Onze Juwel Rio 180 (Benvo)


Erg fraai allemaal Ben maar je hebt ook een redelijk uitgeruste hobbyruimte als ik het zo bekijk:thumbs:
 
Ben weer benieuwd, knap bezig Ben!
 
Haha, die staan in de woonkamer en de slaapkamer en daar zie ik nog geen werkbank staan:D:D

John heeft een bank in de woonkamer. En als John wat kroketten uit de oven heeft gehaald, dan is het plots een werkbank.
Dus John heeft ook een werkbank in zijn woonkamer. Af en toe dan.
 
Graag laat ik twee video's zien die te maken hebben met de ontwikkeling van het nieuwe doseersysteem. Gewoon omdat me het leuk leek om eens te laten zien hoe ik probeer een programma te ontwikkelen. De eerste video laar knipperende ledjes zien. Wat heeft dit met dosering van doen? Welnu, je kunt niet maar zo alle stoffen gelijktijdig doseren. Ferro met Nitraat/Fosfaat is geen goed idee. Het rode ledje stel mijn basis voeding voor dat elke dag gegeven wordt. De beide blauwe ledjes zouden fosfaat/Nitraat kunnen zijn, om de dag gegeven, ze branden wat langer omdat de dosering voor twee dagen is. Het gele ledje zou het ijzer kunnen voorstellen dat dus niet gelijk met Nitraat en Fosfaat mag. Ook hier weer wat langer ledlicht, de dosering is weer voor twee dagen. Nu weet ik dus hoe dit deel in C code gezet moet worden. De tweede video laat zien dat de pompjes getest worden ook weer met een programmaatje in C. Ik weet dan dat alles werkt en of de aansluitingen juist zijn. N.a.v. die testen ontdekte ik bijvoorbeeld dat onze Chinese vrienden massa en aarde nog wel eens willen verwisselen.



 
Video s zijn niet beschikbaar Ben:'(
 
Ook aan het leven van een zelfbouw lichtcontroller komt een eind. De onderdelen, in ieder geval een aantal ervan, ga ik gebruiken in de doseer unit. Van de laatste heb ik schermafbeeldingen gemaakt zoals ik ze denk te gebruiken. Van dit alles een paar foto's.

IMG_20180327_112725.jpg
IMG_20180327_112859.jpg
IMG_20180327_153309.jpg
IMG_20180327_153319.jpg
IMG_20180327_153323.jpg
IMG_20180327_153339.jpg
IMG_20180327_153343.jpg
IMG_20180327_153733.jpg
IMG_20180327_153739.jpg
IMG_20180327_153747.jpg
IMG_20180327_153755.jpg
IMG_20180327_153819.jpg
 
Leuk en aardig hoor, maar waar blijft die overzichtsfoto?

Wel lekker bezig met je doseerpomp! Doe mij er ook een als je toch bezig bent
 
Waaw, de bak staat er schitterend bij.
Wat ben jij een handige 'knutselaar' zeg, hogeschool werk :)
 
Van de bak natuurlijk! In 2 weken kan er veel veranderen hoor!
 
Mijn god wat een pareltje. Ikzelf had een donkere bodem mooier gevonden, maar wat een plantenpracht!
 
Staat er prachtig bij. Echt een juwe(e)l(tje)!
 
Mooi Ben, je geduld en kundigheid worden zo beloond.
 
Heel mooi!!
 
Mooie kleuren erg netjes en mooi!
 
Staat er super bij Ben!
 
Zo, het is daar, m’n nieuwe doseersysteem zoals ik het dan maar noem.

Eerst heb ik eens opgeschreven waaraan ik vond dat zo’n apparaat moest voldoen. Natuurlijk heb ik ook met een schuin oog gekeken naar bestaande doseerders.

Zo vond ik een scherm aan de bovenzijde niet handig, althans niet in mijn situatie, dus de mijne werd aan de voorzijde gemonteerd.

Beelden zeggen meer dan ingewikkelde menu’s. Dus ik werk met plaatjes. Dat komt mede doordat ik nog een Nextionschermpje had liggen, perfect voor zoiets. ‘t Is bovendien een touchscreen, een aanraakscherm dus.

Het heeft een “Dashboard-” scherm waarop de tijd/datum en een instellingenknop gemaakt zijn.

Wanneer instellingenknop aangeraakt wordt komt er een Menu tevoorschijn met daarop de volgende mogelijkheden:

– Pomp testloop (Bedoelt om elke pomp part te kunnen testen, ook bij problemen bijvoorbeeld)

– Pomp kalibratie (Elke pomp wordt hier gekalibreerd met 10 ml. Dit wordt door het programma terug berekend naar één ml. Zodat een precieze dosering plaats vind.)

– Pompkeuze tijd/hoeveelheid (Wanneer er op deze kop gedrukt wordt verschijnt er een nieuw scherm waarop de doseertijd en doseerhoeveelheid ingevuld kan worden)

– Als laatste een knop vulling flacons (Druk deze knop in en er verschijnt een scherm met afbeeldingen van flacons die ik kan “vullen” door het knopje boven de flacons in te drukken.

Het programma haalt automatisch de doseerhoeveelheid van dat moment uit de flacons zodat ik altijd kan zien hoeveel vloeistoffen ik nog heb.
Er zitten ook zaken in het programma, mogelijkheden die je niet direct ziet maar wel gemaakt zijn.
Bijvoorbeeld uit oogpunt van veiligheid springt bij mogelijke stroomuitval de doseerhoeveelheid altijd op nul, de kalibraties worden wél bewaard. Er kan natuurlijk ook op verschillende dagen gewerkt worden maar dat gebruik ik nu niet. (Ferro doseer ik s'avond's de overige zaken in de morgen.)
Hieronder de plaatjes van de doseerder zoals ze verschijnen en kunnen worden gebruikt en die ik
overigens allemaal getekend heb middels een tekenprogramma.

Dashboard doseersysteem1.png
Menu1.png
pomp test loop1.png
dosering kalibratiescherm1.png
pompkeuze tijd hoeveelheid1.png
button doseer flacons3.png


tijd dosering11.png
 
Laatst bewerkt:
Zoals jullie zien geeft nieuwe apparatuur ook weer meer kabeltjes en slangetjes... Maar goed aan de bovenkant zit het wel goed, zoals ook aan de voorkant.

IMG_20180603_144842.jpg
IMG_20180603_144931.jpg
IMG_20180603_144950.jpg
IMG_20180603_144954.jpg


IMG_20180603_144950.jpg
 
Ziet er goed uit Ben al zegt het me allemaal weinig hoor:sorry:
 
Hier idem, te moeilijk voor mij :D
Maar het ziet er inderdaad heel mooi en verzorgd uit.
 
Mooi gedaan:thumbs: (en ook ik snap er niks van)
 
Heel knap. Snap er geen snars van:)

Je bak staat er fraai bij.
 
Ik kan me alleen bij de bovenstaande reacties aansluiten, goed bezig Ben.
 
Als je een echte techneut bent, is dit echt geweldig.

Ik denk alleen. Hoe meer hulpmiddelen, des te meer er stuk kan gaan.

Ik ga weer wat meer back to basic.
 
Als je een echte techneut bent, is dit echt geweldig.

Ik denk alleen. Hoe meer hulpmiddelen, des te meer er stuk kan gaan.

Ik ga weer wat meer back to basic.

Dat is ook de reden dat ik zoiets niet gebruik want het zal je maar "op hol" slaan:(.
 

Terug
Bovenaan