Onze Juwel Rio 180 (Benvo)


Eindelijk draait mijn DIY aquarium controller geheel zelfstandig en ligt mijn test periode achter me. Tijdens die testen bleken er nog tal van problemen die opgelost moesten worden. Dit is nu gebeurt. Tijd om tevreden achterover te hangen en met enige trots, ik weet het... disturbing vanity..., naar het werk te kijken.
De werkende meter staat op YouTube met daaronder de beschrijving.

 
En ik ben al blij als ik een stekker in het stopcontact krijg :D

Mooi spul
 
Volgens mij ben je en heel handig en kijk je graag na voetbal :D
 
Volgens mij ben je en heel handig en kijk je graag na voetbal :D
Om verwarring te voorkomen: Mijn vrouw kijkt naar voetbal en ik werk aan mijn controller...

emoticon-1611647_960_720.png
 

Dag allemaal,

Vandaag vlijtig geweest en mijn bak een flinke snoeibeurt gegeven. Alles staat er, vind ik tenminste, weer netjes bij.
Nu mijn aquarium controller perfect werkt denk ik erover om een doseer systeem te maken met vier peristaltische pompjes. Weer op Arduino basis. Dat lijkt niet al te ingewikkeld, zeker niet t.o.v. mijn aquarium controller, en is erg goedkoop te doen.

Hiernaar.
 
Ah, ok. Nou dat gaat wel goed komen. Dit soort dingen neem ik altijd de tijd voor. Ook al omdat ik graag dingen anders maak zoals bijvoorbeeld ronde metertjes op mijn aquarium controller. Dit maakt trouwens wel vaak dat ik altijd onverwachte dingen tegenkom want het was veel eenvoudiger geweest als ik het had gehouden zoals anderen dit al eerder deden. Wat ik overigens wel weer leuk vind.
 
Zag ik vorige week plotseling piepkleine plukjes baardalg! Dat vraagt om actie. Nou ja, actie is bij mijn nieuwe controller overdreven, het vergt een druk op de knop. Daarmee heb ik de pH waarde van 6.95 naar 6.85 verlaagt. Vandaag nog eens goed gekeken, weg baardalg! Dat maakt dat ik ook 's avonds met genoegen naar mijn bak kijk, een beetje meer blauw erin, zo na tienen. Mooi te zien op het scherm, het witte licht is uit (witte wijzer) het warmwit/rode licht bijna, (rode wijzer) en het koelwit/blauwe licht brand nog met zo'n 9 %. (blauwe wijzer)

IMG_20180307_164012.jpg
IMG_20180306_221517.jpg
IMG_20180306_221651.jpg
 
Heel mooi!!


Begin je al vanbinnen warm te worden? Omdat de controller zo goed werkt:p
 
Dat .1 zo’n verschil kan maken in je CO2 concentratie
 
Dat .1 zo’n verschil kan maken in je CO2 concentratie

0.1 is eigenlijk niet eens zo weinig. Het doet in ieder geval behoorlijk wat, kennelijk. Mijn oude sensor aangesloten op mijn gekochte PH controller had ik ook op zo'n 6.8 staan. Maar die sensor bleek in werkelijkheid boven de PH 7.1 te staan. Ik had hem ook al een jaar of vier. Een aanmerkelijk verloop dus. Terwijl je op het eerste gezicht ook zou zeggen, hmm, drie tiende maar... Maar we praten natuurlijk wel over een logaritmische schaal. Eigenlijk over het tegengestelde van een logaritmische schaal, mol/ltr., maar goed, voor het gemak logaritme. Voor mijn testrondes gebruikte ik twee nieuwe sensors, die bleken rond de drie hondersten (0.03)van elkaar af te wijken. Niet slecht dus. Ook al in aanmerking genomen dat men over het algemeen bij aquarium PH sensors uitgaat van een tolerantie van 0.1.
 
Goedemiddag allemaal,

Omdat het regent, de zon laat zich niet meer zien, dacht ik wat plantjes te snoeien. Doe ik normaal op dinsdag maar toen kwam het er niet van. Mijn Staurogyne repens mocht hier en daar wel een kopje kleiner. Staurogyne knip ik maar dat zorgt ook weer voor open plekjes in het groen. Daarom worden de geknipte kopjes weer tot stekjes omgevormd. Dit plantje laat zich altijd lastig (her-)planten, het raakt snel weer los van de bodem. Om dit te voorkomen knip ik de onderste blaadjes van de steel maar niet helemaal. Min of meer halve blaadjes laat ik zitten, het steeltje krijgt zo meer houvast in de bodem. De blaadjes helemaal laten zitten doe ik nooit om rotting in de bodem zoveel mogelijk te voorkomen. Iedereen zal er wel zo zijn of haar eigen manier voor hebben maar zo doe ik het dus.

IMG_20180308_133453.jpg
 
Dat doe je handig zo en dan krijg je ahw een ankertje in de bodem:thumbs:
 
Zag ik vorige week plotseling piepkleine plukjes baardalg! Dat vraagt om actie. Nou ja, actie is bij mijn nieuwe controller overdreven, het vergt een druk op de knop. Daarmee heb ik de pH waarde van 6.95 naar 6.85 verlaagt. Vandaag nog eens goed gekeken, weg baardalg! Dat maakt dat ik ook 's avonds met genoegen naar mijn bak kijk, een beetje meer blauw erin, zo na tienen. Mooi te zien op het scherm, het witte licht is uit (witte wijzer) het warmwit/rode licht bijna, (rode wijzer) en het koelwit/blauwe licht brand nog met zo'n 9 %. (blauwe wijzer)

Bekijk bijlage 245403 Bekijk bijlage 245404 Bekijk bijlage 245409

Teveel blauw licht ‘s avonds is niet goed voor je slaap ritme. Het houd je wakker.
 
Slim hoor! Deze tip ga ik onthouden.
 
Nice! Dit gaan we weer volgen :)
 
Daar schoot me net nog wat te binnen. Wanneer je flessen hebt met meststoffen daarin voor je (nog te maken) doseerder dan is het handig als je op je scherm kan zien hoeveel of er nog in de fles zit.
Heb ik rap, rap wat dingetjes getekend. Foto 1 zal het dashboardscherm worden met datum en klok. Foto 2 kan de inhoud van flessen laten zien. Wanneer ik op het knopje boven de flessen druk worden de flessen als vol aangegeven, zoals foto 3 laat zien. Iedere keer als er gedoseerd wordt vermindert dan de inhoud van de fles, maar dat hadden jullie allang begrepen. 't Is maar zo een ideetje, hoor.

IMG_20180315_173018.jpg
IMG_20180315_173029.jpg
IMG_20180315_173547.jpg
 
Visjes, respectievelijk in morgen, dag en avondlicht.

Aqua1rood (1).jpg
Aqudag1 (2).jpg
Aqua (2).jpg
 
Mooi Ben! Vast ook mooi om in het echt het verloop te zien:)
 
Dank je wel! Het mooie is dat dit kan zonder RGB balken, dus gewoon met deze balken.

IMG_20180316_101954.jpg
 
Weer lekker aan het knutselen Ben!
 
Weer een stapje verder met het zelfbouw doseersysteem(pje).
Stap voor stap vooruit, vandaag een touchscreen ingebouwd.

IMG_20180319_150850.jpg
 

Terug
Bovenaan