iets goed is of niet en houd ik het advies van de FGS aan en hou zijn totaalpakket aan echter let ik wel op het prijskaartje tov LFS.

Zelfde met onze LFS voor Koi daar neem ik ook niet alles aan mbt sluiers hoewel er wel gelijkenissen zijn. Vooral met medicatie en bestrijdingsmiddellen maakt de LFS geen kans meer bij mij dat had heel verkeerd kunnen lopen met flubenol...

Dat is makkelijk, de LFS hier verkoopt geen Hikari, dus als ik die weer wil moet ik ze toch bij Dino of een andere zaak online bestellen. De prijs is hetzelfde. Ik denk dat ik in ieder geval die Kingyo een keer ga uitproberen als er hier een zak leeg is. Ik zag trouwens op de Hikari zakken dat er genetisch gemanipuleerde Soja in zit. Hoe is dat met de Kingyo pellets?

De Medigold schijnt specifiek voor Ryukins te zijn en zie daar Soja in zitten. Dacht dat meelproducten niet gewenst zijn maar lijkt dus ook een mythe te zijn?

Bijlagen

• DSC03543.JPG
    DSC03543.JPG
    388.2 KB · Weergaven: 206
  • DSC03542.JPG
    DSC03542.JPG
    369.9 KB · Weergaven: 208
  • DSC03541.JPG
    DSC03541.JPG
    376.5 KB · Weergaven: 203
  • DSC03540.JPG
    DSC03540.JPG
    340.5 KB · Weergaven: 208
Soja is geen meelproduct wordt van sojabonen gemaakt, tarwe is een graanproduct. Dat is meestal heel goedkoop en wordt vaak gebruikt als vulstof in reguliere dierenvoeding ( Ook in mensenvoeding, maar dat terzijde). Die Kingyo labels zien er in ieder geval goed uit, ik denk dat ik daar straks maar eens wat van ga bestellen. Dank je voor het plaatsen!

De Kingyo sinking heb ik ook gehad. Die zinken niet zo vlot als hikari. De rest helemaal niet. Ik gebruik het niet want die korrels gaan bij mij mee in de stroming de planten in en word me inrichting afgebroken. Dan vliegen de slobbers met hout en al in de ronte door plunderende sluiers:DD The bitch zal zeker blij wezen met de kingyo :cooll:

Ja je bak moet wel sukkelproof zijn met deze beestjes. 😊

Denk dat ik ze nu een maand of 9 heb. De WaterInk en Calico heb ik klein meegenomen en de rest waren al medium sized.
Ik let niet te veel op formaat als ik ga shoppen. Het is belangrijker dat ik vind wat ik leuk vind en moet een vrouwtje zijn dat is al lastig genoeg.
Ik koop ze ook bijna allemaal apart. Ook om de filters op te bouwen maar ook kosten spreiden en een balans te vinden mbt aantal. Ben daar best voorzichtig in en zoals je ziet denk ik dat hoguit 1 erbij de max gaat worden voor mij. Dus wil ik alsnog een Gele Ryukin maar heb geen haast.

Merk wel dat het laten groeien toch een langzaam proces is. Ik heb er absoluut geen haast mee maar krijg wel het gevoel dat ze wat achter blijven. Ze zijn vaak wel de klos om kuit in te leveren...
De Menkaburi was in het begin ook vaak de klos mbt kuit en lijkt ook in de groei gestopt te zijn maar ze doet het de laatste 4 maanden echt super met weinig stress.

Ja zien er gewoon prima uit, en fijn dat ze het goed doen.
Weet je toevallig de gH, KH en pH van het (kraan)water? Dit zou nog wel eens flink invloed kunnen hebben naast voeren, verversen en hormonen, zal er binnenkort een topic over openen.

The bitch zal zeker blij wezen met de kingyo
Bessie bedoel je? Ja, da's een goeie. Hmmm maar beter van niet dan, want Bessie is net weer een beetje in model :DD De pellets moeten in ieder geval goed zinken. Dat doen die Hikari en VoerVoorVis pellets wel, en de Sluiers eten genoeg om voor Bessie niet te veel over te laten. Maar die ingredientenlijst is wel interessant.

Zo, hard water zeg!! In Wageningen ph 7 KH en gh rond de 5.

Maar deze waarden zijn prima hoor, hard water houdt je ph ook stabiel.
Ik ben me alleen aan het inlezen want in Japan en China is het water veeeeeel zachter, ph 7, KH en gh vaak 0, en een zeer lage tds.
Dit zorgt voor een ongeëvenaarde groei.
Tenminste, dat is bekend voor koi.
http://www.koiquest.co.uk/water hardness.htmhttp://www.yumekoi.com/images/stories/pdfs/TestingTimeInJapan.pdf
Osmose klinkt dan veelbelovend maar kleven ook een paar reëele nadelen aan. Maar interessant is het zeker, denk wel dat ik dat ooit ga proberen.

@Erikdebrabander :
Ken ik, Goldy. Heb er een keer een proefzakje van gehad maar was er niet enthousiast over. Ik denk dat ik straks Hikari bestel en een klein zakje Kingyo om uit te proberen.

Laatst bewerkt:
Weet niet of dat zachte water echt gezond is. Volgens mij zijn de mineralen ook hard nodig om hun skelet op te bouwen toch?
Ik heb een tijdje met eikenbladzuur een tropische bak proberen te regelen maar dat blijft een beetje gevogel met de hoeveelheden die er in moeten en je moet goed opletten op een pH crash.
Er hangt ook nog een Dennerle Osmose apparaat naast mijn combi ketel die ik een paar jaar niet meer gebruik maar daar moest ik weer Dennerle mineralen bij toevoegen anders trekken de mineralen juist weer uit de vis het water in als je dit niet doet. Hierdoor heb ik ook niet voor cicliden oid gekozen maar de vis uitgekozen bij de omgeving dus zou het goed moeten blijven.
Ik heb niet veel zin om hier mee te experimenteren, maar ook meer terugkomende kosten in de hobby gaan pompen. Hierdoor ben ik ook rap van de bioballs gestapt en voeg alleen 60ml elixer toe bj een waterwissel. moet wel leuk blijven 😉

De drijvende Kingyo wordt een stuk gretiger gegeten dan de kleinere zinkende pallet. Mischien moeten ze er nog aan wennen maar normaal gaan ze overal op los wat ik ze geef.
Een kleine hoeveelheid bestellen is een duur grapje ivm verzendkosten dan kan ik best wat naar je toesturen om te proberen. De Hikari kan je altijd nog als reserve bewaren. Ik bestel daarom minimaal 2 zakken dan grijp ik nooit mis net als wc papier🤣

Mineralen krijgen ze binnen via voeding.
Je doet het perfect hoor, was gewoon ff informatie aan het ratelen haha

Weet niet of dat zachte water echt gezond is. Volgens mij zijn de mineralen ook hard nodig om hun skelet op te bouwen toch?
Ik heb een tijdje met eikenbladzuur een tropische bak proberen te regelen maar dat blijft een beetje gevogel met de hoeveelheden die er in moeten en je moet goed opletten op een pH crash.
Er hangt ook nog een Dennerle Osmose apparaat naast mijn combi ketel die ik een paar jaar niet meer gebruik maar daar moest ik weer Dennerle mineralen bij toevoegen anders trekken de mineralen juist weer uit de vis het water in als je dit niet doet. Hierdoor heb ik ook niet voor cicliden oid gekozen maar de vis uitgekozen bij de omgeving dus zou het goed moeten blijven.
Ik heb niet veel zin om hier mee te experimenteren, maar ook meer terugkomende kosten in de hobby gaan pompen. Hierdoor ben ik ook rap van de bioballs gestapt en voeg alleen 60ml elixer toe bj een waterwissel. moet wel leuk blijven 😉

De drijvende Kingyo wordt een stuk gretiger gegeten dan de kleinere zinkende pallet. Mischien moeten ze er nog aan wennen maar normaal gaan ze overal op los wat ik ze geef.
Een kleine hoeveelheid bestellen is een duur grapje ivm verzendkosten dan kan ik best wat naar je toesturen om te proberen. De Hikari kan je altijd nog als reserve bewaren. Ik bestel daarom minimaal 2 zakken dan grijp ik nooit mis net als wc papier🤣
Ik had in november 2019 5 zakken Hikari gekocht op de Vivariumbeurs, dus ik had behoorlijk wat voorraad. Maar nu begint bij het laatste 110 g zakje Hikari Excel voer de bodem in zicht te komen. Ik stuur je een PB.

Soms zit ik op grens van super goed/compleet verkloten en met waterwaarden schommelen is iets waar ik niet enthousiast van wordt vooral als er op termijn probelemen kunnen komen die ik niet kan overzien.

Volgens mij zitten er niet genoeg mineralen in de voeding dan hoor want FGS verkoopt maar graag bioballs en klei poeder om het water verder aan te vullen. Die klei had dan ook gewoon in het voer geperst kunnen worden. Ik heb 1 keer die klei in de bak gehad en dit slaat echt overal op tot op de planten/ramen/filterschuim en filterwatten bijna in de media. Zal echt wel goed zijn voor het beestje maar werkt niet echt praktisch meer voor een vijver denk ik.

Was deze waarden ook compleet vergeten want die meet ik niet meer met die grote waterwissels om de 3-4 dagen heeft het ook weinig zin om dit iedere keer te corrigeren maar super dat ik me hier geen zorgen om zou moeten maken 😉

Toch nog lichte twijfel mbt aluminium in de Aquariumerij of dit kan. Heb wel gisteren bij de WW de schuimblokken die in de bak zitten in een emmer aquariumwater schoongespoeld maar was zoals verwacht niet de moeite waard: het water was nog erg helder en kon de bodem nog erg goed zien! Dus het media net om de schuimblokken houdt echt al het vuil tegen muv wat stof.
Hierdoor heb ik ook de moeite genomen om in het bovenfilter de fijnschuim er uit te halen en nog meer filterwatten er in gedaan om de vervangings intervallen nog verder op te rekken.
Dus binnenkort eens de fx6 open maken en kijken hoe kaal het filterschuim nu eigenlijk is geworden. Dan kan er een stap genomen worden naar nog meer biohome.

Ja je bak moet wel sukkelproof zijn met deze beestjes. 😊

Denk dat ik ze nu een maand of 9 heb. De WaterInk en Calico heb ik klein meegenomen en de rest waren al medium sized.
Ik let niet te veel op formaat als ik ga shoppen. Het is belangrijker dat ik vind wat ik leuk vind en moet een vrouwtje zijn dat is al lastig genoeg.
Ik koop ze ook bijna allemaal apart. Ook om de filters op te bouwen maar ook kosten spreiden en een balans te vinden mbt aantal. Ben daar best voorzichtig in en zoals je ziet denk ik dat hoguit 1 erbij de max gaat worden voor mij. Dus wil ik alsnog een Gele Ryukin maar heb geen haast.

Merk wel dat het laten groeien toch een langzaam proces is. Ik heb er absoluut geen haast mee maar krijg wel het gevoel dat ze wat achter blijven. Ze zijn vaak wel de klos om kuit in te leveren...
De Menkaburi was in het begin ook vaak de klos mbt kuit en lijkt ook in de groei gestopt te zijn maar ze doet het de laatste 4 maanden echt super met weinig stress.

Ik heb ook wel gelezen dat zo gauw eieren komen dat groei stopt of stagneert. Dit kunstje kost een heleboel energie van de vis. De energie gaat naar het eieren maken ipv groei.

Ik heb hier een vrouwtje ryukin en een mannetje. De man blijft ver achter met groeien tegen over het vrouwtje. Het vrouwtje is dan wel een ware vreetmachine en het mannetje wat bescheidener, vrouwtje legt geen tot heel weinig eieren. Soms maanden niet.

Nicolientje begon vorige zomer met het leggen van eieren. De laatste keer toen Quick al was overleden. Sindsdien is ze een stuk gegroeid, van 18 naar 22 cm. Momenteel legt ze niet, misschiendat ze dat in het voorjaar weer gaat doen.

Heb ooit eens een poes gezien in een dierenasiel die al heel vroeg jonkies had gekregen. Die was een jaar of 4 oud maar was zeker de helft kleiner als normaal. Die zwangerschap had haar dus ook veel energie gekost.
Ik denk dat ik niet de verwachting moet hebben dat ze net zo groot worden als de rest maar zou wel leuk zijn als ze wat groter worden. Kan ze ook niet iedere keer apart gaan zetten.

Klopt, mijn dochter heeft ook zo’n kat. Misschien dat het bij de vissen per individu verschilt? En dan is er nog het “biggest fish in the pond” fenomeen: een vis wordt het grootste, de rest blijft kleiner. Ik ben benieuwd of dat ook gebeurt met veelvuldige grote waterwissels...

Mooi hoor😍

Plantjes doen het goed ;)) Durf jij ze in het glaswol te laten zitten?

irriterend voor de kieuwen idd, maar alleen als het los zit

Als ze opvreten ook irriterend in lichaam/darmen neem ik aan.

Mijne maken dan wel korte metten met planten in welk potje dan ook. Hele vijvermanden al dan niet met stenen erop zijn met een dag geplunderd. Ze krijgen groen voer zat maar gaat denk gewoon ook om de lol van het vernielen van planten. Hier zie ik tevens geregeld stukken vallisnera in een bek hangen. Soms moet ik dat eruit trekken want dat krijgen ze niet vermalen dan gaan ze met de kop zwaaien. . Trek je het los en dan meteen hap, hap, grote bek achter je hand aan met blik op boos, blijf er vanaf dat is van mij.😳

Die plantjes moeten er een keer uit want ik weet even geen alternatief om ze vast te zetten. Daarom wil ik ook plantjes op cocos hebben.
Plantenbakjes ben ik niet meer een voorstander van omdat ik daar eens planaria was tegen gekomen.
Geef wel toe dat mijn bak een fatsoenlijke inrichting mag hebben maar heb ff geen inspiratie 🙄

Een fruitschaal oid is ook nog een idee danheb ik nog stroming over de bodem.

Net wel een plaat 1mm pvc 50x70cm (7,35 euro viel nog mee) opgehaald bij Hobbyinn in Waalwijk voor mijn fx6 aan te kunnen passen. binnenkort die in stroken snijden en gaatjes in maken.
Kan nog best lastig worden 8mm gaatjes in 1mm plaat te krijgen.
Moet ook eens de fx6 open maken en de media die in het midden zit even in de buitenring doen dan weet ik beter hoeveel ik mag gaan bestellen. Zal wel lekker zwaar worden.

Je hebt een open aquarium toch?
Wellicht interessant om een klein planteneiland te maken: zoiets bijvoorbeeld alleen dan in het klein:
Of bedoel je dat met plantjes op cocos?
plant-1.jpg

voordeel hiervan is dat:
- je planten kunnen onbeperkt co2 uit je woonruimte filteren
- De vissen kunnen de planten niet opeten
- De planten nemen enorm veel afvalstoffen op
- De planten blijven netjes op hun plek
- Minder ophoping van vuil aangezien de wortels bovenin zitten

Voor soorten zijn de mogelijkheden oneindig. Zelfs soorten voor menselijke consumptie!

Ja dacht ook eens om een balkon bak op mijn dwarslijst te zetten maar voorlopig wil ik wat met de bodem inrichting doen. Ook om de visjes wat uitdaging te geven. Plantjes op cocos kan ik/zij makkelik verplaatsen dus is de inrichting geen dag hetzelfde. Een hangbakje kan ik er ook nog in hangen en zou wellicht ook nog eens te combineren zijn met een oppervlakte skimmer als ik die zelf bouw.

De vijverplantjes zoals je hier laat zien zijn geen meerwaarde voor de visjes helaas en die bakjes wellicht te scherp. Ik heb er verschillende maten van waar ik soms eentje even in apart zet om bij te komen van kuitschieten. Die bakken blijven mooi drijven maar twijfel of die lomperts zich er aan bezeren als ik die op de bodem zet met plantjes.

Moet wel een simpele inrichting zijn wat niet scherp is. Een stuk hout in de bak is ook mooi maar twijfel of dit veilig genoeg is voor hun. Zelfde had ik dus ook met kunstof plantjes waar ik snel van af zag.

Komt goed .

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan