Onze discusbak van 234 x 70 x 65 diep in aanbouw (Discus10)


discus10

Well-known member
Lid geworden
18 september 2014
Berichten
161
Locatie
Mook
Ik begin met het onderstel, gemaakt van hardhouten Tuinpalen, het hout uitgezocht van een nieuwe pallet die net was binnengekomen,
hoe moeilijk was het om 7 rechte palen te vinden.
onderbouw_begin.jpg
 
Mooi klusje zo te zien .
Ik begrijp niet waarom kromme balken een probleem zijn , dan laat je die toch terug recht schaven/frezen .
Dan heb je een iets kleiner profiel , maar wel recht en terug haaks , is zo gepiept bij een houtboer , kan je bij wachten .
Heb ik ook met mijn vuren hout laten doen , paste allemaal perfect , kost dan misschien 10 euro meer , maar zit je niet te prutsen .
Moet je wel niet te lang wachten met verwerken .
 
Ben ook erg benieuwd,ga dit volgen. Succes met de bouw.
 
Dat is ook niet echt een probleem maar ik hou niet zo van dubbel werk :thumbs:
 
afijn ik zocht nog twee staalprofielen voor ondersteuningen in het midden onder het aquarium en deze had ik gelukkig nog liggen van een tafel. Heb deze op maat gemaakt zodat die er klem tussen past.
staalprofiel_1.jpg

onderbouwbijna_klaar.jpg

Onder alvast een plaat gemonteerd voorde bioloog waar straks nog 2 mm tempex op komt.
 
Nog even een laatste foto voor vandaag het onderstel compleet met tempex van 2 mm en de waterleiding om straks automatische water te verversen de afvoer naar de riolering moet dan nog gemaakt worden.

waterleiding.jpg
 
mooi, leuk project om te volgen.
 
De werkelijke bouw van het aquarium loopt 3 weken voor met deze post omdat ik eigenlijk nooit gedacht heb om het te delen op een forum, dus nog een paar foto's. De levering hij paste gewoon door de deur.

aquariumplaatsen.jpg
 
Ziet er gaaf uit! Ben benieuwd hoe het uiteindelijk gaat worden.
 
Nou om eerlijk te zijn, ik ook, ben al veel dingen tegen gekomen die om wat aanpassingen hebben gevraagd qua ombouw, foto's worden nog gepost en de uiteindelijke inrichting van het aquarium waar ik mij nog niet in heb verdiept maar al wel een idee over heb, alles op zijn tijd, ook de opbouw is genieten :D
 
Tja waar maak ik de ombouw dan van eerst maar eens naar de bouwmarkt!

hhandel.jpg
aflat2.jpg
magneet2.jpg
mdf.jpg
 
ja het is een leuke klus, eerder had ik een bak die was net iets groter 250 cm maar wel weer minder hoog en diep, het maakt eigenlijk niet zoveel uit als je er maar plezier in hebt en ik heb de ruimte anders staan er toch maar vazen of de kerstboom en daar, voor dat laatste ga ik een mooi ander plekje zoeken. ga straks even op bezoek naar jou project en ook dit forum is ontdekken, gaat waarschijnlijk veel tijd in zitten, :)
 
Ik heb besloten om de onderkast evenzo de bovenplaten in mdf uit te voeren, rondom de platen van 15 mm mdf verlijm ik een houten profiel latje van 15 mm om de ruwe rand van het mdf kwijt te raken daarna schuren en plamuren

onderkast.jpg


aan de binnenkant heb ik een magneetsluiting aangebracht en de onderrichel waarop de mdfplaat staat heb ik uitgevuld met kunststof uitvulplaatjes dit om het terugzetten te vergemakkelijken en dat ze altijd in dezelfde positie staan.
 
Wauw wat een mooi project zeg! Ik ben erg benieuwd hoe het er straks uit zal zien! :)
 
Nog even een foto vanuit een andere hoek, waarop inmiddels ook de hoeklatten zijn gemaakt helemaal tot aan het plafond zodat het aansluit op de bovenbouw later.

onderkast_2.jpg


Ik ben er ook achter gekomen dat de waterleiding nog 30 cm naar boven moet anders past de automatische watertoevoer er niet onder dus dat moet ook nog even gebeuren. vandaag heb ik even gekeken op de sloop naar tweedehands gasveren om straks de bovenkastjes te openen ik heb er twee meegenomen en een proefopstelling gemaakt in de schuur. heeft nog wat haken en ogen maar volgens mij gaat dat straks ook goed komen.
 
Nog even een foto vanuit een andere hoek, waarop inmiddels ook de hoeklatten zijn gemaakt helemaal tot aan het plafond zodat het aansluit op de bovenbouw later.

onderkast_2.jpg


Ik ben er ook achter gekomen dat de waterleiding nog 30 cm naar boven moet anders past de automatische watertoevoer er niet onder dus dat moet ook nog even gebeuren. vandaag heb ik even gekeken op de sloop naar tweedehands gasveren om straks de bovenkastjes te openen ik heb er twee meegenomen en een proefopstelling gemaakt in de schuur. heeft nog wat haken en ogen maar volgens mij gaat dat straks ook goed komen.
 
dankjewel SaskiaP er is nog veel leuk werk te verrichten :thumbs:
 
Bedankt Mondeo, zoals ik al zei, er zijn nog veel leuke werken te verrichten en bij sommigen moet ik wel even heeeel goed nadenken :!
 
Oja,en dat maakt het ook leuk. Je blijft er mee bezig.
 
Mooi project, ziet er goed uit. :petjeaf:
 
Natuurlijk een keer testen op waterdichtheid... dus voor de eerste keer vullen.


1e_keervullen.jpg


En een plaatje van de zijkant

zijknt_vol.jpg
 
Ik zit even naar je bioloog te kijken , het waterniveau : is dat als test op waterdichtheid of is dat de stand waarop die werkt ?
Lijkt me vrij weinig buffer te hebben , maar ik kan er naast zitten .
Succes nog met de verdere opbouw .
 
Overloop schot,loopt wel hoog door idd
 
Das een goeie, ten eerste was het een test op waterdichtheid en er zit een overloop op die op het riool aangesloten zit, dit ivm automatische water verversen, maar dan loopt ie inderdaad helemaal vol, wat zou het nadeel zijn? en is er een oplossing om de waterstand te laten dalen?
Groet
 
Op het moment dat de opvoerpomp stopt,loopt het water vanuit de bak nog even door. Dat water moet je in je bioloog kunnen bergen,als de overloop groot genoeg is en zijn werk goed doet zou het goed gaan. Ff kalm aan testen?
 
Als er een overloop in de bioloog is opgenomen lijkt me dit geen groot probleem , de bak loopt eerst hard leeg en daarna trager .
Als uw overloop van de bioloog minstens een 25mm is zou ik me niet druk maken (gewoon even uittesten)
De waterstand verlagen wordt vrij lastig , dan zou je gaatjes moeten gaan boren in de tussenschotten (veel kleine op een rij) , daar zit je niet op te wachten denk ik .
 
Wat een gaaf project zeg! Mijn complimenten voor je kluswerk tot nu toe. Ik zou er nooit aan gedacht hebben om met hardhouten tuinpalen te gaan werken. Dit gaat een leven lang mee en gaat niet rotten, roesten, vervormen of wat dan ook.
Je bakmaat vind ik ook imposant. Ben benieuwd hoe het geheel er uit ziet als alles klaar is en de toverballen er in zwemmen.
Kortom: ik blijf dit topic volgen....ga zo door!

Mvg Robin
 
Hoe ga je het vocht boven de bak afvoeren ? Kan knap vochtig worden, vooral als je geen dekruiten gebruikt.

En ook een bioloog kan veel vocht produceren, dus je zult je mdf van buiten en van binnen goed af moeten lakken.

En let vooral op de ventilatie !
 
Klopt,ik had er een plaat plexi-glas op liggen. Goed punt,Marc.
 
Gaaf project , blijf dit zeker volgen :) Ziet er tot nu toe ieder geval goed uit !
 
Bedankt, de overloop is 32 mm in doorsnede en is getest, loopt allemaal prima weg en wel op de goede manier :D
 

Terug
Bovenaan