Onze discusbak van 234 x 70 x 65 diep in aanbouw (Discus10)


Ziet er goed uit, dat zijn flinke stukken. Als het goed is drijven die stukken hout niet, maar zinken ze meteen, denk alleen dat ze wel een tijdje het water zullen kleuren.

Weet jij al welke planten erin komen?
 
ze liggen nog steeds op piepschuim en dat gaat nog wel even duren aan de hand hiervan ga ik bepalen welke stenen erbij gezocht gaan worden de hoogte van de achtergrond etc, etc niets staat nog vast en er gaat naar alle waarschijnlijkheid nog mee geschoven worden, ik zal de tip meenemen! :thumbs:
 
Bedankt, nog veel leuke werken te doen! :)
 
Bor zei:
Ziet er goed uit, dat zijn flinke stukken. Als het goed is drijven die stukken hout niet, maar zinken ze meteen, denk alleen dat ze wel een tijdje het water zullen kleuren.

Weet jij al welke planten erin komen?

Nee nog niet, ik heb al wel een lijst gemaakt welke planten er tegen een hoge temperatuur kunnen en de hoogte en plaats van deze planten. Ik heb wel het idee dat het een combi moet worden zonder dat de planten de overhand krijgen, maar misschien denk ik daar straks wel anders over ik moet het eigenlijk eerst zien. :)
 
Oke, nog veel uitzoek plezier gewenst. Ik ben benieuwd naar de volgende update van je aquarium.
 
Vertel! Wat heb je qua planten op het oog? :)
 
ja dat zijn er best wel veel in de zin qua keuze in begin het in te delen naar zone's laag de voorgrond van het aquarium, de middenzone en achtergrondplanten en natuurlijk de drijfplanten maar aangezien ik zo eerst ga ontbijten zal ik el niet genoeg tijd hebben om dit allemaal uit te typen.
Voorgrond:
Anubias nana yellow heart een aantal soorten Cryptocoryne de Echinodorus magdalenensis de rode tijgerlotus eigenlijk hoort deze op te schuiven naar het de middenzone de bananenplant Nymphoides aquatica de pogostemon en de voor de middenzone de Bacopa australis kan van 16 tot 30 graden en gaat 2 tot 4 cm worden natuurlijk de Hygrophilla difformis voor het kleurcontrast kun je denken aan Ludwigia repens "Rubin"de Microsorum windelov met twee verschijningsvormen en de Tonina fluviatilis De achtergrondplanten zat ik te denken aan de Anubias afzeli of de barteri de Echinodorus bleheri of de felix en je kunt denken aan de derde soort midi fleur gaat zo'n 15 tot 30 cm worden de hoger variant gaat 80 cm worden en h
is genaamd de radicans allemaal echinodorus dus of de Red Diamond De javavaren geheten de Microsorum pteropus de mangrove plant deze plant is zowel voor brakwater als zoetwater te gebruiken de mexicaans eikenblad is mooi lichtgroen en natuurlijk de Vallisneria spiralis of de gigntea, nu nog even de drijfplanten je kunt denken aan de Azolla caroliniana beter bekend aals kroosvaren de Pistia Stratoites de mosselplant bij elke winkel verkrijgbaar. Ja dat was het zo'n beetje en daar ga ik proberen een goede keus uit te maken zodat ik zometeen een uitgebalanceerde vari�teit heb in ons aquarium. wel lastig maar ja het blijven leuke dingen om te do. als ik een paar ben vergeten dan hoor ik het graag :)
 
Als "Drijfplant" is Hydrocleys nymphoides denk ik ook erg geschikt in een bak van zo'n formaat en geschikt voor een Discusbak.
 
Met de genoemde planten,maak je niet echt een biotoop bak. Of is dat ook niet de bedoeling?
 
Bor zei:
Als "Drijfplant" is Hydrocleys nymphoides denk ik ook erg geschikt in een bak van zo'n formaat en geschikt voor een Discusbak.
Ik ga kijken dankjewel voor de tip


Mondeo zei:
Met de genoemde planten,maak je niet echt een biotoop bak. Of is dat ook niet de bedoeling?

Ik reageerde eigenlijk meer op het verzoek om eens een paar planten te noemen die ik al uitgezocht had, deze heb ik uitgezocht omdat er veeeeel meeer planten zijn, dan die ik heb geselecteerd op temperatuur ongeveer maximale temp van 30 graden.
Deze pre selectie heb ik inderdaaad nog niet onderworpen aan de daadwerkelijke biotoop waarin de discus leeft, als ik dat zou doen dan, blijft er zeggen en schrijven geen enkele plant over.
In de Amazone op 4 meter diep is er niet een plantje wat de vlakte cq bodem van de discusvis opleukt ;( .
Maar ja ik wil wel graag een beetje groen een bak met alleen maar stokken en zand is voor mij een beetje saai dus, welke plantjes sluiten het beste aan bij de daadwerkelijke biotoop van de discus? ga ik nog uitzoeken :book:
 
michail zei:
Ziet er gaaf uit!
Thanks, hopelijk gaat het nog beter worden, het begin is er! het blijven mooie en leuke werken. :D
 
Ook de Amazone kent een droogteperiode,dan is die 4 meter veel minder ;)
 
Bor zei:
Als "Drijfplant" is Hydrocleys nymphoides denk ik ook erg geschikt in een bak van zo'n formaat en geschikt voor een Discusbak.
Ik henb m even opgezocht mooie plant bloeit hij ook daadwerkelijk in het aquarium? In ieder geval prachtig schaduwrijk.
 
Komt voor dat de plant gaat bloeien.
 
Hij bloeit af en toe...kijk maar in mijn album, op pagina nr 17.
De plant is niet in de reguliere handel te krijgen, af en toe via leden van Fora.
Ik heb hem ook en afgelopen weekend net 6 stekken verkocht weer.
 
discus10 zei:
Bor zei:
Als "Drijfplant" is Hydrocleys nymphoides denk ik ook erg geschikt in een bak van zo'n formaat en geschikt voor een Discusbak.
Ik henb m even opgezocht mooie plant bloeit hij ook daadwerkelijk in het aquarium? In ieder geval prachtig schaduwrijk.

Ik heb hem sindskort in mijn aquarium, ik heb al wel de eerste uitloper.

Mocht je tzt gaan planten in het aquarium en je hebt interesse dan kun je me seintje geven. Mocht ik dan op dat moment uitlopers hebben, dan kun je die gratis op komen halen. Ik zie dat je in Wijchen woont.


De bladeren zijn inderdaad groot en schaduwrijk voor de vissen, ik ben er erg blij mee :).
 
Bor zei:
Mocht je tzt gaan planten in het aquarium en je hebt interesse dan kun je me seintje geven. Mocht ik dan op dat moment uitlopers hebben, dan kun je die gratis op komen halen. Ik zie dat je in Wijchen woont.

Super aanbod Bor, ik weet nog niet wanneer maar wel erg tof! bedankt!
 
Graag gedaan, laat het ter zijne tijd maar weten.
 
Ben begonnen met de inrichting, stenen en zand gehaald inclusief verlichting dat was nog niet aanwezig 2 GHL bakken gehaald van 54 watt en 39 watt met 2 armaturen niet dimbaar. aquarium gevuld en wat blijkt de grote stukken mangrovehout kwamen bovendrijven, eerst maar laten zinken en dan beplanting uitzoeken. hoe lang kan dat eigenlijk duren dat zinken van het hout, ik hoop op enkele dagen, foto's volgen nog
 
Mondeo zei:
Kan ook weken duren.

Inderdaad, ik heb 1 stuk al ruim een maand in het water. Nog steeds komt ie naar boven drijven :-(
 
rschiks zei:
Mondeo zei:
Kan ook weken duren.

Inderdaad, ik heb 1 stuk al ruim een maand in het water. Nog steeds komt ie naar boven drijven :-(

Zo dat is dus best lang, kan het ook zo zijn dat het hout nooit zinkt? hoop het natuurlijk niet :)
 
Mooie bak,ben benieuwd hoe het gaat worden.


discus10 zei:
aquarium gevuld en wat blijkt de grote stukken mangrovehout kwamen bovendrijven, eerst maar laten zinken en dan beplanting uitzoeken. hoe lang kan dat eigenlijk duren dat zinken van het hout, ik hoop op enkele dagen, foto's volgen nog

Met zulke grote stukken is het meestal een kwestie van maanden en kan zelfs een half jaar zijn tot het echt op de plek blijft staan zonder steen oid.
 
Ziet er gaaf uit, mooi project!!!
Ik ga deze zeker in de gaten houden
 
discus10 zei:
rschiks zei:
Mondeo zei:
Kan ook weken duren.

Inderdaad, ik heb 1 stuk al ruim een maand in het water. Nog steeds komt ie naar boven drijven :-(

Zo dat is dus best lang, kan het ook zo zijn dat het hout nooit zinkt? hoop het natuurlijk niet :)

ik had een stuk hout van bijna 2 meter wat in een half jaar nog niet helemaal wou zinken!
 
Zwits zei:
discus10 zei:
rschiks zei:
Mondeo zei:
Kan ook weken duren.

Inderdaad, ik heb 1 stuk al ruim een maand in het water. Nog steeds komt ie naar boven drijven :-(

Zo dat is dus best lang, kan het ook zo zijn dat het hout nooit zinkt? hoop het natuurlijk niet :)

ik had een stuk hout van bijna 2 meter wat in een half jaar nog niet helemaal wou zinken!

Dat is een behoorlijk stuk hout, wat voor een aquarium heb je wel niet? ik dacht eerst dat je het over een boot had... 2 meter ! :)
 
haha, mijn boot wil gelukkig ook niet zinken :p

Dat stuk hout heb ik altijd in mijn 2 meter buitenbak, is aan 1 kant vlakgezaagd en dan past hij er net in, schuin.
 
hele mooi bak!

benieuwd wat je met de inrichting ervan gaat doen!
 
jakkie30 zei:
hele mooi bak!

benieuwd wat je met de inrichting ervan gaat doen!

Bedankt, het gaat een discusbak worden met mangrove hout en wat planten die makkelijk te houden zijn bij een temp van ongeveer 30 graden, op dit moment ben ik aan het indraaien, nu precies een week,er zijn wat zink problemen met het hout waarvan nog steeds 1 stuk niet wil zinken ook niet met wat begeleiding. de buitenkant cq ombouw heb ik nog geschilderd in een bruine leverachtige kleur zie foto

paint_aquarium.jpg
 
wow!!
Zier er erg goed uit, zelfs zonder inrichting...
 
heb voor het eerst even een ammoniaktest uitgevoerd na 1 week indraaien, maar ik zal nog even moeten wachten met de eerste visjes.
De waarde zat tussen de 5 en 10 mg/liter.
 

Terug
Bovenaan