Onze discusbak van 234 x 70 x 65 diep in aanbouw (Discus10)


bedankt iedereen voor de leuke reactie's ik blijf foto's posten ook qua inrichting en dergelijke
 
Nog een paar van de groep die gisteravond bijna compleet was 1 vis verschool zich nog een beetje ivm de reis en het overzetten.
Alle foto's zijn gemaakt zonder statief uit de losse hand.


groep1.jpg


groep2.jpg


groep3.jpg


groep4.jpg


groep5.jpg


groep7.jpg


De discussen hebben een afmeting van tussen de 7 en 10 cm.
 
Prachtige vissen!! en een zeer mooi dieptezicht!
 
Dan kan nu het echte werk beginnen,voeren en verversen.
 
Hoi Alex,
Mooie werken, dat verversen gebeurt automatische, (om de 12 uur ververst hij rond de 100 liter water/ per dag is dat 200 liter) behalve de bodem stofzuigen en dat is voor mij geen opgave, het is een hobby ik hou ervan om de vissen goed te verzorgen.

Dat voeren is, laten we zeggen nog mooier, de gretigheid die ze hebben is meteen en goede leidraad voor hun gezondheid en ja ik maak mij geen illusie dat er ook wel eens een keer iets zal gebeuren i.v.m. ziekte, maar de hoofdtaak is ....genieten.

Volgend weekend halen we de rest van de Discussen op dan is de bak compleet.

Jij ook veel succes met je discussen en nog van harte met je 1 jarig bestaan, blijft iets magische!
 
Is ook mooi,en hoort erbij. Ook de bodem,zeker met hout in de bak.Er blijft wel eens wat liggen op en onder de takken. Ga je de nieuwe discussen eerst in quarantaine doen?
 
Mondeo zei:
Is ook mooi,en hoort erbij. Ook de bodem,zeker met hout in de bak.Er blijft wel eens wat liggen op en onder de takken. Ga je de nieuwe discussen eerst in quarantaine doen?

Nee, deze komen bij dezelfde kweker vandaan en zwemmen in hetzelfde water, moet gek gaan als daar wat mee is!
 
discus10 zei:
Mondeo zei:
Is ook mooi,en hoort erbij. Ook de bodem,zeker met hout in de bak.Er blijft wel eens wat liggen op en onder de takken. Ga je de nieuwe discussen eerst in quarantaine doen?

Nee, deze komen bij dezelfde kweker vandaan en zwemmen in hetzelfde water, moet gek gaan als daar wat mee is!

Niet zozeer met de vissen,maar een kruisbesmetting is zo gebeurd. Ik weet er alles van.
 
Mondeo zei:
discus10 zei:
Mondeo zei:
Is ook mooi,en hoort erbij. Ook de bodem,zeker met hout in de bak.Er blijft wel eens wat liggen op en onder de takken. Ga je de nieuwe discussen eerst in quarantaine doen?

Nee, deze komen bij dezelfde kweker vandaan en zwemmen in hetzelfde water, moet gek gaan als daar wat mee is!

Niet zozeer met de vissen,maar een kruisbesmetting is zo gebeurd. Ik weet er alles van.

Oke ik snap wat je bedoeld, ik ga het ook niet bagatelliseren maar dat kan dus ook door een plantje komen wat je er later bij in plaatst, durf te leven ;)
 
Prachtige fotos en vissen! Hoe heb jij je camera ingesteld om zulke scherpe fotos van de vissen te krijgen?

Gr Rens
 
Ziet er echt prachtig uit! Is een droom van me om later ook zo een bak te hebben. :)
 
discus10 zei:
ChrisN zei:
Mooie foto's!

Is het ook mogelijk om een totaalfoto te maken van recht van voren? Daar ben ik wel heel benieuwd naar :foto:

Bedankt voor je compliment, ik zal een foto plaatsen van rechts van voren omdat de lichtsituatie van voren vandaag net ff niet goed zat met reflectie's

totaalaqua2.jpg

Mooi ingericht, mooi glashelder -lijkt het- en donker uitziend water!
 
rens-ie zei:
Prachtige fotos en vissen! Hoe heb jij je camera ingesteld om zulke scherpe fotos van de vissen te krijgen?

Gr Rens

Hoi Rens,

De camera staat op iso 640 (Nikon D3)
Bij een diafragma van 2.8 deze is 1 hele stop gesloten om de eventuele lensfout te corrigeren dus i.p.v. 1.8 naar 2.8.
De sluitertijd is 1/125 sec.

Het is een 85 mm lens van Nikon met een beginwaarde van 1.8 dat betekent dat het scheidend vermogen van de lens qua lijnen betreft erg hoog is en dat geeft de scherpte van de foto, niet het later verscherpen in een fotobewerkingsprogramma deze heeft alleen invloed op de contourlijnen.
 
ChrisN zei:
discus10 zei:
ChrisN zei:
Mooie foto's!

Is het ook mogelijk om een totaalfoto te maken van recht van voren? Daar ben ik wel heel benieuwd naar :foto:

Bedankt voor je compliment, ik zal een foto plaatsen van rechts van voren omdat de lichtsituatie van voren vandaag net ff niet goed zat met reflectie's

Mooi ingericht, mooi glashelder -lijkt het- en donker uitziend water!

Er zit inderdaad nog wel wat zweefvuil in, maar dan is er tenminste nog wat te verbeteren ;)
 
Durf te leven,is een opmerking die zijn strekking totaal misstaat hier.
Een discus groep uitbreiden zonder quarantaine,of een medicinale behandeling is de goden verzoeken.
Een plantje of bijvis bijplaatsen,is een risico.
 
Mondeo zei:
Durf te leven,is een opmerking die zijn strekking totaal misstaat hier.
Een discus groep uitbreiden zonder quarantaine,of een medicinale behandeling is de goden verzoeken.
Een plantje of bijvis bijplaatsen,is een risico.

Nou, dat betwist ik een beetje, alhoewel de voorstelling van zaken ietwat ongenuanceerd is weergegeven. Het is dezelfde kweker en een week later uit dezelfde bak met dezelfde vissen, dat is een risco, niet de goden verzoeken.

Voorbeeld ik ben op veel plaatsen geweest om te kijken naar discusvissen en ik heb veeeeeel gezien, mensen die desinfecterende spray gebruiken, om geen bacteri�n over te brengen, puur alleen om mensen bang te maken dat je vissen kapot gaan als je die spray niet gebruikt, verkoop argumenten zijn dat, terwijl de vissen die ik daar zag niet meer gebaad waren met spray maar met hele goede medicijnen misschien nog te redden waren. Er word veel te moeilijk gedaan over dit soort beweringen, als de vis er niet tegen kan dan is het wel heel beroerd gesteld met welke vis dan ook. Goed voer en het regelmatig verversen van je water moet afdoende zijn inclusief schoonmaken van je bodem.De quarantaine is in mijn ogen bij de kweker waar ik mijn restvissen volgende week ga halen. geen zorgen dus, durf te leven!
 
nog een paar close-up foto's en nog een paar van het voeren

cu1.jpg


culip.jpg


visboven.jpg


visboven2.jpg


voer1a.jpg
 
Prachtig, leuk om jouw voorbereidingen te volgen, het "bijna" eindresultaat mag er wezen!
 
discus10 zei:
Mondeo zei:
Durf te leven,is een opmerking die zijn strekking totaal misstaat hier.
Een discus groep uitbreiden zonder quarantaine,of een medicinale behandeling is de goden verzoeken.
Een plantje of bijvis bijplaatsen,is een risico.

Nou, dat betwist ik een beetje, alhoewel de voorstelling van zaken ietwat ongenuanceerd is weergegeven. Het is dezelfde kweker en een week later uit dezelfde bak met dezelfde vissen, dat is een risco, niet de goden verzoeken.

Voorbeeld ik ben op veel plaatsen geweest om te kijken naar discusvissen en ik heb veeeeeel gezien, mensen die desinfecterende spray gebruiken, om geen bacteri�n over te brengen, puur alleen om mensen bang te maken dat je vissen kapot gaan als je die spray niet gebruikt, verkoop argumenten zijn dat, terwijl de vissen die ik daar zag niet meer gebaad waren met spray maar met hele goede medicijnen misschien nog te redden waren. Er word veel te moeilijk gedaan over dit soort beweringen, als de vis er niet tegen kan dan is het wel heel beroerd gesteld met welke vis dan ook. Goed voer en het regelmatig verversen van je water moet afdoende zijn inclusief schoonmaken van je bodem.De quarantaine is in mijn ogen bij de kweker waar ik mijn restvissen volgende week ga halen. geen zorgen dus, durf te leven!

Niet onvriendelijk bedoeld, maar zodra je het hebt meegemaakt zal jou mening net zo zijn als alex.
Ikzelf ben zelfde mening toegedaan als alex, daarvoor heb ik het net ff teveel mee gemaakt. Ook als de vissen van dezelfde kweker vandaan komen.
Nu moet ik zeggen dat na 1 a 2 weken het risico wel minimaal is, maar een gewaarschuwd mens telt voor 2 :D

Je hebt nette vissen :) maar ik zou wel meteen beginnen met toevoegen van mineralen (b.v. Clay uit de koi wereld) en zeer zeker granulaat van Hikari of Bassleer erin gaan stampen :book: anders ben ik bang dat er een mineraaltekort in de vissen ontstaat.
Mooi van die close-up opname, dat zie je goed hoe het met de mineraal huishouding van de vissen gesteld is.

Mij valt dan wel meteen op dat ze niet allemaal dezelfde kleurslag hebben, terwijl de hoofdmoot een soort scribbelt is ?

Maar, mooi groepje vis waarvan ze met de juiste zorg een top groep van kunt krijgen !
 
Bor zei:
Prachtig, leuk om jouw voorbereidingen te volgen, het "bijna" eindresultaat mag er wezen!

Ja daar heb je inderdaad wel gelijk in, bijna op het punt mijn best te doen voor goed onderhoud en welzijn, bedankt voor je compliment en interesse :thumbs:
 
Marcje1968 zei:
discus10 zei:
Mondeo zei:
Durf te leven,is een opmerking die zijn strekking totaal misstaat hier.
Een discus groep uitbreiden zonder quarantaine,of een medicinale behandeling is de goden verzoeken.
Een plantje of bijvis bijplaatsen,is een risico.

Nou, dat betwist ik een beetje, alhoewel de voorstelling van zaken ietwat ongenuanceerd is weergegeven. Het is dezelfde kweker en een week later uit dezelfde bak met dezelfde vissen, dat is een risco, niet de goden verzoeken.

Voorbeeld ik ben op veel plaatsen geweest om te kijken naar discusvissen en ik heb veeeeeel gezien, mensen die desinfecterende spray gebruiken, om geen bacteri�n over te brengen, puur alleen om mensen bang te maken dat je vissen kapot gaan als je die spray niet gebruikt, verkoop argumenten zijn dat, terwijl de vissen die ik daar zag niet meer gebaad waren met spray maar met hele goede medicijnen misschien nog te redden waren. Er word veel te moeilijk gedaan over dit soort beweringen, als de vis er niet tegen kan dan is het wel heel beroerd gesteld met welke vis dan ook. Goed voer en het regelmatig verversen van je water moet afdoende zijn inclusief schoonmaken van je bodem.De quarantaine is in mijn ogen bij de kweker waar ik mijn restvissen volgende week ga halen. geen zorgen dus, durf te leven!

Niet onvriendelijk bedoeld, maar zodra je het hebt meegemaakt zal jou mening net zo zijn als alex.
Ikzelf ben zelfde mening toegedaan als alex, daarvoor heb ik het net ff teveel mee gemaakt. Ook als de vissen van dezelfde kweker vandaan komen.
Nu moet ik zeggen dat na 1 a 2 weken het risico wel minimaal is, maar een gewaarschuwd mens telt voor 2 :D

Je hebt nette vissen :) maar ik zou wel meteen beginnen met toevoegen van mineralen (b.v. Clay uit de koi wereld) en zeer zeker granulaat van Hikari of Bassleer erin gaan stampen :book: anders ben ik bang dat er een mineraaltekort in de vissen ontstaat.
Mooi van die close-up opname, dat zie je goed hoe het met de mineraal huishouding van de vissen gesteld is.

Mij valt dan wel meteen op dat ze niet allemaal dezelfde kleurslag hebben, terwijl de hoofdmoot een soort scribbelt is ?

Maar, mooi groepje vis waarvan ze met de juiste zorg een top groep van kunt krijgen !

Ik heb het stuk gelezen van Alex en mijn insteek is ook niet om onvriendelijk te zijn, het is meer dan vervelend wat hem is overkomen en misschien wel velen met hem, maar nog steeds is dan mijn insteek om dingen te doen die mijn gezond verstand mij ingeven en dat is risico inschatten. Als mij dat onverhoopt problemen oplevert dan zie ik dat als leergeld en zoek ik een oplossing. sommigen betitelen dat als eigenwijs :D

De vissen zijn nog jong en nog niet op kleur en hebben inderdaad niet dezelfde kleurstelling het zijn ook twee soorten de ene keer is hij wat bruiner dan de andere keer , ze zitten pas een dagie zal ik maar zeggen.

Ik zal ff kijken naar granulaat waarom perse van dat merk en niet van Sera bijvoorbeeld?

Thanks voor je input :thumbs: en ik doe mijn stinkende best om dit groot te brengen :)
 
Godsamme wat een mooie vissen ! Ik ga je hele topic maar eens lezen ...
 
discus10 zei:
Marcje1968 zei:
discus10 zei:
Mondeo zei:
Durf te leven,is een opmerking die zijn strekking totaal misstaat hier.
Een discus groep uitbreiden zonder quarantaine,of een medicinale behandeling is de goden verzoeken.
Een plantje of bijvis bijplaatsen,is een risico.

Nou, dat betwist ik een beetje, alhoewel de voorstelling van zaken ietwat ongenuanceerd is weergegeven. Het is dezelfde kweker en een week later uit dezelfde bak met dezelfde vissen, dat is een risco, niet de goden verzoeken.

Voorbeeld ik ben op veel plaatsen geweest om te kijken naar discusvissen en ik heb veeeeeel gezien, mensen die desinfecterende spray gebruiken, om geen bacteri�n over te brengen, puur alleen om mensen bang te maken dat je vissen kapot gaan als je die spray niet gebruikt, verkoop argumenten zijn dat, terwijl de vissen die ik daar zag niet meer gebaad waren met spray maar met hele goede medicijnen misschien nog te redden waren. Er word veel te moeilijk gedaan over dit soort beweringen, als de vis er niet tegen kan dan is het wel heel beroerd gesteld met welke vis dan ook. Goed voer en het regelmatig verversen van je water moet afdoende zijn inclusief schoonmaken van je bodem.De quarantaine is in mijn ogen bij de kweker waar ik mijn restvissen volgende week ga halen. geen zorgen dus, durf te leven!

Niet onvriendelijk bedoeld, maar zodra je het hebt meegemaakt zal jou mening net zo zijn als alex.
Ikzelf ben zelfde mening toegedaan als alex, daarvoor heb ik het net ff teveel mee gemaakt. Ook als de vissen van dezelfde kweker vandaan komen.
Nu moet ik zeggen dat na 1 a 2 weken het risico wel minimaal is, maar een gewaarschuwd mens telt voor 2 :D

Je hebt nette vissen :) maar ik zou wel meteen beginnen met toevoegen van mineralen (b.v. Clay uit de koi wereld) en zeer zeker granulaat van Hikari of Bassleer erin gaan stampen :book: anders ben ik bang dat er een mineraaltekort in de vissen ontstaat.
Mooi van die close-up opname, dat zie je goed hoe het met de mineraal huishouding van de vissen gesteld is.

Mij valt dan wel meteen op dat ze niet allemaal dezelfde kleurslag hebben, terwijl de hoofdmoot een soort scribbelt is ?

Maar, mooi groepje vis waarvan ze met de juiste zorg een top groep van kunt krijgen !

Ik heb het stuk gelezen van Alex en mijn insteek is ook niet om onvriendelijk te zijn, het is meer dan vervelend wat hem is overkomen en misschien wel velen met hem, maar nog steeds is dan mijn insteek om dingen te doen die mijn gezond verstand mij ingeven en dat is risico inschatten. Als mij dat onverhoopt problemen oplevert dan zie ik dat als leergeld en zoek ik een oplossing. sommigen betitelen dat als eigenwijs :D

De vissen zijn nog jong en nog niet op kleur en hebben inderdaad niet dezelfde kleurstelling het zijn ook twee soorten de ene keer is hij wat bruiner dan de andere keer , ze zitten pas een dagie zal ik maar zeggen.

Ik zal ff kijken naar granulaat waarom perse van dat merk en niet van Sera bijvoorbeeld?

Thanks voor je input :thumbs: en ik doe mijn stinkende best om dit groot te brengen :)

http://www.oscarfish.com/5-star-foods.html

Vervolgens een beetje links onderin het besturingsmenu klikken naar de diverse voeders.
Dan zul je zien dat heeeeel veel voeders eigenlijk rotzooi zijn en er maar een paar echt goed uitspringen.
Door dezelfde criteria te volgen en toe te passen op Bassleer voeders horen ook zij thuis in de 5 sterren categorie.

Kort gezegd, mijn granulaat advies is gebaseerd op onderzoek en ook wel een flink stuk eigen ervaring.
Groot nadeel van b.v. Sera is buiten de lage voedingswaarde (t.o.v. de 5 sterren voertjes), het rood kleuren van je water.
Ook zou je eens de lijstjes die circuleren op diverse fora over voedingswaarde van diepvriesvoer moeten vergelijken met de voedingswaardes die de grotere Nederlandse fabrikanten op hun eigen site zetten (Ruto, FrozenFishFood), dan kom je erachter dat de voedingswaarde van diepvriesvoer een stuk lager ligt als word aangenomen. Ga je dit dan weer vergelijken met de geadviseerde droog voeders, kom je erachter dat je zeer zeker granulaat van een fatsoenlijke kwaliteit moet gaan voeren naast het diepvriesvoer.
En hoe beter deze voedingswaarde is, des te minder ervan hoef je te voeren om hetzelfde resultaat te bereiken.
Minder voeren is minder ontlasting wat je waterwaardes weer ten goede komt.

P.s. mijn opmerking over mineralen is minstens zo belangrijk als het voer advies, nu toepassen geeft je straks veel plezier i.p.v. kwaaltjes.
 
Marcje1968 zei:
Je hebt nette vissen :) maar ik zou wel meteen beginnen met toevoegen van mineralen (b.v. Clay uit de koi wereld) en zeer zeker granulaat van Hikari of Bassleer erin gaan stampen :book: anders ben ik bang dat er een mineraaltekort in de vissen ontstaat.
Mooi van die close-up opname, dat zie je goed hoe het met de mineraal huishouding van de vissen gesteld is.
Wat zie je dan precies en wat betekent dit? Is dit specifiek voor discus of ook bij andere vissen zichtbaar? (Nieuwsgierig)
 
Jones zei:
Marcje1968 zei:
Je hebt nette vissen :) maar ik zou wel meteen beginnen met toevoegen van mineralen (b.v. Clay uit de koi wereld) en zeer zeker granulaat van Hikari of Bassleer erin gaan stampen :book: anders ben ik bang dat er een mineraaltekort in de vissen ontstaat.
Mooi van die close-up opname, dat zie je goed hoe het met de mineraal huishouding van de vissen gesteld is.
Wat zie je dan precies en wat betekent dit? Is dit specifiek voor discus of ook bij andere vissen zichtbaar? (Nieuwsgierig)

Mineraal tekort is een veel voorkomende kwaal bij discussen (en andere zuid amerikaanse cichliden) Vaak zie je dit doordat op oudere leeftijd er gaten in de kop komen.
Er word dan meteen geroepen dat het flagalaten zijn, maar vaker is dan de oorzaak dat er door het tekort aan mineralen er ontkalking in de kraakbeen gebieden plaats vind, gaten ontstaan en pas daarna flagalaten komen. Dus dit is dan secundair terwijl iedereen aanneemt dat het de oorzaak van de gaten is.

Nu zie ik op de close-up al kleine speldenprikjes aan gaatjes.
Voor nu helemaal niet erg, maar wel iets om op te reageren en te voorkomen dat serieus word.
En dat voorkomen doe je niet als de gaten er al inzitten :)
 
Duidelijk. Bedankt voor de info. :)
 
Wauw wauw wauw, prachtige bak. Lijkt me geweldig om te hebben staan!
 
Rohol zei:
Wauw wauw wauw, prachtige bak. Lijkt me geweldig om te hebben staan!

ben er ook best wel heel blij mee :D
 
Triple wow:

Mooie bak, mooie vissen, mooie foto's. En ik denk dat ik dat een understatement moet noemen :)
 

Terug
Bovenaan